فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 6
100% این مطلب را پسندیده اند

آیا تصویر امام زمان را دیده اید؟!

دیدن امام زمان عجل الله تعالی فرجه در عصر غیبت کبری امکان داشته و اگر کسی توفیق یابد، سعادت بزرگی نصیبش شده است، اما همه سعادت این نیست که انسان شبانه روز تلاش کند و خواهان دیدن امام باشد، البته دیدن حضرت سبب نمی شود که انسان گناه نکند؛ زیرا برخی انسان های معاصر دیگر امامان علیهم السلام با وجود دیدن امام معصوم باز هم گناه می کردند و حتی گاهی با آنها مخالفت می کردند.
آیا تصویر امام زمان را دیده اید؟!

دیدن امام زمان علیه السلام در عصر غیبت کبری امکان دارد و اگر کسی توفیق یابد، سعادت بزرگی نصیبش شده است، اما همه سعادت این نیست که انسان شبانه روز تلاش کند و خواهان دیدن امام باشد، زیرا برخی انسان های معاصر دیگر امامان علیهم السلام با وجود دیدن امام معصوم باز هم گناه می کردند و حتی گاهی با آنها مخالفت می کردند.


در مورد قیافه و شکل و شمایل ظاهری حضرت به طور کلی دو دسته روایت وجود دارد

الف .روایاتی که مطلق است و سنی را بیان نمی کنند و فقط جوان بودن حضرت را متذکر میشود :

1-شابٌ بعد کبر السن. جوان است با این که سن او زیاد است
2- رجوعه من غیبته بشرخ الشباب. در بهترین مرحله ی جوانی ظهور می کند.
3- فی سن الشیوخ و منظر الشباب. در سن کهن سالان و سیمای جوانان.


ب. روایاتی که علاوه بر تأکید بر جوانی، سن و سال را هم مشخص می کند.

1- «فی صورة فتیَ موفق ابن ثلاثین سنه» با چهره ی جوانی کامل به سن سی سالگی
2- «فی صورة شاب دون اربعین سنة» با چهره ی جوانی کمتر از چهل سالگی
3- سن اش زیاد و چهره اش جوان است به گونه ای که در نظر بیننده چهل ساله یا کمتر می نماید و از نشانه های ایشان آن است که تا زمان وفات پیر نمی شود.


دیدن امام زمان عجل الله تعالی فرجه در عصر غیبت کبری امکان داشته و اگر کسی توفیق یابد، سعادت بزرگی نصیبش شده است، اما همه سعادت این نیست که انسان شبانه روز تلاش کند و خواهان دیدن امام باشد، البته دیدن حضرت سبب نمی شود که انسان گناه نکند؛ زیرا برخی انسان های معاصر دیگر امامان علیهم السلام با وجود دیدن امام معصوم باز هم گناه می کردند و حتی گاهی با آنها مخالفت می کردند.


عموما روایاتی که در زمینه جست و جوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه و ملاقات با ایشان وجود دارد، به دلایل مختلف ما را از یافتن امام نهی می کند. ولی متاسفانه شاهد هستیم برخی اوقات تصاویری با ادعای منتسب بودن به حضرت با غرض اهانت و سخیف کردن مهدویت در فضای مجازی منتشر می شود.


حضرت تأیید بر کردار درست انسان نیست؛ اگر چه نصیب هر کس نمی شود، ندیدن حضرت هم دلیل بر خرابی اعمال نیست، بسیاری از بزرگان، علما و مجتهدان، امام زمان عجل الله تعالی فرجه را ندیدند، ولی چه بسا افرادی که مسلمان هم نبودند، ولی چون به مقام اضطرار رسیدند، حضرت از آنها دست گیری کرده و از این جهت امام را دیده باشند. مهم این است که اگر ما او را نبینیم، او ما را می بیند و همین اعتقاد برای ترک گناه کافی است.


احمد بن حسن بن ابی صالح خجندی، مدتی در جست وجوی امام زمان علیه السلام شهرها را می گشت و بسیار جدی بود و اصرار داشت که به حضور آن حضرت مشرف شود، عاقبت نامه ای از طریق حسین بن روح به این مضمون برای حضرت مهدی علیه السلام نوشت: «دل من، شیفته جمال تو گشته و همواره در فحص و طلب تو می کوشم، تمنا دارم جوابی مرحمت فرمایید که قلب من ساکن شود و دستوری در این باره فرمایید» جواب آمد: «من بحث فقد طلب و من طلب فقد ذل و من ذل فقد أشاط و من أشاط فقد أشرک» هر کس در خصوص من جست وجو و تجسس کند، مرا می طلبد و هر کس مرا بیابد، به دیگران بنماید و هر کس مرا به دیگران بنماید، مرا به کشتن دهد و هر کس مرا به کشتن دهد، مشرک شود (کمال الدین، ص509) بنابراین احتمال دارد که به صلاح ما نباشد آن حضرت را ملاقات کنیم، چه بسا دیدار حضرت مایه عجب، تکبر و خودپسندی ما شود که خود مایه هلاکت انسان است.


عموما روایاتی که در زمینه جست و جوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه و ملاقات با ایشان وجود دارد، به دلایل مختلف ما را از یافتن امام نهی می کند. ولی متاسفانه شاهد هستیم برخی اوقات تصاویری با ادعای منتسب بودن به حضرت با غرض اهانت و سخیف کردن مهدویت در فضای مجازی منتشر می شود. در صورتی که روایات ملاقات با امام در زمان غیبت کبری به چند صورت بیان شده است:


1- روایت های زیادی وجود دارد که بر زبان آوردن نام واقعی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه را حرام دانسته و این خود به خاطر ترس از به (خطر افتادن جان) ایشان است. حال اگر نام بردن ایشان آن قدر حرمت دارد، پس پخش تصویر ایشان چگونه است و چه حکمی خواهد داشت؟
فراموش نکنیم که در زمان و پیش از ظهور پاک امام اشخاص زیادی وجود داشته و یا وجود خواهند داشت که ادعای مهدویت و مهدی بودن می کنند و روایت ها نیز در مورد این مسئله صراحتاً سخن گفته اند، سخن گفته اند، پس در این جا لازم است که از این مسئله هم غافل نباشیم.


2- روایت های زیادی وجود دارد که مشخص کردن وقت و زمان ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه را حرام دانسته و این هم به خاطر پیروزی و موفقیت انقلاب و یا جنبش مبارک ایشان در ابتدای ظهور است. زیرا در صورت آگاهی دشمنان از زمان ظهور امام عجل الله تعالی فرجه آنان برای از میان بردن ایشان در آغاز حرکتشان و پیش از آن که همراه یاران و اصحابشان قدرت لازم را به دست آوردند، آماده خواهند شد.


3- توانایی ها و امکاناتی که در اختیار امام است، قدرت پنهان و غائب بودن را بدون هیچ گونه نقطه ضعفی به ایشان می دهد و حکایت های دیدار با ایشان بزرگ ترین دلیل بر این مسئله است.


4- روایت هایی که دیدن و مشاهده ایشان را در زمان غیبت، تحریم و تکذیب می کنند، بزرگ تر می کنند، بزرگ ترین دلیل بر این مسئله است و بهترین مصداق برای این که کسی بگوید ایشان را دیده است... و اگر معنی روایت ها، ادعای نائب یا سفیر بودن از جانب ایشان باشد... از این باب مشاهده امام تطابق می یابد.


5- فراموش نکنیم که در زمان و پیش از ظهور پاک امام اشخاص زیادی وجود داشته و یا وجود خواهند داشت که ادعای مهدویت و مهدی بودن می کنند و روایت ها نیز در مورد این مسئله صراحتاً سخن گفته اند، سخن گفته اند، پس در این جا لازم است که از این مسئله هم غافل نباشیم.


باید دانست که عشق و اشتیاق ما نسبت به صاحب الزمان جان های ما فدای او باد ما را وا می دارد که ایشان را در معرض خطر قرار ندهیم؛ و این مسئله چگونه خواهد بود زمانی که دشمنان به دنبال آن هستند که ایشان را از بین ببرند و ما با ساده لوحی خود آن ها را در این امر یاری دهیم. «شیخ علی کورانی» در کتاب عصر ظهور گفته است که سازمان اطلاعات امریکا پرونده ای کامل در مورد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه دارد و این پرونده تنها چیزی که از امام کم دارد، عکس ایشان است. در این حال و به فرض این که این تصویر واقعی و درست باشد، آیا ما باید مانند کسانی که اخیراً ، این تصاویر را منتشر کرده اند با سادگی تمام تصویر امام را به دشمنان ایشان بدهیم، یا آن را نزد خود نگهداریم؟ این مسئله چگونه خواهد بود اگر ما بدانیم که به دست آوردن تصویر و عکس ایشان غیر ممکن است، زیرا خداوند پاک و بلندمرتبه حفاظت و نگهداری از ایشان را در زمان غیبت به عهده گرفته است.در اینجا باید این سوال را مطرح کرد که آیا این امکان وجود دارد که تصویر و عکس واقعی امام بدون رضایت ایشان به جایی نفوذ کند و رسیده شود؟ اگر پاسخ «خیر» باشد پس چرا این تصاویر منتشر شده و تحت چه عنوانی؟ و چرا این تصاویر در میان شیعیان اهل بیت علیهم السلام گسترش یافته است؟!


خلاصه سخن:

ما باید برای دریافتن حقیقت امور آگاهی و ادراک داشته باشیم و با عقل حوادث را بسنجیم نه با احساسات. به دست آوردن تصویر امام زمان علیه السلام امری سهل و آسان نیست. حال شما حکم کنید که آیا این تصاویر مربوط به امام زمان عجل الله تعالی فرجه است یا داستانی غیر واقعی و نادرست است؟ ما بیچارگانی هستیم که وقت مان را در جستجوی امام در خارج به هدر می دهیم در حالی که ایشان در دل هر انسان مومنی جای دارند.


منابع:

مجله موعود، شرحی بر تصویر منتشر شده منسوب به صاحب الزمان
سایت اسلام کوئست، چهره ظاهری امام
سایت تبیان، پاسخ آیت الله بهجت درباره دیدار امام زمان


فرآوری: م .احمدیزاده 


منبع : تبیان
  • امام عصر
  • امام
  • امامت
  • امام معصوم
  • امام زمان علیه السلام
  • امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
  • امام زمان عج
  • عصر غیبت کبری
  • شمایل ظاهری
  • 0
    100% (نفر 6)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    داستان مردي که به زيارت امام حسين عليه السلام ...
    سیره عملی امام سجاد علیه السلام
    زيارت کربلا و ايمان
    رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق - بخش دوم
    شهادت امام سجاد علیه السلام
    ابو ثمامه صائدى‏
    نام و ياد مهدي(ع) در زيارت عاشورا
     پرتويى از اخلاق حضرت امام محمد تقی عليه السلام‏
    مالك بن دودان
    ذکر وقایع لیله عاشورا

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فضیلت و حرمت ماه مبارک رمضان
    خدمت به بندگان خدا
    احترام به پدر و مادر در اسلام و ادیان قبل از ...
    عمل صالح از منظر قرآن کريم
    قابل توجه زنان آزاردهنده به همسر
    تأملی در معنای « رکوع» در آیه ولایت
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    جایگاه حضرت معصومه (سلام الله علیها)
    سوره ای از قران جهت عشق و محبت
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^