فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 6 دى 1395 ساعت 12:05 صبح

استاد انصاریان: معرفت دین‌شناس و پژوهشگر دینی باید عمیق و ژرف باشد

استاد انصاریان: معرفت دین‌شناس و پژوهشگر دینی باید عمیق و ژرف باشد

 

جلسه تجلیل از پژوهشگران مؤسسه فرهنگی دارالعرفان با حضور اندیشمند محقق حضرت استاد حسین انصاریان و پژوهشگران این مؤسسه برگزار گردید.

حضرت استاد انصاریان نکات مهمی را درخصوص اهمیت پژوهش و دین‌شناسی بیان فرمودند و تصریح کردند:

نکته بسیار مهم و واجبی که می‌بایست در پژوهش‌ها بدان توجه شود، آسان عبور نکردن از حقایق قرآن و روایات است که این دیدن با چشم عقل و جان و درک فصاحت و بلاغت آن به فرموده امام رضا(ع) همچون دارویی شفابخش می‌ماند که بر روح و روان انسان‌ها اثر خواهد گذارد. معرفت دین‌شناس و پژوهشگر دینی می‌بایست عمیق و ژرف باشد و دین را به‌گونه‌ای به مردم منتقل کند که آنها مصداق آیه «لعلهم یحذرون» شوند و از فساد و تباهی فاصله بگیرند.

ایشان با بیان اینکه نوع نگاه به قرآن و درک درست از آن بسیار حائزاهمیت است، اظهار کردند:

در نخستین آیه‌ای که خداوند بر پیامبرش نازل کرد، دو مسئله مهم مطرح بود: یک مسئله به نام «توحید» بود: «اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق»؛ و موضوع دیگر «چگونگی معرفت و شناخت توحید» و «نعمت قلم» بود: «اقرا و ربک الاکرام الذی علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم»، یعنی چنانچه مردم توحید را نشناسند و یا به آنها شناسانده نشود، در امور دنیایی و دینی خویش بازمی‌مانند.

استاد انصاریان در بخشی از سخنانشان به ارزش قلم و هنر قلم در دست گرفتن اشاره کردند و یادآور شدند:

اگر امیرالمؤمنین علی(ع) در زمان رسول اکرم(ص) نسبت به نگاشتن حقایق قرآن و سخنان گوهربار رسول گرامی اسلام(ص) اهتمام نداشتند، به‌راستی چگونه این همه معارف دینی به ما منتقل می‌شد و چگونه کتب ارزشمندی مانند «الکافی»، «من لایحضره الفقیه»، «تهذیب» و «استبصار» نگاشته می‌شد؟

مدت کوتاهی بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) نوشتن و قلم در دست گرفتن در حوزة معارف دینی و روایات پیامبراکرم(ص) ممنوع و حرام شد و عمربن‌عبدالعزیز پس از هشتادسال دستور آزادی آن را صادر کرد؛ همین امر موجب شد تا اهل‌تسنن به ساختن روایات بپردازند تا از قافله علم و از دستاوردهای علمی و دینی شیعه عقب نمانند، اما در این راه موفق نبودند.محمودابوریه یکی از اساتید دانشگاه الاظهر درباره قلم و میراث شیعه نوشته بود: «الشیعة تکتبون اللباب؛ یعنی  در میان تمام  فرقه‌های اسلامی در صدر اسلام شیعیان مغزنویس بودند و لب حقیقت را ثبت نمودند».  

این استاد فرزانه فرمودند نمی‌توان کارهای پژوهشی را حقیقتاً ارزیابی کرد و ارزش چنین فعالیت‌هایی بسیار فراتر از آن است که ارزش‌گذاری شود و در شمار نعمت‌هایی است که در ارزیابی قرار نمی‌گیرد؛ چراکه این کارها در کتابخانه‌ها ماندگار خواهد شد و در آینده نیز مورد استفاده و هدایت عده‌ای می‌شود و راه سعادت و معنویت خویش را بازمی‌یابند؛ چنانکه رسول گرامی اسلام(ص) در حدیثی زیبا این ارزشمندی قلم نویسندگان و عالمان دینی را بیان کرده و فرموده‌اند: «مداد العلما افضل من دماء الشهدا».

حضرت استاد انصاریان ضمن تشکر از پژوهشگران این مؤسسه اشاره فرمودند: با دیدن برخی از آثار منتشره توسط این موسسه به وجد می‌آیم و شور و نشاط مضاعفی می‌گیرم هدف مقدس همراه با شور و نشاط لازمة کار تحقیق و پژوهش است تا مؤلف و محقق خستگی‌ناپذیر شود و پشت‌‌کار و تلاش خود را از دست ندهند.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام دکتر سیدعلی بطحایی معاونت پژوهشی موسسه فرهنگی دارالعرفان ضمن بیان مقدمه‌ای پیرامون ارزش پژوهش و تحقیق به بیان عملکرد این معاونت و معرفی دستاوردها و نیز فعالیت‌های پیش‌رو پرداخت و اشاره نمود:

یکی از موضوعات پژوهش در این موسسه عرفان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است که در شمار تحقیق‌های بنیادی قرار دارد ومطالب بسیار فاخری از حضرت استاد انصاریان دراین‌خصوص وجود داردو سفارش مقالات وانجام  مصاحبه با صاحب نظران در این موضوع از اقدامات این معاونت در این بخش بوده است.

در بخش تفسیر قرآن نیز اثر ارزشمند «تفسیر حکیم» است که تاکنون این تفسیر تا سوره قصص توسط استاد فرزانه جناب آقای انصاریان نگاشته شده و محققین نیز درحال تنظیم و آماده‌سازی و غنی سازی این اثر هستند.

در بخش ترجمه تاکنون ترجمه قرآن کریم و صحیفه سجادیه و نهج البلاغه و مفاتیح الجنان در سالهای گذشته ارائه شده و بازبینی جدید ترجمه قرآن مجید  امسال به علاقمندان ارایه شد که تاکنون حدود 6 میلیون نسخه از این ترجمه توسط ناشران مختلف به چاپ رسیده است  و به زودی ترجمه ای دقیق سلیس و استوار و روان از کتاب فخیم  «اصول کافی» به دست علاقمندان خواهد رسید.

در بخش ارائه آثار تحت عنوان سیری در معارف اقدامات درخور توجهی انجام شده است. در نگارش این معارف، تنها به ویرایش بسنده نشده و پژوهش‌های خوبی جهت غنی‌سازی مباحث انجام می‌شود و همواره سعی شده تا استانداردهای یک کتاب در این مجموعه رعایت شود. نخستین نمونه از کتب منتشرشده در این حوزه ، کتاب ارزشمند «گوهر شکیبایی» است که موضوع این کتاب درباره نگاه متفاوت به صبر و شکیبایی از منظر قران و روایات و عرفان اسلامی است. این بخش تنها در تبدیل ادبیات گفتار به نوشتار نیست بلکه گفتار را با تغییر ساختار و غنی سازی تبدیل به یک کتاب منسجم پژوهشی می کند.

بخش دیگری که در مجموعه فعالیت‌های این مؤسسه بدان پرداخته می‌شود، احیای تراث است که مجموعه‌های ارزشمند و فاخری چون «حماسه حسینی» و «عنصر شجاعت» مرحوم میرزاخلیل کمره‌ای، «بررسی نهضت حسینی» مرحوم آیتی، «آداب نماز شب» مرحوم ایجی و نیز برگزاری کنگره‌هایی درخصوص حماسه حسینی است. این مجموعه‌های گرانبها توسط بخش پژوهش مؤسسه تصحیح، تعلیق و عرضه شده است.

همچنین در بخش ترجمه آثار حضرت استاد انصاریان به زبان‌های خارجی تاکنون بیش از 30 اثر ترجمه شده که اخیراً ترجمه شرح صحیفه سجادیه به زبان عربی به پایان رسیده است و جهت اطلاع از آثار و فعالیت‌های موسسه فرهنگی دارالعرفان به سایت erfan.ir مراجعه نمایید.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • مراسم تجلیل از پژوهشگران
  • موسسه فرهنگی دارالعرفان
  • حضرت استاد حسین انصاریان
  • جلسه تجلیل از پژوهشگران مؤسسه فرهنگی دارالعرفان
  • حضور اندیشمندان و محققین
  • معرفت دین‌شناس و پژوهشگر دینی باید عمیق و ژرف باشد
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فتوای عجیب دیگر از مفتی های وهابي:قربانیان ...
    راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای اهل‌بیت(ع) در قم
    قطر برنده مسابقات حفظ قرآن كريم در تونس شد
    یک میلیونر آمریکایی مسلمان شد
    نشست بزرگ شخصیت های مذهبی ادیان مختلف برعلیه ...
    برگزاری مراسم دعای عرفه توسط حضرت استاد انصاریان ...
    از 17 میلیون چینی محب اهل بیت(ع) غافلیم/ پکن از داعش ...
    حضور مرکز نشر دارالعرفان در نمایشگاه کتاب استانی ...
    در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛ توصیه استاد ...
    استاد انصاریان: چه کسانی در قیامت زیبا و چه کسانی ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^