فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 30 آذر 1395 ساعت 1:17 بعد از ظهر

استاد انصاریان: کلام پیغمبر(ص) از نظر ارزش، برابر با کلام خداست

استاد انصاریان: کلام پیغمبر(ص) از نظر ارزش، برابر با کلام خداست

استاد انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه هدایت تهران در دهه سوم محرم 95 با اشاره به جایگاه پیغمبر عظیم الشأن اسلام(ص) در نزد خداوند اظهار کرد: خداوند متعال در یک جا می‌فرماید: «وَ مٰا يَنْطِقُ عَنِ اَلْهَوىٰ» ﴿النجم‌، 3﴾، یعنی پیغمبر من حرفی، سخنی، گفتاری، از پیش خودش ندارد. نمی‌نشیند مستدلاً حرف و سخن بسازد و مطلب من درآوردی درست کند و به شما  ارائه دهد. سخن او این است «إِنْ هُوَ إِلاّٰ وَحْيٌ يُوحىٰ» ﴿النجم‌، 4﴾.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند متعال می‌فرماید: پیغمبر(ص) همه مطالب و همه سخن و همه حرف را از من می‌گیرد و به شما ارائه می‌دهد. با توجه به این دو آیه معلوم می‌شود که کلام پیغمبر(ص) از نظر ارزش، برابر با کلام خداست.

وی عنوان کرد: تأیید این مطلب آیه «مَنْ يُطِعِ اَلرَّسُولَ» ﴿النساء، 80﴾ است که خداوند متعال می‌فرماید: کسی که از پیغمبر اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده است. در روایتی هم نقل شده که شخصی به حضرت امام محمدباقر(ع) عرض کرد: یابن الرسول الله یک روایت سنددار برای من ذکر کنید. حضرت فرمود: من از پدرم زین العابدین(ع)، ایشان از حضرت حسین(ع)، ایشان از امیرالمؤمنین(ع) و امیرالمؤمنین از پیغمبر(ص)، و پیغمبر(ص) از پروردگار، یعنی فرمودند کل روایات ما به خدا می‌رسد، ما از پیش خودمان چیزی نگفتیم و نمی‌گوییم.

استاد انصاریان تأکید کرد: یعنی پیغمبر و ائمه طاهرین(ع) اتصال صد درصد به علم الله دارند، اگر می‌گوییم: «قال رسول الله اذا احب الله عبداً یعنی قال الله»، اگر می‌گوییم: «قال الصادق انما شیعت جعفر یعنی قال الله» و اگر می‌گوییم امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «اتق الله بعض التقی یعنی قال الله» در یک بخش حقیقت کلام خدا، کل قرآن و یک بخشش هم کل روایات است.

وی با بیان اینکه قرآن به صورت مستقیم از علم الله نازل شده است، اظهار کرد: روایات به واسطه ائمه طاهرین(ع) نازل شده است. البته روایات هم بررسی شده که چه روایتی، روایت متواتر و صحیحه و موثق و حسن است. اینها کاملاً قابل قبول فقهای بزرگ شیعه است. روایاتی هم داریم که سند ندارد و از قدیم هم نداشته است، همینطور کتاب‌های بزرگ دین، حتی شیخ صدوق، نوشته است: «قال الباقر علیه السلام» و دیگر نمی‌گوید از کجا نقل و از چه کسی از کی نقل کردم، این روایات بی سند است و به این راحتی هم مقبول بزرگان دین نیست.

این مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: بزرگان دین، این روایات را با قرآن می‌سنجند، چون ترازوی اصلی ما برای درک حق و باطل قرآن است، اگر قرآن روایت را قبول کند، می‌گویند برای عمل کردن ملاک دارد اما اگر نه قرآن روایت را رد کند و مثلاً روایتی که خلاف توحید از آن استشمام می‌شود، می‌گویند روایت مردود است.

وی یادآور شد: اگر می‌گوییم: «قال رسول الله اذا احب الله عبدا یعنی قال الله»، یعنی کلام واقعا وحی است ولی از زبان پیغمبر عظیم‌الشان اسلام(ص) طلوع کرده و قرآن وحی است ولی مستقیم از علم پروردگار طلوع کرده است.

استاد انصاریان با بیان اینکه اگر کسی محبوب خدا باشد، خداوند او را آماده پذیرفتن هشت خصلت می‌کند، عنوان کرد: هر کدام از این خصلت‌ها برای خودش مصالحی برای ساختن ساختمان انسانیت است، خیلی جالب است که پیغمبر(ص) در این هشت بخش، فقط یک حرام را بیان کرده است که اگر مردم از این حرام رد نشوند، نوبت به آن هفت‌ مورد دیگر نمی‌رسد، یعنی آدم باید نسبت به این اولی، آدم صافی باشد، که آن هفت مورد دیگر بتواند در وجودش قدم ثابت پیدا کند.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) درباره نگاه به نامحرمان اظهار کرد: درباره نگاه به نامحرمان، روایات نابی از پیغمبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) نقل شده است. امام ششم(ع) می‌فرمایند: من از پدرم حضرت باقر(ع) نقل می‌کنم که پدرم می‌فرمودند که پیغمبر(ص) فرموده‌اند: «کل عین باکیة یوم القیامه»، یعنی هر چه چشم در این عالم است، همه این چشم‌ها در قیامت اشک می‌ریزد و گریان است.

استاد انصاریان یادآور شد: فقط سه چشم است که بی‌گریه وارد قیامت می‌شود؛ آن کس که شر ندارد، چرا باید در قیامت گریه کند؟ آن کس که قیامت گریه می‌کند، پشیمان و ناراحت و محزون است و می‌بیند که با چشمش در دنیا کاری کرده که حالا این چشم باید کیفر ببیند.

این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه، انسان گناهکار از ترس آن کیفر گریه می‌کند، ادامه داد: اما سه تا چشم است که در قیامت گریان  نیست، یکی چشمی است که از درک عظمت خدا گریه می‌کند، این گریه، همان گریه اولیاء خدا در سحر است و چشمی که دائم، نامحرم در معرضش بوده ولی اهل نگاه و چشم دوختن و چشم‌چرانی نبوده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) عنوان کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید: «من نظر الی امرأة فرفع بصره الی السماء»، یعنی اگر کسی چشمش به یک نامحرم بیفتد، نظر را ادامه ندهد و به محض اینکه چشمش به نامحرم بیفتد، سرش را به جانب آسمان بلند کند، خداوند عقد یک حورالعین را برایش می‌خواند.

 استاد انصاریان یادآور شد: قران مجید می‌گوید: چشم‌چرانی مخصوص مردها نیست و هر زنی هم که شوهر ندارد و شوهر دارد نسبت به چهره‌های جوانان و مردان زیبا، چشم‌دوزی کند، آن هم دارد حرام مرتکب می‌شود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم عنوان کرد: یکی از جاهایی که واقعا به اهل بیت(ع) از نظر روحی خیلی سخت گذشت در میدان‌گاه کوفه بود که وصل به بازار و به رفت و آمد جمعیت و شلوغ بود، عزیزترین زنان عالم را به اسارت گرفتند و در محمل‌های معمولی نشاندند تا در میان مردم بگردانند.

این مفسر برجسته قرآن کریم در پایان گفت: اهل بیت(ع) در حجاب کامل بودند، در کربلا هم نه مقنعه کسی، و نه چادرش را و نه روبنده‌اش را بردند، مشکل بعد از ابی عبدالله(ع) این بود که این زن و بچه‌ها، خیلی کتک خوردند اما حجابشان محفوظ بود. چون وقتی زینب کبری به ابی عبدالله گفت که بعد از شهادت شما، اوضاع چه می‌شود؟ فرمود: خواهر شما تا بروید شام و برگردید مدینه، در حفظ پروردگار هستید و با این خبری که ابی‌عبدالله(ع) داده است، مسلم است که یک دانه چارقد هم از سر دختر کوچک هم نبردند.

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • دهه سوم محرم 95
  • سخنرانی هفتم حسینیه هدایت تهران
  • ارزش کلام پیغمبر اسلام(ص) در قرآن
  • اتصال پیغمبر و ائمه طاهرین(ع) به علم‌ الله
  • چرا برخی از مردم در قیامت گریه می‌کنند؟
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
    برگزاری مراسم «هفتاد و دو ميليون صلوات بر ...
    تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
    استاد انصاریان در دیدار با اسقف ارامنه: نگاه ...
    عکس خبری/ پیاده روی زائرین اربعین حسینی در جنوب ...
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    فضیلت شب و روز دحوالارض و اعمال آن
    واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^