فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 17 آذر 1398 ساعت 11:36 بعد از ظهر

استاد انصاریان: هیچ کس، در عبادت وزن معرفتی و عیار اخلاص پیامبر اکرم(ص) را نخواهد داشت

استاد انصاریان: هیچ کس، در عبادت وزن معرفتی و عیار اخلاص پیامبر اکرم(ص) را نخواهد داشت

استاد انصاریان طی سخنانی در حسینیه آیت ‌الله شهید صدوقی یزد در دهه سوم صفر 95 با اشاره به اهداف مبعث پیامبر اسلام(ص) اظهار کرد: خداوند متعال از باب مهر و محبت و لطف و احسانی که به بندگانش دارد، پیغمبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) را برای تحقق چهار هدف فرستاد. قبل از اینکه به این چهار هدف اشاره شود، لازم است از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) بدانید که پیغمبر کیست؟ اولاً امیرالمؤمنین(ع) حدود سی سال عمرش را کنار این منبع عظیم الهی به سر برد. ثانیاً از قرآن و روایات برای ما ثابت است که امیرالمؤمنین، دانش و علم فراگیر دارد، یعنی هیچ حقیقتی از نگاه قلب او پنهان نبود و اگر بود، امیرمؤمنان نمی‌شد.

وی ادامه داد: ایشان به طور مفصل، ارزش‌های وجودی پیغمبر اسلام(ص) را بیان کردند، که یک بخش کوتاهش این است که پیغمبر(ص) آگاه کامل به عظمت خدا بود، درک عظمت خداوند، کار ساده‌ای نیست، یک عقل جامع و کامل می‌خواهد که بشود عظمت خدا را درک کرد و به خاطر عرفان کاملش به عظمت حق، کسی مانند او در واهمه از آن عظمت نبود.

استاد انصاریان تأکید کرد: احدی در این عالَم، نه در فرشتگان، نه در جن و نه در بین انسان‌ها، کسی به پروردگار هستی عالم‌تر نبود و هیچ موجود زنده و عاقلی، در عبادت در پیشگاه پروردگار، عبادت پیغمبر (ص) را نداشت؛ البته باید بدانیم که عبادت به کمیت نیست و معنیش این نیست که پیغمبر اکرم(ص) در طول سال روزه بود و همه لحظات بیداریش در نماز بود، بلکه هیچ کس، وزن معرفتی و عیار اخلاص او در عبادت را نداشت. اگر ایشان، دو رکعت نماز صبح می‌خواند، وزن دو رکعت نماز صبحش از نماز کل ملائکه و جن و انس سنگین‌تر بود.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزود: در میان همه فرشتگان و جن و انس، نسبت به پروردگار، عاشق‌تر از پیغمبر(ص) وجود نداشت، تمام سلول‌های وجودش و ظاهر و باطن وجودش، غرق عشق نسبت به معشوق ازل و ابد بود و امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: احدی در این عالَم، در کارش، در هدفش، در عبادتش و در خدمتش، با استقامت‌تر از پیغمبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) نبود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر بخواهیم پیغمبر اسلام(ص) را در یک نصف خط تعریف کنیم، باید پناه ببریم به یک تعریف منطقی یعنی علم منطق، و آن این است که وجود مقدس رسول خدا، جامع تمام کمالات و فاقد همه نواقص بود، یعنی از کمالات، ذره‌ای کم نداشت و از عیب و نقص ذره‌ای در وجود او پیدا نمی‌شد، این تعریف پیغمبر است.

استاد انصاریان ادامه داد: یک دانشمند فرانسوی به نام «انتین دینه» دو جلد کتاب دارد که بالای هزار صفحه و راجع به پیغمبر اسلام(ص) است. چاپ اول این کتاب در فرانسه، یک میلیون تیراژ بود و همه آن را خریدند، به قدری زیبا با تکیه بر عقل و حکمت، فلسفه قرآن را روایت و شخصیت پیغمبر(ص) را ترسیم می‌کند که کمتر شخص خارجی، شخصیت حضرت را اینگونه ترسیم کرده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: وی در آخر جلد دوم کتابش می‌نویسد: یا رسول‌الله، تو با این کمالات، ارزش‌ها، فضائل، و با این همه سرمایه‌های معنوی، در بین امت خودت یعنی مسلمانان، در کمال غربت هستی، چون تو را نمی‌شناسند و هیچ وقت نیامدند درباره تو مطالعه کنند و ببینند تو چه کسی هستی و چه چیزی داری؟ چون من با مسلمان‌ها سروکار داشتم، احساس کردم که تو در بین امتت غریب هستی و مسئولیت دارم که یک مقدار از غربت تو کم کنم و برای کم کردن از غربت تو، خودم و زن و بچه‌ام، مسلمان واقعی می‌شویم که فردای قیامت، خدا به ما نگوید که پیغمبرم را غریب گذاشتید.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار کرد: این حرف یک دانشمند مسیحی است که با شناخت پیغمبر اسلام(ص)، مسلمان می‌شود اما در کشور ما، مسلمان‌ها، لائیک می‌شوند و جذب کلیساهای خانوادگی و ماهواره‌های مسیحیت می‌شوند و علیه خدا موضع‌گیری می‌کنند.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید چنین افرادی دارای قیافه شبیه آدمیزاد هستند و قلب آنان، حیوانی است. اگر دل، دل بود، پیغمبر را رها نمی‌کرد و برود مسیحی یا بهایی و آتش‌پرست بشود. جهل، مادر تمام زیان‌هاست. پیغمبر اسلام(ص) می‌فرماید: «لا فقر اشد من الجهل» یعنی هیچ تهیدستی، شدیدتر از نفهمی نیست. امام صادق(ع) می‌فرماید: مردم خجالت نمی‌کشند که هفتاد سالشان است اما هنوز نه خدا، نه پیغمبر، نه قرآن، نه حلال و حرام  و نه واقعیات را نمی‌شناسند.

استاد انصاریان تأکید کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «و من یطع الرسول فقد اطاع الله»، یعنی هر کسی از پیغمبر من اطاعت کند، مستقیماً از من اطاعت کرده است. همچنین خداوند فرموده است: آنهایی که می‌آیند با تو بیعت می‌کنند که مؤمن و حلال‌خور بمانند، دنیا و آخرتشان را از خطر حفظ می‌کنند.

وی با اشاره به آیه «وَ قٰالَ اَلرَّسُولُ يٰا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اِتَّخَذُوا هٰذَا اَلْقُرْآنَ مَهْجُوراً» ﴿الفرقان ، 30﴾، اظهار کرد: یعنی بعد از مردن من، قرآن را انداختند پشت سرشان و بین خود و قرآن رابطه‌شان را قطع کردند، از اینها بپرس چرا این ظلم را به قرآن من کردند؟ خداوند به خاطر مهرش، احسانش و محبتش او را برای چهار هدف فرستاد. امروزه دولت‌های کشورهای اسلامی و بسیاری از ملت‌ها، گرفتار این خطر هستند که به حرف پیغمبر گوش ندادند و هدف خدا را لگد کردند.

استاد انصاریان با اشاره به آیه «لیخرج عباده من عبادة العباد الی عبادة الله»، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) آمد که مردم را از بندگی کردن نسبت به دیگران نجات دهد، چون بندگی کردن نسبت به بندگان، هزینه کردن خود است تا همه سرمایه‌های وجودی آدم تباه شود. آدم در بندگی خدا، هزینه نمی‌شود بلکه رشد می‌کند و هزینه هم می‌گیرد.

این مفسر برجسته قرآن کریم یادآور شد: وقتی دولت یا ملتی، بنده آمریکا باشند، تمام سرمایه‌های وجودیشان در این بندگی می‌سوزد و تباه می‌شود و تبدیل به هیزم دوزخ می‌شوند. قران می‌گوید: «إِنَّ اَللّٰهَ اِشْتَرىٰ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوٰالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ اَلْجَنَّةَ» ﴿التوبة، 111﴾. من که روی قرآن، خیلی کار کردم، هیچ شکی ندارم که مسلمان زراندوز که میلیاردها تومان جمع کرد و مُرد، طبق آیه صد و هشتاد سوره آل عمران و آیات سوره توبه، جهنمی بودنش حتمی است، این فرق بین عبادت خدا و عبادت غیر است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار کرد: من از نهج‌البلاغه فهمیدم که عبادت، معدن است و کلنگ این معدن، عمل است؛ یعنی ما وقتی نماز می‌خوانیم، روزه می‌گیریم، خمس می‌دهیم و به یتیم کمک می‌کنیم، اینها همه کلنگ است که به معدن می‌زنیم و از این معدن،  چهار چیز شامل مغفرت، رحمت، رضایت و جنت بیرون می‌آید.

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • دهه سوم صفر 95
  • سخنرانی سوم حسینیه آیت‌ الله شهید صدوقی یزد
  • اهداف بعثت پیامبر اسلام(ص)
  • دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) درباره پیامبر اسلام(ص)
  • چرا «انتین دینه» مسلمان شد؟
  • آثار بندگی خداوند از منظر نهج‌البلاغه
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای اهل‌بیت(ع) در قم
    وضعیت وخیم اقتصادی مسلمانان ایغور چین
    گردآوری يك ميليون امضا در اعتراض به قرآن‌سوزی در ...
    فریب‌کاری دولت پاکستان علیه شیعیان پاراچنار
    برگزاری مراسم دعای عرفه توسط حضرت استاد انصاریان ...
    عزای حضرت سیدالشهداء در فرانکفورت آلمان + تصاویر
    حضور مرکز نشر دارالعرفان در نمایشگاه کتاب استانی ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در شب عید ...
    استاد انصاریان: فاصلۀ بین ما از رحم مادر تا قبر یک ...
    استاد انصاریان: شیعیان از اضافه گِل ائمه اطهار(ع) ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^