فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 6 آذر 1395 ساعت 12:59 صبح

استاد انصاریان: طلب علم؛ فریضه‌ای که پیامبر اسلام(ص) برعهده مسلمانان گذاشته است

استاد انصاریان: طلب علم؛ فریضه‌ای که پیامبر اسلام(ص) برعهده مسلمانان گذاشته است

 

استاد انصاریان در جمعی از دلسوختگان هیئت خادمین شهدای گمنام امیرچخماق یزد در دهه سوم صفر 95 طی سخنانی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) اظهار کرد: در معتبرترین کتاب‌های حدیث که محصول زحمات علمای بزرگ اسلام است، از وجود مبارک پیغمبر اسلام(ص)، روایتی به مضمون «طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمه»، نقل شده است؛ یعنی دنبال کردن علم و پی‌جویی دانایی و معرفت، بر هر مرد و بر هر زنی فریضه است. بین فریضه و بین واجب فرق است، این فرق را روایات بیان کردند، آنچه که فریضه است، شدیدتر از واجب است و از سوی پروردگار مهربان عالم بر عهده بندگان گذاشته شده است.

وی ادامه داد:  شما در قرآن مجید، احکام خدا را که مطالعه می‌کنید، در پایان بعضی از آیات که احکام خدا بیان شده، آیه شریفه می‌فرماید: «فریضة من الله»، یعنی این حُکم و این حلال و حرام، فریضه‌ای است که از جانب خداوند بر عهده شما قرار داده شده است اما آنچه که پیغمبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) به خیر ما، برای سعادت دنیا و آخرت ما، بر عهده ما گذاشتند، واجب است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: جالب این است که پیغمبر اکرم(ص) از طریق وحی و به امر خداوند، طلب علم را به عنوان فریضه بر عهده امت قرار داده و دانش را تنها به مردان اختصاص نداده، بلکه فرموده است که کسب معرفت و به دست آوردن دانش و آگاهی، بر هر مرد و زنی واجب و فریضه است.

استاد انصاریان یادآور شد: اینقدر هم اسلام به دانش، علم و معرفت، اهمیت می‌داد که گاهی در جنگ‌هایی که بین پیغمبر(ص) و دشمنان می‌شد، از دشمنان تعدادی اسیر می‌شدند و با پیشنهاداتی برای آزاد شدن روبرو می‌شدند. به آنها پیشنهاد می‌شد اگر مسلمان بشوید، آزاد هستید که به خانه و زندگی و نزد زن و بچه‌هایتان برگردید، اگر نمی‌پذیرفتند مسلمان شوند آنها را مجبور به مسلمان شدن نمی‌کرد و می‌فرمود: هر کدام‌تان سواد دارید، سواد نوشتن و سواد خواندن، را به ده نفر از مسلمانان تعلیم بدهید و ما شما را به خاطر ارزش کارتان که معلمی است آزاد می‌کنیم. آنها قبول می‌کردند و کلاس تشکیل می‌دادند، بی‌سوادها را با سواد می‌کردند و پیغمبر اکرم(ص) دستور آزادیشان را می‌دادند.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزود: بعضی‌هایشان هم در مدینه، اخلاق مسلمان‌ها، عمل آنها و رفتار آنها را می‌دیدند و خودشان مشتاقانه مسلمان می‌شدند. امام صادق(ع) به یارانشان امر کردند «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم»، یعنی لازم نیست که زحمت بکشی و با زبان، اسلام را به غیر مسلمان‌هایی که در محل‌تان در شهرتان، در بخش‌تان در کشورتان زندگی می‌کنند ارائه کنی، بیایید با عمل‌تان، با رفتارتان، با اخلاقتان و با روش و کردار درست‌تان، اسلام را تبلیغ کنید که غیرمسلمان‌ها وقتی رفتار شما را با یکدیگر، با زن و بچه و با غیرمسلمان ببینند، مشتاق این دین شوند و خودشان با رغبت اسلام را قبول کنند.

وی ادامه داد: ما در کتاب‌ها، موارد زیادی را می‌بینیم که مسیحی، یهودی، زرتشتی غیرمسلمان، با دیدن رفتار، کردار، متانت، وقار و اخلاق یک مسلمان که همسایه‌ یا همشهری او بوده، مسلمان شده، این بهترین روش تبلیغ اسلام است. زبان را لازم نیست به کار ببرید تا اسلام را به مردم بفهمانید، مسلمان خوبی باشید، مردم به اسلام علاقه پیدا می‌کنند و می‌گویند این چه دینی است که چنین مرد یا زنی را تربیت کرده که ظلم نمی‌کند، خیانت نمی‌کند، مال مردم را نمی‌خورد، حقی را پایمال نمی‌کند، کینه ندارد و کینه‌ورزی نمی‌کند، حتماً مکتبی او را اینگونه تربیت کرده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار کرد: این اسرا، این خوبی‌ها را که در مردم مدینه می‌دیدند، رغبت به اسلام پیدا می‌کردند و می‌دیدند که مردم، بسیار نسبت به هم محبت و احترام می‌کنند و مشکل همدیگر را رفع می‌کنند، عیادت مریض می‌روند، تشییع جنازه می‌روند، غذا به مردم می‌دهند، لطف به مردم می‌کنند و لقمه ضروری خودشان را به دیگری می‌دهند، بنابراین مسلمان می‌شدند.

استاد انصاریان خاطرنشان کرد: وقتی امیرالمؤمنین(ع) مالک اشتر را برای استانداری مصر انتخاب کردند، ابتدای دستوراتشان به مالک، این دو دستور را داشتند که داری می‌روی استان مصر و از جانب من می‌روی، در مصر تکالیف مهمی به عنوان استاندار بر عهده توست، یک تکلیف این است که تمام شهرهای مصر را آباد کن، آباد کردن، به خیابان‌کشی، جاده‌کشی، پل‌سازی و به جاری کردن آب و تقویت کشاورزی است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه بدون علم نمی‌شود این کار را انجام داد، اظهار کرد: این در مرحله آبادی دنیای مردم بود و دستور دومشان هم این بود که زمینه تربیت، رشد و آداب انسانی و اخلاقی و الهی تمام مردم را فراهم کن، اما آیا مالک می‌توانست به تنهایی و بدون به کار گرفتن دانشمندان، عالمان ربانی و آگاهان به دین خدا، این کار را انجام دهد؟ تمام برنامه‌های مثبت از چشمه علم و دانایی می‌جوشد، الان هم هر کشوری از علم فراوان‌تری، چه در علوم مادی و چه در علوم معنوی برخوردار باشد، حرف اول را آن کشور می‌زند، البته کشورهای امروز جهان، اغلب‌شان در علوم سرآمد مادی هستند؛ چون دین ندارند و از نظر تکنولوژی اسلحه، انرژی و... رتبه اول هستند، زورگو و ظالم هم هستند.

وی افزود: الآن بخش عظیم علم در اختیار آمریکاست و به همه دنیا زور می‌گوید، چون علم و تکنولوژی دارد و در کنار علمش، صنعت، قدرت و اسلحه دارد. به اروپا هم فخر می‌فروشد. ملاحظه می‌کنید که به خاطر اینکه حرف اول را در علم می‌زند و به خاطر علمش، قدرت دارد، اروپا را هم در تحریم‌های بر ضد ایران با خودش یکی کرده است و همه از آمریکا می‌ترسند، اروپا می‌گوید ما دلمان می‌خواهد به شما هواپیما بفروشیم اما ارباب باید اجازه بدهد، چون اگر او اجازه ندهد، ما وارد فروش هر چیزی به شما بشویم، آمریکا ما را هم تحریم می‌کند.

استاد انصاریان تأکید کرد: ما هم چون داریم به طرف حرف اول زدن از ناحیه علم می‌رویم و انحصارشکنی کردیم و از چهل سال پیش که شما مردم با تکیه بر دین، با تکیه بر محرم و صفر، با تکیه بر الله اکبر، دشمن را بیرون نکرده بودید، از سلول‌های بنیادین، از تکنولوژی، از انرژی هسته‌ای و از موشک‌سازی بی‌خبر بودیم، یعنی در زمان شاه، یک موشک ساخت ایران و یک سلول بنیادین ساخت ایران نداشتیم، ما انحصارشکنی کردیم؛ بنابراین جلویمان ایستادند و ما را تحریم می‌کنند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: در زمان شاه، پاکت این که چه کسی باید رئیس شهربانی بشود، از سفارت آمریکا می‌آمد، هیچ چیز دست ما نبود اما الآن همه چیز دست ماست ولی با مشکلات، تحریم‌ها و با محدودیت‌هایی که داریم، غرب می‌داند که ما دیگر اهل به چپ چپ و به راست راست نیستیم، اهل اینکه بگوید صبح لوله‌های چهار میلیون نفت را در کشتی‌های ما خالی کن نیستیم؛ بنابراین باید با ما دشمنی کند.

استاد انصاریان یادآور شد: شخصی در پاریس به من گفت، ما به خاطر انحصارشکنی شما در علم، دشمن شما هستیم، برای اینکه آمدید و آنچه در انحصار ما بود را از دست ما درآوردید، ای کاش این حرف‌ها را همه دانشجویانی که در دانشگاه‌ها درس می‌خوانند، متوجه می‌شدند، که بکوشند و زحمت بکشند در تمام رشته‌های علوم به نقطه‌های اوج و نهایی برسند و بیشتر دشمن را از حریم این کشور، این ملت، این مملکت و این دین و این جوان‌ها و این ناموس باعفت مملکت دور کنند.

این مفسر برجسته قرآن کریم تأکید کرد: رشته‌هایی هست که برای خانم‌ها و کشور بسیار مفید است، این که خانم‌ها در حدی از دانش برسند که بتوانند معلمان ورزیده و اساتید ورزیده بشوند که فرزندان این کشور را از دبستان تا دانشگاه، مشتاقانه و با رغبت به قله علم برسانند که ما هم بتوانیم در دنیا حرف اول را بزنیم و دندان‌های تیز دشمن را با گسترش علم بشکنیم.

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • سخنرانی اول هیئت خادمین شهدای گمنام امیرچخماق یزد
  • دهه سوم صفر 95
  • تفاوت فریضه و واجب در اسلام
  • بهترین شیوه تبلیغ اسلام چیست؟
  • چرا غرب با ما دشمنی می‌کند؟
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    يورش هوايي نظامیان يمن به شيعيان با حمايت ...
    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
    ایالت گالیسیا اسپانیا در فهرست بدترین دشمنان ...
    استاد انصاریان: نقطه "باء" بسم الله؛ نقطه ...
    صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
    گزارش تصویری/سخنرانی استاد انصاریان،حسینیه بیت ...
     استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک ...
    استاد انصاریان در حرم امام رضا(ع) سخنرانی می‌کند
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^