فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 12 آبان 1395 ساعت 2:02 بعد از ظهر

استاد انصاریان: قمر بنی هاشم(ع)؛ مظهر توحید تام الهی  

استاد انصاریان: قمر بنی هاشم(ع)؛ مظهر توحید تام الهی   

 

استاد انصاریان طی سخنانی در دهه اول ماه صفر 95 در سخنرانی اول خود در مسجد آیت ‌الله بروجردی(ره) کرمانشاه با اشاره به وعده‌هایی که خداوند متعال در قرآن به بندگان خود داده است، اظهار کرد: از مسائل بسیار مهمی که در کتاب خدا، قرآن مجید مطرح است و به نظر می‌رسد درصد بسیار بالایی از مردم به این مسئله توجه ندارند که اگر توجه داشته باشند - به خصوص به این مسئله - برای آنها یقین قلبی حاصل شود، برایشان بسیار مفید و سودمند است، وعده‌هایی است که پروردگار عالم در سوره‌های گوناگون قرآن به بندگانش داده است.

وی ادامه داد: هم وعده‌هایی که ظرف تحقق و وفا شدن به آن وعده‌ها، در دنیاست و هم وعده‌هایی که ظرف ظهورش در قیامت است، بسیار دارای اهمیت هستند. خداوند متعال، علم بی‌نهایت، قدرت بی‌نهایت، کرم بی‌نهایت، محبت بی‌نهایت، لطف و احسان بی‌نهایت و وجود مقدسی است که غنی بالذات است و در این وعده‌هایی که به بندگانش داده، ارزنی نیازی به بندگانش ندارد.

استاد انصاریان تأکید کرد: اگر بندگانش این وعده‌ها را قبول کنند و یقین کنند و به این وعده‌ها ایمان بیاورند، صددرصد به سودشان است و برایشان یک موتور پرقدرت حرکت به سوی یک سلسله حقایق، اعمال صالح و حرکت‌های مثبت است.

این مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: اگر هم بندگان این وعده‌ها را قبول نکنند و اهمیتی به وعده‌های پروردگار ندهند، یقین هم نکنند و دنبالش هم نباشند، هیچ زیانی به وجود مقدس خداوند نمی‌رسد؛ چراکه هر چه زیان در اهمیت ندادن به وعده‌های خدا و قبول نکردن و یقین نکردنش، متوجه خود انسان است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) اظهار کرد: ظاهراً در کشور ما ایران و در کشورهای بیرون، هر کسی از شیعه، غیرشیعه، مسلمان، غیرمسلمان، امیرالمؤمنین را می‌شناسد، در حد گنجایش وجودی خودش به حضرت علی(ع) محبت دارد. ما در بین مسیحیان دنیا، کسانی را داریم که برای وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) کتاب نوشتند که یکی از آنها، سال گذشته در نود سالگی از دنیا رفت و اهل لبنان بود.

وی با اشاره به جایگاه حضرت علی(ع) در نزد اهل سنت عنوان کرد: در اهل تسنن جملاتی راجع به امیرالمؤمنین(ع) داریم که شگفت‌آور است، یکی از این جملات این است که خلیل ابن احمد می‌گوید: «احتیاج الکل الیه» یعنی تمام موجودات، فرشتگان و مردم تا قیامت نیازمند به علی بن ابیطالب(ع) هستند و «استغنائه عن الکل»، یعنی از آن طرف ایشان در هیچ چیز به هیچ کس نیاز ندارد، او بی‌نیاز از کل است و کل، فقیر علی(ع) هستند. بعد می‌گوید این بالاترین دلیل است که علی بن ابیطالب امام کل موجودات یعنی پیشرو است، علی(ع) از هیچ کس عقب نیست و از همه مقدم است و کل مؤخر از علی بن ابیطالب هستند.

استاد انصاریان تأکید کرد: اشعاری که باسوادهای عرب، باسوادهای عجم، با سوادهای افرادی که غیر مسلمان بودند و راجع به امیرالمؤمنین(ع) گفتند اگر در یک جا جمع بشود، یقیناً از هزار جلد کتاب بیشتر می‌شود؛ چون برای هیچ کس به اندازه امیرالمؤمنین(ع)، آن همه اشعار عالمانه نگفتند، یک بخش از این شعرها که عربی است در هجده جلد کتاب الغدیر جمع‌آوری شده است. هر جلدی چهارصد صفحه، یعنی هشت هزار صفحه فقط بخشی از اشعار عربی در مدح امیرالمؤمنین(ع) است.

این مفسر برجسته قرآن کریم یادآور شد: حضرت علی(ع) در ابتدای خطبه متقین می‌فرمایند: «ان الله تعالی خلق الخلق حین خلقهم غنیاً عن طاعتهم»» یعنی پروردگار متعال هنگامی‌که انسان‌ها را آفرید، هیچ نیازی به عبادت مرد و زن از زمان آدم تا قیامت نداشت. خداوند، کم ندارد که نیازمند به عبادت کسی باشد، مردم به عبادت نیازمندند، برای مردم، دو دنیا مقرر شده که یکی همین محلی است که الآن هستند و دیگری آخرت است.

این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه مردم برای برپا کردن یک زندگی پاک نیازمند به اطاعت از خدا هستند، عنوان کرد: این عبادت‌ها، معادن الهی است که مردم با انجامش، معدن شکاف می‌شوند؛ یعنی آن کس که دارد نماز می‌خواند، آن کس که روزه می‌گیرد، آن کس که در کار خیر شرکت می‌کند، آن کس که به پدر و مادر احسان می‌کند، آن کس که با زن و بچه درست رفتار می‌کند و آن کس که در کسب حلال است، در حال حرکت به سمت معدن‌ شکافی هستند تا از دل این معادن، گوهرهایی همانند رضایت الله، مغفرت الله، رحمت الله و جنت الله بیرون می‌آید. این چهار مورد را هم در هیچ معدنی در این عالم آفرینش نمی‌توان پیدا کرد، معدن این چهار حقیقت، عبادات است.

وی با بیان اینکه ما به عبادت نیاز داریم، نه پروردگار، یادآور شد: مگر پروردگار در ذات، در صفات، در کمالات و در ارزش‌ها کم دارد که با عبادت ما آن کمبودش را پر کند. اگر همه انسان‌ها در انواع گناهان غرق بشوند، کمترین زیانی به خدا نمی‌رسد، گناهان ضرر دارد و ضررش برای گنهکار است، مشروب‌خوری، ضررش برای مشروبخور است زنا ضررش برای زناکار است، رابطه‌دار نامشروع ضررش برای رابطه‌دار است و هیچ گناهی هم بی‌ضرر نیست و ضرر گناه، نه برای خداوند بلکه برای خود انسان است.

استاد انصاریان ادامه داد: خداوند در قرآن وعده‌هایی را از سوره بقره تا جزء آخر داده است. خدایی که نیاز ندارد به ما وعده احسان و عشق داده است، خداوند به ما هیچ نیازی ندارد اما زیباترین وعده را به ما داده است، وعده‌اش هم وعده صدق یعنی وفاکردنی است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید به وعده‌های خداوند اطمینان کرد، افزود: اگر به وعده خداوند اطمینان نکنیم که توحیدمان خیلی لنگ است. مرحوم قاضی می‌فرماید: من در مقام به دست آوردن توحید تام برآمدم، مدت‌ها رفتم حرم امیرالمؤمنین(ع) اما نشد، حس می‌کردم که خورشید توحید تام در قلبم طلوع نکرد، من باید چه کار کنم، اگر قلب کسی مثل قاضی افق برای طلوع توحید ندارد قلب من هنوز افق برای توحید معمولی هم ندارد.

وی ادامه داد: مرحوم قاضی می‌گوید: گفتم میانبرترین جاده بین من و پروردگار، حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) است، این میانبرترین راه است، مدت‌ها آمدم کربلا اما باز هم نشد، دیگر داشتم ناامید می‌شدم، آخرین شب جمعه‌ای که می‌خواستم زیارت کنم و برگردم نجف، به خودم گفتم برای چه دنبال توحید تام هستی؟ نمی‌خواهند آن را به تو بدهند و لیاقتش را نداری، می‌خواستم از حرم ابی عبدالله(ع) وارد حرم بشوم در آخرین شب جمعه‌ای که قرار دارم، روبروی ایوان حرم یکی بر پشت شانه‌ام زد و قبل از اینکه من بتوانم سریع برگردم و او را ببینم رفت، او زد روی شانه‌ام گفت: اینور و آنور دنبال توحید تام نگرد، رشته توحید تام برای تجلی دادن به قلوب دست قمر بنی هاشم(ع) است.

این مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: برای شناخت قمر بنی هاشم(ع) باید از زمان حضرت آدم تا عصر تاسوعا، یک رشته معنوی حرکت کنید تا ببینید قمر بنی هاشم کیست. رشته وجودی قمر بنی هاشم، از زمان آدم کشیده شده و جلوه کاملش در کربلا بود و جلوه غیب و ملکوتش بعد از شهادتش بوده که ادامه دارد و خوش به حال آنهایی که می‌شناسند و می‌دانند.

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • سخنرانی استاد انصاریان
  • کرمانشاه
  • قمر بنی هاشم(ع)؛ مظهر توحید تام الهی
  • اهمیت وعده‌هایی که خداوند در قرآن به بندگان داده است
  • عبادات معدن رضایت و مغفرت خداوند هستند
  • جایگاه امیرالمؤمنین(ع) در نزد غیرمسلمانان
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    تشرف یک هنرمند امریکایی به دین مبین اسلام
    ساخت بزرگترین حوزه علمیه خاورمیانه در گيلان
    زین‌الدین زیدان: بنده خادم امام علی هستم
    تمسخر حجاب در دانشگاه عربستان
    بازچاپ نسخه خطی صحيفه سجاديه به خط احمد نيريزی
    استاد انصاريان در جمع عزاداران حسینی دردانشگاه ...
    مراسم احیای شب‌های قدر استاد حسین انصاریان ...
    استاد انصاریان:قیام عاشورا مصداق عینی امر به ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در شب عید ...
    استاد انصاریان پاسخ می‌دهد: راه رسیدن به خیر ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^