فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 3 آبان 1395 ساعت 11:42 صبح

استاد انصاریان: انبیاء و ائمه(ع) هرگز ناسزا نمی‌گفتند

استاد انصاریان: انبیاء و ائمه(ع) هرگز ناسزا نمی‌گفتند

 

استاد انصاریان در جمعی از دوستداران اهل بیت(ع) در شهرستان خوی با اشاره به آیه 29 سوره مبارکه فاطر اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ» این آیه شریفه، گروهی را در این دنیا تاجر می‌داند، و تجارتشان را بی‌خسارت اعلام می‌کند، سه سرمایه عظیم معنوی را هم در این تجارت الهی و عرشی معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: «إِنَّ اَلَّذِينَ يَتْلُونَ كِتٰابَ اَللّٰهِ» یک سرمایه و تلاوت کتاب خداوند، سرمایه دوم است. به سرمایه سوم در آیه «وَ أَنْفَقُوا مِمّٰا رَزَقْنٰاهُمْ سِرًّا وَ عَلاٰنِيَةً يَرْجُونَ تِجٰارَةً لَنْ تَبُورَ» ﴿فاطر، 29﴾، اشاره شده است. ابتدا درباره سرمایه اول، مقدمه‌ای برای تجلی یقین نسبت به قرآن در قلب جوانان بزرگوار بگویم که چه راهی دارد ما به قرآن یقین پیدا کنیم که وحی خداست و هنر بشر نیست؟ همانگونه که اطلاع دارید، در ابتدای بعضی از سوره‌ها، حروف مقطعه همانند الف لام میم، الف لام راء، عین صاد، حا میم، طا ها، قرار گرفته است. اهل تحقیق می‌گویند پیام این حروف مقطعه اول سوره‌ها این است که قرآن مجید از بیست و هشت حرف ساخته شده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این بیست و هشت حرف، در این عالم سرّی بوده است. اولین انسان روی کره زمین که حرف یادش دادند الف ب بوده و سپس، جامعه بشری این الف و ب را برداشته و ترکیبات مختلفی روی آن انجام داده است؛ بنابراین پروردگار می‌فرماید: ساختمان این قرآن از این بیست و هشت حرف است. این بیست و هشت حرف در اختیار همه شما اهل زمین از زمان نزول تا اکنون قرار دارد و الآن هم که جهان، جهان علم و تکنولوژی، کشف دریاها و کرات و کامپیوترها و سایت‌ها است، اگر می‌توانید همه این بیست و هشت حرف را ترکیب کنید و یک سوره مانند قرآن بسازید.

استاد انصاریان با بیان اینکه به فرموده خداوند، انسان توان انجام چنین کاری را ندارد، عنوان کرد: خداوند متعال به برخی انسان‌ها می‌فرماید: اگر نمی‌توانید چنین آیه‌ای را خلق کنید پس چرا می‌گویید وحی نیست؟ اگر وحی نباشد که قابل ساختن است. خداوند متعال در یک آیه دیگر می‌گوید اگر می‌توانید ده سوره مانند این قرآن بیاورید و در آیه 88 سوره مبارکه الاسراء هم می‌فرماید: «قُلْ لَئِنِ اِجْتَمَعَتِ اَلْإِنْسُ وَ اَلْجِنُّ عَلىٰ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هٰذَا اَلْقُرْآنِ لاٰ يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كٰانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً»، یعنی به تمام انسان‌ها و جن‌ها بگو، دست در دست هم بگذارید و همدیگر را پشتیبانی کنید، عقل‌ها و علمتان را روی هم بگذارید و مانند این قرآن را بیاورید اما آیا تاکنون شنیده‌اید که جهان دشمن یعنی مسیحیت، یهودیت و بوداییت، یک خط همانند قرآن را آورده باشند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه 24 سوره مبارکه بقره اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: «فَاتَّقُوا اَلنّٰارَ اَلَّتِي وَقُودُهَا اَلنّٰاسُ وَ اَلْحِجٰارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكٰافِرِينَ»، معنای این آیه این است که از دشمنی با این کتاب بپرهیزید؛ چراکه اگر دشمن و منکر بمانید و بگویید این وحی نیست، شما در قیامت گرفتار آتش دوزخ خواهید شد؛ بنابراین با همین سه آیه‌ای که در خود قرآن است، شک برطرف شد که قرآن وحی است.

استاد انصاریان در ادامه با اشاره به سفارش پیامبر(ص) و ائمه(ع) درباره توجه به قرآن عنوان کرد: پیغمبر اسلام و ائمه(ع) فرموده‌اند که قرآن، جهانی از معناست. حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) یک پیشنهاد درباره قرآن دارند. حضرت علی(ع) را همه قبول دارند. ایشان حق پذیرفته شده است، سنی‌ها هم در تعریف امیرالمؤمنین(ع) غوغا کردند، یک جمله اهل تسنن این است که باید با آب طلا بنویسند که می‌گویند: امیرالمؤمنین علی(ع) کسی است که در هیچ چیز در این عالم به کسی نیاز ندارد اما کل مردم به او نیازمندند. این ستغناء او از کل و احتیاج الکل به او، «دلیل علی انه امام الکل»، به این دلیل است که امیرالمؤمنین امام کل عالم است اما همه مأموم او هستند.

وی تأکید کرد: فقط یک نامه‌ حضرت علی(ع) در نهج‌ البلاغه همه مشکلات مملکت و مشکلات کل دنیا را حل می‌کند اما بیچاره کسانی‌که این نامه در اختیارشان است و به آن عمل نمی‌کنند. امیرالمؤمنین(ع) بر طبق آیات سوره رعد و سوره نمل، در هجده سالگی، عالِم به کل ظاهر و باطن هستی بوده است و من این مسئله را با قرآن کاملاً اثبات می‌کنم.

استاد انصاریان خاطرنشان کرد:‌ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «تعلموا کتاب الله فانه احسن الحدیث و ابلغ الموعظه» یعنی بر تک تک شما لازم است کتاب خدا را یاد بگیرید و این کتاب، زیباترین و نیکوترین گفتار است. مقاله یک فرانسوی را که می‌خواندم، بسیار غصه خوردم که این دانشمند فرانسوی نوشته است اگر امت اسلام از قرآن، سی جزء و شش هزار و ششصد و شصت و چند آیه غیر از آیه نود سوره نحل را نداشت و از زمان پیغمبر(ص)، همه به این آیه عمل می‌کردند، الآن کره زمین، کره مسلمانان بود و دین زمین، اسلام بود و محال بود دولتی بتواند مسلمانان را شکست بدهد.

این مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه به بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام پرداخت و گفت: خداوند در قرآن فرموده است: «و امر بالعرف»، یعنی همدیگر را فقط به کارهای پسندیده و خیر دعوت کنید و «اعرض عن الجاهلین» یعنی با آدم‌های نفهمی که نمی‌خواهند بفهمند دست به گریبان نشوید، چون آبرویتان را می‌برند بنابراین از آنها رویگردان باشید.

وی ادامه داد: حضرت ابی‌عبدالله الحسین(ع) سوار اسب بودند و آرام در مدینه می‌رفتند که شخصی آمد و جلوی اسب را گرفت و پرسید این چه کسی است؟ که به وی گفتند: حسین بن علی است، خیلی بد و بیراه به حضرت امیرالمؤمنین(ع) و خیلی هم بد و بیراه به خود ابی عبدالله(ع) گفت. حضرت ابی عبدالله(ع) فقط گوش دادند و نفسش را قطع نکردند، و زبانش را بند نیاوردند و کسی را هم صدا نزدند که بیایید و این بی‌تربیت را بزنید بلکه بر روی اسب حوصله کردند تا حرف این ناسزاگو تمام شد؛ چراکه انبیاء و ائمه(ع) در کل عمرشان، یک بار از دهان مبارکشان ناسزا بیرون نیامد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه سخن گفتن تمام انبیاء و ائمه(ع) هدایت بوده است، گفت: کلام انبیاء و ائمه(ع) حکمت بوده و اصلاً ناسزا نمی‌گفتند؛ چون خداوند، انبیاء را از ناسزا منع کرده بود و قرآن هم کل ملت اسلام را از ناسزا منع کرده است. حتی قرآن می‌گوید به بت‌های بت‌پرستان بد نگویید. امام حسین(ع) به فرد ناسزاگو گفت: برادرم اهل مدینه نیستی؟ گفت نه، فرمودند مسافر هستی؟ گفت بله مسافر هستم، حضرت فرمودند، مسافر در یک شهری که می‌رود غریبه است و جا، غذا و امنیت و آسایش می‌خواهد، در خانه  من جا هست تا هر وقت در این شهر هستی بیا برویم خانه ما که در خدمت شما باشیم و اگر در این شهر بر اثر معاملات اقتصادی، دارای بدهی هستی، من بدهی تو را پرداخت می‌کنم.

استاد انصاریان ادامه داد: در این لحظه، صدای  فرد ناسزاگو خیلی پائین آمد و سرش را پائین انداخت و گفت: من یک خواسته دارم، ابی عبدالله(ع) فرمود برادر عرب بگو، گفت من الآن فهمیدم تو قدرت مهمی هستی، به پروردگار بگو زمین دهان باز کند و من را ببلعد که من نباشم تو را ببینم و اینگونه خجالت بکشم. گفت حسین جان، در شام ما را گمراه کردند، آنجا علیه شماها حرف زدند و ما را بدبین کردند.

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان
  • بقعه متبرکه شیخ نوایی (ره)
  • خوی
  • انبیاء و ائمه(ع) هرگز ناسزا نمی‌گفتند
  • دلایل اثبات وحی بودن قرآن
  • راز حروف مقطعه
  • سفارش پیامبر و ائمه(ع) درباره توجه به قرآن
  • روایتی از دیدار امام حسین(ع) با فرد ناسزاگو
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    برگزاری مسابقات قرائت قرآن در آلمان
    شعر مولوی ‌اهل‌سنت برای‌ حضرت ‌زهرا (س)
    کودکی که درباره یوسف و زلیخا شهادت داد و جبرئیل ...
    گزارش تصویری / عزاداری عاشقان و محبان اهل بیت(ع) ...
    چگونه مي شود ظاهر و باطن يكساني داشته باشیم؟
    بانک اسلامی در جمهوری چچن تأسیس می‌شود
    کربلا در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان + تصاویر
    برپایی سفره حضرت رقیه(س) در نجف اشرف
    استاد انصاریان: توحید خالص کلید حل همهٔ مشکلات و ...
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^