فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0
تاریخ انتشار : 26 مهر 1395 ساعت 1:28 بعد از ظهر

استاد انصاریان: آیا فقر کار خداوند است؟

استاد انصاریان: آیا فقر کار خداوند است؟

 

استاد انصاریان در دومین سخنرانی دهه محرم در بقعه شیخ نوایی خوی با اشاره به اینکه یکی از کلماتی که در قرآن مجید از جزء اول تا پایان قرآن، زیاد به کار گرفته شده کلمه دنیاست، اظهار کرد: دنیا به معنای جای نزدیک نسبت به عالم آخرت است و اگر بخواهیم با دقت به این کلمه نگاه کنیم که دنیا به چه معناست و کجاست؟ دنیا یک ظرف زمانی است که در تعبیرات روایات هم به معنای امروز آمده است. این ظرف بسیار ظرف پرارزشی است؛ چراکه تمام نعمت‌های مادی و معنوی پروردگار در این ظرف قرار داده شده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 20 سوره مبارکه لقمان اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظٰاهِرَةً وَ بٰاطِنَةً»، لغت اسبغ با سین و غین است که به معنی تمام و کمال است. خداوند می‌فرماید: من در این ظرف، تمام نعمت‌های مادی و معنوی‌ام را به شما به طور کامل عنایت کردم. هر چه که انسان در جهت مادی نیاز داشته باشد، از منظومه شمسی گرفته تا دریاها، صحراها، زمین‌های کشاورزی، انواع حیوانات، نباتات، جمادات و... در این ظرف پر شده است؛ بنابراین خداوند، هیچ چیز از نعمت‌های مادی را برای انسان فروگذار نکرده است.

وی ادامه داد: خداوند سال‌هاست که ثروت و نعمت مادی حق که در این ظرف قرار داده شده را در اختیار انسان قرار داده است اما کاری ندارد که این ثروت به دست ستمگران، قلدران، زورگویان و غارتگران افتاده است، بلکه به ملت‌ها می‌گوید تحمل ظلم معصیت است و سکوت در برابر ظالم، گناه است بنابراین دست ظالم را از زندگیتان کوتاه کنید. هفتاد درصد امکانات کره زمین که فعلاً هفت میلیارد نفر جمعیت دارد در اختیار آمریکاست و در آمریکا هم، نود و نه درصد از این هفتاد درصد امکانات، طبق تظاهرات و شعارهای چند سال اخیر در دست غارتگران و دزدان و مسیحیان بدتر از یهود آمریکاست و فقط یک درصدش در اختیار مردم است.

استاد انصاریان تأکید کرد: این غارتگران، نعمتی که از طرف خداوند در این سفره به طور کامل قرار داده شده راه به ما نمی‌دهند. فقر، کار خدا نیست بلکه خداوند اسباب نعمت را فراهم کرده است؛ یعنی قرن به قرن، نعمت کامل را در سر این سفره قرار داده است. از نظر فیزیکی، هفتاد و دو نفر که تعدادی از آنان کودک بودند، زورشان به حکومت یزید نمی‌رسید و جنگشان صد در صد نابرابر بود ولی جنگی بود که خداوند و انبیاء و ائمه، آن را تأیید کردند؛ چون اگر این جنگ هم  اتفاق نمی‌افتاد، همانگونه که سیدالشهدا(ع) فرمودند پرچم توحید برای ابد سرنگون می‌شد؛ بنابراین، این جنگ نابرابر لازم بود.

این مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: جنگ امام حسین(ع) به این امر منتهی شد که دین باقی بماند اما تاریخ به طور کامل عوض نشد و هنوز هم می‌بینید که بعد از هزار و پانصد سال، قلدران، دزدان و زورگویان در حال حکومت کردن هستند و اگر جامعه‌ای برای دفع ظلم حرکت کند، دیگر جوامع کمک نمی‌کنند. چند سال است که شیعیان بحرین و یمن دارند کشته می‌دهند و آتش می‌گیرند و همه اموالشان را تخریب می‌کنند اما دولت‌ها و ملت‌ها فقط نظاره‌گر هستند.

وی با اشاره به دو نوع گناهکار موجود در دنیا اظهار کرد: دو گناهکار در دنیا شامل دولت‌های دزد و ظالم و دیگری ملت‌های ساکت هستند وگرنه نعمت کم نیست، این را من از قول خارجی‌ها برایتان بگویم که با اینکه ذره‌ای ارادت به آنان ندارم، ولی آنها ارزیابی کردند که پنج قاره زمین این توان را دارد که پنجاه برابر جمعیت فعلی کره زمین را خانه‌دار کند و جوان‌هایشان را زن بدهد و یک زندگی نسبی با رفاه برایشان فراهم کند اما نابودی و اسراف زیادی صورت می‌گیرد و عربستان هم میلیارد میلیارد پولش را به آمریکا می‌دهد و اسلحه می‌خرد تا دیگران را نابود ‌کند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: قرآن به ما پیام داده است که این سفره را با گناه خشک نکنید که مخالفت با من ضرر دارد و شما را دچار قحطی و خشکسالی می‌کند. خداوند این توان را دارد که چند هزار نفر را در یک دقیقه بکشد، یک تکان سونامی به ژاپن می‌دهد و یک سوم مملکت را نابود می‌کند؛ بنابراین گناه نکنید تا این نعمت‌ها باقی بماند.

استاد انصاریان با اشاره به قوانین الهی درباره حیوانات اظهار کرد: اگر به قوانین الهی درباره حیوانات دقت کنید، متوجه خواهید شد که هیچ چیز را کم نگذاشته است. امیرالمؤمنین علی(ع) با همه وجود، توجه به قانون رعایت حقوق حیوانات را مورد توجه دارد و شب نوزدهم ماه رمضان که در حال رفتن به سمت شهادت است، وقتی در حیاط خانه زینب کبری(س) مرغابی‌ها عبایش را به دهان می‌گیرند که امشب را به مسجد نرو، می‌ایستد، زینب را صدا می‌زند و می‌گوید دخترم اینها حق آب و دانه و استراحت دارند، اگر می‌توانی حقوق این حیوانات را رعایت کنی، نگهشان دار اما اگر نمی‌توانی آزادشان کن.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه خاطرنشان کرد: علامه مجلسی(ره) به نقل از پیغمبر(ص) می‌فرماید: از اتاق که می‌آیید بیرون و می‌خواهید کفش‌هایتان را پایتان کنید، بردارید و بتکانید، من پیش خودم گفتم این دیگر خیلی خنده‌داراست و آیا این قانون و معنویت است؟ پایم را در کفشم کردم که به یکباره زانویم سوخت، درآوردم، تکاندم و دیدم یک زنبور زرد بزرگ از شدت سرمای حیاط ما ته کفش رفته که از باد و سوز پناه بگیرد.

استاد انصاریان با اشاره به آیه «اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ اَلْإِسْلاٰمَ دِيناً» ﴿المائدة، 3﴾، اظهار کرد: خداوند در کنار این همه نعمت مادی و نعمت معنوی، از ما دعوت کرده که تاجر عاقل و خردمندی باش و این دو نوع نعمت را زیر نظر من هزینه کن که هیچ ضرر و خسارتی در دنیا و آخرت به تو نزند.

وی افزود: خداوند متعال می‌گوید: کسانی‌که این گونه با نعمت‌های من برخورد می‌کنند که برخوردشان هم به هدایت من است در زندگی خود موفق خواهند بود و هر کسی غیر از این است از خصلت عبد برخوردار نیست. دین ما می‌گوید بچه‌ات را بغل بگیر و ببوس که اگر این کار را انجام دهید، خدا را عبادت کرده‌اید.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید که پیغمبر(ص) سرش روی دامن بود و معلوم بود دارد از دنیا می‌رود، روز بیست و هشت صفر، چشمش را باز کرد، گفت علی جان، سه بار به امت من از قول من بگو مال مردم را به مردم پس بدهید گرچه به اندازه نخ ته سوزنی باشد که زن‍ها دیگر نمی‌توانند با آن نخ بدوزند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تجارت و کسب مال در اسلام اظهار کرد: پیغمبر اسلام(ص) فرموده است که گدایی حرام است. من که متدین به دین پیغمبر بودم و بازو دارم باید دشنه و شمع و موم و نخ و مشته و درفش را با خودم در یک کیسه ریخته و اگر پول کم آوردم باید بنشینم پینه‌دوزی کنم و خرج دربیاورم.

استاد انصاریان یادآور شد: مسلم بن عقیل برای تکیه دادن اجازه می‌گیرد. این به معنای دین است اما اکنون میلیاردها مال مردم و ملت و بیت المال را خوردند و هیچ کس در این عالم نیست یقه کسی را بگیرد.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • استاد انصاریان: آیا فقر کار خداوند است؟
  • آیا فقر کار خداوند است؟
  • دیدگاه قرآن درباره برخورد با غارتگران اموال مردم
  • چه کسانی از خصلت عبد برخوردار هستند؟
  • اهمیت توجه به حقوق حیوانات در اسلام
  • 1
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    عدم گفتن اذان در مسجد آستراخان روسیه
    كشتار شيعيان عراق با تحريك علماي وهابي سعودي
    برگزاری كلاس‌های آموزش قرآن در بلژيك
    درگذشت زائر ایرانی در کنار ضریح امام حسین(ع)
    زائران آمریکایی با لباس یک‌دست مشکی در ...
    حاج رضا انصاریان مداح پیشکسوت وخادم الرضا (ع)
    برگزاری هشتمین جایزه جهانی «برترین‌های قرآنی» ...
    برداشت‏‌هاى عالمانه و عارفانه از آیات؛ ویژگی ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    استاد انصاریان: عبادت؛ جادۀ رسیدن به مغفرت، لطف، ...

     
    نظرات کاربر

    وحید حاج علی اکبر نعلبند
    بسیار عالی . ممنون از زحمات کسانی که باعث رسیدن این مطالب به دست ما می شوند
    پاسخ
    0     0
    27 مهر 1395 ساعت 10:13 بعد از ظهر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^