فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

احمد الغامدی

احمد الغامدی

 

احمد بن سعد حمدان الغامدی استاد آموزش عالی دانشگاه أم القری در مكه مكرمه و رئیس کمیته امر به معرف و نهی از منکر مکه مکرمه و یکی از چهره های سرشناس وهابیت است.

وی به دادن فتاوای عجیب و غریب مشهور بوده و بدین جهت مورد عتاب و سرزنش همکیشان خود واقع شده است. به طور مثال وی به همراه خانم "منجيه السويحي" استاد علوم قرآن دانشگاه تونس به طور مشترک در برگزاري همايشي در جدّه شرکت کرده بودند.

این چهره وهابی طی اظهاراتی در این همایش از حکم ممنوعيت اختلاط بين زن و مرد در اماکن عمومي انتقاد کرد و در ميان تشويق و کف و صوت زنان شرکت کننده در "همايش مشارکت زنان در توسعه ملي در غرب جدّه" گفت: زن مي تواند از نظر شرعي رانندگي کند و واجب نيست صورتش را بپوشاند.

وی همچنین در مورد پوشيدن نقاب گفت: در تفسير آيه قرآن اختلاف بين علما وجود دارد، و به همين سبب برخي از علما به وجوب پوشيده بودن تمام بدن زن فتوا داده اند و در مقابل، برخي ديگر به جواز باز بودن صورت و کفّين تا آرنج، و حتّي به جواز آشکار بودن موي زنان فتوا داده اند.

الغامدی حجاب را مخصوص زنان پیامبر دانست و در ادامه افزود: اسلام براي کمک به مشارکت زن در زندگي اجتماعي به پوشيدن بودن بدن او دستور داده، نه براي منع او از فعاليت هايش.

اين سخنان "الغامدي" با تشويق و کف و سوت فراوان زنان حاضر در جلسه همراه بود که همه آنها عباهاي سياهي که در سعودي پوشيدن آن واجب است، بر تن داشتند.

بعد از این فتوا، تعدادی از شیوخ، علمای دینی و چهره های سرشناس کویت فتوای“احمد الغامدی” مفتی سعودی را به شدت مورد حمله و انتقاد قرار دادند.

در همین راستا “عادل دمخی” رئیس جمعیت کویتی مدافع حقوق بشر طی اظهاراتی گفت: “احمد الغامدی” اصلا یک عالم دینی و حتی یک طالب علم نیست تا بتواند در این گونه موراد فتوا صادر کند یا نظر بدهد. او نباید به هیچ وجه در امور دینی دخالت کند. سخنان “الغامدی” دقیقا چیزی است که مستشرقین به دنبال آن هستند. اینکه حجاب بر تمام زنان مسلمان و مؤمن واجب است، از امور بدیهی در دین مبین اسلام است.از سوی دیگر “سعود ربیعه” استاد رشته شریعت اسلامی در دانشگاه کویت در این باره گفت: اظهارات “الغامدی” با سخنان تمام دیگر علمای دینی تفاوت دارد و از منطق هم به دور است. اینکه بگوییم آیات حجاب که در قرآن کریم نازل شده فقط مخصوص زنان پیامبر بوده، امری غیر منطقی به نظر می‌رسد. متأسفانه “الغامدی” از جمله افرادی است که در گودال دنیای افتاده و اظهارات دینی وی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

جالب است بدانید فتواهای این مفتی به همین جا ختم نشده و وی با نشان دادن روی دیگر و واقعی خود پرده از هویت اصلی خود برداشته است به طور مثال وی با نام بردن شش مکان در شهر مکه مکره، اعمال زائران این مکان‌ها را اینگونه توصیف کرد که "نادانان و بدعت‌گذاران"! در کنار این اماکن، اعمال شرک‌آمیز انجام داده، به آن تبرک جسته و به سوی آن نماز می‌گزارند.

مهم‌ترین مکانی که وی و نیز هیئت تحت الامر او آنرا تخریب کردند، محل ولادت پیامبر اعظم(ص) در کنار بیت‌الله الحرام است که اکنون کتابخانه مکه بر روی آن قرار دارد.

در لیست مکان‌هایی که الغامدی خواستار تخریب یا دیوارکشی آن با سیم‌خاردار شده بود، از کوه‌های «ثور»، «جبل الرحمه» و «نور» می‌توان نام برد.

الغامدی همچنین خواستار تخریب قبرستان «معلاة»، قبر «میمونه» و آرامگاه «حواء» در جده شده است و اینکه این مقبره‌ها باید در تمامی ایام سال بسته باشد و هیچکس اجازه ورود به آن را نداشته باشد.

وی مدعی شده که هنوز بودن قبر حواء (ام البشر) در جده اثبات نشده و تا زمانی که عملیات تخریب انجام نشده، خواستار تغییر نام آنجا شد. وی هم‌چنین خواستار کشیدن سیم‌خاردار از فاصله 6 کیلومتری در اطراف آرامگاه حضرت «آمنه بنت وهب» مادر پیامبر اعظم(ص) در منطقه "ابواء" شمال مکه شد تا کسی نتواند به آنجا وارد شود. هم‌چنین خواستار بسته شدن مسجد «البیعه» در مشعر شد که به تازگی و در خلال طرح توسعه محل رمی جمرات، کشف شده است.

 

 


منبع : پرسمان وهابیت
  • وهابی
  • وهابیت
  • وهابیت و تکفیر
  • وهابیون
  • احمد الغامدی
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    إسحاق بن عبدالله بن محمد دبيري عوضي
    ابن بطه
    عادل الکلبانی
    عثمان الخمیس
    عدنان العرعور
    محمّد صالح ابن عثیمین
    عبدالرحمن بن ناصر بن براک بن إبراهیم البراک  
    شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ | مفتی اعظم ...
    عبد العزيز بن عبد الفتاح القارئ
    شيخ عبد العزيز بن عبد الله الراجحي  

    بیشترین بازدید این مجموعه

    إسحاق بن عبدالله بن محمد دبيري عوضي
    ابن بطه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^