فارسی
دوشنبه 30 ارديبهشت 1398 - الاثنين 14 رمضان 1440
  942
  0
  0

ابن قیم جوزی

ابن قیم جوزی

 

وي‏ محمدبن ابي‏ بكر زرعي حنبلي‏ (م. 751ق. ) است. او ‏ معروف به ابن قيم [الوافي بالوفيات، ج2،‌ص270] و از شاگردان ابن تيميه بود كه با افكار شاذ استادش؛ چه در زمان حيات و چه بعد از فوت او، تقليد كوركورانه داشت. او گر چه مناظراتي‏ شبيه به استدلال دارد ، ليكن استدلال‏هاي‏ او ، در واقع از آن دست ترديدهايي‏ بود كه اظهار مي‏داشت و به عبارت ديگر، او تكرار كنندة همان سخنان جنجالي‏ و منتشر كنندة اقوال شاذّ استاد خويش بود. او در اين شبه استدلال‏هاي‏ خود، به دنبال تلطيف سخنان بي‏پرده و خشن ابن تيميه بوده تا با ظاهري دلنشين، كساني‏ را كه افكار ضعيفي‏ داشتند، بفريبد . به طور خلاصه، او عمرش را فناي‏ سخنان بيهودة ابن تيميه كرد وگفتار غير واقعي‏ وغير منطقي‏ استاد خويش را، حيله‏گرانه، امري ديني‏ و واقعي‏ ارائه ميكرد.

به اين نظريات توجه كنيد:

ذهبي‏ مي‏گويد:

ابن قيم در علم حديث و نيز در بعضي‏ از رجال حديث، بسي‏ رنج برد و به تحصيل علم فقه هم پرداخت ... مدتي‏ هم به خاطر اين كه بار سفر بستن براي‏ زيارت قبر ابراهيم خليل‏ را ناروا شمرد، محبوس گرديد. [الدرر الكامنه، ‌ج3،‌ص400 ؛‌ معجم المؤمنين،‌ ج9،‌ ص106]

ابن حجر در كتاب الدرر الكامنه مينويسد:

او چنان حبّ ابن تيميّه را در سينه داشت كه چشم بسته، تمام سخنانش را پذيرفت و حتّي‏ به تأييد آن پرداخت. از نمونه‏ تأييدهاي‏ وي، تهذيب كتب استادش و نشر افكار او بود ... ابن قيم به همراه استاد خود دستگير شد و خوار و خفيف گرديد و با شلاّق، هر دو را كتك زدند و سپس بر روي‏ شتر، در شهر گردانيدند . وقتي‏ ابن تيميّه درگذشت ، بارها به سبب فتاواي‏ ابن تيميه مورد امتحان قرار گرفت. لذا همواره از طرف علماي عصرش نكوهش ميشد و آسيب ميديد. همچنان كه علما هم از دست او بدون آسيب نمي‏ماندند. [الكني‏ و الالقاب، ص393]

ابن كثير مي‏گويد:

وي‏ در صدد برآمد تا در مسألة طلاق فتوي‏ دهد،كه در همين جريان، ماجراهايي‏ ميان او و سبكي‏ و ديگران رُخ داد. نقل آن وقايع موجب تفصيل مي‌شود.

از ويژگي‏هاي‏ ابن قيّم اين بود كه وي علاقة زيادي‏ به جمع‏آوري‏ كتب گوناگون داشت . او آن قدر كتاب جمع‏آوري‏ كرد كه وقتي‏ از دنيا رفت، فرزندانش تا مدت‏هاي‏ مديد، مشغول فروش كتاب‏هاي‏ پدر بودند. اين غير از آن كتبي‏ است كه ورثه براي‏ خود كنار گذاشته بودند. گفتني است، بيشتر اين كتابها، از سخنان استاد محبوبش بود. [البداية و النهايه، ج14، ص2]

ادعاهاي‏ انحرافي ابن تيميه و شاگردش ابن قيم ، در آثار آنان فراوان است مثل شرك دانستن هر طلب و حرمت زیارت قبور و ...

 

 


منبع : پایگاه پرسمان وهابیت
  • وهابی
  • وهابیت
  • وهابیت و تکفیر
  • وهابیون
  • ابن قیم جوزی
  •   942
      0
      0
    امتیاز شما به این مطلب ؟

    آخرین مطالب

          اصول بهائیت
          پیشینه تاریخی بهائیت
          ادله ردّ بهاییت
          تاریخچه مختصر بهاییت
          توهين خلفا به فاطمه زهرا سلام الله علیها
          اقرار ابوبكر به هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله ...
          شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها در منابع اهل سنت
          رويگرداني فاطمه از شيخين
          رضايت فاطمه از شيخين؟!!
          دفن شبانه فاطمه

    بیشترین بازدید این مجموعه

          فتواهای مضحک وهابیت - 3
          اشکالات مسیحیت
          زرتشت
          احکام یهود
          تفاوت دیدگاه اهل سنت با وهابیت درباره امام زمان(ع)
          تاريخچه يهود
          نشانه ها و نمادهای مسیحیت
          آيين زرتشت از ديدگاه آرتور کریستینسن
          نقد دین زرتشت
          معاد و قیامت و بهشت و دوزخ در بهائیت  

     
    نظرات کاربر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز