فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 21 مرداد 1395 ساعت 1:26 بعد از ظهر

نخستین خبرنگار عالم کیست؟

نخستین خبرنگار عالم کیست؟

 

شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) - استاد انصاریان گفت: خبر نباید جوری تنظیم و حاشیه‌نویسی شود که مردم را مضطرب کند یا یک جمعیتی را بی‌علت و به ناحق علیه دسته‌ دیگری بشوراند. قرآن اصرار دارد که خبر را قبل از پخش کردن، تحقیق کنید که دروغ نباشد!
به گزارش شفقنا به نقل از فارس استاد حسین انصاریان، استاد اخلاق و مفسر قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ما ، در پاسخ به این پرسش که نخستین خبرنگار در عالم کیست، اظهار داشت: طبق آیات و روایات، کسی که شروع به خبر دادن کرد و مخبر شد در کل جهان، پروردگار عالم است. خداوند دو نوع خبر داده است؛ یک خبر از عالم خلقت است و خبر دیگرش، خبر از کیفیت زندگی صحیح و سالم است که این دو نوع خبر را به زبان انبیاء و در ۱۱۴ کتابی که نازل کرده، بیان کرده است؛ یعنی یک خبرهایی را به‌واسطه انبیاء و الهاماتی که به اولیا و به ائمه اطهار علیهم‌السلام داشته وارد است.
وی ادامه داد: تمام امتیاز مخبر بودن خدا صادق بودن خبرش است، به‌عبارت‌دیگر هرچه خداوند از عالم خلقت خبر داده عین واقع است، بنابراین اگر فرموده است: «وَمِن کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ»؛ ما هر چیزی را جفت آفریدیم، اگر دیروز در مردم جفت بودن کل موجودات ثابت نبود، اما اکنون در دانش و علم ثابت‌شده که کل موجودات یا نر و ماده‌اند یا مثبت و منفی‌اند. یا جذب و دفع‌اند یا در درون یا به‌صورت دو شیء بیرونی.
این استاد اخلاق اظهار داشت: اما خبرهایی که خداوند برای زندگی درست و صحیح و سالم داده است که مجموع آن حتی مجموع مطالب کتاب‌های گذشته‌اش در قرآن مجید است. آن‌قدر استوار، ثابت و محکم و قوی است که هیچ فرهنگ تربیتی، اجتماعی، اخلاقی، مادی و معنوی در کل کره زمین به ‌جایگاه خبرهای خدا در قرآن کریم نمی‌رسد.
انصاریان درباره ویژگی‌های «مخبر صادق» عنوان کرد: مخبری که کلمه‌ای را کم ‌و زیاد نمی‌کند و این درس بسیار بزرگی برای هر خبرنگار و هر خبرگزاری است البته آن اخباری که به صلاح است چون می‌گویند، دروغ گفتن حرام است، ولی همه‌جا راست گفتن واجب نیست. هر راستی را هم به ما اجازه نداده‌اند بگوییم شاید یک حرف راستی را بزنیم و مردم مضطرب شده و حالت ناامنی روحی پیدا کنند. به‌هرحال این یک درس بسیار مهمی است که مخبریت خدا به مردم می‌دهد، به‌خصوص به خبرنگارها و خبرگزاری‌ها.
وی تأکید کرد: این مسأله باید برای خبرنگارها و خبرگزاری‌ها افتخار باشد که اولین مخبر در این طایفه، خود پروردگار عالم است و این خبرها همگی درست است و گاهی هم آن‌قدر درستی خبر بالاست که پروردگار از خبر خودش به «احسن‌القصص» تعبیر می‌کند، یعنی این‌قدر خبر درست است.
استاد انصاریان در پایان هشدار داد: خبر نباید جوری تنظیم شود، جوری انشاءنویسی و حاشیه‌نویسی شود که مردم را مضطرب کند یا یک جمعیتی را بی‌علت و به‌ناحق علیه دسته‌ دیگری بشوراند یا اینکه ایجاد اندیشه منفی در شنونده نسبت به افراد کند به‌ویژه که قرآن کریم در سوره مبارکه «حجرات» اصرار دارد که خبر را قبل از پخش کردن، تحقیق کنید دروغ نباشد تا بعد از انتشار آن پشیمان نشده یا به کسی ضرر نزده باشید، لذا خداوند می‌فرماید: «فَتَبَیَّنُو» خبر را برای خودتان دقیقاً آشکار کنید با جست‌وجو کردن که راست است یا دروغ! اگر دروغ است که پخش دروغ، حرام است اگر راست است و مصلحت دارد مطرح شود، خوب است پخش شود. اگر راست است و مصلحت نیست نباید پخش شود.


منبع : شفقنا
  • استاد انصاریان
  • تحقیق
  • گفت‌وگو با فارس
  • خدا نخستین خبرنگار عالم است
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    برگزاری مراسم «هفتاد و دو ميليون صلوات بر ...
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    نماز جمعه / زينبيه دمشق - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در حرم رضوی ...
    صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^