فارسی
پنجشنبه 30 فروردين 1403 - الخميس 8 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

مومنین با نشاط هستند!!

انسانی كه به خدا توكل می كند، با قدرت تمام در مقابل مشكلات می ایستد و هرگز احساس شكست و نگرانی نمی كند.
مومنین با نشاط هستند!!


انسانی كه به خدا توكل می كند، با قدرت تمام در مقابل مشكلات می ایستد و هرگز احساس شكست و نگرانی نمی كند.

شادی واقعی از دیدگاه یک فرد با ایمان زمانی متصور است که او را یک گام به خدایش نزدیک تر کند. با این وجود، انسان ها به دلیل حس فطری تنوع طلبی خویش می توانند از لذت های مجاز دنیوی بهره مند شده و از آن شادمان شوند. این شادی ها می تواند زمینه ای برای افزایش نشاط معنوی افراد با ایمان نیز ارزیابی شود. از طرفی، باید دانست که برخی شادی های سطحی و ظاهری که ناشی از رفتارهای غیرمنطقی و غیر اخلاقی است مورد پذیرش اسلام نیست.
ما در این نوشتار به برخی توصیه هایی که برای با نشاط زندگی کردن لازم است می پردازیم:
١ـ با یاد خدا به زندگی نشاط بدهید:
از نظر اسلام زندگی كه در آن یاد و ذكر خدا وجود نداشته باشد، هیچ لذّت و نشاطی ندارد. دوری از یاد خدا زندگی را دشوار و یاد خداوند زندگی را برای انسان با نشاط می سازد. این نشاط در زندگی ناشی از آرامش روانی است كه با یاد خدا حاصل می شود خداوند می َفرماید: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد، 28) همانا با یاد خدا دلها آرامش می یابد. تبیین روان شناختی این مسأله آن است كه یاد و ذكر خدا فرد را از امیال و تكانشهایی كه برای او استرس و فشار روانی ایجاد می َكند، باز می َدارد و سبب می َشود كه به جای توجه صِرف به لذت َهای دنیوی به تقویت رابطه با خدا و تقرُّب به او توجه كند.
٢ـ توسل به معصومین و اولیای خدا را فراموش نكنید:
یكی دیگر از عوامل دستیابی به نشاط بیشتر در زندگی توسل به معصومین (علیهم السلام) و اولیای خدا است.
٣ـ توكل به خدا:
رضایت از زندگی، یكی از عوامل شادمانه زیستن است. افرادی هستند كه با وجود موفقیت، ثروت و امكانات زیاد ولی همواره از زندگی ناله می كنند. اینها احساس شادمانی نمی كنند.
توكل به خدا، زیربنای یك زندگی شادمانه و توأم با احساس سعادت و خوشبختی است. انسانی كه به خدا توكل می كند، با قدرت تمام در مقابل مشكلات می ایستد و هرگز احساس شكست و نگرانی نمی كند. اگر در كارها و برنامه های خود، توكل به خدا داشته باشیم، هم به موفقیت قابل توجهی دست می یابیم و هم طی كردن مسیرهای طولانی و سخت موفقیت، برای ما آسان و عملی می شود. انسانهایی كه به خدا توكل می َكنند در انجام كارهای سخت و بزرگ، كمترین فشارها را احساس می كنند و در برابر تندباد حوادث مانند كوهی استوار و مقاوم هستند. توكل، كلید در توفیق الهی است. انسانی كه به خدا توكل می كند هر لحظه تحت عنایت و لطف بی كران خدا قرار می گیرد.
٤ـ از زندگی خود راضی باشید:
رضایت از زندگی، یكی از عوامل شادمانه زیستن است. افرادی هستند كه با وجود موفقیت، ثروت و امكانات زیاد ولی همواره از زندگی ناله می كنند. اینها احساس شادمانی نمی كنند. بنابراین، به جای این كه از اتفاقات زندگی شكایت كنیم، سعی كنیم با استفاده از قلب و عقل خود به زیبایی زندگی كنیم و قوانین هستی را رعایت نمائیم.
امام علی علیه السّلام به فرزندان خود می فرمایند: شما را به دو چیز توصیه می كنم، اول تقوای الهی، دوم ، نظم در كارها.٥ـ در زندگی هدفمند باشید:
هدفمندی نه تنها موفقیت انسان را تضمین می كند، بلكه موجب شادكامی انسان نیز می گردد. انسان بی هدف، مانند فردی سرگردان در كویری سوزان است. هیچ وقت احساس آرامش و شادمانی نخواهد كرد.
بعضی ها هدفمندی و هدف یابی را مساوی آرزوهای بزرگ و بیشتر می دانند. ولی اكثراً اینها در زندگی موفق نمی شوند. بایستی آرزوها شفاف و مشخص و تعریف شده باشد. آرزوی بزرگ بسیار خوب است ولی بایستی در درجه اول، بر اساس بزرگی آرزو، انرژی و توان لازم را مهیا كنیم و در درجه دوم، آن آرزو برای ما مشخص و شفاف باشد ، كه در این صورت حتماً موفق خواهیم شد.
تصمیم قطعی برای رسیدن به یك هدف بسیار زیبا و مقدس، نباید شادكامی انسان را از بین ببرد، چون انسان وظیفه ای جز عمل كردن ندارد. ما باید تلاش خود را برای رسیدن به بهترین اهداف انجام دهیم. اگر به آن اهداف برسیم، احساس شادمانی خواهیم كرد و اگر نرسیم غیر شاد خواهیم بود. بنابراین لازم است انسان در زندگی، اهداف مشخص و شفافی داشته باشد.
٦ـ برنامه ریزی و نظم در زندگی را فراموش نكنید:
نظم و انضباط و داشتن برنامه در زندگی انسان، شادمانی او را حفظ می كند. انسانهای منظم و دارای برنامه، بسیار موفق تر و شادتر هستند. اهمیت نظم آن قدر زیاد است كه امام علی علیه السّلام به فرزندان خود می فرمایند: شما را به دو چیز توصیه می كنم، اول تقوای الهی، دوم ، نظم در كارها. امروزه در دانش مدیریت، به برنامه ریزی تأكید جدی می شود و هیچ فعالیتی بدون برنامه ریزی و عمل به آن برنامه، نتیجه ای مثبت نخواهد داشت. انسانهایی كه با برنامه عمل كنند، هم موفقیت و پیروزی را در آغوش خواهند كشید و هم زندگی شادمانه خواهند داشت.
٧ـ با تشریفات زائد و غلط خود را به زحمت نیاندازید:
راحت بودن در زندگی، موجب شادمانگی است. انسانها هر چه خود را با آداب و رسوم و تشریفات زائد و غلط به زحمت و عذاب می اندازند، همانقدر از شادمانگی دور می شوند. خیلی از افراد. زندگی ساده، زیبا و راحت را، بسیار مشكل، بغرنج و سخت می كنند. سنتها و آداب اگر در مسیر فطرت پاك الهی انسان باشند، بسیار قابل احترام هستند، ولی تشریفات زائد و غلط اصلاً قابل قبول نیستند. هر چه زندگی پیچیده تر و تشریفات بیشتر می شود. تنشها و فشارهای روحی شدت می یابد. بنابراین، اگر زندگی شادمانه ای می خواهیم، باید تشریفات زاید را كنار گذاشته و خیلی راحت و خودمانی زندگی كنیم.
٨ـ صداقت و راستی داشته باشید:
انسانهای صادق، لحظه های شادمانه ای را تجربه می كنند و از لحظه لحظه زندگی لذت می برند. انتخاب صداقت، به معنی انتخاب «شادمانی» است. یكی از زیباترین پیامهای دین زیبای اسلام، صداقت است. انسان صادق، از همه گرفتاریها و مشكلات نجات پیدا خواهد كرد. ریا، نفاق، دوروئی و تظاهر شایستة مقام الهی انسان نیست. و مطمئناً انسان را رسوا می سازد.
اگر انسان حتی در مقام دشمنان خود صادقانه رفتار نماید، به نفع اش تمام خواهد شد، انسان صادق، قابل اعتماد است. بنابراین اگر در همه اعمال و زندگی خود، صداقت را پیشه كنیم همواره زندگی شادمانه ای خواهیم داشت و هم چنین مورد احترام همه انسانها خواهیم بود.
٩ـ از بیكاری بپرهیزید:
بیكاری، یكی از مشكلات عمده جوامع بشری است كه امنیت شهرها و كشورها را تهدید می كند. بنابراین همه نهادها و سازمانهای دولتی باید مشكل بیكاری را حل كنند. فعال و مشغول بودن یكی از راههای شاد زیستن است. و از نظر امام علی علیه السّلام بهترین تفریح، كار است. هم بایستی وقت خود را با فعالیت و مشغولیت معنی دار و مفید پر كنیم و هم كمك كنیم دیگران از بیكاری، نجات پیدا كنند تا جامعه ای شاد و فعال داشته باشیم. بررسی ها نشان می دهد كه انسانهای فعال و مشغول، بسیار سالم تر و شادتر هستند.
منابع:

سایت اندیشه قم


منبع : اسلام کوئیست
  • نظام خانواده
  • نظام خلقت
  • نظام هستی
  • از زندگی خود راضی باشید
  • توكل به خدا
  • مومنین با نشاط هستند!!
  • نشاط
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    امام سجاد (علیه السلام):
    سلامم بر این پیکر بی کفن از سید حبیب حبیب پور
    ضباب بن عامر
    حبّ و بغض به امام حسین(ع) معیار سعادت و شقاوت ...
    خشوع قلب
    خطر براى وجهه ى اسلام بود
    برآورده شدن حاجات و دفع پريشانى
    فرمانی از امام علی علیه السلام؛ چاپلوسی کردن ...
    در مرثیت شهدای کربلا از جمال الدین سلمان ساوجی
    غارت خیمه ها!

    بیشترین بازدید این مجموعه

    حقیقت و فلسفه امامت
    آزادی اجتماعی از منظر قرآن
    خطبه حضرت علی(ع) در نخستین روز ماه رمضان
    حقيقت انصاف‏
    در مسیر شناخت
    چرا خدا به شیطان مهلت داد؟
    همرنگ جماعت شدنت رسوایی است!
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    عظمت شخصیت انسان در معارف اهل بیت (ع)
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^