در سوره مباركه اعراف در وصف پيامبر اكرم، صلى اللّه عليه و آله و سلم، مىخوانيم:
«الذين يتبعون الرسول النبى الامى الذى يجدونه مكتوبا عندهم فى التوراة و الانجيل يأمرهم بالمعروف و ينهاهم عن المنكر و يحل لهم الطيبات و يحرم عليهم الخبائث و يضع عنهم إصرهم و الاغلال التى كانت عليهم فالذين آمنوا به و عزروره و نصروه و اتبعوا النور الذى أنزل معه أولئك هم المفلحون* قل يا أيها الناس إنى رسول اللّه إليكم جميعا الذى له ملك السماوات و الارض لا إله إلا هو يحيى و يميت فآمنوا باللّه و رسوله النبى الامى الذى يؤمن باللّه و كلماته و اتبعوه لعلكم تهتدون».
همان كسانى كه از اين رسول و پيامبر ناخواندهدرس كه او را نزد خود با همه نشانهها و اوصافش در تورات و انجيل نگاشته مىيابند، پيروى مىكنند؛ پيامبرى كه آنان را به كارهاى شايسته فرمان مىدهد، و از اعمال زشت بازمىدارد، و پاكيزهها را بر آنان حلال مىنمايد، و ناپاكها را بر آنان حرام مىكند، و بارها تكاليف سنگين و زنجيرهاى جهل، بىخبرى و بدعت را كه بر دوش عقل و جان آنان است برمىدارد؛ پس كسانى كه به او ايمان آوردند و او را در برابر دشمنان يارى دادند و او نورى كه بر او نازل شده پيروى نمودند، فقط آنان رستگارانند. بگو: اى مردم! يقينا من فرستاده خدا به سوى همه شمايم؛ خدايى كه فرمانروايى آسمانها و زمين فقط در سيطره اوست، جز او معبودى نيست، زنده مىكند و مىميراند، پس به خدا و رسول او پيامبر ناخواندهدرس كه به خدا و تمام سخنان او ايمان دارد، ايمان بياوريد، و از او پيروى كنيد تا هدايت يابيد.
در اين آيه، خداوند حضرت را فرستاده و رسول خود و وجود مباركى معرفى مىكند كه خبرهاى لازم را در اختيار مردم قرار مىدهد (نبى).
همچنين، آن وجود مقدس را اهل مكه و درسناخوانده مىشمارد (امى)؛ يعنى آن حضرت حقايق را از كسى يا جايى نياموخته است و به فضل خدا ريشه همه حقايق گشته است.
وصف ديگر حضرت اين است كه خبر آمدنن او در تورات حضرت موسى و انجيل حضرت مسيح، عليهما السلام، آمده است:
«يجدون مكتوبا فى التوراة و الانجيل».
ويژگى ديگر حضرت در حقيقت مربوط به دليل بعثت ايشان است:
- «يأمرهم بالمعروف ... و يحل لهم الطيبات».
- «و ينهاهم عن المنكر ... و يحرم عليهم الخبائث و يضع عنهم إصرهم و الاغلال التى كانت عليهم».
پس، پيامبر آمده است كه رابطه مردم را با همه پاكيزگىها و حلالها آزاد اعلام كند و ارتباط با تمام مايههاى آلودگى و نجاست و پليدى را بر آن حرام سازد.
منبع : پایگاه عرفان