فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 9
56% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 15 تير 1395 ساعت 1:10 بعد از ظهر

استاد انصاریان:اگر ملتی اهل فهم شوند، دیگر نمی‌توان منابعشان را غارت و از مردمشان سوء استفاده کرد

استاد انصاریان:اگر ملتی اهل فهم شوند، دیگر نمی‌توان منابعشان را غارت و از مردمشان سوء استفاده کرد

حضرت استاد انصاریان، مفسر قرآن کریم در بیست و هشتمین روز ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام  تهران با اشاره به ارزش کسانی که فهم خود را برای درک حقایق عالم و دین خدا به کار می‌گیرند، اظهار داشتند: خداوند و اهل‌بیت معصومین علیهم السلام  اهل فهم را به عنوان سرمشق معرفی کرده‌اند تا مردم از کلام و رفتار و روش آنان پیروی کنند.

ایشان با اشاره به نسبت دامادی حضرت مسلم بن عقیل با عموی بزرگوار حضرت امیرمؤمنان علی علیه السلام، فرمودند: دو تن از فرزندان مسلم بن عقیل که چهره‌های برجسته ایمان و اخلاق و عمل بودند، روز عاشورا در کنار حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شهید شدند.

استاد انصاریان ابراز کردند: حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام زمانی که مسلم را به عنوان نماینده خود انتخاب کردند، در نامه به مردم کوفه نوشتند که پسرعمو و فرد مورد اطمینان و اعتماد خود را به سوی شما فرستاد؛ این جمله بدین معناست که مردم کوفه در نبود امام حسین علیه السلام  باید به مسلم اقتدا کرده و تقلید از افکار و اعمال او موجب سعادت دنیا و آخرت مردم می‌شود.

ایشان خاطرنشان کردند: ارزش فهم به اندازه‌ای است که ائمه معصومین علیهم السلام  همواره افراد فهمیده‌ای را به عنوان نماینده خود به شهرهای مختلف می‌فرستادند و اعلام می‌کردند که این فرد امین دین و دنیای شما است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام معصوم افزودند: بر تمامی مردم لازم است که در زمان عدم دسترسی به ائمه طاهرین علیهم السلام  به فقیه واجد الشرایطی رجوع کنند که هوای نفس با او بازی نمی‌کند، و در هیچ جریان تلخ و شیرینی دینش را نمی‌بازد، و مطیع واقعی خداوند است، و در برابر خواسته‌های نامشروع کوتاه نمی‌آید.

ایشان یادآور شدند: سؤال از اهل فهم یکی از خصائص شیعه است و همواره مؤمنان امر شده‌اند تا سؤالات خود را از دیگران بپرسند؛ در حالی که اهل‌سنت حنبلی عربستان و بسیاری از فرقه‌های دیگر، سؤالات حاشیه‌ای را حرام می‌دانند.

استاد انصاریان ادامه دادند: سدید الدین حمصی نخود فروشی بود که در سن 50 سالگی در قرن ششم در گفت‌وگو و ارتباط با یک مشتری عالم دین، عزم شهر ری و تحصیل علم کرد و پس از 30 سال تحصیل در ری و شام، در سن 80 سالگی به اجتهاد رسید و 20 سال مرجع تقلید شیعیان شد و 25 کتاب علمی قابل قبول تألیف کرد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: اگر ماهواره‌ها فقط علیه روحانیت شیعه (و نه خاخام‌های یهودی و عالمان غیر شیعه) تبلیغ کرده و تلاش به گرفتن قم، حوزه و مرجعیت از مردم دارد، تنها به این دلیل است که اگر ملتی اهل فهم شوند، دیگر نمی‌توان منابعشان را غارت و از مردمشان سوء استفاده کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام معصوم مبنی بر این‌که آدم‌های فهمیده را سرمشق خود در زندگی قرار دهید، تصریح کردند: قرآن می‌گوید که اهل تقوا جهنم نمی‌روند، گرفتار آتش نمی‌شوند، به بهشت می‌روند، دچار بن‌بست نمی‌شوند، فهمیده و معشوق من هستند.

ایشان با بیان این‌که اهل تقوا خوش‌ترین و با آرامش‌ترین افراد در میان مردم هستند، عنوان کردند: امیرمؤمنان علی علیه السلام  می‌فرمایند تقوای انسانی را تبعیت کنید که دلش دائماً در فهم و اندیشه می‌غلتد و در نتیجه هیچ عملی را بدون فهم انجام نمی‌دهد، همه محرمات را ترک کرده و تمامی امور واجب را انجام می‌دهد.

استاد انصاریان گفتند: امیرمؤمنان علی علیه السلام  می‌فرمایند اهل فهم همواره در فکر بدن خود هستند تا از آتش جهنم محفوظ بماند؛ چنین اهل فهمی را باید الگوی زندگی قرار داد.


منبع : پایگاه عرفان
  • ماه مبارک رمضان
  • استاد انصاریان
  • مسجد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام تهران
  • اگر ملتی اهل فهم شوند، دیگر نمی‌توان منابعشان را غارت کرد
  • 0
    56% (نفر 9)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    محاکمه يک شاعر توهين کننده به اسلام
    فتوای عجیب دیگر از مفتی های وهابي:قربانیان ...
    برگزاری همايش بين‌المللی «قرآن و حقايق علمی» در ...
    پذیرش حجاب زنان مسلمان در جامعه سوئد
    مراسم احیای شب‌های قدر استاد حسین انصاریان ...
    افزایش هشت عدد درب اضافی به مسجد النبی و باز بودن ...
    هتك حرمت قبور اسلامی در فرانسه
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در شب عید ...
    استاد انصاریان: مذمت دنیا در قرآن به دلیل خیانت ...
     استاد انصاریان: اهل‌بیت(ع) دعاگوی همه شیعیان/ ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^