فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 8 تير 1395 ساعت 12:02 صبح

استاد انصاریان: اکمل تجلّیات خداوند در وجود امیرالمؤمنین(ع) قرار گرفت

حضرت استاد انصاریان، مفسر قرآن کریم در بیست و یکمین روز ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام تهران با عرض تسلیت شهادت مولای متقیان اظهار داشتند: از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح که دانش فلسفه پدید آمده تاکنون که ابزارهای علمی فراوانی برای شناخت جهان اختراع شده، هنوز شناخت کاملی از جهان آفرینش ایجاد نشده است و تنها روایات ائمه طاهرین علیهم السلام تعریف جامعی در این خصوص بیان داشته‌اند.
استاد انصاریان: اکمل تجلّیات خداوند در وجود امیرالمؤمنین(ع) قرار گرفت

حضرت استاد انصاریان، مفسر قرآن کریم در بیست و یکمین روز ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام  تهران با عرض تسلیت شهادت مولای متقیان اظهار داشتند: از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح که دانش فلسفه پدید آمده تاکنون که ابزارهای علمی فراوانی برای شناخت جهان اختراع شده، هنوز شناخت کاملی از جهان آفرینش ایجاد نشده است و تنها روایات ائمه طاهرین علیهم السلام  تعریف جامعی در این خصوص بیان داشته‌اند.

ایشان فرمودند: جهان با تمام موجوداتش، تجلّی علم، حکمت، رحمت، عدالت و اراده پروردگار عالم است و فهم دقایق این مسأله کار بسیار دشواری است؛ این تجلّی نسبت به تمام موجودات هستی، تنها به اندازه ظرفیت آفریده انجام گرفته است.

استاد انصاریان با اشاره به آیه‌ای از سوره مبارکه حجر ابراز کردند: فلسفه جهان آفرینش به اندازه معلوم و تنها به اندازه اندکی از علم و رحمت تجلّی یافته است؛ اگر فلسفه آن به اندازه تمام آن تجلّی می‌یافت، از عظمت آن چیزی باقی نمی‌ماند.

ایشان با بیان این‌که بسیاری از آیات قرآن کریم در ارتباط با حضرت موسی بن عمران علیه السلام نازل شده است، خاطرنشان کردند: زمانی که حضرت موسی علیه السلام خواستار رؤیت کامل عظمت پروردگار عالم شد، خداوند در پاسخ فرمودند که هیچ‌گاه و تا ابد توانایی رؤیت عظمت و وجود مرا نخواهی داشت اما تو را قانع می‌کنم؛ آن‌گاه کوه راسخ و استوار را به واسطه درخشش گوشه‌ای از نور تجلّی خویش نابود کردند تا جایی که موسی از شدت عظمت خداوند بیهوش شد.

استاد حوزه علمیه قم افزودند: همه عالم تجلّی علم و حکمت و عدالت و رحمت و اراده پروردگار عالم است اما این تجلّی برای هر موجودی به اندازه گنجایش آن موجود است؛ زمانی که نوبت به خلق انسان و عنایت تجلّی رسید، خدای رحمان درجه‌ای از تجلّی را معرفی کرد که تمام موجودات از اراده خداوند ترسیدند؛ اما همه انسان‌ها گنجایش این درجه از تجلّی را نداشتند و تنها انبیای الهی به تناسب ظرفیت خود، مقداری از تجلّیات تکوینی و تشریعی را دریافت کردند تا این‌که به درجه «احسن تقویم» و «رسالت» رسیدند.

ایشان یادآور شدند: زمانی که نوبت تجلّی به آخرین رسول الهی رسید، خداوند تمام تجلّی علم، حکمت، عدالت، رحمت و اراده را در وجود مبارک رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  ایجاد کرد و امروز از آن به تجلّی اعظم و فیض اقدس تعبیر می‌شود؛ تجلّی تکوینی در وجود رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  احسن تجلّیات بود و در تجلّی تشریعی، اعظم تجلیات بود.

استاد انصاریان ادامه دادند: زمانی که خداوند اراده تجلّی علم خود در پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  را داشت، قدر معلوم را برداشت و وجود حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  را به اقیانوس بی نهایت علم خداوند متصل کرد؛ بر همین اساس خدای رحمان خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  در قرآن کریم فرمود که تو را رحمتی برای عالمین ارسال کردم تا هیچ‌گاه محدودیتی در رحمت نداشته باشی.

ایشان با بیان این‌که خداوند متعال برای عمر جسم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  قدر معلوم قرار داد، تأکید کردند: وقتی خداوند خبر از اتمام زندگی جسمانی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  دادند، هدایت کننده‌ای برای امت مسلمان معین کرده و تمام تجلّی علم و حکمت و عدالت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  به وجود ایشان انتقال داده شد و آن هدایت کننده، امیرمؤمنان علی علیه السلام  بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: هر انسانی پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  به دنبال کسی غیر از امیرمؤمنان علی علیه السلام برود، گمراه می‌شود چراکه پس از آخرین پیامبر، احدی جز امیرالمؤمنین علیه السلام گنجایش اکمل تجلّیات خداوند را نداشت.

ایشان عنوان کردند: تنها شیعه علی علیه السلام می‌تواند شیعه پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  و بنده حقیقی خداوند باشد؛ از این رو باید در تمامی امور و سبک زندگی از امیرمؤمنان علی علیه السلام  تبعیت کرد.


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان
  • استاد انصاریان
  • استاد انصاریان احیاء بیست و یکم
  • استاد شیخ حسین انصاریان در مسجد امیر
  • استاد انصاریان در ویژه برنامه روز شهادت امیرالمؤمنین
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فعالیت شبکه ماهواره‌ای کربلا
    يورش هوايي نظامیان يمن به شيعيان با حمايت ...
    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    استاد انصاریان تبیین کردند؛ هدف از خلقت انسان، ...
    استاد انصاریان: عبادت پیوسته و خالصانه ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
    پیام استاد انصاریان به مناسبت هفته کتاب و ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^