فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

چقدر مراقب روزه خود هستید؟!

سایر عبادات مورد شرك قرار گرفته اند و برای غیر خدا هم انجام شده اند. اما روزه تنها برای خداست و هیچ مشرك و بت پرستی برای تقرب به بتها، روزه نگرفته است.
چقدر مراقب روزه خود هستید؟!

سایر عبادات مورد شرك قرار گرفته اند و برای غیر خدا هم انجام شده اند. اما روزه تنها برای خداست و هیچ مشرك و بت پرستی برای تقرب به بتها، روزه نگرفته است.
چگونه روزه بگیریم كه مورد قبول خداوند قرار گیرد؟
بهترین راه برای عنداللهی شدن روزه گرفتن است. زیرا روزه مال خداست و ماه رمضان ماه خداست و فرصت مناسبی است برای پی بردن به اسرار عالم... باطن روزه، انسان را به لقای حق میرساند. روزه فقط امساك از اكل و شرب نیست، بلكه شرائطی دیگر دارد که تعهد و مسوولیت های انسان را در برابر آن زیاد می کند. در روایت است که روزه چهار گروه مقبول نیست: حضرت صادق ( علیه السلام) فرمود: لا صیام لمن عصی الامام، و لا صیام لعبد آبق حتی یرجع، و لا صیام لامراة ناشزة حتی تتوب، و لا صیام لولد عاق حتی یبر.
البته افزون بر روزه ی ماه مبارك رمضان، سالك باید پیوسته سه روز از هر ماه را روزه بگیرد كه ثواب آن همسان روزه ی تمام عمر است و درون جان سالك را از تردید و شك و وسوسه پاك سازی می كند و آن سه روز، پنجشنبه اول و آخر ماه و اولین چهارشنبه از دهه ی دوم آن است.
روزه نیست برای كسی كه امام و پیشوای خود را نافرمانی كند و از او اطاعت ننماید، و صحیح نیست روزه عبد فراری، تا مراجعت كند و به خدمت باز نگردد، و روزه زن ناشزه درست نمی باشد تا توبه كند و در اختیار همسرش قرار گیرد و همچنین روزه فرزند عاق شده پدر و مادر تا خوب نشود و اصلاح نگردد، مورد قبول قرار نمی گیرد، و روزه به حساب نمی آید.
پنج صفت موجب بطلان روزه می شود!
اگر چه امروز فقهای عالی مقام این موارد را مبطل روزه و وضوء نمی دانند زیرا كمتر كسی است در زمان ما که از این اوصاف رذیله بپرهیزد، آن خصال پنج گانه در بیان چنین است: «خمس خصال یفطرن الصائم، و ینقضن الوضوء الكذب، و الغیبة و النمیمة، و النظر بشهوة، و الیمین الكاذبة » پنج صفت است كه روزه را باطل و وضوء را می شكند، دروغ و غیبت و سخن چینی و نظر شهوت انگیز، و قسم دروغ.
این اوصاف ذمیمه براستی اثر معنوی و روحانی روزه و وضوء كه یك عبادت است در اسلام خنثی می كند، و اجر و ثواب روزه و وضوء را نابود می نماید. امام رضا علیه السلام فرمود:«اجتنبوا الغیبة غیبة المومن، و احذروا النمیمة، فانهما یفطران الصائم و لا غیبة الفاجر و شارب الخمر و اللاعب بالشطرنج و القمار» از غیبت مومن اجتناب كنید، و از نمامی بپرهیزید، براستی كه غیبت و نمامی روزه صائم را باطل می نماید، (و اثرات و ثواب روزه را زایل می گرداند) ، ولی از فاجر و شارب الخمر و شطرنج باز و قمار باز غیبتی نیست، (یعنی آنان از خود هتك حرمت نموده اند، و آبرو از خویش برده اند).
مراقب روزه خود باشیم!
این تعبیر فقط درباره ی روزه وارد شده است كه خدای سبحان فرمود: « الصوم لی و انا اجزی به : روزه مال من است و من شخصاً جزای آن هستم. » سایر عبادات مورد شرك قرار گرفته اند و برای غیر خدا هم انجام شده اند. اما روزه تنها برای خداست و هیچ مشرك و بت پرستی برای تقرب به بت روزه نگرفته است.
«پنج صفت است كه روزه را باطل و وضوء را می شكند، دروغ و غیبت و سخن چینی و نظر شهوت انگیز، و قسم دروغ.!!»
مرحوم فیض كاشانی می گوید: سالك مراقب در ماه مبارك رمضان باید با توجه و عنایت ویژه روزه بگیرد و نه تنها از مفطرات روزه، بلكه از همه گناهان امساك كند و تمام اندام و پیكره ی او روزه داشته باشد. به عبارت دیگر، روزه ی سالك باید روزه ی خواص یا خاص الخواص باشد. زیرا در ماه مبارك رمضان همه ی مومنان به میهمانی خداوند دعوت شده اند و ورود به این میهمانی با ترك گناه یعنی امساك از همه ی نواهی الهی است.
البته افزون بر روزه ی ماه مبارك رمضان، سالك باید پیوسته سه روز از هر ماه را روزه بگیرد كه ثواب آن همسان روزه ی تمام عمر است و درون جان سالك را از تردید و شك و وسوسه پاك سازی می كند و آن سه روز، پنجشنبه اول و آخر ماه و اولین چهارشنبه از دهه ی دوم آن است. البته سالك مراقب باید منزلت و جایگاه ماه رجب كه ماه امیرمومنان (علیه السلام) است و نیز ماه شعبان كه ماه حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) است و سیره ی آن بزرگوار این بوده كه هرگز شب زنده داری و روزه داری این ماه را ترك نمی كرده است.( مفاتیح الجنان، صلوات شعبانیه)
منابع:
١.مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی
٢.محجة البیضاء، ملا محسن فیض کاشانی، ج 2
٣.روضة المتقین، ج3، ص 225.
٤.ده رساله (رساله ی زادالسالک)، ص 83.
٥.منهاج النجاة، صص 93-92.
٦.نهج الفصاحه، حدیث 1459.
٧.وقایع الایام خیابانی، ص 432.

فرآوری: حامد رفیعی


منبع : tebyan
  • غیبت
  • دروغ
  • چقدر مراقب روزه خود هستید؟!
  • پنج صفت موجب بطلان روزه می شود!
  • سخن چینی
  • نظر شهوت انگیز
  • قسم دروغ
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اگر نیازمندید هم انفاق کنید
    نمازشب و نوافل
    سيري در قرآن و قرآن پژوهي (2)
    ارتباط میان مسئولیت اخلاقی و مسئولیت فقهی!
    رمضان، بهترین فرصت برای طهارت روح
    فرهنگ عاشورا وامام حسین(ع) مرکز ثقل اصول دين
    بخشنده ترین مردم در نگاه امام حسین علیه السلام
    چهره امام حسين(ع)
    تمام شب در عبادت
    عظمت شب قدر

    بیشترین بازدید این مجموعه

    محروميت از رحمت حق
    هفت نمونه‌ از احیای مردگان در کلام قرآن
    دوستی و محبت اهل بیت (ع) از دیدگاه علی (ع)
    زنده نگهداشتن یاد شهیدان
    علل تضعیف جوامع اسلامی از منظر آیات الهی
    هنرمندانه ترین راه برای بیشترین تأثیرگذاری
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
    طهارت امام حسین(ع) و یارانشان
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^