فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 30 فروردين 1395 ساعت 11:50 صبح

استاد انصاریان: به صفات و نشانه های شیعه، آراسته شویم

استاد انصاریان: به صفات و نشانه های شیعه، آراسته شویم

 

وارث: جلسه هفتگی حسینیه شهدا هیئت ایثارگران نبی اکرم صلوات الله علیه با سخنرانی استاد حسین انصاریان و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنان استاد انصاریان را می خوانید:

آموختن علم بدون معلم

نشانه های شیعه در وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام طلوع داشت. نشانه های مومنین راستین به صورت پراکنده و یکجا نیز در قرآن مطرح شده است. در سوره توبه آیه 71، هفت نشانه، در سوره حجرات 4 نشانه، در سوره مبارکه مومنون در چند آیه نزدیک به ده نشانه آمده است.

افراد ممکن است بسیاری از این نشانه ها را داشته باشند اما توجهی به آنها نداشته باشند. نیازی نیست انسان در مسیر زندگی تعداد و شماره ی آنها را بداند. اما به تدریج وقتی آراسته به آن نشانه ها شود، برای خودش، خانواده، اطرافیان و اقوامش خوب است. به قول قرآن خودش منبع مفید می شود. نجاتش هم در قیامت حتمی است.

قرآن فی الجمله خواب را قبول دارد. یک خوابهایی هست که انعکاس خوبی های خود انسان است و یک سری خوابهای دیگر است که انجام گرفتن یک سری واقعیات است.

مثلا شاه مصر خواب دید 7 گاو لاغر می آیند و 7 گاو چاق را می خورند. به او گفتند این نوع خوابت از نوع خوابهای پریشان است که یا اعصابت خراب بوده، یا زیاد غذا خوردی و از این قیبل تعابیر داشتند. اما نماینده شاه نزد حضرت یوسف علیه السلام در زندان آمد. خدا درباره ی حضرت یوسف علیه السلام فرمود ما به او تعبیر خواب را آموختیم. چون علم بی معلم هم داریم. علم فقط آن نیست که معلم به انسان انتقال دهد.

وقتی حضرت زینب سلام الله علیها، کنار دروازه کوفه، سخنرانی فوق العاده علمی، اجتماعی و روانی را انجام داد، در پایان سخنرانی حضرت زین العابدین علیه السلام به ایشان فرمود: الحمدالله تو دانشمندی هستی که دانشت را معلم یادت نداده است. یعنی عمه جان قلب تو آمادگی 100درصد برای دریافت الهامات الهیه را داری.

در بین ما طلبه ها که همه یک نوع کتاب تا سر حد اجتهاد می خوانیم. کتاب شریف لمعه که 82 رشته فقه اهل بیت در این کتاب وجود دارد. بعد مکاسب و رسائل شیخ انصاری که بسیار مشکل است. بعد از آن هم دو جلد کتاب کفایه آخوند خراسانی را که از همه ی کتب گذشته سخت تر است را می خوانیم. اما یک عده از ما ملا لغتی می شود. فقط الفاظ کتب را به ذهنمان انتقال می دهیم. اما در بین ما عده ای هم بودند که علم بی معلم دارند.

لزوم اهمیت و رسیدگی به مشکلات مردم

یکی از علمای بزرگ شیعه که اصالتا عراقی است. معروف به "ابن فهد حلی"1 بعد از مرگش، یکی از علمای شیعه خواب دید که تمام علمای شیعه قبل از ابن فهد یک جا جمع شده اند. اما مقام ابن فهد حلی از همه بالاتر است. از او پرسید شما اعلم علما هستی؟ فرمود: نه. پرسید پس چطور این مقام را بدست آورده ای؟ ویژگی و خصلت اول این آیه: وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ2؛ شیعه ها نسبت به یکدیگر محبت دارند و کمک به یکدیگر دارند. فرمود این مقامی که به من داده اند که از همه ی علمای قبل از خودم بالاتر است به این دلیل است که مشکلات مردم را با زبان، آبرو و پول گرفتن از دیگران، حل می کردم.

برادران و خواهران در مقابل مشکلات مردم، خانوادگی و حتی اداری بی تفاوت نباشید. گاهی در ادارات با وجود اینکه می توانند مشکلاتشان را حل کنند اما کوتاهی می کنند و می گویند از اتاق بیرونش کنید. در روایات اصول کافی داریم کسی که به مظلوم فشار می آورد و می گوید بیرونش کنید، خدا از بین مردم بیرون می کشد و به ملائک می فرماید بیاندازیدش به جهنم. چنین کسی که می تواند مشکل را حل کند اما انجام نمی دهد، یقین بدانید دین ندارد، خدا و قیامت را قبول ندارد.

خداست که با داشتن مشکلات فراوانی که مردم دارند، نام او را "صابر" گذاشته و درباره ات در قرآن امضا داده است که: وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ3؛ خدا عاشقت است چون با مشکلاتی که داشتی صبر کردی و از خدا قهر نکردی. چون مشکلات ربطی به خدا ندارد.

از همه مشکل دار در این عالم طبق روایات انبیاء و ائمه طاهرین بودند. شیعه نیاز به پاسخ به مساله داشت، مساله داشت نسبت به نمازش، همسرش، کاسبی و روزه اش، نمی توانست برود درب امام صادق علیه السلام را بزند و سوالش را از امام تعیین شده ی خدا بپرسد. چون ماموران میدیدند او را می گرفتند و سرش را زیر آب می کردند.

مجبور بودند لباس پاره بپوشد و ماست، پنیر و کره یا بادمجان روی سر می گذاشت و به کوچه ها می رفت. تا دم خانه ی امام صادق علیه السلام میرسیدند، به بهانه خرید و فروش از ایشان سوال و مساله می پرسیدند. ائمه علیهم السلام برای شیعیانشان گریه می کردند.



پی نوشت:

1- جمال الدین احمد بن شمس الدین محمد بن فَهْد حِلّی اَسَدی-۷۵۷-۸۴۱ق-، از فقیهان و محدّثان امامی که شـهـرت او بیشتر در اخلاق، دعا و سیر و سلوك است. اثر مشهور او در این زمینه، كتاب عدة الداعی و نجاح الساعی است كه به دعا و آداب و مسائل مربوط به آن می‌پردازد. این کتاب، با عنوان «آیین بندگی و نیایش» و «آداب راز و نیاز به درگاه بی‌نیاز» به فارسی ترجمه شده است. او در ۸۴۱ق در کربلا وفات یافت و در باغ نقیب علویان به خاک سپرده شد.

2- سوره مبارکه توبه آیه 71.

3- سوره مبارکه آل عمران آیه 146.


منبع : وارث
  • حسینیه شهدا
  • سخنرانی استاد حسین انصاریان
  • هیئت ایثارگران نبی اکرم صلوات الله علیه
  • به صفات و نشانه های شیعه، آراسته شویم
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فتوای عجیب دیگر از مفتی های وهابي:قربانیان ...
    راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای اهل‌بیت(ع) در قم
    قطر برنده مسابقات حفظ قرآن كريم در تونس شد
    یک میلیونر آمریکایی مسلمان شد
    نشست بزرگ شخصیت های مذهبی ادیان مختلف برعلیه ...
    برگزاری مراسم دعای عرفه توسط حضرت استاد انصاریان ...
    از 17 میلیون چینی محب اهل بیت(ع) غافلیم/ پکن از داعش ...
    حضور مرکز نشر دارالعرفان در نمایشگاه کتاب استانی ...
    در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛ توصیه استاد ...
    استاد انصاریان: چه کسانی در قیامت زیبا و چه کسانی ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^