فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 18 فروردين 1395 ساعت 2:13 بعد از ظهر

گفت‌وگوی صمیمی معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با حضرت استاد انصاریان

گفت‌وگوی صمیمی معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با حضرت استاد انصاریان

روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه دارالعرفان الشیعی: معاون بین الملل حوزه های علمیه و مدیران و کارکنان این معاونت، با حضرت استاد انصاریان در مؤسسه دارالعرفان الشیعی ملاقات نمودند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه دارالعرفان الشیعی: در این ملاقات ابتدا حجت‌ الاسلام محمدحسن زمانی معاون بین‌الملل حوزه های علمیه ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زهرا – سلام الله علیها – و ابراز خرسندی و تقدیر و تشکر، بیان داشت: این معاونت نهادی تازه تأسیس است و فلسفه ی تشکیل آن از سوی حوزه، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای حضور نقش‌ آفرین حوزه در همه ی عرصه‌های بین‌الملل است.
وی درباره ی چگونگی تأسیس معاونت بین‌الملل حوزه علمیه گفت: چند سال پیش از این، شورای عالی حوزه‌های علمیه به این تصمیم رسید که اگر بناست معارف حیات بخش اسلام ناب به جامعه بشری برسد و اگر دنیای اسلام، دین خاتم و دینی جهانی است و اگر خداوند به پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله و سلم - فرموده است که ما تو را برای همه ی جهانیان فرستادیم و اگر بناست این دین به همه ی جامعه ی بشری برسد و اگر در احادیث، ائمه – علیهم السلام - فرمودند روزی دانش دینی از قم به تمام جهان بشریت می‌رسد و حتی زنانی که در خانه‌ها هستند از دستاوردهای علمی و فرهنگی اسلام برخوردار خواهند شد؛ برای تحقق این وعده‌ها که حق است کسانی قطعا متولی انجام این وعده باید باشند که لباس و کسوت روحانیت دارند و در حوزه علمیه مشغول تدریس و تحقیق‌اند لذا برای انجام این رسالت باید برنامه‌ریزی کرد و با این انگیزه‌ها معاونت بین‌الملل حوزه‌های علمیه تصویب شد.
زمانی افزود: برای اینکه این هدف کلی چگونه قابل اجراست وارد برنامه‌ریزی شدیم که چگونه این هدف را تحقق ببخشیم لذا احساس کردیم در دو عرصه باید وارد میدان کار شویم عرصه اول درون حوزه‌های علمیه و عرصه دوم کشورهای خارجی است.
وی ابتدا وظیفه این معاونت در عرصه خارجی را طی سخنانی تشریح نموده و گفت: شناخت، نیازسنجی، ظرفیت‌شناسی و ظرفیت‌سازی اقدامات معاونت بین ‌الملل حوزه در خارج از کشور است.
ایشان در ادامه پیرامون وظایف این معاونت در داخل اشاره کرد و گفت: تربیت نیروهای توانمند حوزوی برای حضور در عرصه‌های جهانی مهمترین وظیفه ی این معاونت است.
لذا محور برنامه های معاونت در این راستا به شرح ذیل می باشد:
* تربیت افراد مسلط به زبان خارجی در حوزه
* آشنایی به‌روز طلاب فرهیخته با ادیان و مکاتب و مذاهب و فرق دنیا
* آشنایی با نحوه تعامل با پیروان دیگر ادیان و مذاهب
* تقویت گسترده مرکز زبان‌آموزی حوزه ی علمیه برای طلاب و فضلا
* تالیف کتاب «مبانی دینی آموزش زبان‌های خارجی» در معاونت بین‌الملل حوزه
* جلوگیری از موازی کاری معاونت بین‌الملل حوزه با دستگاه‌های فرهنگی بین‌الملل دیگر
* جلوگیری از ورود در کارهایی که ربطی به مأموریت روحانیت ندارد
* تشکیل شورای راهبردی بین‌ الملل حوزه با حضور نمایندگان دستگاه‌های بین‌ الملل فرهنگی
در ادامه ی این گفتگوی صمیمی حضرت استاد انصاریان ضمن تقدیر و تشکر، فعالیت های معاونت بین الملل حوزه را با ارزش و قابل تقدیر دانست و بیان داشت: رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم -، بیش از 1400 سال قبل تبلیغ دین را با نگاه جهانی به انجام رساند؛ در یکی از نسخه های خطبه غدیر می خواندم که آن حضرت در پایان خطبه غدیر می فرمایند "خدا رحمت کند کسی را که این سخنرانی را به همه ی زبان ها پخش کند" که این مساله اهمیت تبلیغ بین الملل و توجه به زبان های خارجی را بیش از پیش معلوم می دارد.
وی با بیان اینکه علمای شیعه در طول تاریخ از تبلیغ بین الملل غافل نبوده اند گفت: مرحوم آیت الله حائری مؤسس حوزه علمیه قم به دنبال آموزش زبان فرانسه برای طلاب بوده، اما برخی از بازاریان تهران با نادانی آمدند قم و به جناب شیخ عرض کردند که ما پول برای یادگیری زبان کفر نمی دهیم! شیخ هم دید ممکن است اساس حوزه از بین برود، لذا با ناراحتی و رنج روحی از این مساله چشم پوشی کرد.
استاد انصاریان، بهره مندی از تجارب مبلغان بین المللی را ضروری خواند و اظهار داشت: علاوه بر ارتباط با توده های مردم در نقاط مختلف جهان، ارتباط گیری با رهبران دینی و مذهبی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا بسیاری از اینها غیرمعاند و آماده پذیرش سخنِ صحیح هستند.
ایشان به تبلیغات جهانی بر ضد اسلام ناب محمدی – صلی الله علیه و آله و سلم - اشاره و خاطر نشان کرد: کفر جهانی با اسلامی که تن به هر فساد و فتوایی دهد و خطری برای آنها نداشته باشد مخالفتی ندارد و حتی از آن استقبال می کند، اما نوک پیکان دشمن به طرف مکتب اهل بیت – علیهم السلام - است، زیرا کفر جهانی این موضوع را درک کرده که اگر مکتب اهل بیت – علیهم السلام - حاکم شود، سفره ظلم و کفر را جمع می کند.
این مبلغ عرصه بین الملل، به سفرهای خود به کشورهایی چون ارمنستان، گرجستان و کشورهای اروپایی و دیدار با رهبران مذهبی در آن دیار اشاره کرد و گفت: بسیاری از این افراد، شناخت درستی از مکتب اهل بیت – علیهم السلام - ندارند ولذا می توان در جزوه های کوچک، روایات و معارف کاربردی را به این افراد منتقل کرد و مباحثی مانند توحید از نگاه قرآن، همسرداری از نگاه پیامبر – صلی الله علیه و آله و سلم -، معاشرت از نگاه امام باقر – علیه السلام -، کسب از نگاه امام صادق – علیه السلام - را عرضه نمود.
این عالم گرانمایه فعالیت گسترده ی تبلیغی رسانه ای از سوی حوزه علمیه را خواستار شد و گفت: حوزه علمیه نیازمند رادیوی بین اللمللی با چندین زبان زنده دنیاست تا با دنیا حرف بزند و تبلیغ کند.
وی تصریح کرد: فرهنگ اهل بیت – علیهم السلام _، فرهنگ محبت، علم، عقل، زندگی و فطرت است و چنانچه مفاهیم و معارف ارزشمندمان را عالمانه و به صورت کاربردی به مخاطب ارائه کنیم، مورد پذیرش و اقبال واقع می شود.
وی یادگیری زبان های خارجی از سوی حوزویان را ضروری خواند و گفت: آنهایی که در عرصه ی بین الملل گام می نهند باید از وجوب، اهمیت و عظمت این کار مطلع باشند تا عاشقانه وارد این عرصه شوند نه کاسبانه.
این مؤلف و محقق حوزوی گفت: شخصاً از ساعت 6 یا 7 صبح مشغول کار می شوم و گاهی تا 12 شب طول می کشد، اما دست بر نمی دارم و خسته نمی شوم، زیرا عاشق این کار هستم و خودم را هم قانع کرده ام که طلبکار خدا نیستم یعنی به شرط مزد، کار نمی کنم بلکه به این کار عشق می ورزم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی متکفل اعزام روحانیون به کشورهای مختلف است گفت: لازم است تا این سازمان در این زمینه با حوزه ی علمیه هماهنگ باشد و افراد اعزامی مورد تأیید حوزه قرار بگیرند.
استاد انصاریان رویکرد اخلاقی در تبلیغ را بسیار مهم عنوان کرد و اظهار داشت: اخلاق، حلقه ی وصل ایمان و عمل است و برخورد متواضعانه و با اخلاق در تبلیغ بین الملل، آثار شگرفی بر جای می گذارد.


منبع : پایگاه عرفان
  • حضرت استاد انصاریان
  • معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه
  • گفت‌وگو
  • ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها
  • گفت‌وگوی صمیمی با حضرت استاد انصاریان
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    برگزاری مراسم «هفتاد و دو ميليون صلوات بر ...
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    گزارش تصویری / مراسم عزاداری عاشورای حسینی در ...
    نماز جمعه / زينبيه دمشق - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    گزارش تصویری/ حال و هوای حرم مطهر رضوی در روز ...
    مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در حرم رضوی ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^