فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 229
88% این مطلب را پسندیده اند

راه های رهایی از خودارضایی چیست؟

يکي از بيمارهاي اخلاقي و انحرافات جنسي بنام استمناء يا خودارضايي است که عده اي بدون آگاهي از عواقب خطرناک آن مبتلا شده اند و هر روز که بر آنها مي گذرد چند قدم به نقطه فنا و نيستي سرمايه هاي جسمي و روحي خود نزديک‌تر مي‌شوند که به طور خلاصه به حقيقت شوم و ويرانگر خودارضايي از نظر اسلام و روانشناسي مي پردازيم تا قدمي در روشنگري نسل جوان جامعه برداشته باشيم:
راه های رهایی از خودارضایی چیست؟

يکي از بيمارهاي اخلاقي و انحرافات جنسي بنام استمناء يا خودارضايي است که عده اي بدون آگاهي از عواقب خطرناک آن مبتلا شده اند و هر روز که بر آنها مي گذرد چند قدم به نقطه فنا و نيستي سرمايه هاي جسمي و روحي خود نزديک‌تر مي‌شوند که به طور خلاصه به حقيقت شوم و ويرانگر خودارضايي از نظر اسلام و روانشناسي مي پردازيم تا قدمي در روشنگري نسل جوان جامعه برداشته باشيم:

 

1- از نظر اسلام، خودارضايي از گناهان کبيره است و شرعاً حرام مي باشد خداوند متعال در سوره مؤمنون، شخص استمناء کننده را به عنوان متجاوز به حدود الهي معرفي نموده و مي فرمايد: «فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ»(مؤمنون، 7)؛ پس هرکه فراتر از ازدواج، به ارضاي جنسي بپردازد آنان تجاوز کاران به حدود الهي هستند. پيامبر اکرم(ص) نيز نفرت و انزجار خود را از عمل زشت استمناء بيان نموده و در سخن بسيار تکان دهنده فرموده اند: «ملعون است کسي که خودارضايي کند». معلوم مي شود کسي که به عادت زشت استمناء روي مي آورد، در حقيقت مرز حدود الهي را زير پا گذاشته است.


2- براساس تحقيقات روانشناسي و مطالعاتي که بر روي گروهي از مبتلايان به استمناء صورت گرفته، ثابت شده است که موضوع استمنا را نبايد ساده تلقّي نمود. استمناء مخرب ترين و ويرانگرترين انحراف جنسي است که جسم و روح را به اختلال مي کشاند و موجب اختلال در رشد کامل جنسي، لاغري، ضعف شخصيت، ضعف اراده، کمي قدرت، و تقليل نيروي رواني مي گردد و ممکن است تا آخر عمر فرد مبتلا را از يک ازدواج و زناشويي موّفق محروم کند.

 

استمناء گاهی چنان سيستم اعصاب و روان را به هم مي‌زند که موجب بروز ناهنجاريهاي رفتاري شده، شخص مبتلا را تا مرز خودکشي پيش مي برد. تعداد قربانيان اين راه در ميان جوانان کم نيستند و تعداد کساني که پس از بيداري از خواب گران خود، دردناکترين تأسف و ندامت را بر روح خود احساس مي کنند. نيز فراوانند کساني که با آثار شوم اين بيماري تا پايان عمر خويش دست بگريبان مي باشند. دراينجا به دونمونه از نامه هاي مبتلايان به بيماري استمناء اشاره مي شود تا بلکه موجب پند و بيداري باشد:


نامه اول:

جواني هستم 23 ساله و محصل، از روزي که پا به دوره بلوغ گذاشتم بر اثر نداشتن تربيت صحيح و عدم مراقبت و بي اطلاعي به يک نوع انحراف جنسي مبتلا شده ام و بدبختانه هفت سال است که آنرا ادامه داده ام و اکنون به اين بلاي خانمانسوز مبتلا هستم، و باعث شده تا چشمم ضعيف شود، ضعف اعصاب، کم خوني، لرزش بدن، لاغري و پژمردگي مرا بيچاره کرده است. همچنین استعدادم کم شده و مطالب را درست درک نمي کنم. جانم به لب رسيده به من رحم کنيد و راه نجاتي نشان دهيد.

 

نامه دوم:

جواني هستم 17 ساله و محصل چهارم دبيرستان که تمام دوران ابتدايي شاگرد ممتاز بوده ام، ولي به محض رسيدن به دوران پرآشوب بلوغ به يک دام (استمناء) افتادم. اکنون به طوري که خودم حس مي کنم قسمتهاي عمده بدن من يعني قلب و اعصابم دچار اختلال شده، و بدتر از همه اراده ام را نيز به تعداد زيادي از دست داده ام. دائماً احساس حقارت مي کنم و به خوبي مي دانم که آينده خوبي نخواهم داشت.

بدبختانه مسأله جنسي جوانان بر اثر بدآموزيهاي فراواني که به وسيله فيلم ها و پخش عکسهاي شهوت انگيز، و اعمال سوداگران ديگري، وارد مرحله بسيار خطرناکي شده است. لذا از ارتباط با نامحرم به طور جدّي باید پرهیز نمود. بدانيد ارتباط با نامحرم خارج از چهارچوب عقد شرعي و صحيح ازدواج، حرام است. 


3- براي ترک خودارضایی اين برنامه های زیر توصيه مي‌شود:

1- تقويت اراده و تصمیم وامید و تلقين عزت به نفس.

براي ترک هر نوع عادت، قبل از هر چيز تصميم و اراده و امید لازم است. اين موضوع را اصلا نبايد دست كم گرفت. البته ممكن است كه خيلي از نوجوانان اين‌گونه برداشت كنند كه ما قادر به تصميم‌گيري نيستيم و اراده از ما سلب شده، ولي مسأله اين است که با همين مقدار اراده ای که  داريد اين كار را مي‌كنيد، با همان اراده می توانید ترک كنید. اين عمل با تمام بدي كه دارد قابل درمان است. بيش ترين آثار شومي كه به واسطه آن به وجود آمده است، درمدت كوتاهي پس از قطع آن برطرف مي‌شود، زيرا كه نشاط و نيروي جواني مي‌تواند بيشتر ضايعات گذشته را جبران كند. هيچ وقت يأس و نااميدي را نبايد به خود راه داد. 


اگر بارها تصميم گرفتيد و شكست خورديد، بايد توجه داشت كه شكست مقدمه پيروزي است. احساس گناه افراطي، نه طبيعي موجب فزوني سطح اضطراب در شما مي‌گردد. افزايش اضطراب ناخواسته، تمايل شما به انجام اين عمل (كه به نوعي آرامش كاذب و موقتي به شما مي‌بخشد) را تشديد مي‌كند. پس به جاي احساس گناه افراطي (كه ثمره‌اي جز تشديد روحيات افسرده‌وار و تضعيف عزت نفس و اعتماد به نفس در شما ندارد) به القاي روح اميد در خود بپردازيد.از تلقين منفي به خود و توجيهات بي‌مبنا و همچنين بزرگنمائي شكست‌هاي گذشته به شدت پرهيز نمائيد. تلقين مثبت و خوش بيني سهم به سزائي در ترک تدريجي اين عمل دارد. هرگونه پيشرفت خود را (هرچند اندک) مد نظر داشته باشيد.

 

هيچ‌گاه پيشرفت‌هاي خود را دست كم نگيريد. سعي كنيم، بالاخره جواب مي‌دهد و موفق مي‌شويم. اگر موفق به ترک موقت اين عمل (هرچند براي مدت چند روز شديد)، اين مطلب را از نظر دور نداريد، كه بازگشت و ارتكاب ناخواسته عمل، جزئي از راه ترک محسوب مي‌گردد. پس با كوچک ترين بازگشت، همه چيز را از دست رفته محسوب نكنيد، بلكه با توبه دوباره از عمل، تصميم قاطع خود را وارد مرحله ترک ديگري كنيد. در صورت ارتكاب دوباره عمل، به جاي يأس و نااميدي كه مطلوب شيطان است، اين نكته را به خود گوشزد نمائيد كه فرصت جبران آن هنوز وجود دارد.


2- دوری از هرگونه تماشاي فيلم‌ها و عکس‌هاي شهوت‌انگيز و مطالعه رمان‌هاي عشقي 
3- برنامه ریزی صحيح ورزشي فردي ودسته ‌جمعي 
4- تهيه برنامه فشرده و تمام وقت برای بيکاری و تنهایی و وقت خواب


5- دوری از معاشرت و همنشيني با دوستان منحرف و فاسد و ابزارهای مشوق گناه 
6- پرهیز از پوشيدن لباس هاي تنگ و چسبان و کوتاه 
7- پرهیز از نگاه كردن به بدن عريان خود و دیگران


8- پرهیز از خوابیدن به روی شکم و پاها
9- پرهیز از غذاهای تند و پرکالری و چرب و تنقلات محرک جنسی مانند: موز، شكلات، انجير، خرما، پياز، فلفل و ادویه، گوشت قرمز، پیتزا، کالباس، نوشابه های گازدار و...
10- ساده بودن شام شب (میوه جات)


11- تخلیه کردن مثانه (دستشویی) قبل از خواب
12- روزه مستحبی هفته اى يک یا دو روز و صبر بر گناه
13- خواندن قرآن و تفکر درباره معانى آيات 
14- مراقبت از چشم و چشم چرانی


در پاسخ کسانی که تصور می کنند، خودارضایی مفید است یا بدنبال مجوز از پزشک هستند، می گوییم خودارضایی هیچ مبنای علمی ندارد، بلکه خلاف ادعای آنان ثابت شده است. چون ده و صدها نفری که مبتلا به خودارضایی بوده اند در نامه های خود که در حقیقت مرگنامه و دردنامه بود به زیانهای غیر قابل جبران خودارضایی اعتراف کرده اند و متحیر و سرگردان بدنبال درمان هستند. از جمله مواردی که گفته اند: دچار پوچی شده اند، سیستم اعصاب آنها دچار اختلال شده است و به تدریج دچار ضعف اعصاب گشته و تا مرز خودکشی پیش رفته اند، قدرت بینایی کاهش یافته، دچار انزال سریع شده و از زناشویی موفق نیز ناتوان شده اند، و یا آنچنان ضعف حافظه پیدا کرده اند که ناچار به ترک تحصیل گردیده اند، و گاهی افراد از نظر اجتماعی منزوی و گوشه گیر شده و میل به حضور در اجتماع ندارند.

 

اگر به مطب روانپزشکان متعهد مراجعه کنید، بیمارانی که مبتلا به این عادت خانمانسوز شده اند را خواهید دید. خودارضایی سبب پیری زودرس و تحلیل رفتن قوای جسمی و فکری می شود، ضعف بینایی وتاربینی از عوارض سوء دیگر خودارضایی است. مسلمان باید در همه شئون پای بند به رعایت دستورهای شرعی باشد، در حالی که خودارضایی از محرمات شرعیه و گناه کبیره است. در قرآن کریم سوره مؤمنون آیات 5 تا 7 بعد از آنکه طریقه مشروع ارضای غریزه جنسی را بیان می کند که: مؤمنان کسانی هستند که دامنشان را از شهوت های حرام نگه می دارند، مگر در(کام جویی از) همسران یا کنیزانشان. در آیه 7 صریحاً می فرماید: پس کسانی که در بهره گیری و ارضای غریزه جنسی، راهی غیر از این برگزینند تجاوز از حدود الهی کرده اند و متجاوزند. 
برای مطالعه بیشتر مي‌توانيد به كتاب گناهان كبيره نوشته شهيد آیة الله دستغيب مراجعه کنيد.


منبع : پایگاه عرفان
  • مسائل جنسی
  • راه های رهایی از خودارضایی چیست؟
  • رهایی از خودارضای
  • خودارضایی
  • جنسی
  • 0
    88% (نفر 229)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    درصد گرایش افراد به ادیان الهی در جهان چگونه است؟
    لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
    انسان چگونه مي تواند به خواست هاي خود برسد؟
    چه كنیم تا دعاها و حاجتهايمان برآورده شود؟
    چه كارهايي براي محكم شدن اراده مفيد است؟
    آيا شك و وسوسه در ايمان باطني اگر گذرا باشد آيا آن ...
    آیا در روز عاشورا، سپاهیان امام حسین(ع) و لشکر عمر ...
    اگر انسان جایز الخطاست پس چرا خداوند آدم و حوا را ...
    راههاي پرورش خلاقيت و قوه ابتكار و عزت نفس راشرح ...
    منظور از چاه ویل چیست؟

    بیشترین بازدید این مجموعه

    تقيه چيست و انجام آن در چه مواردي لازم است؟
    چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
    انسان چگونه مي تواند به خواست هاي خود برسد؟
    سر مطهر امام حسین(ع) در چه مکانی دفن شده است؟
    لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
    راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
    برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
    چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
    معنای کلمه «اللّه» و ریشه آن چیست؟ آیا قبل از ...
    معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^