فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
2
نفر 48
75% این مطلب را پسندیده اند

برای درمان و رهایی وسواس چه باید کرد؟

برای درمان و رهایی وسواس چه باید کرد؟

1- بدانید که وسواس جایگاهی در دین ندارد و از آن نهی شده است.
2- وسواس از ناحیه شیطان است که شروع آن با شک و تردید است
3- برای رهایی از وسواس باید به شک های خود که موجب وسواس شما شده و می شود اعتنا نکنید.


4- وسواس از مسائلی است كه در روايات به شدت از آن نهي شده و در عمل معصومين(ع) مكرّر خلاف آن مشاهده شده است .
ابوبصير گويد : به امام صادق(ع) عرض كردم : بسا در سفر به گودال آبي مي رسيم كه آب باران در آن گرد آمده و كنار آبادي قرار دارد كه مدفوع در آن ديده مي شود و كودكان در آن ادرار و چهار پايان در آن پليدي مي كنند . فرمود : اگر چيزي (از پاكي و ناپاكي آن آب) به دلت راه يافت چنين كن ـ و حضرت با دست خود اشاره كرد ـ روي آب را پس بزن و از آن وضو بساز ، زيرا دين يك تنگنا نمي‌باشد و خداوند مي فرمايد : مَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج يعني : در امر دين هيچ گونه سخت گيري وجود ندارد (حج،78)


عبد الله بن سنان مي گويد : به نزد امام صادق(عليه السلام) درباره شخصي سخن گفتم كه : مردي خردمند و عاقل است ، ولي در وضو و نمازش دچار وسواس مي باشد . فرمود : كسي كه شيطان را اطاعت مي كند چگونه وي را عاقل توان خواند ؟ گفتم : چگونه وي شيطان را اطاعت مي كند؟ فرمود: از خود او بپرس اين گرفتاري كه داري از كجاست ؟ خواهد گفت : كار شيطان است . بنابراين وسواس هم مورد نهي شرع است و هم عقل و انسان بايد مواظب باشد ، بيش از اين خود را دچار وسواس نكند و با كمك از خداي متعال و يك اراده جدّي آن را از خود دور كند و اگر چنانچه به مرحله شديدي از وسواس دچار شده ايد بدانيد كه اين يك بيماري روحي است كه بايد به يك روانپزشك مراجعه نماييد تا تحت درمان و مراقبت قرار گيريد و كوتاهي و غفلت در اين زمينه موجب تشديد وسواسي و پي آمدهاي ناگواري مي شود كه درمان را به مراحل سخت‌تر خواهد كرد.


5- وسواسی کسی است که از حد متعارف خارج شده؛ مدام فکر می‌کند این نجس است، آن پاک نیست! پس اینها باید به حد متعارف برگردند؛ این یک نوع بیماری روانی هست که انسان مبتلا می‌شود؛ راه معالجه‌اش بی‌اعتنایی و بازگشت به حد متعارف مردم است.اگر شارع فرموده یک مرتبه یا دو مرتبه کافیه؛ مثلاً یک مرتبه با آب کر، دو مرتبه با آب قلیل، اگر به فرد وسواسی بگوییم چرا سه مرتبه چهار مرتبه در آب می‌زنی؟ خواهد گفت: بر شیطان لعنت، یعنی این اضافه شستن اطاعت از فرمان شیطان است. پس بنابراین چون اطاعت از شیطان است ترتیب اثر دادنش هم جایز نیست.درمان این مرض قلبی، که احتمال دارد افراد را به هلاکت و شقاوت ابدی برساند، همچون سایر بیماری های روانی، با علم و عمل بسیار آسان است، ولی انسان باید ابتدا خود را مریض بداند و پس از آن درصدد علاج برآید. مشکل دراینجاست که شیطان طوری مقدّمات را برای این بیماری آماده می کند که فرد خود را مریض نمی داند، بلکه دیگران را منحرف و سهل انگار می پندارد. هرکسی که در خود شائبه این امر را یافت، باید به مردم معمولی مراجعه کند و عمل خود را بر علما و فقها عرضه دارد و از آن ها بپرسد که آیا مبتلا به وسواس است یا نه. پس از آن که دریافت مبتلا به وسواس است، لازم است به اصلاح خود بپردازد.

 

6- دراحادیث و روایات معصومان علیهم السلام به روش ها و فنون شناختی، معنوی، ارتباطی، عملی و دارویی برای درمان اختلال وسواس فکری عملی اشاره شده است. این روش ها به شرح ذیل می باشند:


الف- ایجاد اشتغال ذهنی با ذکر صلوات و قرائت قرآن به ویژه سوره یس.
ب- تشریح کامل وظایف شرعی و تقویت اراده و تعهد عملی به احکام شرعی .
ج- بی اعتنایی به وسوسه های شیطانی و خیالاتی است که شیطان به فرد القا می کند.


د- وضو گرفتن قبل از غذا و بعد از غذا و ذکر نام خداوند، از جمله شیوه های مهم مقابله با وسوسه شیطان است.
للّه نگوید، شیطان در آن وضو شریک خواهد بود و در خوردن و آشامیدن و هر کار دیگری سزاوار است که بسم اللّه گفته شود و در غیر این صورت، شیطان در آن شرکت خواهد داشت.
ر- تغییر موقعیت در مورد عمل وسواسی؛ برای مثال، در مورد لباسی که پس از شستن، رنگ خون در آن هنوز باقی است و زمینه وسواس را در فرد فراهم می کند، پیشنهاد می شود که آن لباس را رنگ آمیزی کند یا از لباس تیره، که پس از شستن، رنگ خون در آن مشخص نیست، استفاده نماید. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «هنگامی که شیطان کسی را وسوسه کرد، باید به خدا پناه ببرد و بگوید: «آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ»


ز- درمان از طریق خوردن انار، به ویژه انار شیرین و همچنین خوردن روغن زیتون، خرما، سیب، کندر، سبزیجات ؛ پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «هرکس انار بخورد، قلبش نورانی می گردد و وسوسه تا چهل روز از او دور می شود.»
و- همچنین روزه داری و پرهیز از پرخوری از اصول مهم درمان وسواس است و به دو دلیل در ارتباط با وسواس بر روزه داری تأکید شده است:


یکی معنوی؛ زیرا انسان روزه دار توجهش به خدا زیاد است و از این رو، افکار شیطانی به او هجوم نمی آورند.دوم: آن که لازمه روزه داری پرهیز از پر بودن دایمی معده می باشد و این در کاهش افکار و امیال وسواسی موثر است.

ه- حضرت رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: شیطان بر دو قسم است: شیطان جنى، كه با گفتن «لاحول و لا قوة الا بالله العلى العظیم» از شما دور مى‌شود. و شیطان انسى، كه با فرستادن صلوات «اللهم صل على محمد و آل محمد» از شما دور مى‌شود.

 

7- در مورد وسواس باید به چند نکته کلیدی توجه نمایید:
الف: وسواس از ناحیه شیطان است و هرگز مورد تایید دین اسلام و پیشوایان آن نیست، چنانکه ائمه(ع) نیز شدیدا از وسواسی گری نهی کرده اند.
ب: وسواس از نظر عقلی نیز مردود است، زیرا موجب اتلاف عمر و تضیع نمودن مال و هدر دادن آب،برق و سایر امکانات می شود.


ج: از نظر بهداشت روانی نیز یک عادت بسیار زیانبار است، زیرا وسواسی به تدریج سیستم اعصاب و روان را به هم می ریزد و فعالیت های فردی و اجتماعی انسان را با مشکل مواجه می سازد.
د: وسواس از نقشه های شوم شیطان است تا به این طریق انسان را نسبت به انجام تکالیف شرعی مثل غسل، وضو و نماز و ... دلسرد و دلزده کند. حال انصاف بدهید آیا سزاوار است به شیطان اجازه دهید که غبار وسواسی را برآسمان زندگی شما سایه افکند و اینگونه عمر گرانبهای خود را تباه کنید.


ی: بهترین راه علاج وسواسی عبارت از ترک وسواسی است، به این معنا که آن مقدار که وظیفه شرعی در طهارت و غسل هست انجام دهید و از تکرار آن اکیدا خودداری نمایید، اگر مدتی به تعداد یک ماه به این شیوه مداومت نمایید از سایه شوم وسواسی خارج خواهید شد. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که، خود شما باید اراده کنید و تصمیم بگیرید که وسواسی را ترک کنید، تا زمانی که خودتان نخواهید دیگران نیز نمی توانند کمک کنند.


منبع : پایگاه عرفان
  • شیطان
  • امام صادق
  • وسوسه شیطان
  • وسواس
  • 2
    75% (نفر 48)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
    انسان چگونه مي تواند به خواست هاي خود برسد؟
    چه كنیم تا دعاها و حاجتهايمان برآورده شود؟
    چه كارهايي براي محكم شدن اراده مفيد است؟
    آيا شك و وسوسه در ايمان باطني اگر گذرا باشد آيا آن ...
    آیا در روز عاشورا، سپاهیان امام حسین(ع) و لشکر عمر ...
    اگر انسان جایز الخطاست پس چرا خداوند آدم و حوا را ...
    راههاي پرورش خلاقيت و قوه ابتكار و عزت نفس راشرح ...
    منظور از چاه ویل چیست؟
    معنای کلمه «اللّه» و ریشه آن چیست؟ آیا قبل از ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
    سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
    همه چيز را خدا آفريده، پس خدا را چه كسی آفريده ...
    آیه انذار در مورد چیست؟
    واژه کربلا در کلام اهل بیت به چه معناست؟
    راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
    برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
    چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
    اینکه گفته می‌شود «بچه ای که متولد می شود تا هفت ...
    معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

     
    نظرات کاربر

    ندارمضانی
    سلام من مدتی دچاروسواس در نجاست شده ام مثلاوقتی دستشویی میروم فکر میکنم خودم رانشسته ام
    پاسخ
    37     2
    18 مهر 1396 ساعت 6:43 بعد از ظهر
    حسین حیدریان
    باسلام واحترام خیلی خوشبختم که به سایت عرفان اشنا شدم بسیارخوشحالم که ازمطالب ارزنده ان استفاده میکنم خداراهزاران بارشکر ارزوی سلامتی وموفقیت شما وحضرت استاد راازخداوندمتعال خواهان وخواستارم امین یارب العالمین
    پاسخ
    10     2
    10 دى 1394 ساعت 8:48 بعد از ظهر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^