فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 8 مهر 1394 ساعت 10:36 صبح

ویژگی‌های ضریح جدید حبیب بن مظاهر بیان شد + تصاویر

ویژگی‌های ضریح جدید حبیب بن مظاهر بیان شد + تصاویر


جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات البرز ویژگی‌های صنعتی و هنری ضریح جدید حضرت حبیب بن مظاهر(رضی)، را تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات البرز با اشاره به اتمام ساخت ضریح حبیب بن مظاهر(رضی) پس از ۲٫۵ سال کار بی‌وقفه ۱۰ گروه کاری در استان البرز، افزود: این گروه‌ها در حوزه‌های مختلف طراحی و فنی، هنری و صنعتی ساخت ضریح را براساس قراردادهایی که با آن‌ها داشته‌ایم برعهده داشتند. این گروه‌ها در زمینه‌های نجاری، قلم زنی، طلاکاری، معرق کاری، خاتم کاری، میناکاری، سنگ کاری، نورپردازی و خطاطی فعال بوده‌اند.

«سیدحسن حسینی» گفت: ضریح جدید حضرت حبیب بن مظاهر(رضی) در ابعادی به ارتفاع ۳ متر، طول ۲٫۶۸ سانتی متر و عرض ۱٫۷۶ سانتی متر و با وزن تقریبی هفت تن ساخته شده و متشکل از بدنه اصلی، تاج ضریح، گلدان، بدنه ضریح، پایین ضریح و داخل ضریح می‌باشد.

وی بیان داشت: بدنه اصلی ضریح از چوب ساج که یکی از چوب‌های مقاوم و با عمر مفید ۳۰۰ ساله می‌باشد، ساخته شده که با شرایط جوی و آب و هوایی عراق به ویژه کربلای معلی همخوانی دارد.

جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات البرز همچنین در خصوص مشخصات تاج این ضریح مطهر گفت: این بخش ضریح از مس منقش شده قلم زنی بوده که به میزان ۳۷۸ کیلوگرم مس در آن بکار رفته و مزین به دو کتیبه قرآنی سوره مبارکه نور و سوره مبارکه اعلی است که با خط بسیار نفیسی نوشته و میناکاری و مطلاکاری شده است.

حسینی ادامه داد: ۶۶ عدد پرطاووسی زیبا به تعداد حروف ابجد "حبیب" در اطراف تاج ضریح قرار دارد که روی آن اسماء الله حک شده و در قسمت پایین ضریح القاب حضرت حبیب بن مظاهر(ع) را شاهد هستیم که به طور زیبایی نوشته شده است.

وی گفت: در کل، تاج ضریح مطلا کاری شده که طلای به کار رفته در آن به وزن سه کیلو و ۴۸۰ گرم است و همچنین هشت گلدان مسی مطلاکاری شده در قسمت تاج قرار دارد که چهار گلدان آن در بالای ضریح و چهار گلدان در پایین تر تاج نصب شده است.

جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان البرز درباره بدنه ضریح نیز افزود: رویه‌ بدنه ضریح در کل با نقره ناب طراحی و منقش شده و دارای ۹ پنجره با شبکه‌های گوی و ماسوره تمام نقره‌ای و همچنین یک درب ورودی است که بر روی درب فرمایش امام حسین(ع) به حبیب حک شده است.

حسینی اظهار داشت: حضرت امام حسین(ع) زمانی که این صحابه بزرگ به شهادت رسید، سر مبارک وی را در بغل می‌گیرند و می‌فرمایند «خدا رحمت کند تو را ای حبیب، تو شخص فاضلی بودی».

وی با اشاره به اینکه در قسمت بالای بدنه ضریح اسامی ۱۴ معصوم(ع) زیبایی خاصی را به ضریح می‌دهد، بیان داشت: در کل میزان نقره به کار رفته در ساخت این ضریح ۸۱۰ کیلوگرم بوده و همچنین ۴۲۵ کیلوگرم استیل و شش کیلو و ۳۰۰ گرم فلز برنج نیز استفاده شده است.

جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان البرز با بیان اینکه قسمت پایینی این ضریح با سنگ مرمر نفیس طراحی و پوشانده شده، گفت: قسمت داخلی ضریح نیز به شکل زیبایی خاتم کاری شده و کتیبه‌ای از قرآن، سوره مبارکه‌ "والعادیات" که معرق کاری و میناکاری شده، زیبایی و جلوه خاصی به ضریح داده است.

حسینی افزود: همچنین سعی شده تا داخل ضریح از یک نورپردازی خوبی برخوردار باشد.

وی در مورد زمان انتقال ضریح به کربلای معلی بیان داشت: زمان انتقال این ضریح منوط به تصمیم گیری کارگروه انتقال ضریح که یکی از کارگروه‌های چهارگانه شورای هماهنگی ستاد بازسازی اعتاب مقدسه آستان می‌باشد، است.

جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان البرز تاکید کرد: ولی پیشنهاد شده به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که زمان ورود ضریح حبیب بن مظاهر(ع) به کربلای معلی همزمان با زمان ورود این صحابه امام حسین(ع) حسب دعوت این امام از ایشان به کربلا باشد که در صورت امکان پنجم یا هفتم ماه محرم خواهد بود.

حسینی در پایان از تمامی آحاد و اقشار مختلف مردم در اقصی نقاط استان به جهت حضور مؤثر و مبارک و هدایا و نذورات که برای پروژه بازسازی حبیب بن مظاهر داشته‌اند و همچنین ائمه جماعات و جمعه، مسوولین استانی و ستادهای عتبات عالیات و رابطین ستاد اعم از خواهران و برداران قدردانی کرد.

همچنین، آیت الله «سید محمد مهدی حسینی همدانی» نماینده ولی فقیه در استان البرز با حضور در محل تعیین شده جهت رونمایی از ضریح مطهر جناب حبیب ابن مظاهر، از مراحل آماده سازی این ضریح بازدید نمودند.

گفتنی است، ضریح حبیب بن مظاهر(ع) پنجمین ضریحی است که به کمک مردم ولایتمدار کشور ساخته شده است.

قبل از این، ساخت ضریح مطهر حضرت امام حسین(ع) به عنوان یک طرح ملی و فراملی انجام شده بود و پس از آن ساخت ضریح حضرت مسلم بن عقیل(ع) و سپس ضریح مطهر ابراهیم مجاب توسط مردم اراک و همچنین ضریح مطهر امامین عسکریین(ع) در قم انجام شده بود.

شایان ذکر است، حبیب بن مظاهر(رضی) یکی از صحابه بزرگ و یار و یاور حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود که فرماندهی جناح چپ را در واقعه عاشورا عهده دار بود. این یار باوفای فرزند زهرا(س)، علاوه بر اینکه خود دعوت امام حسین(ع) را لبیک گفت، جمعی از دلاوران و علاقه‌مندان به ولایت را از طایفه‌ بنی اسد با خود همراه می‌کند.

حبیب بن مظاهر(رضی) در واقعه عاشورا پس از اینکه ۶۲ نفر از سپاه کفر و یزدیان را به درک واصل می‌کند خود نیز به شهادت می‌رسد و این افتخار برای حبیب کافی است که پس از شهادتش حضرت اباعبدالله(ع) بدن مطهرش را در برمی‌گیرد و می‌فرمایند «خدا رحمت کند تو را ای حبیب، تو فاضلی بودی که هر شب یک قرآن ختم می‌کردی».


منبع : abna
  • ضریح جدید حبیب بن مظاهر
  • حبیب بن مظاهر
  • ستاد بازسازی عتبات عالیات البرز
  • استان البرز
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
    ممنوعیت استفاده از لفظ جلاله "الله" در مطبوعات ...
    برگزاری همايش بين‌المللی «قرآن و حقايق علمی» در ...
    کشف آثاری متعلق به حضرت یحیی(علیه السلام) در ...
    هتك حرمت قبور اسلامی در فرانسه
    گزارش تصویری/ مراسم گرامی‏داشت روز جهانی قدس در ...
    جشنواره شعر «الزهراء(س)» در عراق برگزار شد
    استاد انصاریان:قیام عاشورا مصداق عینی امر به ...
    عکس خبری؛ تصاویری از گنبد حرم امام علی(ع)
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در مراسم ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^