فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 28 مرداد 1394 ساعت 01:28 صبح

استاد انصاریان: عبادتی ارزشمند است که همراه با شناخت و معرفت الله باشد

استاد انصاریان:  عبادتی ارزشمند است که همراه با شناخت و معرفت الله باشد

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم دوشنبه شب در دومین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «معارف اسلامی» در حسینیه بیت الاحزان اصفهان اظهار داشتند: قدرت عقل و درک ما، بسیار محدود بوده و امکان ندارد که چتر عقل ما نسبت به همه حقایق عالم و مجهولات فراگیر باشد.

ایشان با بیان این‌که عقل در اسلام از ارزش خاصی برخوردار است، فرمودند: امام صادق(ع) از پروردگار متعال نقل می‌فرمایند که آفریده‌ای محبوب‌تر از عقل وجود ندارد.

استاد انصاریان با بیان این‌که ارزش و محبوبیت عقل دلیل بر گستردگی این نعمت نیست، ابراز کردند: انسان از زمان شروع زندگی در کره زمین تا به امروز، میلیاردها اشتباه و خطا از بشر صادر شده که در این میان، گاهی ضررهای جبران ناپذیری داشته است. اما خدای متعال برای جبران محدودیت عقل، معیاری را برای تمسک قرار داده و نام آن را «امام» گذاشته است.

ایشان خاطرنشان کردند: خداوند متعال خطاب به حضرت ابراهیم می‌فرماید، من تو را برای تمامی انسان‌ها امام و میزان قرار دادم تا به وسیله تکیه بر تو، از اشتباهات و خطاهای فکری خود جلوگیری کنند.

استاد حوزه علمیه قم افزودند: خدای متعال در سوره انبیاء می‌فرماید که ما بندگان مخلص خود را برای شما معیار و میزان قرار دادیم تا شما را به هرچه که حق و درست است، ‌راهنمایی کنند؛ جدا زیستن از امام قطعا انسان را به فساد می‌کشاند و بالاترین فساد آن نیز فساد در فکر و اندیشه است.

ایشان یادآور شدند: جامعه یک میلیاردی هند که بهترین دانشمندان را هم در خود جای داده است، اما تاکنون به خاطر جدا زیستن از معیار و میزان خدا، پانزده میلیون دین اختراع کرده‌اند تا شاید به سعادت برسند؛ قابیل به سبب جدا شدن از امام انتخاب شده خداوند، به اولین قاتل روی زمین تبدیل شد.

استاد انصاریان با بیان این‌که کشور ایران مزین به نام امام رضا(ع) بوده و تمام ملت آن دوستدار این امام همام هستند، ادامه دادند: امروز از میان هر یک میلیون ایرانی، 10 نفر هم به وجود حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و فرهنگ ثمربخش ایشان آگاهی و معرفت ندارد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: امام رضا(ع) در روایتی می‌فرمایند؛ اگر مؤمنی می‌پندارد که عبادت به معنای کثرت نماز خواندن و روزه گرفتن است،‌تفکر اشتباهی دارد؛ نماز و روزه بسیار عالی است اما بدنه کامل عبادت و تقوا نیست بلکه «انما العبادة کثرة فی امر الله» عبادت، اندیشه بسیار در کارهای خداوند است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که کسی که وارد بر منطقه نور و توحید شود، در دنیا و آخرت سامان می‌یابد،‌ تصریح کردند: عبادتی ارزشمند است که همراه با نگاه به عظمت خدای متعال و اندیشه بر تدابیر رحمانی پروردگار باشد.

ایشان عنوان کردند: تا کنون بیش از 30 میلیون کهکشان در آسمان اول کشف شده که از این میان، کهکشان ما که از کوچک‌ترین کهشکان‌ها است، بیش از 300 میلیون ستاره را در خود جای داده است؛ همچنین کهکشانی وجود دارد که فاصله آن 500 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

استاد انصاریان گفتند: دانشمندان می‌گویند، تمام سی میلیون کهکشانی که تا کنون کشف شده، از زمان آفرینششان تا کنون، هر ثانیه 14 میل از یکدیگر فاصله می‌گیرند؛ اما این کار خدای متعال است که هیچ‌گاه به هم برخورد نمی‌کنند.

 


منبع : پایگاه عرفان
  • سخنرانی استاد انصاریان
  • سخنرانی حضرت استاد انصاریان در اصفهان
  • حسینیه بیت الاحزان اصفهان
  • معارف اسلامی
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    قلم الكترونيك؛ ابتكار مخترع سوری برای تسهيل ...
    وهابی سازی جنوب کشور به روش صهیونیستها
    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    برنامه مراسم احیا در شبهای قدر ماه مبارک رمضان 90( ...
    مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
    تغییرات تازه در مسجدالحرام و بازسازی چاه زمزم
    گزارش تصویری / مراسم دعای عرفه در حسینیه هدایت ...
    استاد انصاریان در شهرستان خوی: علما تا جان در بدن ...
    ذکر فضائل امیرالمومنین(ع) عبادت است
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^