فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 27 مرداد 1394 ساعت 08:22 صبح

استاد انصاریان تأکید کردند؛ خلقت و فضیلت زن و مرد به یک اندازه بوده و تنها وجه افتراق، تقوا است

استاد انصاریان تأکید کردند؛  خلقت و فضیلت زن و مرد به یک اندازه بوده و تنها وجه افتراق، تقوا است

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم دوشنبه شب در نخستین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «معارف اسلامی» در حسینیه بیت الاحزان اصفهان اظهار داشتند: خدای متعال در نخستین آیه سوره مبارکه نساء، عنصر وجود مرد و زن را از یک حقیقت می‌داند و در اصل خلقت مرد و زن هیچ تفاوتی قائل نیست.

ایشان با اشاره به آیه شریفه «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ» فرمودند: در این آیه آمده است که از پروردگارتان پروا داشته باشید؛ پروردگاری که همه شما انسان‌ها را از یک حقیقت و گوهر آفرید. در آیه فوق نخست سخن از تقوا می‌شود تا بفهماند، تفاوت قائل شدن در اصل خلقت مرد و زن و پست دادن یکی از جنسیت‌ها، ‌بی تقوایی است.

استاد انصاریان با اشاره به ادامه آیه « وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا وَنِسَاء» ابراز کردند: خدای متعال در این آیه تأکید دارند که زن و مرد را از عنصر و گوهر واحدی خلق کرده که دو شاخه از آن ظهور کرده است؛ شاخه‌ای از آن مردان فراوان و شاخه دیگر زنان فراوان است.

ایشان خاطرنشان کردند: تفاوت در بدن ارتباطی به حقیقت واحده ندارد؛ ساختار بدن هیچ یک از مرد و زن، امتیازی برای او نیست. بنابراین هیچ افتخاری در شکل خلقت بدن مرد یا زن وجود ندارد و جدایی مرد و زن تنها در تقوا است.

استاد حوزه علمیه قم افزودند: خدای رحمان در آیه شریفه «إِنَّا جَعَلْناکُمْ خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى وَ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُم» می‌فرماید که با ارزش‌ترین انسان‌ها در پیشگاه پروردگار، با تقواترین شما است؛ بنابراین اگر زن و مردی به یک اندازه تقوا داشته باشند، هیچیک بر دیگری برتری و ارزش بالا ندارد.

ایشان با بیان این‌که خدای متعال می‌فرماید که پاداش زن در ایمان، اخلاق و عمل کمتر از پاداش مرد نیست، یادآور شدند: در سوره مبارکه نحل آمده است «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» زیرا کسی که عمل صالح و شایسته انجام می‌دهد، چه مرد و یا زن باشد، دو پاداش به او تعلق می‌گیرد. پاداش نخست برخورداری از حیات طیبه در دنیا و پاداش دیگر انتخاب بهترین روزه و نماز به عنوان ملاک پاداش عبادات در آخرت است.

استاد انصاریان با بیان این‌که «عمل صالح» وارد شده در آیه مبارکه شامل تمامی عبادات و رفتارهای اجتماعی شایسته‌ای می‌شود که مورد پسند خدای متعال باشند، ادامه دادند: حیات طیبه به معنای راضی بودن نسبت به تقدیرات پروردگار متعال است زیرا کسی که راضی به مقدرات الهی نباشد، بر بخل، حرص، غرور و کبر وارد شده و همیار پلیس و ظالمان می‌شود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: کسی که از قیدهای شیطانی خارج نشود، درک معارف الهی و حقایق وجودی اولیای خدا برای او غیر ممکن است و حتی گاهی شیوه زندگی اولیاء الله را افسانه می‌پندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که گاهی یک زن نسبت به شخصیت همسرش فضیلت پیدا می‌کند، تصریح کردند: خدای متعال در آیه شریفه « وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ» گاهی یک زن به قدری نزد خدا فضیلت می‌یابد که می‌تواند سرمشق تمام خلقت و بشریت باشد؛ آسیه همسر فرعون سرمشق تمام انسان‌های مرد و زن است و همسرش فرعون در پست‌ترین نقاط جهنم و عبرتی برای مسلمانان است.

ایشان با بیان این‌که تولد فرزند دختر برکات فرااوانی دارد، عنوان کردند: کسی که دختردار می‌شود و از او مراقبت نکند تا این‌که بی دین شود، روز قیامت گناه بی دین کردن تمامی انسان‌های آفریده شده به عهده پدر و مادر است؛ اما در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است، هر شبانه روزی که بر عمر دختر می‌گذرد، خدای متعال ثواب یک سال عبادت در پرونده اعمال پدر او می‌نویسد؛ همچنین به ازای هر بار مکیدن شیر از سوی فرزند دختر، ثواب آِزاد کردن یک برده از اولاد حضرت اسماعیل در پرونده اعمال مادر او نوشته می‌شود.


منبع : پایگاه عرفان
  • حسین انصاریان
  • سخنرانی استاد انصاریان
  • سخنرانی حضرت استاد انصاریان در اصفهان
  • حسینیه بیت الاحزان اصفهان
  • مقام زن و مرد
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    برگزاری مسابقات قرائت قرآن در آلمان
    خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
    جمع‌آوری هزاران نسخه قرآن دارای اشتباه در ...
    تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
    رجب طیب اردوغان: 1400 سال است داغ کربلا در دل داریم
    استاد انصاریان تبیین کردند؛ هدف از خلقت انسان، ...
    مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
    استاد انصاریان: توحید خالص کلید حل همهٔ مشکلات و ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^