فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 3
67% این مطلب را پسندیده اند

دیدگاه وهابیت در باره عزاداری

دیدگاه وهابیت در باره عزاداری

 

برنامه : حبل المتین

 

مجری :

 ممنونیم که برنامه ما را انتخاب کردید . سعی و تلاش این برنامه ، بیان حقائق و نشر علوم و معارف اهل بیت (علیهم السلام) بدون هر گونه بی ادبی و پرهیز از هر گونه جسارت به سایر ادیان یا سایر فرق اسلامی است . در خدمت کارشناس عزیز و محترم ، حضرت استاد آیت الله دکتر حسینی قزوینی هستیم .

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

خدمت بینندگان عزیز که در سراسر کره خاکی ما را میهمان کانون گرم خانواده خویش قرار داده اند ، صمیمانه ترین سلام و درودم را تقدیم می کنم . موفقیت همگان را در ظل عنایات حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) خواستارم و فرا رسیدن ایام عاشورای حسینی و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان را به پیشگاه مقدس فرزند حسین بن علی (علیه السلام) ، منتقم خون شهیدان ، آقا حجت بن الحسن العسکری ( اروحنا الفداء ) و همه دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) تسلیت عرض می کنم . خداوند را به آبروی ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) قسم می دهم که پاداشمان را در این مصیبت های جانکاه ، فرج مولایمان بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) قرار دهد .

مجری :

حضرت استاد ! زمانی که ما تاریخ اسلام را نگاه می کنیم ، بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) چقدر زود جریان تغییر می کند و چند سال بعد فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را تکه تکه می کنند و سر می برند و آن مصیت های جانکاه را به وجود می آورند . بنده می خواستم از حضرتعالی بپرسم ، موضعگیری وهابیت نسبت به عزاداری امام حسین (علیه السلام) در حال حاضر چگونه است ؟

 

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

ان الحسين مصباح الهدي و سفينة النجاة و قال الصادق عليه السلام : کلنا سفن النجاة ولکن سفینة جدی الحسین أوسع وفی لجج البحار أسرع.

امام صادق (علیه السلام) فرمود : همه ما اهل بیت کشتی‌های نجاتیم، ولی کشتی جدم حسین علیه السلام وسیع‌تر و در عبور از امواج سهمگین دریاها سریعتر است.

بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۳۲۲، حدیث ۱۴

توجه و توسل به آقا امام حسین (علیه السلام) بیش از هر چیزی نتیجه بخش تر است و یکی از پاداش های خداوند که به امام حسین (علیه السلام) در ازای جانبازی و شهادتش داده ، اجابت دعا تحت قبه آن بزرگوار است . ما همه آن دسته از عزیزانی که کربلای معلی و در جوار حرم ملکوتی و صحن آن بزرگوار هستند ، ان شاء الله ما را از دعای خود فراموش نکنند .

دیدگاه وهابیت به عزاداری امام حسین (علیه السلام)

اما در رابطه با سؤالی که مطرح شد ، بینندگان عزیز شاید در دیگر ماهواره ها بار ها شنیده باشند ؛ ولی از شبکه جهانی ولایت برای اولین بار است که نگاه وهابیت به عزاداری امام حسین (علیه السلام) را از بنده می شنوند .

1 ) ابن تیمیه حرانی

آقای ابن تیمیه حرانی ، بزرگ نظریه پرداز وهابیت ، متوفای 728 هـ ، کتابی به نام منهاج السنه دارد که آقای سقاف از علمای بزرگ اردن است که می گوید : ما باید به جای منهاج السنه ، منهاج البدعه نام بگذاریم . در این کتاب منهاج السنه ، جلد اول ، صفحه 52 ، زمانی که به عزاداری امام حسین (علیه السلام) می رسد ، آن را نستجیر بالله یک عمل احمقانه می داند و می گوید :

ومن حماقتهم اقامة المأثم والنياحة علي من قتل من سنين عديدة ...

 از حماقت های شیعه این است که هر سال ماتم می گیرند و نوحه سرایی می کنند ، برای امام حسینی که سال ها قبل به شهادت رسیده است .

ابن تیمیه ، منهاج السنه ، ج 1 ، ص 52

 و هم چنین در این منهاج السنه یا منهاج البدعه ، جلد 4 ، صفحه 334 تعبیری دارد :

وصار الشيطان بسبب قتل الحسين رضي الله عنه يحدث للناس بدعتين بدعة الحزن والنوح يوم عاشوراء ...

وكذلك بدعة السرور والفرح .

شیطان به خاطر شهادت امام حسین (علیه السلام) دو بدعت در میان مردم ، رواج داده ، بدعت محزون شدن و گریه کردن برای او و نوحه سرایی و عزاداری در روز عاشورا و بدعت سرور و شادی که ما اهل سنت در روز عاشورا داریم .

ابن تيميه ، منهاح السنه ، ج 4 ، ص 334

این عبارتی است از بنیانگذار فکری و نظری وهابیت است .

2 ) محمد بن عبد الوهاب

آقای محمد بن عبد الوهاب ، مؤسس تشکیلات وهابیت ، متوفای 1304 هـ ، کتابی دارد به نام رساله فی الرد علی الرافضه ، جلد اول ، صفحه 473 ، بیان می کند :

 ومن قبائح هؤلاء الرافضة أنهم يتخذون يوم موت الحسين رضي الله عنه مأتماً فيتركون الزينة ويظهرون الحزن ويجمعون النوائح يبكين ويصورون صورة قبور الحسين رضي الله عنه ويزينونها ويطوفون بها في السكك ويقولون : يا حسين ويسرفون في ذلك إسرافاً محرماً وكل ذلك بدعة

یکی از کار های زشت و قبیح شیعیان این است که روز شهادت امام حسین (علیه السلام) را روز ماتم قرار می دهند و حزن خود را اظهار و نوحه سرايي و گریه می کنند . هم چنین در کوچه ها و خیابان ها ، برنامه های سینه زنی و عزاداری می آورند . این ها همه بدعت و خلاف است .

 محمد بن عبد الوهاب ، رساله فی الرد علی الرافضه ، ج 1 ، ص 473

 جالب است که از علما و وهابی های معاصر جناب آقای اسماعیل حقی برثوی کتابی به نام روح البیان دارد . در این کتاب ، جلد 4 ، صفحه 143 ، چاپ دار احیاء التراث العربی بیروت ، به اهل سنت توصیه می کند :

ومن قرأ يوم عاشوراء واوائل المحرم مقتل الحسين فقد تشبه بالروافض

هر کس از اهل سنت در عاشورا یا محرم بخواهد نوحه سرایی کند و مقتل امام حسین (علیه السلام) را ذکر کند ، این تشبیه به روافض و شیعه پیدا کرده است .

حقی برثوی ، اسماعیل ، روح البیان ، ج 4 ، ص 143

چون آقایان می گوید : هر گونه تشبه به رافضه بدعت و حرام است . حتی مثلا انگشتر به دست راست کردن را سنت می دانند ؛ اما می گویند : چون شیعه ها انگشتر را به دست راست می کنند ، ما باید آن را به دست چپ کنیم . یا این که شیعه ها بر غیر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) صلوات می گویند و این سنت الهی و قرآن هم شاهد است ؛ اما چون شیعه ها بر ائمه (علیهم السلام) صلوات می فرستند ، ما نباید تشبه به شیعه داشته باشیم .

البته به قول یکی از بزرگان ، شیعه ها نماز می خوانند . اين ها براي اين كه به شيعه تشبه پیدا کنند ، چرا نماز خواندن را ترک نمی کنند یا این که روزه می گیرند . اما باز هم کار هایی کرده اند که این تشبه را در نماز و روزه نداشته باشند . مثلا در روزه قرآن کریم فرموده : اتم الصیام الی اللیل ، تا شب نرسیده حق ندارید که افطار کنید . اما زمانی که افطار می کنند ، هیچ کس نمی گوید که شب است . این ها برای این که تشبه به شیعه نداشته باشند ، قبل از غروب افطار می کنند .

در این جا می گوید : ذکر مقتل و عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) خوب است ؛ اما چون شیعه ها برای امام حسین (علیه السلام) عزاداری می کنند ، ما نباید به آن ها تشبه داشته باشیم .

آقا قوهستانی کتابی به نام الکراهیه دارد که می گوید :

لو اراد احد ذكر مقتل الحسين ينبغي ان يذكر اولا مقتل سائر الصحابة لعلا يشابه الروافض

اگر می خواهید مقتل امام حسین (علیه السلام) را ذکر کند ، اول مقتل بعضی از صحابه را بیاورد مثلا مقتل طلحه و زبیر و دیگران را بیاورد ، بعد نوحه سرایی برای امام حسین (علیه السلام) را بیان کند تا اين كه به شيعه ها ، شبیه نشود .

من تعجب می کنم که چطور این آقایان اسم خود را عالم گذاشته اند و با شریعت بازی می کنند و واقعا نمی دانم که در روز قیامت چه جوابی می دهند . در ادامه از آقای غزالی که البته خودش حجت الاسلام غزالی می گوید ، نقل می کند :

ويحرم على الواعظ وغيره رواية مقتل الحسين وحكاياته وما جرى بين الصحابة من التشاجر والتخاصم فإنه يهيج على بغض الصحابة والطعن فيهم

اگر چنانچه یک عالم سنی بالای منبر برود و مقتل امام حسین (علیه السلام) و شهادت ایشان را برای مردم مطرح کند ، خلاف شرع و حرام است .

ابن حجر الهيثمي ، الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة ، ج2، ص640.

ما نمي دانیم که این ها بر این که حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) در کربلا به بدترین صورت که شاید در تاریخ نمونه ای ندارد ، به شهادت رسیده ؛ حتی ولدورانت مورخ آمریکایی زمانی که می خواهد تاریخ اسلام را بررسی کند ، در قضایای شهادت امام حسین (علیه السلام) بی اختیار عنان قلم از دستش می رود و آن چنان در مورد جانبازی امام حسین (علیه السلام) قلم فرسایی می کند که انسان نمی تواند مانع ریختن اشک هایش شود .

 مثلا در جایی می گوید :

اگر چنانچه شهادت خود امام حسین و حضرت قمر بنی هاشم (علیهم السلام) و حضرت علی اکبر(علیه السلام) توجیه عقلی داشته باشد ؛ ولی در رابطه با طفل شش ماهه ، حضرت علی اصغر (علیه السلام) که در آغوش پدرش و در مقابل دیدگان ایشان جان داد ، با هیچ یک از مسائل فکری و عقلی ، قابل توجیه نیست . این نهایت رذالت و پستی دشمنان امام حسین (علیه السلام) را می رساند .

ببینید کار به جایی می رسد که یک مسیحی چنین سخنانی را می گوید . ان شاء الله در آینده در مورد نظر آقایان مسیحی بحث خواهیم کرد .

آنتوان براون می گوید :

اگر امام حسین (علیه السلام) برای ما بود ، در هر روستا و قریه ای پرچمی به نام امام حسین (علیه السلام ) می زدیم و مردم را به نام حسین (علیه السلام) ، به مسیحیت دعوت می کردیم .

اگر فرصت داشته باشیم امام حسین (علیه السلام ) را از دیدگاه مسیحیت و یهودیت ، مطرح می کنم که ما نمونه های زیادی از این ها را یادداشت کردیم که می توان گفت حق مطلب را در رابطه با امام حسین (علیه السلام) ادا کردند . اما يک زمانی هم می بینیم که ابن تیمیه و غزالی هم، چنین سخنان را بیان می کنند .

مولانا عبد الحمید می گوید :

اگر ما برای امام حسین (علیه السلام) عزاداری نمی کنیم ، چون معتقدیم که این عزاداری بدعت است ، سه روز بیشتر هم نیست ؛ حتی ما برای عثمان هم عزاداری نمی کنیم .

بینندگان عزیز ! مشخص است که چرا این ها از خواندن مقتل امام حسین (علیه السلام) وحشت دارند و قضایای شهادت ایشان برای مردم بازگو شود ؛ چون می دانند که این مسائل ، مسائل ساده نیست . این مسائل ، بساط این ها را به هم می ریزد .

آقای تفتازانی تعبیری دارد که تقاضا می کنم خوب دقت کنید :

فمن علماء المذهب من لم يجوز اللعن على يزيد مع علمهم بأنه يستحق ما يربوا على ذلك ويزيد

 قلنا تحاميا عن أن يرتقي إلى الأعلى ...

بعضی از علمای ما می گویند : یزید را لعنت نکنید ؛ با این که می دانند ، یزید مستحق لعنت و بالاتر از لعنت است . چون می ترسند اگر یزید را لعن کنند ، این لعن بالاتر از یزید را هم شامل شود .

تفتازانی ، شرح المقاصد فی علم الکلام ، ج 2 ، ص 307

 می ترسند عاشورا ریشه یابی شود که یزید را چه کسی روی کار آورد ، معاویه. معاویه را چه کسی روی کار آورد ، عثمان . عثمان را چه کسی روی کار آورد ، خلیفه دوم . اگر بخواهند ریشه شهادت امام حسین (علیه السلام) را دنبال کنند ، مبانی فکری آن ها را زیر سؤال ببرد .

همان طور که بینندگان عزیز می دانند جناب آقایان ابوالقاسمی و یزدانی ، ریشه های عاشورا را مطرح کردند ، ما نمی خواهیم توهین کنیم ؛ اما حقیقتی مسلم و قطعی در تاریخ است و صدها دلیل و شاهد از کتب اهل سنت داریم که نگاه به عاشورا بدون نگاه به سقیفه ، اصلا امکان پذیر نیست . یعنی تمام مسائل از آن جا شروع شد . امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) به عنوان خلیفه منصوب و منصوص پیامبر (صلی الله علیه و آله) کنار رفت . آن ظلم ها و جناياتي كه بر دختر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) وارد شد ، زمینه سازی کرد برای شهادت امام حسین (علیه السلام) زمینه سازی کرد .

يكي از شعرای عزیز ، جناب آقای یونسیان ملخص به ملتجی را بخوانم :

تازیانه خصم اگر بر دخت پیغمبر نمی زد

کعب نی هرگز کسی بر زینب اطهر نمی زد

گر نمی شد حق حیدر غصب تا روز قیامت

پشت پا کس بر حقوق آل پیغمبر نمی زد

دشمن بی رحم اگر بر بیت وحی آتش نمی زد

عصر عاشورا کسی بر خیمه ها آذر نمی زد

محسن ششماهه گر پشت در نمی شد

حرمله تیری به حلقوم علی اصغر نمی زد

فاطمه گر کشته راه امام خود نمی شد

زینب غم دیده هم بر طوق محمل سر نمی زد

فرق مولا گر نمی شد منشق از تیغ مخالف

تیغ خصم هرگز بر فرق علی اکبر نمی زد

خار اگر در دیده مولا علی از کین نمی رفت

تیر کس بر دیده عباس نام آور نمی زد

غرض این که همه این قضایا به هم پیوسته است و ما نمی توانیم قضیه عاشورا به روز های آغازین رحلت یا شهادت جانسوز رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) غیر مرتبط بدانیم .

لذا می بینیم که تفتازانی خیلی علنا می گوید : یزید مستحق لعن است و حتی بالاتر از لعن . چون اگر این مسأله را باز کنیم ، این لعن به مراحل بالا و حساس برسد .

با توجه به سؤالی که مطرح شد ، واضح و روشن شد که دیدگاه آقایان چیست . ان شاء الله ما به حول و قوه الهی در برنامه های بعدی ، به صورت مفصل به شبهات وهابیت در حوزه عزاداری امام حسین (علیه السلام) پاسخ خواهیم داد .

مجری :

خداوند به واسطه وجود امام حسین (علیه السلام) این حرکت شیعي و امامت را حفظ کرده و واقعا مصداق حسین منی و انا من حسین ، این جا دیده می شود که این همه فشار بر شیعه بود ؛ ولی این حرکت امام حسین (علیه السلام) اجازه نداد که این ها از بین برود . ان شاء الله فرصت فراهم شود که این مسائل را شما بیشتر برای بینندگان عزیز بیان کنید .

 

مجری :

بیننده سؤال کردند که در منطقه ای که زندگی می کنند ، مراسم روضه خوانی برگزار می شود و خانم ایشان گاه گاهی شرکت می کنند . این کار اشکالی ندارد ؟

کارشناس وهابی :

نزد اهل سنت ما چیزی به عنوان اعتراض به قضا و قدر خدا باشد ، نداریم . یعنی فرزندی از دست دادیم ، گریبان بدریم یا به سر و صورت خود بزنیم یا اشک بریزیم . من ضرب الحدود وشق الجیوب ودعی بدعوی الجاهلیه ، از ما نیست کسی که این کار را انجام دهد . حال ممکن است که بعضی از برادر ها بگویند شاید به خاطر محبت و ارادتی که نسبت به سیدنا حسین (علیه السلام) دارند ، این کار را انجام می دهند .... (قطع شده ) محبت در تبعیت است . امام حسین وار زندگی کن ، نه این که سالی یک بار خود را در ظاهر .... (قطع شده )

مجری :

شکلی که این حضرت شهید شدند ،(قطع شده ) ... بسیار در شرایط بغرنج و سختی بوده .

کارشناس وهابی :

 بدیهی است که کسی که تاریخ این بزرگوار را بخواند ، گریه نکند و دیدید که صد در صد گریه می کند . برای این که ظلمی که به این حضرت شد و به این شکل فجیع و نامردانه (قطع شد) او را به شهادت رساندند . ولی راه تبعیت و ابراز محبت در این نیست که ما سالانه به سر و صورت خود بزنیم یا سالانه در یک جایی جمع شویم و این عمل را انجام دهیم . (قطع شد ) کسی مخلص این بزرگوار است که راه حسین را ادامه داده است . این ابراز محبت است .

مجری :

ببیند که امام حسین (علیه السلام) چه کار کرده و از او تبعیت کند .

کارشناس وهابی :

کما این که نزدیک یک میلیارد و نیم سنی در دنیا هر سال این کار را نمی کنند ، معنایش این نیست که بغض به امام حسین (علیه السلام) را دارند و ایشان را دوست ندارند . همه مخلص امام حسین هستند و امام حسین را روی سر خود جای می دهند ؛ پس بنابر این نه برایش سینه می زنند و نه روضه می خوانند .

مجری :

پس شما پیشنهاد می دهید که شرکت نکنند .

مجري :

اين كليپ از شبکه نور یا همان ظلمت بود که در مورد عزاداری امام حسین (علیه السلام) پخش شد که مسائلی مطرح می شود که بنده برای شما بیان می کنم .

اول این که حضرت رسول (صلي الله علیه وآله ) در باره مصائبی که برای خودشان پیش می آمد ، گریه کردند یا نوحه سرودند ؟

 

آیا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مصائب خود گریه کرده اند ؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

قبل از پاسخ به سؤال شما ، این کارشناس وهابی می گوید : هر گونه ابراز ناراحتی مثل از دست دادن فرزند و غیره ، این قضا و قدر الهی است یعنی اگر کسی فرزندش را از دست بدهد ، (قطع شد) نمی دانیم که این آقایان چه کاری انجام می دهند ؟

همان تعبیر علامه حلی (ره) که می گویند : بعضی ها لباس روحانی پوشیدند و از روحانیت فقط ، لباس آن را دارند و از علم و تفقه و این که مطالعه ای داشته باشند ، خبری نیست .

 در سوره یوسف ، آیه 84 خدای عالم در رابطه با حضرت یعقوب (علیه السلام) می فرماید :

قَالَ يَا أَسَفَى عَلَى يُوسُفَ وَابْيَضَّتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيمٌ

 همیشه بر حضرت یوسف (علیه السلام) نوحه می کرد . به طوری که چشمانش سفید و نابينا شد . قطع شد

حضرت یعقوب (علیه السلام) به قضا و قدر الهی معتقد نبود؟

آقای زمخشری ، از استوانه های علمی اهل سنت است زمانی که به این آیه می رسد ، می گوید :

قيل ما جفت عينا يعقوب من وقت فراق يوسف إلى حين لقائه ثمانين عاماً ، وما على وجه الأرض أكرم على الله من يعقوب .

چشم های او از گریه خشک نشد و بیش از هشتاد سال در فراق یوسف (علیه السلام) گریه کرد . در صورتی که بهترین و صالح ترین بنده خدا روی زمین ، حضرت یعقوب بوده است .

زمخشری ، تفسیر کشاف ، ج 2 ، ص 339

یعنی نستجیر بالله حضرت یعقوب (علیه السلام) اعتراض به خداوند کرده است؟

هم چنین آقای سیوطی در کتاب الدرالمنثور می گوید :

بكي يعقوب علي يوسف ثمانين عاما ....

حضرت یعقوب (علیه السلام) هشتاد سال در فراق یوسف گریه کرد و چشمانش نابینا شد .

سیوطی ، در المنثور ، ج ۴ ، ص ۳۱

تفسیر طبری ، ج ۱ ، ص ۲۵۰

پس گریه کردن در مرگ فرزندان ، اعتراض به قضا و قدر الهی نیست؛‌ اما نمی دانم از کجا در آورده اند که اعتراض است . اگر این آقایان فرزندشان را از دست بدهند ، گریه نمی کنند؟ . آن جا اعتراض به قضا و قدر الهی دارند؟

اما در مورد سؤال شما که آیا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مصیبت های وارده ، نوحه می کردند .

این ها می گویند ما اهل سنت هستیم . خود آقایان اهل سنت از جمله آقای حلبی در سیره حلبی ، جلد 2 ، صفحه 247 صراحتا می گوید :

 لما رأى النبي حمزة قتيلا بكى فلما ما مثل به شهق

زمانی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) حمزه را به آن صورت که قطعه قطعه شده بود ، دید ، ناله کرد و فریاد می کشید .

سیره حلبی ، ج 2 ، ص 247

حتی روایت است که زمانی که جنازه مطهر حضرت حمزه (علیه السلام) را داخل تابوت گذاشتند و در مقابل رسول خدا (صلی الله علیه و آله) قرار دادند ، وانتهب حتی بلغ به الغش ، به قدری هق هق زد و ناله کرد تا این که افتاد و غش کرد .

این آقایان به نوحه سرایی شیعیان اعتراض می کنند . این عبارت را شیعه نقل نکرده ، از آقایان اهل سنت و دیگران نقل کرده اند .

ما گفتیم که حضرت یعقوب در فراق حضرت یوسف هشتاد سال گریه کرد ، با این که می دانست که یوسف کشته نشده بود . حضرت عزائیل (علیه السلام) گفتند : من پسر تو را قبض روح نکردم . امام سجاد (علیه السلام) فرمودند : با این که حضرت یعقوب می دانست که پسرش زنده است ، هشتاد سال شبانه روز گریه کرد . من چطور گریه نکنم ، در صورتی که دیدم جلوی چشمانم عزیزانم را قطعه قطعه کردند ؟

علی ای حال عبارتی را که این آقا می گوید که گریه کردن ، اعتراض به قضا و قدر الهی است ، هم خلاف قرآن است و هم خلاف سنت است . روایات متعدد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده که در شهادت حمزه سید الشهداء (علیه السلام) گریه و حتی غش کردند .

آقای طبری هم در ذخائر العقبی ، به صورت مفصل بیان کرده است :

زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) جنازه حضرت حمزه (علیه السلام) را دیدند ، گریه کردند و غش کردند و نوحه سرایی نمودند .

 وانتحب حتى نشغ من البكاء يقول يا حمزة يا عم رسول الله وأسد الله وأسد رسوله يا حمزة يا فاعل الخيرات يا حمزة يا كاشف الكربات يا حمزة يا ذاب عن وجه رسول الله قال وطال بكاؤه قال فدعا برجل رجل حتى صلى عليه سبعين صلاة وحمزة على حالته

طبری ، ذخائر العقبی ، ج 1 ، ص 181

همان نوحه ای که برای امام حسین و آقا قمر بنی هاشم می‌خوانیم ، آقا رسول الله (صلی الله علیه و آله) با یک عبارت دیگر همان نوحه سرایی را کنار جنازه حمزه سید الشهداء (علیه السلام) كرده اند .

یا این عبارت را زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برای شهدای احد گریه می کنند ؛ ولی کسی نیست که برای حمزه گریه کند ، فرمود :

 ولکن حمزة لا بواكي له

برای حمزه کسی گریه نمی کند .

زمانی که این جمله را شنیدند ، تمام زن های انصار گریه کردند:

فلم تبك امرأة من الأنصار علی ميت بعد قول رسول الله لاکن حمزة لا بواكي له الی اليوم إلا بدأت بالبكاء على حمزة ...

از روزی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود : حمزه عمویم گریه کن ندارد ، تمام زنان انصار زمانی که می خواستند بر مرده های خود گریه کنند ، اول برای حمزه گریه می کردند و برای عزیزان خودشان گریه می کردند .

هیثمی ، مجمع الزوائد ، ج 6 ، ص 126

این جا سؤال ایجاد می شود که چرا فقط انصار آمدند ، آیا مهاجرین از همان زمان با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مشکل داشتند؟

 

ابن سعد متوفای 230 هـ است که می گوید :

فلم تبك امرأة من الأنصار بعد ذلك إلى اليوم على ميت إلا بدأت بالبكاء على حمزة ثم بكت على ميتها

تا امروز زن های انصار ، آن هایی که تا الان هستند ،هر وقت بخواهند برای عزیزشان گریه می کنند ، اول برای حمزه گریه می کنند و بعد برای میت خود گریه می کنند .

 ابن سعد ، طبقات الکبری ، ج 3 ، ص 11

ابن عبد البر متوفای 364 هـ می گوید :

فَهُنَّ الْيَوْمَ إِذاً يَبْكِينَ يَنْدُبْنَ بِحَمْزَةَ

تا امروز اگر چنانچه زنان بر مرده های خود گریه می کنند ، اول برای حمزه گریه می کنند و بعد بر مرده های خود گریه می کنند .

مسند احمد بن حنبل ، ج 2 ، ص 40

آقای ابن کثیر دمشقی هم ، این تعبیر را دارد :

فهن اليوم اذا يبكين يندبن حمزة

ابن کثیر ، البدایه و النهایه ، ج 4 ، ص 55

هم چنین در مجمع الزوائد ، جلد 6 ، صفحه 120 و طبرانی در معجم کبیر ، جلد 11 ، صفحه 310 ، ابن اثیر جزری در اسد الغابه ، جلد 2 ، صفحه 48 ، در همه این کتاب ها آمده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در عزای حمزه سید الشهداء (علیه السلام) گریه و نوحه سرایی می کردند و این گونه مردم را تحریک می کرد که عزاداری کنند .

در رابطه با حضرت جعفر طیار (علیه السلام) ، زمانی که خبر شهادت ایشان را در جنگ موته رسید ، فرمودند :

علي مثل جعفر فالتبکی البواکی

بر مانند جعفر باید گریه کن ها ، گریه کنند .

ابن عبد البر ، الاستیعاب ، ج 1 ، ص 313

ابن اثیر جزری ، اسد الغابه ، ج 1 ، ص 241

ابن حجر عسقلانی ، الاصابه ، ج 2 ، ص 248

ابن اثیر ، الکامل ، ج 2 ، ص 420

جالب تر از این ها ، این آقا می گوید : اگر کسی فرزند خود را از دست بدهد ، گریه کند ، اعتراض به قضا و قدر الهی است . پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرزندشان ابراهیم از ماریه قبطیه به دنیا آمد و در 18 ماهگی از دنیا رفت . رسول خدا(صلی الله علیه و آله) قطرات اشکش جاری بود . به طوری که عبد الرحمن عوف می گوید :

 فقال له عبد الرحمن بن عَوْفٍ رضي الله عنه وَأَنْتَ يا رَسُولَ اللَّهِ فقال يا بن عَوْفٍ إِنَّهَا رَحْمَةٌ فقال (ص) إِنَّ الْعَيْنَ تَدْمَعُ وَالْقَلْبَ يَحْزَنُ ولا نَقُولُ إلا ما يَرْضَى رَبُّنَا وَإِنَّا بِفِرَاقِكَ يا إِبْرَاهِيمُ لَمَحْزُونُونَ

یا رسول الله ! شما هم می خواهید گریه کنید . رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرمودند : ای پسر عوف ، فرزندم رحمت خدا بود . من رحمت خدا را از دست دادم . چشم می گرید و قلب می سوزد ؛ اما چیزی بر خلاف رضای خدا ، گفته نمی شود . ای عزیز دلم ابراهیم ! من در فراق تو محزون هستم .

صحیح مسلم ، ج 4 ، ص 1808

نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) نسبت به فرزند خودشان گریه می کنند و می گویند : ما گریه می کنیم ؛ اما این گریه به هیچ عنوان اعتراضی به قضا و قدر الهی نیست . شیعیان که برای امام حسین (علیه السلام) گریه می کنند ، نستجیر بالله اعتراض به قضا و قدر الهی دارند ؟ یا این که برای امام و فرزند امامشان و فرزند پیامبر (صلی الله علیه و آله) بودند و مظلومانه کشته شدند؟ . علاوه بر آن کشته شدن امام حسین (علیه السلام) با آن وضع فجیع ، قلب هر انسان را به درد می آورد .

جالب تر از این ، نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) بعد از سال ها ، بر سر قبر مادر گرامیشان رفته بودند . در آن جا گریه کردند ، به قدری گریه ایشان جانسوز بود كه تمام صحابه گریه کردند .

مستدرک حاکم نیشابوری ، جلد اول ، ص 357 ، تاریخ مدینه ابن شبه ، جلد اول ، صفحه 118

این ها همه نشان می دهد که نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) در عزای حمزه و جعفر (علیهم السلام) و فرزند و مادر گرامیشان (علیها السلام) گریه و عزاداری و نوحه سرایی می کردند . در رابطه با امام حسین (علیه السلام) هم به صورت مفصل بحث خواهیم کرد .

مجری :

حضرت استاد ! در میان صحبت هایی که این کارشناس وهابی در کلیپ شد ، گفت : هر گونه به سر و صورت زدن، بدعت است . در این خصوص هم توضیحاتی را بیان کنید .

آیا به سر و صورت زدن ، بدعت است ؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

ایشان می گوید : هر گونه به سر و صورت زدن ، بدعت است . اگر این گونه باشد ، اولین بدعت گذار ، عایشه ام المؤمنین است . آیا شما واقعا حاضر هستید و این مسأله را می پذیرید؟ . آقای احمد بن حنبل با سند صحیح در مسندشان ، جلد 6 ، صفحه 274 نقل می کند :

 

 26391 حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أَبِى ثنا يَعْقُوبُ قال ثنا أَبِى عَنِ بن إِسْحَاقَ قال حدثني يحيى بن عَبَّادِ بن عبد اللَّهِ بن الزُّبَيْرِ عن أبيه عَبَّادٍ قال سمعت عَائِشَةَ تَقُولُ مَاتَ رسول اللَّهِ (ص) بين سحري وَنَحْرِى وفي دولتي لم أَظْلِمْ فيه أحد فَمِنْ سفهي وَحَدَاثَةِ سني ان رَسُولَ اللَّهِ (ص) قُبِضَ وهو في حجري ثُمَّ وَضَعْتُ رَأْسَهُ على وِسَادَةٍ وَقُمْتُ أَلْتَدِمُ مع النِّسَاءِ واضرب وجهي

 در رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) با زن ها نوحه سرایی می کردیم و به صورت خود می زدیم.

مسند احمد ، ج 6 ، ص 274

مسند ابی یعلی ، ج 8 ، ص 63

تاریخ طبری ، ج 2 ، ص 441

کامل ابن اثیر ، ج 2 ، ص 323

 سیره نبوی ، ابن کثیر ، ج4 ،ص 447

و ده ها کتاب دیگر ، این عبارت را از عایشه نقل کردند که ما در فراق پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) که هم به سینه می زدیم و هم به صورت خود می کوبیدیم .

در رابطه با التدم در کتاب لسان العرب ، آقای ابن منظور ، متوفای 711 هـ می گوید :

اللدم ضرب المرأة صدرها . لدمت المرأة وجهها : ضربته...

التدام النساء : ضربهن صدورهن ووجوههن في النياحة ...

 وقتی زن ها به سینه می زنند ، عرب می گوید : لدم .

زمانی که عایشه می گوید : التدم النساء یعنی با زن ها به سینه می زدیم ، سینه زنی می کردیم .

ابن منظور ، لسان العرب ، ماده لدم.

پس بنیانگذار سینه زنی ، عایشه است که همراه زنان صحابه سینه زنی می کردند ، زنانی که افتخار دیدن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را داشتند . حال آقایان پاسخ ما را بدهند . مگر شما نمی گویید اصحابی کالنجوم بايهم اقتديتم ، اقتديتم . اصحاب من مثل ستاره هستند ، به هر کدام اقتدا کنید، هدایت می‌شوید.

یا این که مگر شما نمی گویید که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده : خذوا نصف دينکم من الحميراء ، نصف دینتان را از عایشه بگیرید .

حال اگر یک شیعه بگوید ، ما سینه زنی خود را از عایشه گرفتیم ، چه پاسخی می دهید ؟ چرا این سخنان باطل را بیان می کنید ؟ چرا این قدر ناجوانمردانه به ساحت مقدس امام حسین (علیه السلام) و به این ابراز احساساتی که به ایشان می شود ، جسارت می کنید و آن را مورد هجمه قرار می دهید ؟ بدانید که قیامتی هم هست که در آن حساب و کتاب می شود و شما باید پاسخگو باشید . آن جا دیگر حامیان شما نیستند که از شما طرفداری کنند . آن جا شاکی شما حضرت زهرا (سلام الله علیها ) ، رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است و داوری با خدای عالم است . شما راه فراری ندارید .

شعر زیبای آذری که حضرت زینب (سلام الله علیها ) خطاب به یزید دارند :

یزید بترس از روزی که جبرئیل یاور ما است

محکمه الهی تشکیل شود و داور و قاضی خداوند باشد

با تو حرمله و با ما علی اصغر (علیه السلام)

یزید فردای قیامت از روی زمین و از زیر آسمان کجا می خواهی بروی

 عایشه می گوید که ما با زن ها به صورت و سینه خود می زدیم ، در صورتی که شما می گویید : زدن به صورت ، بدعت است . آقای صالحی شامی از استوانه های علمی اهل سنت ، در کتاب سبل الرشاد ، جلد 12 ، صفحه 267 می گوید :

این روایت حسن است .

صالحی شامی ، سبل الرشاد ، ج 12 ، ص 267

ابن تیمیه تعبیر دارد ، این روایت را که ابن اسحاق نقل می کند ، می گوید :

فحديثه صحيح عند اهل الحديث

ابن تيميه . كتب و رسائل ، ج 33 ، ص 86

پس کاملا مشخص شد که زدن به صورت چیزی است که آقایان خودشان در معتبر ترین کتاب های خود با سند های صحیح از کسانی که واقعا در نزد این ها محترم هستند ، نقل کرده است .

مجری :

بحث دیگری که در این کلیپ مطرح شد ، این بود که گفت : اهل سنت در این مراسم عزاداری ها شرکت نمی کنند ، نه به این خاطر که امام حسین (علیه السلام) را دوست نداشته باشند ، به ایشان ارادت دارند ؛ اما باید محبت داشته باشند و محبت هم همان تبعيت است .

 برای بنده بسیار خنده دار بود که این ها در قضیه غدیر ، مولا را محبت معنا می کنند و نمی گویند که این به معنای تبعیت است . اما در این جا می گویند : محبت به معنای تبعیت است و باید از امام حسین (علیه السلام) تبعیت کنند . امام حسین (علیه السلام) از ظلم و معاویه و یزید ، دوری جست . شما هم اگر محبت را به معنای تبعیت بگیرید ، باید همین کار را انجام دهید .

ایشان گفتند : که حدود یک میلیارد و نیم اهل سنت در عزاداری ها شرکت نمی کنند . نظرتان در این رابطه چیست ؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

 دروغ می گویند ، این گونه نیست . بنده بارها در کردستان بودم که عزیزان اهل سنت ، در عزاداری امام حسین (علیه السلام) رسما شرکت می کنند ؛ حتی در منطقه خلخال ، در روستا هایی که سنی نشین و شیعه نشین هستند ، هر سال در عزاداری ها ، شرکت می کنند .

مدتی قبل در استان گلستان می گفتند : اهل سنت در عزاداری های ما شرکت می کنند .

بله ، درست است . وهابی ها به تبعیت از ابن تیمیه حرانی ، در این مراسم شرکت نمی کنند .

دوم این که این آقایان می گویند : ما اهل سنت هستیم . در صورتی که خود نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) بنیانگذاری عزاداری و گریه برای امام حسین (علیه السلام) بوده که ان شاء الله به صورت مفصل آن را بیان می کنیم . شاید بیش از 50 روایت با سندهای صحیح از اهل سنت است که نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) برای آقا امام حسین (علیه السلام) گریه کرده .

 آقای نیشابوری در مستدرک ، جلد 3 ، صفحه 176 می گوید :

قالت فقلت يا نبي الله بأبي أنت وأمي مالك قال أتاني جبريل عليه الصلاة والسلام فأخبرني أن أمتي ستقتل ابني هذا فقلت هذا فقال نعم وأتاني بتربة من تربته حمراء هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرجاه

 در آن جا از ام الفضل بنت حارث نقل می کند : دیدم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به امام حسین (علیه السلام) نگاه می کند و اشك می ریزد . عرض کردم : یا رسول الله ! چرا گریه می کنی ؟ حضرت فرمودند : اکنون جبرئیل نازل شد و به من فرمود : امت من این فرزندم حسین را به شهادت خواهند رساند و خاکی از تربت حسین (علیه السلام) برای من آورد وگفت : این همان خاکی است که فرزندت حسین (علیه السلام) روی به شهادت می رسد .

این روایت صحیح است و شرایط بخاری و مسلم را هم دارا است .

حاکم نیشابوری ، مستدرک ، ج 3 ، ص 176

خود نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) اولین کسی است که بنیانگذار گریه و عزاداری بر امام حسین (علیه السلام) است .

 ابن کثیر دمشقی در البدایه و النهایه ، جلد 6 ، ص 230 همین روایت را نقل می کند .

روایت های زیادی از گریه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برای امام حسین (علیه السلام) در یک سالگی ، از ام سلمه ، از حضرت زهرا (سلام الله علیها) ، از عايشه که آقایان نقل کرده‌اند .

ابن سعد متوفای 230 هـ که از مورخین قدیمی اهل سنت است و معاصر با امام جواد و امام هادی (سلام الله علیهما ) بود ، خوارزمی در مقتل الحسین ، صفحه 183 نقل می کند :

ثم رجع النبي من سفره ذلك مغموما فصعد المنبر فخطب ووعظ والحسين بين يديه مع الحسن ، فلما فرغ من خطبته وضع يده اليمنى على رأس الحسين ورفع رأسه إلى السماء وقال : اللهم إني محمد عبدك ونبيك وهذان أطائب عترتي وخيار ذريتي وأرومتي ومن أخلفهما بعدي . اللهم وقد أخبرني جبريل بان ولدي هذا مقتول مخذول ، اللهم فبارك لي في قتله واجعله من سادات الشهداء انك على كل شئ قدير ، اللهم ولا تبارك في قاتله وخاذله .

قال : فضج الناس في المسجد بالبكاء ، فقال النبي : أتبكون ولا تنصرونه ؟ اللهم فكن له أنت وليا وناصرا

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در مسافرتی بودند که در آن مسافرت ، حضرت جبرئیل وحی آورد و خبر از شهادت امام حسین (علیه السلام) داد . عباس عموی پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفت : پیامبر (صلی الله علیه و آله) گریه شدیدی کردند . زمانی که به مدینه برگشتیم ، حضرت روی منبر رفتند و در آن جا مصیبت امام حسین (علیه السلام) را خواند یعنی مصیبت خوانی کرد .

پیامبر (صلی الله علیه و آله) بالای منبر رفته و همان روضه ای که ما می خوانیم را خوانده و مردم در مسجد با شنیدن مصیبت امام حسین (علیه السلام) ضجه می زدند و گریه می کردند . جالب است كه همان جا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید : گریه می کنید ؛ در صورتی که آن روز فرزندم را کمک نخواهید کرد .

خوارزمی ، مقتل ، ص 183

أتبكون ولا تنصرونه

شما که می گویید ، ما اهل سنت هستیم ، این هم سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است . این ها مسائلی هستند که واضح و روشن است .

مجری :

حضرت استاد ! یکی دیگر از سؤالات مهمی که بینندگان عزیز هم دارند ، در مورد قمه زنی است . اين حركت عاشورا و ايام ماه محرم و اين دسته های زنجیر زنی و شمشیر زنی ، کار های بسیار خوبی است ؛ اما متأسفانه انحرافاتی چه از دوست نادان و چه از دشمن دانا به وجود آمده . مسأله قمه زنی که واقعا باعث وهن اسلام و شیعه شده و خیلی از جاها ، می بینیم که بر علیه شیعه چه حرکت های بزرگ و سنگینی انجام می دهند . بنده می خواستم نظر موافقین و مخالفین از مراجع شیعه را بیان کنید .

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

بنده در رابطه با قمه زنی در جلسات قبل و در برنامه هایی که در شبکه های دیگر بود ، صراحتا گفتم که اصلا کاری به نظر آقایان مراجع تقلید ندارم ، چه کسانی که موافقند و چه کسانی که مخالفند . نظراتشان را محترم می شمارم ، این نظرات برای خود این بزرگواران و برای مقلدینشان کاملا محترم است ؛ اما بنده به عنوان کسی که سی سال است که در عرصه هستم ، در داخل و خارج ، در سایت ها و ماهواره ها بار ها گفتم که اگر تمام مراجع فتوا به جواز ، استحباب یا وجوب دهند ، بنده با توجه به برداشتی که دارم . نظرم برای خودم ، محترم است و من این قضیه را ، امروز و در این جامعه ، برای شیعه و عزاداری کاملا وهن می دانم و به هیچ وجه صلاح نیست . الان دشمن از این کار ، سوء استفاده می کند و ما نباید این مباحث را در میان مردم منتشر کنیم .

بعضی از شبکه ها هم که این قضیه را مطرح می کنند ، حتما نظر خاصی دارند و می خواهند بگویند که این کار درست است .

این عکس ها که نشان داده می شود ، نمونه هایی است که سایت های وهابی از آن سوء استفاده می کنند و زیر آن ها هم نوشته اند : ایها الشیعی این عقلک . شما اگر در اینترنت جستجو کنید ، حدود دوهزار سایت وهابی ، این عکس ها را در سایت های خود قرار داده اند و از این قضایا سوء استفاده می کنند . حتی شبکه بی بی سی ، مراسم قمه زنی شیعه ها را روی سایت ها قرار داده یا سوء استفاده بعضی کشورهای منطقه مثل اسرائیل از قمه زنی یک مادر که فرزندش را قمه می زند و زیر آن نوشته فرزندم اگر الان تو را با قمه می زنم ، بعدا به تو بستنی می دهم .

یا در این عکس که می خواهند بچه را می خواهند قمه بزنند و آن بچه گریه می کند . زیر عکس هم نوشته : موضوع چیه ؟ تو نمی خواهی در این ایام تعطیلی در خیابان با خونت بدوی ؟

این ها نمونه هایی از سوء استفاده هایی است که امروز وهابی ها ، بی بی سی و اسرائیل ، از قمه زنی های شیعیان می کنند . ولو این که کسانی که این کار را انجام می دهند ، برای ابراز محبت است ؛ اما در قرآن صراحتا بیان شده :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ . بقره / 104

کلمه راعنا که در قرآن ، مسلمان ها به پیامبر (صلی الله علیه و آله) می گفتند ، یهودی ها از این راعنا (ما را رعایت کن ، حال ما را درک کن ) سوء استفاده می کردند . این ها می گفتند : پیامبر ما را احمق کن ، ما را بچران . مسلمان ها از این کلمه ، قصد مقدسی داشتند ؛ اما خداوند در این آیه می فرماید :

از این به بعد راعنا نگویید ؛ چون یهودی ها سوء استفاده می کنند . بلکه همانی که می گویید ای پیامبر ما را مورد لطف و محبت خود قرار بده و رعایت کن ، با کلمه انظرنا ، بیان کنید .

ما مشابه این قضیه را در قرآن بسیار زیاد داریم . مثل قضیه قبله که از بیت المقدس که به سمت مکه تغییر یافت . در قرآن ، سنت و روش ائمه (علیهم السلام) مشابه زیاد است . زمانی که می بینند دشمن در حال سوء استفاده از یک واژه مقدس است ، بلافاصله تغییر موضع می دهند .

به قول بعضی ها که می گویند : وهابی ها ، بی بی سی و دیگران سوء استفاده کنند ، دشمنان از خیلی از کار های ما سوء استفاده می کنند . البته یکی از کارشناس های بعضی از ماهواره ها مثلا از طوافی که ما کنار بیت الله الحرام انجام می دهیم یا به جمرات سنگ می زنیم ، ما را مسخره می کنند .

درست است ، اگر ما در یک مسأله ، دلیل شرعی از کتاب و سنت داریم ، تمام دنیا ما را مسخره کنند . الا این که خود امام (علیه السلام) يا ولي فقيه يا يك فقيه جامع الشرائط نظر دهند ، به آن جا کاری نداریم . ما در رابطه با سنگ جمرات ، دلیل شرعی از کتاب و سنت داریم ؛ اما بحث قمه زنی ، چیزی است که خود آقایان مراجع می گویند : هیچ دلیلی از کتاب و سنت نداریم ، فقط این که یک استحسانی باشد .

زمانی که یک استحسانی ، این طور مباحثی را به دنبال داشته باشد که چهره شیعه را در سطح بین الملل مخدوش کند . من گمان می کنم اگر همان مراجع بزرگوار که بنده دست همه آن ها را می بوسیم و به این کار خود افتخار می کنیم چه علمای مخالف و چه علمای موافق ، فرقی ندارد . هم نظرشان و هم خودشان برای ما محترم هستند ؛ اما بنده معتقدم که اگر برای این آقایان حقائق امر بیان شود و مسائلی که در خارج و داخل اتفاق می افتد را بیان کنند ، قطعا از نظرشان بر می گردند .

گلایه ای که از بعضی از شبکه ها دارم این است که مرتب از ابتدای محرم نظر بعضی از علما را به صورت گزینشی ، پخش می کنند . برادر عزیزم ! اگر واقعا شما راست می گویید و به قولی مریض نیستید ، هم نظرات مخالف و هم نظرات موافق را نشان دهید ، بعد از آن بگویید ما مقلد این آقایان هستیم . کسانی که مقلد آقایان مخالف هستند ، انجام ندهند و کسانی که مقلد آقایان موافق هستند ، انجام دهند .

علاوه بر این ، فتوای آیت الله نائینی (ره ) مربوط به هشتاد نود سال قبل است . آن زمان ، جامعه غیر از اینی بود که الان است . در آن زمان ، این مسائل نبود . مطرح کردن این موارد که بزرگان و فقها این را تأیید کردند . اما همان فتوای آیت الله نائینی (ره) را که گوش می کردم ، همان جا هم تحریف کرده بودند ، تمام فتوای ایشان را نیاورده بودند .

گمان نمی کنم کار درستی باشد ، فردای قیامت از شما شکایت می کند . مثلا تعبیر ایشان این است که:

آمدن خون از پیشانی در اثر شمشیر یا قمه زدن در صورتی که از ضرر آن محفوظ باشد ، جایز است ....

لکن احوط و سزاوار است کسانی که عارف به شمشیر و قمه نیستند ، خود داری کنند . خصوصا جوان هایی که دل هایشان ، پر از عشق امام حسین (علیه السلام) است و از محبت آن حضرت ، بی اختیار می گردند و در موقع قمه و شمشیر زدن توجه ندارند که ممکن است پس از آن زیان ببینند .

این مطالب را هم نقل کنند ، چرا فقط دو سطر از فرمایشان مرحوم نائینی را نشان می دهند ، بعد فتوای مراجع را پشت سر تکرار می کنند . اگر آقایان مثل مرحوم آیت الله خویی (ره) ، مرحوم شیرازی (ره) ، مرحوم تبریزی (ره) ، مرحوم مرعشی (ره) ، مرحوم اراکی (ره) ، مرحوم حائری(ره) ، مرحوم صدر (ره) ، حضرت آیت الله وحید خراسانی (حفظه الله ) و شاهرودی و روحانی و شیرازی (حفظهم الله ) ، تأیید کردند ، با این قید ها تأیید کرده اند . علاوه بر این ، تعدادی از همین آقایان که نظر مرحوم نائینی (ره) را تأیید کردند ، از نظرشان برگشته اند و فتاوای آن ها روی سایت های مختلف وجود دارد . مثل مرحوم اراکی ، مرحوم تبریزی ، مرحوم خویی و سید محسن حکیم (ره) از نظرشان برگشتند .

مرحوم آیت الله بهجت (ره) که کلیپ آن در سایت های مختلف هست ، می فرماید : استاد ما ، مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی (ره) ، مخالف قمه زنی بود و تا آخرین لحظه به کسی اجازه نداد که کسی قمه بزند . یعنی فتوا به جواز نداد .

مرحوم آیت الله خویی (ره) می گفتند : در صورتی که قمه موجب ضرر معتد به یا هتک و توهین به مذهب باشد ، جایز نیست .

طریق النجاۀ ، ج 2 ، ص 445

 سید محمد باقر حکیم ، آقا زاده مرحوم سید محسن حکیم (ره) نقل می کردند :

ان قضية التدمير هي غصة في حلقومنا

مسأله قمه زنی ، غصه ای در حلقوم ما است .

قریفی ، شعائر الحسینیه بین وعی والخرافه ، ص 137

 آیت الله العظمی اراکی ، مرحوم شیخ جواد تبریزی ، ایشان در استفتائاتشان صراحت دارد :

عزاداری خامس آل عبا ، مهمترین شعائر دینی و رمز بقایای تشیع است ؛ ولی بر عزاداران عزیز لازم است از کار هايي كه موجب وهن در مذهب و سوء استفاده دشمنان اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) می شود ، اجتناب کنند .

استفتائات مرحوم تبریزی ، سؤال 2012 و 2014

طریق النجات ، ج 2 ، ص 445

مرحوم آیت الله لنکرانی صراحت دارند :

در این شرائط قمه زدن نه تنها خدمت نیست ؛ بلکه به علت عدم قابلیت و نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم ، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد .

حضرت آیت الله سیستانی :

از کار هایی که عزاداری را خدشه دار می کند ، باید اجتناب شود .

کتاب مسائل جدید از دیدگاه علما ، ج 2 ، ص 134

مرحوم سید محسن امین که پرچمدار مبارزه با وهابیت بوده ، ایشان صراحتا می گوید :

هر گونه قمه زنی به حکم شرع حرام است .

اعیان الشیعه ، ج 10 ، ص 363

آیت الله مکارم شیرازی :

بی شک عزاداری برای خامس آل عبا از افضل قربات است (یعنی بهترین چیزی که انسان را به خداوند نزدیک می کند ، عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) است ) ولي نبايد کاری کرد که موجب وهن در مذهب در نظر دیگران باشد .

اگر در یک زمانی ، درست است که جمعی از بزرگان و فقهای پیشین اجازه چنین کار هایی را در عصر خود داده اند ؛ ولی اگر آن ها در عصر و در زمان ما بودند ، یقینا طور دیگری فتوا می دادند .

پس از علمای گذشته مرحوم آیت الله اراکی ، سید ابوالحسن اصفهانی ، آیت الله خویی ، آیت الله حکیم ، آیت الله تبریزی ، امام خمینی ، آیت الله لنکرانی ، آیت الله سید محسن امین ، آیت الله بهجت و از علمای معاصر ، آیت الله سیستانی ، آیت الله مکارم ، آیت الله صافی گلپایگانی ، آیت الله نوری همدانی ، آیت الله حائری ، این ها از بزرگوارانی هستند که مخالف قمه زنی هستند . یکی دو نفر از معاصرین هم قمه زنی را مستحب و جایز می دانند . این عزیزان هم باید به مقلدین خود تذکر دهند و شرایط جامعه را و محکومیتی را که قانون برای قمه زدن قرار داده ، به آن ها گوشزد کند .

این مباحث هم هست ، ما باید به این ها دقت کنیم . اگر ما واقعا نقل می کنیم ، همه فتاوا را بیان کنیم ، نه این که فتوای آقایانی که هفتاد هشتاد سال قبل مرحوم شدند و مقلد هم امروز ندارند و برای کسی هم حجت نیست . بنده احساس می کنیم که دور از انصاف باشد . تأکید هم می کنم کسانی که مخالف قمه زنی هستند ، نباید نسبت به مراجعی که فتوا به جواز دادند ، جسارت کنند . چون جسارت به مرجعیت ، به قول مرحوم امام خمینی (ره) دست انسان را از ولایت جدا می کند .

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند :

علی حد الشرک بالله العظيم

اهانت به مراجع در حد شرک به خدای بزرگ است .

الكافي للشيخ الكليني، ج1، ص67

 

هم چنین آقایانی که مراجعشان موافق با قمه زنی هستند ، نباید نسبت به مراجعی که مخالف هستند ، جسارتی داشته باشند . برای ما نظر مراجع چه مخالف و چه موافق ، محترم هست .

آخرین جمله بنده در این زمینه که اگر فرصت می شد ده دوازده جلسه در مورد قمه زنی ، مطلب داشتم و می توانستم دلائل موافقین و مخالفین را از نظر مبانی فقهی بررسی کنم . مثلا استدلال می کنند به سر کوبیدن حضرت زینب (سلام الله علیها) که آیا این مطلب درست است یا خیر ؟ آیا فقهای ما به این مطلب استناد کرده اند ؟ این راویت صحیح است یا خیر ؟

اگر واقعا عمل حضرت زینب (سلام الله علیها ) الگو هست ، چرا حضرت زینب (سلام الله علیها ) سال بعد این کار را انجام نداد ؟ چرا ائمه (علیهم السلام) به این کار تأسی نکردند ؟ اگر واقعا الگو باشند ، بنی هاشم اولی هستند که عمل حضرت زینب (سلام الله علیها ) را انجام دهند تا ما بعد از 1400 سال .

علی ای حال ، برادران عزیز ! در این مسائل دقت کنیم و از روی احساسات کاری انجام ندهیم که چهره مذهب در سطح بین الملل مخدوش کنیم و کارمان باعث در وهن مذهب شود که چند جوان شیعه را از راه منحرف کند و بین آن ها و اهل بیت (علیهم السلام) فاصله ایجاد شود .

اگر مرجعی گفت که قمه زنی لازم و واجب است و باید قمه بزنید ، اگر حکومت با شما برخورد کرد ، باید تقاصش را هم قبول کرده و اعتراضی نداشته باشید . هر کشوری برای خود مقرراتی دارد . زمانی که شما برخلاف مقررات یک کشور انجام می دهید ، باید تقاص آن را هم متحمل شوید . ولی ما به همه عزیزان در سراسر این کره خاکی که صدای ما را می شنویند ، در هر کجای دنیا که هستید ، احترام به قوانین آن کشور لازم و ضروری است و باید رعایت کنید که خدای نکرده با این عمل شما ، مذهب زیر سؤال برود .

در کشور مصر هر گونه عزاداری از طرف حکومت ، ممنوع شده است . این ها به دنبال بهانه هستند که چگونه درب حسینیه ها و مساجد شیعه را ببندند . ما نباید کاری کنیم که برای درست کردن ابرو ، چشم را هم کور کنیم .

 

تماس ببینندگان

بیننده : آقای فاضلی از سیستان ـ شیعه

بنده می خواستم علت روزه گرفتن اهل تسنن را در ایام تاسوعا و عاشورا بدانم و این که چرا شیعیان در این ایام روزه نمی گیرند ؟

بیننده : آقای حسینی از تهران ـ شیعه

بنده کاری ندارم که حضرت یعقوب یا حضرت ایوب گریه می کردند ، کاری ندارم ؛ اما این که پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای عمو یا مادرشان گریه کردند یا این که فرمودند برای کسی مانند جعفر باید گریه کنند ، اگر ما واقعا پیرو حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) هستیم ، چرا برای این ها گریه نمی کنیم ؟ بنده شیعه هستم ؛ اما گاهی این ابهامات برایم ایجاد می شود . اگر امکان دارد برای بنده ، دقیق توضیح داده شود .

 

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

(در پاسخ به سوال آقای فاضلی از سیستان)

در مورد روزه روز عاشوراء هم در روايات أهل سنت آمده است كه آقاي عبد الله بن عمر كه صحابه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) بود و نزد آقايان أهل سنت هم محترم است، نقل مي‌كند:

صام النبي صلى الله عليه و سلم عاشوراء و أمر بصيامه، فلما فرض رمضان ترك.

و كان عبد الله لا يصومه.

رسول الله (صلي الله عليه و سلم) در روز عاشوراء روزه مي‌گرفت و به روزه گرفتن در اين روز أمر مي‌كرد. وقتي روزه ماه رمضان واجب شد، روزه روز عاشوراء را ترك كرد.

عبد الله بن عمر هم روزه روز عاشوراء را ترك كرد.

صحيح البخاري، ج2، ص226

در اين زمينه مطلب خيلي زياد است كه اين از مطالب ساختگي است و در زمان بني أميه اين روايات ساخته شده است و خواستند روزه عاشوراء را پيوند بدهند به عمل نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) و حال آن‌كه ما در رواياتي كه از أهل بيت (عليهم السلام) داريم، آمده است كه امام صادق (عليه السلام) مي‌فرمايد:

إن آل أمية (عليهم لعنة الله) و من أعانهم على قتل الحسين (عليه السلام) من أهل الشام، نذروا نذرا إن قتل الحسين (عليه السلام) و سلم من خرج إلى الحسين (عليه السلام) و صارت الخلافة في آل أبي سفيان، أن يتخذوا ذلك اليوم عيدا لهم و أن يصوموا فيه شكرا و يفرحون أولادهم، فصارت في آل أبي سفيان سنة إلى اليوم في الناس و اقتدى بهم الناس جميعا، فلذلك يصومونه و يدخلون على عيالاتهم و أهاليهم الفرح ذلك اليوم.

بني أميه كه لعنت خداوند بر آنها باد و كساني كه بني أميه را كمك كردند در شهادت امام حسين (عليه السلام) از أهل شام، نذر كردند كه اگر امام حسين (عليه السلام) كشته شود ... آن روز را عيد قرار بدهند و به شكرانه آن روزه بگيرند و براي فرزندان‌شان جشن بگيرند و اين روزه گرفتن در روز عاشوراء در آل أبو سفيان سنت شد تا الآن و همه مردم هم به آنها إقتداء كردند ... .

الأمالي للشيخ الطوسي، ص667 ـ بحار الأنوار للعلامة المجلسي، ج93، ص267 ـ جامع أحاديث الشيعة للسيد البروجردي، ج9، ص478

سپس امام صادق (عليه السلام) فرمود:

هر كس روز عاشوراء را روزه بگيرد، پاداشش آتش جهنم در كنار بني مروان و بني مرجانه و بني أميه است.

عزيزان شيعه دقت داشته باشند كه ما در روز عاشوراء از خوردن خوراكي‌هاي پر حجم و خوردن شيريني‌جات و غذاهاي آن‌چناني خودداري مي‌‌كنيم. حتي در روايات وارد شده است كه بهتر است به خاطر تشنگي امام حسين (عليه السلام) و يارانش، از خوردن آب خودداري كنيم تا نزديكي‌هاي غروب. لذا ما در روايات داريم كه اين روز، روز حزن و گريه و عزا است و روز شادي و فرح و روزه‌داري نيست. ما تمام آنهايي كه براي روزه گرفتن در اين روز ترويج مي‌كنند، پيروان بني أميه مي‌دانيم.

 

(در پاسخ به سوال آقای حسینی از تهران)

بنده کاری به خط و مشی آقای حسینی ندارم ؛ چون عبارت های بسیار تندی به کار بردند . ایشان می گویند : چرا برای حمزه و جعفر گریه نمی کنیم . چون شهید آن زمان در مقابل رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ، حمزه بود . ما هم هر زمان مصائب حمزه را می خوانیم ، گریه می کنیم و مخاطبین ما هم گریه می کنند . تمام عزیزانی هم که به احد، در کنار مزار حمزه سید الشهدا (علیه السلام) و جعفر طیار می روند ، روضه می خوانند و گریه می کنند . ولی لایوم کیومک یا ابا عبد الله ، شهادت حضرت حمزه کجا و شهادت امام حسین (علیه السلام) کجا ؟ اصلا قابل مقایسه نیست .

خود رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هم برای امام حسین (علیه السلام) گریه کرده . علاوه بر آن ، گریه بر امام حسین (علیه السلام) در حقیقت بیمه كردن دین است . این مسأله برای ما خیلی مهم است . ما اگر امروز برای امام حسین (علیه السلام) گریه می کنیم ؛ به این دلیل است که امام حسین (علیه السلام) دین و اسلام را بیمه کرد . جنایاتی که بنی امیه شروع کرده بودند:

 لعبت هاشم بالملک فلا                                        خبر جاء ولا وحی نزل .

تاريخ الطبري، ج8، ص187 ـ النصائح الكافية لمحمد بن عقيل، ص263

 

یا زمانی که ابوسفیان بر سر قبر حمزه آمد ، محکم بر قبر حمزه زد و گفت : حمزه بلند شو ، آن دینی که به خاطر آن کشته شدی ، الان در دست فرزندان ما مثل توپ فوتبال به یکدیگر پاس می دهند .

معاویه ای که وقتی صدای مؤذن را می شنود ، به اشهد ان محمد رسول الله می رسد ، می گوید : لقد کنت يابن عبد الله ( نمی گويد يا محمد ) عال الهمة ، ای پس عبد الله همت تو خیلی بلند بوده که نام خود را در کنار نام خداوند قرار دادی .

یا این که می گوید : مادامی که من نام پیامبر را در زیر خاک ها دفن نکنم ، آرام نمی گیرم .

ان شاء الله به در خواست آن بیننده عزیز ، بیوگرافی بنی امیه را یا بنده یا یکی دیگر از کارشناسان شبکه ، به صورت مفصل بیان خواهیم کرد .

 

بیننده : محمد از هامبورک

 بنده از شما دو سؤال داشتم ، اول این که ، در بقیع شخصی به نام عثمان دفن هست ، آیا ایشان همان خلیفه سوم هستند .

دوم این که آیا این قضیه که ام کلثوم دختر امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) با عمر خلیفه دوم ازدواج کردند ، صحت دارد یا خیر ؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

عثمان در منتها الیه قبرستان بقیع دفن است . در گذشته آن منطقه ، قبرستان یهودی ها بوده و مسلمان ها مانع دفن عثمان در بقیع شدند که مجبور شدند در آن منطقه دفن کنند . زمانی که معاویه حکومت را در دست گرفت ، فاصله بین قبرستان بقیع و قبرستان یهودی ها را برداشت و یکی کرد .

در رابطه با ام کلثوم هم به صورت مفصل توضیحاتی را بیان کرده ایم .

 

بیننده :

معرفی نکرد بنده می خو استم دو سؤال از برادران اهل سنت خود داشته باشم . سؤال اول این که اگر قرار نبود برای عزیزانمان گریه کنیم ، خداوند متعال اشک چشم را برای قضاء احتیاجات روزانه قرار داده است ؟

دوم این که شبکه وهابی نور در اول محرم از تاریح هجرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) صحبت می کرد و تأکید داشت که باید گرامی داشته شود . در صورتی که اگر خون امام حسین (علیه السلام) و ياران با وفاي حضرت نبود تا درخت اسلام را آبیاری کند ، دیگر اسلامی باقی نمی ماند تا تاریخ پیدایش آن را گرامی بداریم .

بیننده : آقای ابطحی از اهواز ـ شیعه

بنده از حضرت استاد سؤالی داشتم مبنی بر این که ، این اجتهادی را که می گویند صحابه اجتهاد داشتند ، آیا شامل تمام صحابه می شود یا این که این اجتهاد مختص به خلفای بوده است . چون در یکی از کتاب هایی که بنده مطالعه می کردم ، ابن حزم کاری را که ابن ملجم مبنی بر قتل امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را توجیه می کرد و آن را نوعی اجتهاد می دانست و می گفت : اگر در اجتهاد خود اشتباه کرده باشد ، یک ثواب برده و اگر اجتهاد او درست بوده باشد ، دو ثواب را می برد و کار امام حسن (علیه السلام) را که ابن ملجم را قصاص کردند ، زیر سؤال برده است .

اگر ما از جنبه یک شیعه به این مسأله نگاه نکنیم كه اميرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) به دست این ملعون شهید شده باشد ، مگر عثمان به دست چه کسی کشته شد ، مگر این ها بهدست همین صحابه کشته نشد ؟ آیا آن ها اجتهاد نکردند ؟ چرا در مورد عثمان چنین سخنانی را نمی گویند ، در صورتی که عثمان قابل قیاس با امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) نیست .

تقاضای دیگری هم از مداحان عزیز داشتم که سخنانی را نگویند که مسأله ای شود تا دشمنان اسلام آن را بر علیه شیعه به کار ببرند .

بیننده : آقای کشمیری از تربت حیدریه ـ شیعه

بنده از محضر استاد سؤالی داشتم . این که خلفای راشدین از صحابه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بودند و ابوبکر یار غار ایشان بوده است . اما سؤال بنده این است ، ابوبکر چگونه صدیقی بوده که این گونه ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را غصب کردند .

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

بنده از همه بینندگان عزیز تقاضا دارم که ادبیات اهل بیت (علیهم السلام) را رعایت کنند . برای ما قابل تحمل نیست . اگر واقعا بدانیم قصد توهین و جسارت به اهل سنت را دارند ، اصلا وصل نمی کنیم ؛ چون اهانت به مقدسات اهل سنت ، خط قرمز ما است .

ما حقائق را بیان می کنیم و فکر هم نمی کنم در طول این چند قرن ، به این شکلی که بنده حقائق را بیان می کنم ، کسی گفته باشد . این را هم برای خود تکلیفی می دانیم و توهین و جسارتی هم نمی کنیم .

 

بيننده : آقای دشتی از اصفهان ـ شیعه

چندی قبل در شبکه وهابی ظلمت صحبت های را می کردند مبنی بر این که امام حسن (علیه السلام) انسان آرامی بودند و امام حسین (علیه السلام ) انسان احساساتي بوده که با احساسات خود ، اجتهاد می کند و آن حادثه را ایجاد کرد که علی بن الحسین و محمد بن حنفیه و دیگران به ایشان ایراد می گیرند که اگر شما به این سفر بروید به شهادت می رسید ؛ اما ایشان گوش نکردند .

نکته دوم در مورد ابن ملجم بود که می گفتند : ایشان ایرانی بود .

آن ها می خواستند با این کار ایرانی ها را خراب کنند و این که می گفتند : این عزاداری ها ، کاری است که کوفیان انجام می دادند ؛ چون از کاری که کرده بودند ، پشیمان شدند .

نکته سوم این که کاری که شبکه اهل بیت (علیهم السلام) انجام مي دهد و این سؤالات را مطرح می کنند ، به نظر بنده کار خوبی است . چرا فقط آن ها برای ما ابهاماتی را ایجاد می کنند ، ما هم برای آن ها ، همان کار را انجام دهیم .

نکته چهارم این که بنده با شبکه سلام تماس گرفتم و پرسیدم که اگر قمه زنی واجب است ، چرا شما در شبکه خود پخش نمی کنید ؟

بیننده : آقای عبد اللهی از تبریز ـ شیعه

 سؤال بنده این است ، از تاریخ چنین به نظر می رسد که حضرت مسلم (علیه السلام) از پختگی سیاسی لازم برخوردار نبود . چون دو مورد حرکت سیاسی که باید انجام می دادند را نکردند . اول ، کشتن عبید الله بن زیاد در خانه عروه که البته بعدا گفته بودند ، از پیامبر (صلی الله علیه و آله) شنیدم که مؤمن ترور نمی کند . اما مورد دوم که سؤال بنده است و ذهنم را مشغول کرده این است که وقتی هانی را دستگیر کردند ، مسلم قیام کرد ؛ اما آنقدر تعلل کرد که دشمن صحنه را تغییر داد . حتی در تاریخ طبری است که نزدیک بود عبد الله بن زیاد ملعون از راه مخفی دار الاماره خارج شود و فرار کند .

اما تعلل و عدم عمل بجای مسلم ، باعث شد که فرصت به دست دشمن بیافتد . با توجه به این که ما می دانیم شهادت امام حسین (علیه السلام) در عالم ذر و معنا ، نوشته شده بود و یک امر قطعی بود .

سؤال بنده در مورد صحنه میدانی است و هیچ گونه قصد اهانت و جسارت به ساحت مقدس حضرت مسلم (علیه السلام) ندارم .

نکته دوم این که بعد از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عمر بن خطاب ، سخنرانی عجیبی داشتند . البته قصد توهین به هیچ کسی را ندارد ؛ اما برای بنده سؤال شده که در آن سخنرانی گفت :

 هر کس بگوید پیامبر (صلی الله علیه و آله) مرده ، دروغ گفته است . رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مانند حضرت موسی (علیه السلام) به کوه طور رفته یا مانند عیسی (علیه السلام) به آسمان چهارم رفته است . هر کس چنین سخنی را بگوید ، سر او را خواهم برید .

تاریخ طبری ، ج 4 ، ص 1715 و 1716

آیا عمر جاهل و نادان بود که این سخن را گفت یا این که از روی نفاق این سخن را بیان کرد .

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

این مطلب را آقایان در کتاب های مختلف خود بیان کردند که اگر بحث سقیفه مطرح شود ، این مسائل را هم نقل خواهیم کرد . این مطلب را خود طبرانی نقل کرده است :

 فلما قبض رسول الله (ص) قال عمر لا أسمع أحدا يقول إن رسول الله (ص) مات إلا ضربته بسيفي

زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از دنیا رفتند ، عمر گفت : نشنوم کسی بگوید رسول خدا مرده والا او را با شمشیر می کشم .

سبل الرشاد والهدی ، ج 11 ، ص 257

طبرانی ، معجم کبیر ، ج 7 ، ص 57

ابن اثیر جزری ، اسد الغابه ، ج 2 ، ص 247

هیثمی ، مجمع الزوائد ، ج 5 ، ص 182

و ده ها کتاب دیگر که این روایت را با سند های صحیح بیان کرده اند . عبد الله بن عمر هم نقل می کند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بعد از وارد شدن ماه رمضان ، روز عاشورا را روزه نمی گرفت:

وكان عبد الله لايصومه

عبد الله بن عمر ، ( به عنوان صحابی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که نزد اهل سنت هم از جایگاه ویژه ای برخوردار است ) روزه نمی گرفت .

در این زمینه مطالب زیادی است که این ها همه ساختگی است و در زمان بنی امیه ساخته شده و می خواستند با این کار ، روزه عاشورا را به عمل نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) پیوند بزنند و حال آن که ما روایات زیادی از اهل بیت (علیهم السلام) داریم که امام صادق (علیه السلام) می فرماید :

ان آل امية عليهم لعنة الله ومن اعانهم علي قتل الحسين نذروا نذرا ان قتل الحسين ... ان يتخذوا ذلك اليوم عيدا . فصار فيها آل ابي سفيان سنة الي اليوم في الناس

لعنت خدا بر بنی امیه و کسانی از اهل شام که به آن ها در شهادت امام حسین (علیهم السلام) کمک کردند . نذر کردند که اگر امام حسین (علیه السلام ) کشته شود ، در آن روز ، به شکرانه نعمت ، روزه بگیرند و برای فرزندانشان سوغاتی و لباس نو بخرند . تا امروز این روزه گرفتن در روز عاشورا ، در میان پیروان آل ابوسفیان سنت شده .

در ادامه امام صادق (علیه السلام) فرمودند : هر کس در روز عاشورا را روزه بگیرد ، پاداشش آتش جهنم در کنار بنی امیه ، بنی مروان و بنی مرجانه است .

 شیخ طوسی ، امالی ، ص 667 ، ح 1397

عزیزان شیعه دقت داشته باشند که ما در روز عاشورا از خوردن غذاهای پر حجم ، شیرینی جات خود داری می کنیم . حتی داریم که بهتر است در روز عاشورا ، بهتر است که ما آب نخوریم ، به یاد عطش امام حسین (علیه السلام) و غذایی هم تا نزدیک غروب میل نکنند .

لذا ما در روایات داریم که آن روز ، روز حزن و گریه است و روز شادی و فرح و روزه داری هم نیست. به عقیده ما هر کسی که تشویق به روزه گرفتن می کنند ، از پیروان بنی امیه می دانیم .

بیننده : خانم احمدی از میناب

بنده شب گذشته از شبکه نور مطلبی را شنیدم مبنی بر این که در کتاب اصول کافی روایتی است که حضرت امیر (علیه السلام) فرمودند : چند عمل از جاهلیت است که یکی از آن اعمال ، نوحه سرایی بر مردگان است . آیا این مطلب صحت دارد یا خیر ؟

بیننده : آقای ناصری از قزوین

بنده از حضرت استاد تقاضا دارم که بیوگرافی از طائفه ملعونه ابوسفیان و معاویه و یزید ارائه دهند ، چون مناسبت با این روز ها هم دارد . این ها از عزاداری شیعیان نمی ترسند ؛ بلکه از این می ترسند که رسوا شوند  

بیننده : خانم عبد اللهی از شیراز

بنده از حضرت استاد تقاضا دارم که حدیث سلسله الذهب را یک بار دیگر بیان کنند .

بیننده : خانم کوهستانی از کرج

بنده از حضرت استاد چند سؤال داشتم . اول این که ، می گویند : اگر فدک به حق مال حضرت زهرا (سلام الله علیها ) بوده ، چرا در زمان حکومت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) برگردانده نشده ؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

در صحیح بخاری نقل شد که تمام اموال رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را در زمان عمر ، به علی بن ابیطالب (علیه السلام) و عباس برگردانده شد .

صحیح مسلم ، جلد 5 ، صفحه 152 ، حدیث 4468 هم مشخص شده که فدک بر گردانده شده .

 علاوه بر این امام کاظم (علیه السلام) فرمودند : ظالم و مظلوم ، غاصب و مغصوب ، نزد خدا رفتند که مظلوم به حقش رسیده و ظالم هم به کیفرش رسیده است . چرا من در مورد چیزی که آن ها نتیجه کارشان را دیده اند ، قضاوت کنم .

در نامه ای که به عثمان بن حنیف داشتند ، می فرمایند :

بلی کان فی ايدينا فدك اما ازلته السماء ، وقد شهت عليها نقوض قوم وصحت عليها نقوض قوم آخرين

در دست ما ، زیر آسمان کبود ، فدکی بود . یک دسته دخالت کردند و تصرف کردند ، دیگران هم سخاوتمندانه از کنارش رد شدند و از ما حمایت نکردند .

بیننده :

دوم این که در شبکه ظلمت می گفتند : شیعیان نذر می کنند ، این نذر هم شرک است و باید کفاره دهند ، اگر برای غیر خداوند باشد . حتی در مورد این که در حرم های مطهر پول می ریزند ، با نهایت جسارت و بی احترامی گفتند : پول چه به درد مرده می خورد .

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

بینندگان شیعه بدانند که اگر کس نذر کند و صیغه نذر را نخواند ، وفای به نذر ، واجب نیست و اگر عمل نکند ، مرتکب گناهی نشده است . صیغه نذر این است : برای خدا نذر می کنم که مثلا اگر فرزندم ، خوب شود ، روزه بگیرم . کلمه برای خدا یا عربی بگوید ، لله علیّ ان یکون کذا فافعل کذا . یا این که به زبان خودش ، فارسی یا ترکی یا هر زبان دیگری ، بگوید : برای خدای عالم نذر می کنم ، اگر فلان کار انجام شود ، فلان کار را انجام دهد .

اگر کسی چنین نذری نکند و کلمه الله را نیاورد ، تمام فقهای شیعه از زمان سید مرتضی و شیخ مفید (ره) تا عصر حاضر ، همه متفق هستند که نذر باید کلمه الله در آن باشد .

نکته دوم ، این که می گویند : نذر برای غیر خدا ، این عبارت چه معنایی دارد ؟ یعنی اگر کسی نذر کند برای الله و این نذر را در حرم امام رضا (علیه السلام) بریزد ، متولیان حرم هم این نذورات را برای كار هاي تبليغي ، فرهنگی ، تعمیرات حرم ، پذیرایی از مسافرین ، تأمین خرج های افراد مستحق ، که پاداش همه این کار ها به روح پاک امام رضا (علیه السلام) می رسد .

بیننده :

سؤال سوم ، در مورد برنامه ای است که در یکی از شبکه های وهابی پخش می شود . کارشناس برنامه نکته جالبی را که بیان کرده این است ، برای این که یزید را از بار آن گناه و لعن خارج کند ، شروع به تلطیف کرده و گفته : یزید انسان خوبی بوده و مشکلی نداشته ، اما امام حسین (علیه السلام) به دو دلیل بر علیه ایشان قیام کرد . دلیل اول ، به خاطر خلاف بیعتی ( کلمه صلح را هم بیان نمی کند ) که امام حسن (علیه السلام) با معاویه عمل کرد و معاويه يزید را جانشین خود معین کرد . دلیل دوم این که یزید انسان بدی نبود و باید خلافت را شورایی می کردند و معاویه فقط همین اشتباه را انجام داد .

سؤال بنده این است اگر اعتقاد این ها به شورا تا این حد است ، چرا خلیفه دوم و سوم به وسیله شورا ، انتخاب نشدند ؟

نکته بعد در مورد این است که شما می گویید به این ها توهین نکنید ، بدترین توهینی که این شبکه وهابی نور کرد ، همین بود که گفتند : عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) مثل توسل هندو ها به بت هایشان است . اگر این ها که دم از وحدت می زنند که برادران شیعه ! برادران شیعه ، می کنند ، این توهین از توهین های بسیار زشتی است که در این ایام به امام شیعیان می کنند .

 آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

در رابطه با این که گفتند این شبکه های وهابی می گویند : یزید انسان بدی نبوده ، ما هم از خدای بزرگ می خواهیم که این کارشناسان وهابی و همه دست اندر کاران این شبکه های وهابی و همه مدافعین یزید را با یزید محشور کند . خداوند ما را با امام حسین (علیه السلام) محشور کند ، این آقایان را هم با یزید ، محشور کند .

ما از خطبای جمعه اهل سنت داخل کشور هم گله مندیم که مسأله جنایات یزید را بیان نمی کنند و می خواهند همه تقصیرات را بر گردن عبید الله بن زیاد می اندازند . در صورتی که سیر اعلام النبلاء ذهبی ، صراحت دارد که عامل اصلی شهادت امام حسین (علیه السلام) ، خود یزید لعنت الله علیه بوده .

 ما می گوییم خدا یزید را لعنت کند ، کسانی که از یزید حمایت می کنند ، با خود یزید محشور کنند.

خدایا تو را قسم می دهیم به آبروی امام حسین (علیه السلام) و یاران باوفایش فرج مولایمان حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) را هر چه سریعتر نزدیک کند و ما را از یاران باوفای آن بزگوار قرار بده .

خدایا به آبروی امام حسین (علیه السلام) حاجت همه حاجتمندان را روا بفرما .

مجری :

از شما استاد عزیز به خاطر مطالب بسیار جالبی که بیان کردید ، و هم چنین از شما بینندگان عزیزی که با ما همراهی کرده اند ، تشکر و سپاسگذاری داریم .

اللهم عجل لولیک الفرج


منبع : پایگاه ولیعصر
  • وهابی
  • وهابیت
  • وهابیت و تکفیر
  • عزاداری
  • وهابیت و عزاداری
  • آیت الله دکتر حسینی قزوینی
  • 0
    67% (نفر 3)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^