فارسی
پنجشنبه 30 فروردين 1403 - الخميس 8 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 10
60% این مطلب را پسندیده اند

نااميدى به علم‏

 

بنابراين هرگاه ديديم كه انسانيت انسان و ارزش‌هاى والاى او تنزل كرده و رو به سقوط است، هرگاه ديديم اين موجود عاليقدر، عبد ذليل ماشين و وسيله‌اى براى اداره زندگى ماشينيسم شده، و هرگاه ديديم بر اثر اين حقارت شخصيت، در فكر و ادراك و اخلاق انحطاط يافته و ملاحظه كرديم كه در روابط جنسى، مانند حيوانات و بهائم به پستى گراييده، و مشاهد كرديم كه وظايف فطرى و طبيعى وى معطل مانده، و ديديم بدبخت و حيرت زده و مضطرب گشته، و به وضعى بى‌سابقه، گرفتار بيمارى‌هاى عصبى و روانى جنون، انحرافات جنسى، گناه و جنايت و تبه كارى شده، و وقتى ديديم كه از خود و از محيط بيم و وحشتى كه اين تمدن و سيستم مختلف اجتماعى، سياسى، اخلاقى و فكرى در پيرامون او به وجود آورده فرارى و گريزان است، و وقتى ملاحظه كرديم انسان سرگردان و بلاتكليف است، رنج و غصه خود را با چيزهايى تسكين مى‌دهد كه كوبنده روح و جسم و اعصاب اوست، از درد و رنج به مواد مخدره و مشروبات الكلى يا به افكار تيره و تخيلات يأس‌آور و نوميدكننده، پناه مى‌برد؛ ديگر نمى‌توانيم به علم و دانش، در اين عرصه تمدن اميدوار باشيم و به اكتشافات دست بشر دلخوش كنيم.

علمى كه از روان بى‌خبر است، هر چند در تسهيلات زندگى مادى پيشروى كند، نخواهد توانست از سقوط هولناك بشريت جلوگيرى كند و تيره بختى و سيه‌روزى او را پايان بخشد.

ديگر علم نمى‌تواند اين حقيقت را پوشيده بدارد، كه تمدن صنعتى جديد روزهاى آخر خود را مى‌گذراند، بشريت از اين پس نيازمند تمدن، و نظام و تشكيلاتى ديگر است.

تشكيلات تمدن آينده، بايد از عيوب و نقص‌هاى ريشه‌دارى كه زندگى بشر را تباه مى‌كند و اثر علم و معرفت را خنثى مى‌سازد دورى كند.

تشكيلات آينده، بايد به انسان اين فرصت را بدهد، كه به هدف خلقت خود نزديك شده و خيمه سعادت خود را بر سر منزلى كه خداى جهان براى او مقدر فرموده است، برافراشته و علم، عقل و تجربه را به گونه‌اى جز آنچه تا به حال به كار مى‌گرفت به كار گيرد، آنگونه كه با نيازمندى‌هاى واقعى و با سرشت انسانى‌ او موافق و مناسب باشد.

اين تشكيلات كه بتواند عقل، تجربه و علم را به كار گيرد، جز از طريق توجه و عمل به قرآن ميسر نيست؛ چنانچه به سازندگى آن در صفحات قبل اشاره شد، از اينرو مسلمين بايد به قرآن باز گردند، و اولين عامل انحطاط خود؛ يعنى دورى از كتاب حق را از سر راه سعادت خود بردارند.


منبع : پایگاه عرفان
  • علم
  • علم و ایمان
  • علم و فضل
  • وظائف انسان
  • بشر
  • امید به آینده
  • سقوط ارزشها
  • وظایف فطری
  • انحرافات جنسی
  • جنایت
  • 0
    60% (نفر 10)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    جز زیبایی چیزی ندیده‌ام
    مزد روزه داری!؟
    آثار مهر و محبّت راستين
    دعا براى دختردار شدن
    خانه تکانی و دل تکانی
    ويژگى‏هاى يهود در همه دورها
    حقيقت ايمان
    كم بودن ارزش داران‏
    رحمانیت پروردگار
    قضاوت قاطع قرآن كريم‏

    بیشترین بازدید این مجموعه

    گنهکار و امید به توبه
    بهشت و جهنم
    زمينه هاى بيدارى و رشد
    ويژگى‏هاى يهود در همه دورها
    زمامداران بنى‏ عباس‏
    چند گزارش و اعتراف‏
    سخاوتمندی در کلام امام سجاد
    دعا براى دختردار شدن
    برکت حضرت معصومه(س)
    لذت حلال

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^