فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 10 مرداد 1394 ساعت 08:31 صبح

استاد حسین انصاریان در مراسم سالگرد آیت الله العظمی بروجردی در قم: سبک زندگی عالمان شیعه افسانه نیست

استاد حسین انصاریان در مراسم سالگرد آیت الله العظمی بروجردی در قم: سبک زندگی عالمان شیعه افسانه نیست

مراسم بزرگداشت پنجاه و ششمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی با حضور مسئولان و اساتید حوزه با سخنرانی استاد حسین انصاریان در مسجد اعظم قم برگزار شد.


مراسم پنجاه و ششمین سالگرد آیت الله العظمی بروجردی شامگاه پنج‌شنبه با حضور آیات عظام سبحانی، نوری همدانی، علوی گرگانی و حضرات آیات حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، جنتی رئیس شورای نگهبان، امینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و همچنین حجج اسلام سعیدی امام جمعه قم، اعرافی رئیس جامعه المصطفی، آشتیانی معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین، کعبی عضو خبرگان رهبری، فرخ فال مدیر حوزه علمیه قم، استاد هادوی تهرانی، استاد انصاریان، اعضای دفتر مقام معظم رهبری، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، اعضای جامعه مدرسین، طلاب و اقشار مختلف جامعه در مسجد اعظم قم برگزار شد.

همچنین در این مراسم شخصیت‌های کشوری از جمله دکتر علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.  

در این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و ذکر مصیبت از سوی حاج رضا عاصی، استاد انصاریان به ایراد سخن پرداخت.     

استاد حسین انصاریان در این مراسم با اشاره به جایگاه رفیع عالم اثرگذار، اظهار داشتند: پروردگار در قرآن مجید و ائمه معصومین(ع) در روایات، ارزش والایی برای عالم اثرگذار که در حقیقت زنده کننده عقل و قلب و روان انسان است، قائل شده اند.

وی با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ»، ابراز داشتند: مقصود خداوند در آیه مذکور این است «پاسخ دعوت پیامبر من را بدهید که وی، شما را دعوت می کند تا عقل، قلب و روان مرده را زنده کند و از جمع حیوانات خارج کند و بر امتیازات انسانی شما بر دیگر موجودات تحقق بخشد».

جهان بدون عالم اثرگذار، مرده است

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر اثرگذاری عالم در افراد و جهان، اظهار داشتند: عالم اثرگذار واقعا زنده کننده است و یقینا بدون عالم اثرگذار شما مرده هستید.

استاد انصاریان با اشاره به دعاهای حضرت ابراهیم(ع) در هنگام بنای کعبه، گفت: آنقدر عالم اثرگذار ارزش دارد که حضرت ابراهیم(ع) از خداوند برای آینده مردم درخواست بعثت معلم اثرگذار کرد.

وی افزود: درخواست حضرت ابراهیم(ع) از پروردگار به عنوان پدران پیغمبران بعد از خود مبنی بر بعثت معلم اثرگذار برای آیندگان، نشان دهنده ارزش این مسئله است.     

این استاد حوزه علمیه تصریح کردند: حضرت ابراهیم (ع) در دعای خود می فرماید «پروردگار ما! برانگیز در میان‌ ذریه ما پیامبری‌ را از خود ایشان‌ که‌ آیات‌ تو را بر آنها تلاوت‌ کند و کتاب‌ و حکمت‌ به‌ آنان‌ بیاموزد، و آنان را رشد و نمو دهد و بارور و پر بهره‌ گرداند؛ به درستی که‌ حقا تو تنها دارای‌ مقام‌ عزت‌ و حکمت‌ می باشی».

استاد حسین انصاریان افزود: پروردگار عالم، دعای حضرت ابراهیم(ع) را استجابت بخشید و بعد از گذشت قرن ها معلمی اثرگذار را از جانب خود انتخاب و به جهانیان عنایت کرد که آیات سوره احزاب عظمت پیامبراکرم(ص) را بیان می کند.

وی تصریح کرد: این معلم جان ها، عقل ها و قلب های مرده را زنده و نهال وجودی انسان را به شجره طیبه تبدیل می کند برای آنها که زنده شدن را بخواهند.

تأثیر استادان، آیت الله بروجردی را به چهره عظیم معنوی تبدیل کرد  

استاد انصاریان با اشاره به تاثیر معلمان بر شکل گیری وجود آیت الله العظمی بروجردی، اظهار داشتند: اعطا کردن چهار معلم ویژه در اصفهان و سه معلم بسیار ویژه در نجف اشرف از عنایات خاص پروردگار برای تبدیل کردن حضرت آیت الله بروجردی به چهره عظیم معنوی تاثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه «مرحوم آیت الله العظمی آخوندخراسانی» صاحب کتاب معروف «کفایة الاصول» تنها معلم درس های حوزوی نبود، اظهار داشت: مرحوم آخوند از اولیاء الهی بود که اخلاق، منش، روش و معنویت ایشان درس بود؛ این عالم بزرگ در اوج سلطنت علمی فروتن، متواضع و خاکسار بود.

این استاد اخلاق حوزه با اشاره به اینکه مرحوم آخوندخراسانی روح تشنه، عقل حیات یاب و قلب خداخواه آیت الله العظمی بروجردی را سیراب می کرد، گفتند: این معلم اثرگذار همه واقعیات علمی و معنوی خودش را انتقال می داد و آیت الله العظمی بروجردی نیز با همه وجود از این چشمه زلال علم و کرامت و اخلاق، خود را سیراب می کرد.  

استاد انصاریان با بیان اینکه کرامات روحی، توسلات و فقه «آیت الله سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی» به آیت الله العظمی بروجردی منتقل شد، ابراز داشت: ایشان تمام زحمات مرحوم آخوند خراسانی را تکمیل کرد.

وی با بیان اینکه آیت الله العظمی بروجردی نخستین کسی بود که به «عروه الوثقی» حاشیه علمی وارد کرد، ابراز داشتند: بعد از این اقدام، یکی از علمای بزرگ تبریز به حضرت آیت الله بروجردی نامه می نویسد «برای من، بین خود و خدا ثابت شده است که باید مردم آذربایجان را به شما ارجاع دهم».

ادب عملی آیت الله العظمی بروجردی نسبت به رهبر جامعه تشیع

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: آیت الله العظمی بروجردی در پاسخ به نامه می نویسد «امروز علمدار شیعه و مکتب اهلبیت و رهبر جامعه تشیع آیت الله العظمی اصفهانی است و من راضی نیستم یک نفر را از تقلید ایشان کم کنید و به من ارجاع دهید.

استاد انصاریان تصریح کرد: این همان ادب، تربیت، اخلاص، روش و منشی بود که از آیت الله العظمی آخوند، مرحوم صاحب عروه و معلم فقه دیگر ایشان «آیت الله العظمی شیخ الشریعه اصفهانی» که اجازه اجتهاد مطلق در ۲۷ سالگی به آیت الله العظمی بروجردی اعطا کرده بود، منشا می گرفت.  

وی با بیان اینکه آیت الله العظمی بروجردی در طول ۱۰ سال در اصفهان در محضر چهار استاد مشرف بود، گفت: «مرحوم آیت الله العظمی درچه ای» در علم، تقوا، احتیاط، زهد، عبادت و معلمی حرف نخست را می زد.

استاد حسین انصاریان

سبک اخلاقی کم نظیر آیت الله درچه‌ای

این استاد حوزه علمیه با اشاره به سبک اخلاقی کم نظیر آیت الله درچه ای، ابراز داشت: این عالم ربانی پنجشنبه و جمعه به درچه محل ولادت می آمد و حق زن و فرزند را رعایت می کرد و با اجازه همسر از شنبه تا چهارشنبه اصفهان بود؛ برای تغذیه نان خشک و ماست و پنیر با خود به اصفهان می برد؛ هنگامی که از اصفهان به درچه بازمیگشت اگر به منزل دیر می رسید و می دانست که در آن لحظه همسرش خواب است، از درب زدن خودداری می کرد و در کوچه عبا و عمامه را می انداخت و وقت نمازشب بلند می شد و درب منزل را می زد چرا که میدانست در این لحظه همسرش بیدار است.

استاد انصاریان افزود: آیت الله درچه ای به اندازه یک وضو نیز از آب کشاورزان درچه کم نمی کرد چرا که می گفت توان جواب دادن به خدا را در روز قیامت ندارم.

رفتار عالمان شیعه افسانه نیست

وی تصریح کرد: جامعه اگر این نکات را متوجه شود شاید به نظرش افسانه باشد اما این مسائل در عالمان شیعه عین حقیقت بود.

استاد انصاریان افزود: آیت الله درچه ای به عنوان معلمی اثرگذار، آیت الله العظمی بروجردی را به صورت بنیادین با فقه اهلبیت(ع) تغذیه و پیش از رفتن به نجف تبدیل به فقیه جامع الشرایط کرد و اخلاق و زهدش نیز در ایشان اثر گذاشت.

وی تصریح کرد: روزی بوی کباب در منزل آیت الله العظمی بروجردی به مشام ایشان می رسد؛ این عالم ربانی خادم خود را صدا می کند و می گوید «در روزگاری که مردم با نان و ماست و سیب زمینی افطار می کنند به چه دلیل در خانه من، کباب درست کرده و من را جهنمی می کنی» که خادم پاسخ می دهد دود کباب برای خانه همسایه است و ایشان خدا را به گونه ای شکر می کند که گویا دنیا را به ایشان داده اند.

این استاد اخلاق حوزه در ادامه با اشاره به اینکه دیگر استاد آیت الله العظمی بروجردی، «مرحوم علامه آیت الله جهانگیرخان قشقایی» بود، ابراز داشت: ایشان حجت حق و آیت پروردگار بود که ۲۰ سال درس خواند و تبدیل به یکی از بالاترین عالم نورانی اثرگذار در مکتب اهلبیت(ع) شد و بر وجود آیت الله العظمی بروجردی اثرگذار بود.     

استاد انصاریان افزود: معلم دیگر حضرت آیت الله بروجردی، «مرحوم آیت الله العظمی ابوالمعالی کلباسی» بود که ایشان را از رجال سیراب کرد.

وی معلم تأثیرگذار دیگر بر آیت الله العظمی بروجردی را «آخوندملامحمدکاشانی» عنوان کرد و گفت: این معلم از اولیاء الله بود که نفسش، آیت الله العظمی بروجردی را ساخت.

این استاد اخلاق حوزه در پایان خاطرنشان کرد: آیت الله العظمی بروجردی جهانی بود که ترکیب معلمان ایشان به عنوان هفت آسمان پرستاره در وجود این مرجع عظیم الشان  تاثیر گذاشت.

خاطرنشان می‌شود این مراسم از سوی بیت آیت الله العظمی بروجردی منعقد شده بود.


منبع : پایگاه عرفان
  • حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
  • سخنرانی استاد انصاریان
  • مراجع تقلید
  • طلاب
  • آیت الله بروجردی
  • مسجد اعظم
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
    ممنوعیت استفاده از لفظ جلاله "الله" در مطبوعات ...
    گستاخی فرقه ضاله وهابیت :شیعیان از آنفولانزای ...
    برگزاری همايش بين‌المللی «قرآن و حقايق علمی» در ...
    پذیرش حجاب زنان مسلمان در جامعه سوئد
    یک میلیونر آمریکایی مسلمان شد
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در شب عید ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    ارائه بیش از50 مقاله با موضوع امام حسن مجتبی(ع) در ...
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^