فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 15 تير 1394 ساعت 11:01 صبح

استاد انصاریان در شب نوزدهم رمضان بیان داشتند: قلب فرمانده تمام جوارح انسان است / موعظه اولیای الهی، قلب را حیات می‌بخشد + تصاویر

استاد انصاریان در شب نوزدهم رمضان بیان داشتند:  قلب فرمانده تمام جوارح انسان است / موعظه اولیای الهی، قلب را حیات می‌بخشد + تصاویر

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در حسینیه همدانی‌های تهران اظهار داشتند: رسول خدا(ص) می‌فرماید که در وجود انسان، پاره گوشتی وجود دارد که اگر سالم و صحیح باشد، همه اعضا و جوارح به دنبال آن، سالم خواهند بود؛ اما چنانچه این پاره گوشت فاسد شود، همه اعضا و جوارح را فاسد می‌کند.

ایشان فرمودند: امام صادق(ع) می‌فرمایند که قلب فرمانده تمامی اعضا و جوارح است که اگر طلب کننده خوبی‌ها باشد،‌ تمامی اعضا و جوارح را مجری خوبی‌ می‌کند؛ در حالی که قلب فاسد، جوارح انسان را به اجرای زشتی‌ها وا می‌دارد.

استاد انصاریان با اشاره به آیات، ادعیه و روایات بسیاری که به اهمیت پاکی و سلامت قلب پرداخته‌اند، ابراز کردند: اموال و فرزندان هیچ انسانی در روز قیامت به فریاد او نخواهند رسید؛ قلب سالم و عاری از نفاق، ‌کفر، ‌حسد، بخل و ریا که آراسته به ایمان باشد، تنها چیزی است که روز قیامت به مؤمن سود و منفعت می‌رساند.

ایشان با بیان این‌که قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) در صحبت از قلب به مسأله حیات و ممات آن پرداخته‌اند، خاطرنشان کردند: بر اساس آیات و روایات، اصرار بر گناه، سبب دل مرده شدن انسان و ممات قلب او می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم افزودند: بر اساس روایتی از امیرالمؤمنین(ع)، کسی که هر دفعه گناه و باز توبه می‌کند، دل مرده و جهنمی نمی‌شود اما با هر مرتبه گناه، کار زشتی انجام داده و با هر مرتبه توبه، از گناهان پاک می‌شود؛ خداوند تنها قلب کسی را که بی ابا و ترس از گناه و نیز بدون هیچ توبه‌ای، بر گناهی اصرار کند، می‌میراند.

ایشان با اشاره به داستان‌هایی از زنده شدن قلب‌های مرده، یادآور شدند: بر اساس روایات، قلب‌های زیادی در زمان انبیاء الهی و اهل‌بیت معصومین(ع) با نظر پروردگار متعال و اولیای الهی، از ممات نجات یافته و زنده شده‌ است.

استاد انصاریان با اشاره به یکی از مهم‌ترین راه‌های زنده شدن قلب، ادامه دادند: حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در وصایای خود به حضرت امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند، قلب خود را به وسیله موعظه اولیای خدا پاک گردان.

ایشان با بیان این‌که مؤمن باید با خدا رفاقت کرده و حرف دلش را به او بزند، تأکید کردند: خدای متعال بهترین گوش دهنده، عمل کننده و محبت کننده است؛ حضرت حق، جاده‌ای جز صراط مستقیم ندارد که این جاده از دین آغاز و به بهشت ختم می‌شود؛ جاده‌ای از سوی خدای متعال به وجود نیامده که به جهنم ختم شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی قدسی تصریح کردند: خدای متعال می‌فرماید ای فرزند آدم، کسی که وقت، دین، فکر و عمر خودش را برای کسب مال هزینه می‌کند، هیچ اثری برای او جز دور کردنش از من ندارد. قلب انسان حریص به دنیا را شدیدا غصه دار می‌کنم،‌ در آخرتش گره و مشکل پیچیده‌ای به وجود می‌آورم، روز به روز نیازمند و فقیرترش می‌کنم، دچار آرزوهای دور و درازت می‌کنم؛ ای فرزند آدم هر روزی که آفتاب غروب می‌کند، رشته‌ای از عمرت کم می‌شود و خود نمی‌فهمی که چه بلایی به سرت می‌آید؛ ای فرزند آدم هیچ روز جدیدی به تو نمی‌رسد مگر این‌که روزی جدید من به تو عطا می‌کنم اما ملائکه من، هر شب پرونده‌ای گناه‌آلود و کثیف از تو برای من می‌آورند. ای فرزند آدم همواره از سوی من خیر به تو می‌رسد و تو در مقابل به من شر می‌رسانی. من سرپرست خوبی هستم و تو بنده بدی هستی. من همواره در مشکلاتت تو را یاری می‌رسانم و همواره گناهانت را می‌پوشانم تا آبرویت نرود؛ کارت به جایی رسیده که من به سبب پیری از تو حیا می‌کنم اما تو از من حیا نمی‌کنی. سخن از همه به زبان می‌آوری اما هیچ زمان حرفی از من نمی‌زنی.

ایشان عنوان کردند: کسی که از گناه برگشته و توبه واقعی کند، با انبیاء الهی و ائمه معصومین(ع) همراه می‌شود؛ همان‌طور که یک غلام سیاه از گناهان توبه کرد و به معیت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) رسید و در نهایت، پس از شهادت عطر بسیار خوبی از جسدش به مشام می‌رسید.


منبع : پایگاه عرفان
  • مومن
  • مومنان
  • حسینیه همدانی ها
  • شب قدر
  • شب زنده داری
  • سخنرانی استاد انصاریان
  • سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه همدانی ها
  • حسینیه همدانیها
  • سخنان رسول اکرم
  • مراسم احیاء شب نوزدهم
  • استاد انصاریان در شب نوزدهم رمضان
  • حدیثی قدسی
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    برگزاری مراسم «هفتاد و دو ميليون صلوات بر ...
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    گزارش تصویری / مراسم عزاداری عاشورای حسینی در ...
    نماز جمعه / زينبيه دمشق - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    گزارش تصویری/ حال و هوای حرم مطهر رضوی در روز ...
    مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در حرم رضوی ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^