فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 13 تير 1394 ساعت 11:47 صبح

استاد حسین انصاریان: حقیقت هیچ شیءای برای انسان‌ها معلوم نگشته است / اسماءالله مسمای وجود پروردگارند / امام حسن(ع) آگاه به حقایق اسماء الهی است

استاد حسین انصاریان:  حقیقت هیچ شیءای برای انسان‌ها معلوم نگشته است / اسماءالله مسمای وجود پروردگارند / امام حسن(ع) آگاه به حقایق اسماء الهی است

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در سیزدهمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «رحمت الهی» در روز پانزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر(ع) تهران اظهار داشتند: بر اساس معارفی که از خاندان وحی در رابطه با عالم غیب به ما رسیده، پروردگار رحمان برای وجود خویش، سه هزار اسم انتخاب کرده است.

ایشان با بیان این‌که در حریم خداوندی اسم و رسم و عدد وجود ندارد، فرمودند: به گفته امیرالمؤمنین(ع) در خطبه نخست نهج البلاغه،‌ در باطن عالم غیب هیچ صفت و موصوفی درباره خدای متعال وجود ندارد؛ اما این سه هزار اسمی که پروردگار متعال برای خویش انتخاب کرده‌اند، برای فهمیدن عقل محدود ما است.

استاد انصاریان با بیان این‌که گنجایش آدمیزاد در درک حقایق، به مقدار پوشاندن لباس عدد و الفاظ به آنان است،‌ ابراز کردند: تمام دانشمندان و فلاسفه عالم از «ابن عباس» تا «کالر» معتقدند که حقیقت هیچ چیزی تا کنون معلوم نشده است؛ حجم، طول و آثار تنها امور قابل درک انسان‌ها از اشیاء است.

ایشان خاطرنشان کردند: پس از گذشت میلیون‌ها سال از خلقت عالم، هنوز حقیقت یک ذره خاک هم معلوم نشده است؛ از این روست که پیامبر اکرم(ص) دعا می‌فرمودند «من تمام اشیاء دنیا را با چشمان ظاهری خود می‌بینم؛ اما خدایا حقیقت اشیاء را به من بنمایان».

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که قرآن کریم می‌فرماید که دانش شما انسان‌ها از زمان آدم تا قیامت، ‌دانش بسیار اندکی است و هیچ خبری از حقایق ندارید، افزودند: حضرت امام باقر(ع) می‌فرماید که علم 28 حرف دارد (به تعداد حروف الفبای عربی)، که از ابتدای بشر تا ظهور امام دوازدهم تنها راز‌های دورنی علم نخست یا همان الف معلوم می‌شود و پس از ظهور امام دوازدهم، راز‌های علمی از ب تا ی مشخص می‌شود.

ایشان یادآور شدند: اگر خدای متعال اسم و رسمی و صفت و فعلی را به خود نسبت داده است،‌ به سبب درک کوتاه انسان‌ها از حقایق است؛ پروردگار رحمان سه هزار اسم برای خود تعیین کرده که از این میان، ‌هزار اسم را المستأثر و پنهان نگاه داشته، هزار اسم را در اختیار انبیاء الهی گذاشته و هزار اسم دیگر را برای عموم بشر بیان کرده است.

استاد انصاریان با بیان این‌که اسم و مسمای اسماء الهی یکی است، ادامه دادند: اسم کلمه حروفی نبوده و خود حقیقت است یعنی اگر اسم خدای متعال رحیم است، کل عالم جلوه رحمت خداوند است؛ البته معتقدم که میان خالق و مخلق مباینت کلی وجود دارد یعنی هیچ چیز خدا نیست ولی هیچ چیز هم از جلوه اسماء او بیرون نیست.

ایشان با تأکید بر این‌که اسم خداوند متعال خود حقیقت ایشان است، ابراز کردند: در روایات اهل‌سنت و شیعیان آمده است که علی(ع) عین الله، اذن الله، ید الله، جنب الله است؛ یعنی امیرالمؤمنین علی(ع) اسم خداست و این اسم حروفی نبوده و جلوه خلقتی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که هزار اسم خدای متعال که به عموم بندگان مربوط می‌شود، در دعای جوشن کبیر جمع شده است، تصریح کردند: خدای متعال که تمام سه هزار اسمش مسماست، اما به همین مقدار کم نماز و روزه و تقوا و ترک معصیت شما قناعت کرده و بهشت را به شما عطا می‌کند؛ وگرنه اگر می‌خواست مطابق یک اسم خودش با ما که مسمای او هستیم، چیزی باقی نمی‌ماند و حتی ارزش جهنم رفتن را هم نداشتم.

ایشان با بیان این‌که «رحیم» یکی از اسماء الهی است، عنوان کردند: خدای متعال در قرآن کریم می‌فرمایند « فانظر إلى آثار رحمة الله »؛ یعنی ابر و باران و روییدن گیاه اسم رحیم من است؛ آغاز و پایان عالم با رحمت است و کسانی هم که جهنم می‌روند، خودشان خود را جهنمی کرده‌اند و بندگان عاصی، برخی از طبقات بهشت را به جهنم تبدیل کردند.

استاد انصاریان گفتند: هیچ موجود زنده‌ای وجود ندارد که با میکروسکوپ دیده شود اما از رحمت الهی دور باشد؛ در یک تپه خاکی به اندازه‌ای موجود زنده وجود دارد که اگر تمام انسان‌های جهان میکروسکوپی شده و با آن تپه وارد شوند، آن موجودات زنده احساس نمی‌کنند که به تعدادشان اضافه شده باشد.

ایشان به گوشه‌هایی از رحمت الهی پروردگار متعال اشاره کرده و افزودند: حضرت امام حسن مجتبی(ع) آگاه به تمام حقایق عالم و نیز حقیقت و مسمای اسماء الهی است و دریافته که در برابر پروردگار متعال هیچ ملکیتی ندارد؛ از این رو در عمر بابرکت خویش، 25 مرتبه از کنار منزل خود با پای برهنه به مکه و مسجدالحرام آمده و همچون سیل می‌گریسته‌اند.


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان
  • مسجد امیر
  • مسجد امیر تهران
  • استاد انصاریان
  • مسجد حضرت امیر
  • رسول اکرم
  • میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام
  • میلاد کریم اهل بیت
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    مخالفت با بازگشایی مساجد شیعه
    حاج رضا انصاریان که بود؟+عکس
    عکس جدید از حرم حضرت زینب(س) و خیابان منتهی به آن
    استاد انصاریان: نور هدایت به انسان اطمینان خاطر ...
    استاد انصاریان:مشکلات اقتصادی نباید انسان را از ...
    عکس خبری/ جدیدترین تصاویر از ضریح امیرالمومنین(ع)
    به مناسبت سالروز ولادت شیخ الائمه (ع)؛ بیش از 60 ...
    استاد انصاریان: خداوند منتظر بازگشت و پشیمانی ...
    پیام استاد حسین انصاریان در پی جنایات هولناک ...
    ارتباط ائمه(ع) پس از شهادت با شیعیان قطع نمی‌شود

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^