فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 11 تير 1394 ساعت 11:41 صبح

استاد حسین انصاریان: امیرالمؤمنین قرآن ناطق و بیانگر تمام حقایق عالم است

استاد حسین انصاریان:  امیرالمؤمنین قرآن ناطق و بیانگر تمام حقایق عالم است

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در یازدهمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «رحمت الهی» در روز سیزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر(ع) تهران اظهار داشتند: چیزی که هویت و وجود خارجی ندارد، نمی‌توان از آن خبری بیان داشت؛ مجموعه کتاب‌های علمی و درسی در عالم از موجودات دارای هویت خبر می‌دهند.

ایشان با بیان این‌که حکمای الهی از هر موجودی، چهار خبر ارائه می‌کنند، فرمودند: هر موجود در عالم خارج، وجودهایی کتبی، لفظی، ذهنی و بیرونی دارد؛ به طور مثال آب وجودی کتبی دارد که نوشته می‌شود، وجود لفظی دارد که بیان می‌شود و وجودی ذهنی دارد که در اذهان تصور می‌شود؛ اما هر موجودی یک وجود بیرونی دارد که تمام آثار بر این وجود بار می‌شود.

استاد انصاریان ابراز کردند: قرآن شیءای قیمتی است که نمونه و هم وزنی برای خود ندارد و نیز زلف تمام دنیا و آخرت انسان‌ها به این کتاب شریف گره خورده است.

ایشان با بیان این‌که تمام انسان‌های عالم از وجود قرآن کریم خبر دارند، خاطرنشان کردند: قرآن کریم وجودی کتبی دارد که در قفسه‌های منازل و مساجد قرار دارد؛ وجودی لفظی دارد که همگان آن را قرائت می‌کنند؛ وجود ذهنی دارد که برخی، آیات این کتاب شریف را به ذهن خود می‌سپارند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که قرآن کریم یک وجود مصداقی و عینی در ظرف عالم خارج دارد، افزودند: هیچ کس نمی‌تواند وجود خارجی قرآن کریم را انکار کند؛ نمی‌توان گفت که قرآن در مرحله کتبی، لفظی و ذهنی وجود دارد اما عینیتی در عالم واقع ندارد.

ایشان یادآور شدند: دین اسلام و مکتب اهل‌بیت معصومین(ع) در حقیقت مکتب علم، عقل و منطق، حکمت، دلیل و برهان و محبت است؛ کسی که بخواهد شیعه را معرفی کند باید از همین پنج عبارت استفاده کند.

استاد انصاریان با بیان این‌که قرآن کریم آراسته به علم، حکمت، دلیل و برهان، منطق و عقل و محبت است، ادامه دادند: بیش از هزار آیه در قرآن کریم درباره عقل آمده است؛ خدا در قرآن برای قسم به کتاب خود از آن به حکمت آن قسم می‌خورد؛ در جایی از قرآن می‌گوید برای اثبات مکتب خود، دلیل بیاورید؛ قرآن کریم با محبت آغاز می‌شود با محبت پایان می‌‌یابد و خدا در آن می‌فرماید که من مراقب شما در برابر شیاطین جن و انس هستم.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که ناسزا و ناروا به اهل‌سنت حرام و مورد نهی ائمه معصومین(ع) است، تأکید کردند: شیعه در مباحث علمی هیچ جنگ و تندی ندارد؛ کسی که به غیر شیعیان ناسزا می‌گوید، خلاف قرآن و اهل‌بیت معصومین(ع) حرکت می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: روایات ائمه معصومین(ع) می‌فرمایند که با مخالفان مکتبی خود، با ادب، با عقل، با دلیل، با علم، با حکمت و با محبت برخورد کنید؛ آن‌چه که در کتاب‌های اهل‌سنت بر اساس راهنمایی قرآن و اهل‌بیت معصومین(ع) آمده است، تا جایی که با پنج برنامه یاد شده موافقت داشته باشد، مورد قبول شیعه است اما مطالبی که خلاف علم یا خلاف محبت باشد، ما آن را قبول نداریم.

ایشان عنوان کردند: پرونده اهل‌سنت صد در صد با وهابیت متفاوت است؛ وهابیت ارتش اسرائیل و آمریکا بوده اما اهل‌سنت اشتراکاتی با شیعه دارد که ما نیز مطالب عالمانه و محبت آمیز آنان را می‌پذیریم.

استاد انصاریان گفتند: در یکی از کتاب‌های اهل‌سنت آمده است که ارتش معاویه هنگام شکست از حق، قرآن را به نیزه بردند؛ از این رو امیر مؤمنان علی(ع) فرمودند که ای مردم فریب قرآن‌های کتبی بر سر نیزه را نخورید؛ به سراغ قرآن عینی و مصداقی بروید که در ظرف هستی موجود است؛ من قرآن ناطق هستم.

ایشان بیان کردند: زمانی که امیر مؤمنان حضرت علی(ع) قرآن عینی باشد، جایز نیست که در مشکلات، پیچیدگی‌های فکری و مسائل اخلاقی به غیر این امام همام مراجعه کرد چراکه همه قرآن نزد امیرالمؤمنین(ع) است.


منبع : پایگاه عرفان
  • مسلمان
  • شیعه و سنی
  • استاد حسین انصاریان
  • مسجد امیر
  • مسجد امیر تهران
  • استاد انصاریان
  • مسجد حضرت امیر
  • وهابیت
  • وهابیت ارتش امریکا و اسرائیل
  • پرونده اهل‌سنت صد در صد با وهابیت متفاوت است؛
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
    ممنوعیت استفاده از لفظ جلاله "الله" در مطبوعات ...
    کشف آثاری متعلق به حضرت یحیی(علیه السلام) در ...
    یک میلیونر آمریکایی مسلمان شد
    گزارش تصویری/ مراسم گرامی‏داشت روز جهانی قدس در ...
    نشست بزرگ شخصیت های مذهبی ادیان مختلف برعلیه ...
    جشنواره شعر «الزهراء(س)» در عراق برگزار شد
    استاد انصاریان:قیام عاشورا مصداق عینی امر به ...
    استاد انصاریان: چه کسانی در قیامت زیبا و چه کسانی ...
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در مراسم ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^