فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 3 تير 1394 ساعت 12:36 صبح

استاد حسین انصاریان: عبادت بدون ولایت امیر المؤمنین(ع) و برائت از دشمنان ایشان قبول نمی‌شود

استاد حسین انصاریان: عبادت بدون ولایت امیر المؤمنین(ع) و برائت از دشمنان ایشان قبول نمی‌شود

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در پنجمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «رحمت الهی» در مسجد حضرت امیر تهران با اشاره به آیه‌هایی از قرآن کریم در تقسیم بندی مردم به گروه‌های گوناگون اظهار داشتند: بر اساس روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) مؤمن کسی است که همه مردم از شر او نسبت به اموال و جان و آبروی خویش در امانند.

ایشان فرمودند: مؤمنان در باطن وابستگی شدیدی به پروردگار متعال داشته و با حلال و حرام خداوند نیز آشنا هستند؛ همچنین یقین دارند که پروردگار متعال مراقب تمام افعال ظاهری و باطنی آنان است؛ از آنجایی که مؤمن همواره در فضای دیده‌بانی خدا قرار داشته و از سویی می‌داند که عاقبت شر، آتش دوزخ است، هیچ رفتار ناپسند و یا ظلمی از سوی وی رخ نمی‌دهد.

ایشان با اشاره به آیه مبارکه «أ فمن کان مؤمنا کمن کان فاسقا» خاطرنشان کردند: در مقابل مؤمن که همگان از شر او در امانند، فاسق در لغت عرب به معنای آدمی است که از چاچوب اخلاق و کرامت‌های انسانیت خارج شده است.

استاد حوزه علمیه قم افزودند: قرآن کریم درباره فاسقان سخن‌های گوناگونی دارد؛ در آیه‌ای آنان را به حیوانات تشبیه می‌کند که زندگی حیوانی دارند؛ در آیه‌ای آنان را به سگ،  در آیه‌ای به الاغ و در آیه‌ای به شیطان تشبیه می‌کند؛ این تعابیر از سوی قرآن کریم بدین معناست که فاسق عادات انسانی نداشته و نباید از او توقع خیر داشت؛ بلکه باید مراقب بود که شرش به کسی نرسد چراکه حالات حیوانی، درندگی، نفهمی و شیطانی را با نفس خود عجین کرده است.

استاد انصاریان ادامه دادند: انسان وقتی مؤمن می‌شود، همرنگ ملائک و به خیر محض تبدیل می‌شود؛ زمانی هم فاسق و پست می‌شود، همرنگ حیوانات، سگ، الاغ و شیطان می‌شود؛ چنین انسانی هیچ اهمیتی به حلال و حرام نمی‌دهد و در هر فرصتی، از سایرین سوء استفاده می‌کند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: بر اساس آیه قرآن کریم وضع زندگی مؤمن و فاسق متفاوت است چراکه مؤمن بصیر است و می‌داند چگونه پول درآورده و چگونه هزینه کند؛ در حالی که فاسق به قدری در اندیشه کسب ثروت و شهوت رانی است که هیچ کس از صدمات وی در امان خواهد بود.

ایشان با تأکید بر این‌که نباید دشمن را کوچک شمرد که داعش و آل سعود پایشان به جایی بند نیست، عنوان کردند: بالاترین دشمن هوای نفس است که از آل سعود و اسرائیل خطرش برای زندگی خانوادگی ما بیشتر است.

استاد انصاریان با اشاره به آیه‌های شریفه «افنجعل المسلمین کالمجرمین» و «ما یستوی الاعمی و البصیر» گفتند: مسلم به خدای متعال بینا است و نباید با مجرمان مالی، سیاسی، فکری، اخلاقی و خانوادگی  یکی شمرده شوند؛ همچنین در پیشگاه خداوند متعال، کوردل با انسان بینای بابصیرت یکی نیست؛ کسی که چراغ هدایت را در دست گرفته و کسی که بی گدار به آب می‌زند، یکی نیست.

استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم اظهار داشتند: آیات قرآن کریم روشنگری‌هایی نسبت به حقایق عالم از جانب پرودرگار متعال است که این روشنگری‌ها می‌تواند انسان را هدایت کرده و ابواب رحمت الهی را باز کند.

ایشان فرمودند: در میان فرشتگان، اجنه و انسان‌ها از ازل تا ابد، احدی با بصیرت‌تر از حضرت رسول اکرم(ص) وجود ندارد؛ همان‌طور که قرآن کریم، رسول اکرم(ص) و حضرت امیر مؤمنان علی(ع) بر این مطلب تصریح می‌کنند.

استاد انصاریان با اشاره به نقل روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) در کتب اهل‌سنت درباره حضرت امیر مؤمنان علی(ع) ابراز کردند: چنانچه این انسان بصیر،‌ بینا، ‌روشن بین، روشن گر، ظاهر بین، باطن بینی که ملکوت و لاهوت و جبروت و حقایق علمی را می‌بیند، سخنی درباره مولی الموحدین بیان کنند، باید این سخن را به جان پذیرفت.

ایشان خاطرنشان کردند: در کتاب‌های اهل‌سنت روایتی آمده است که پیامبر اکرم(ص) خطاب به حضرت علی(ع) می‌فرمایند تو امیر مؤمنان، پیشوای باتقوایان، آقای جانشینان پیامبران، وارث علم 124 هزار پیامبر، بهترین صدیق، بالا مقام‌ترین انسان خوب، همسر سرور تمام زنان جهانیان و چراغ بعد از من بر تمام مردم هستی و هر کسی تو را ولی خود انتخاب کند، بهشت بر او واجب می‌شود؛ کسی هم که تو را از زندگی خویش حذف کند، جهنم بر او واجب می‌شود؛ سپس پیامبر اکرم(ص) ادامه می‌دهند که «ای علی به حق کسی که مرا به پیامبری انتخاب کرد و من را به تمام جنبندگان عالم برتری داد، اگر انسانی هزار سال خدا را عبادت کند، عبادتش بدون ولایت تو و ولایت ائمه معصومین(ع) قبول نمی‌شود؛ خدای متعال ولایت تو را هم از کسی نمی‌پذیرد مگر این‌که از دشمنان تو و دشمنان ائمه معصومین(ع) برائت داشته باشد».


منبع : پایگاه عرفان
  • انصاریان
  • مسجد
  • استاد حسین انصاریان
  • مسجد امیر
  • مسجد امیر تهران
  • استاد انصاریان
  • مسجد حضرت امیر
  • ولایت امیر المومنین
  • برائت از دشمنان
  • جلسه پنجم
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    گستاخی فرقه ضاله وهابیت :شیعیان از آنفولانزای ...
    محاکمه يک شاعر توهين کننده به اسلام
    اهانت مسیحیان الجزایر به رسول اکرم(ص)؛ پیامبر ...
    برگزاری همايش بين‌المللی «قرآن و حقايق علمی» در ...
    افزایش هشت عدد درب اضافی به مسجد النبی و باز بودن ...
    هتك حرمت قبور اسلامی در فرانسه
    گزارش تصویری/ سفره افطاری در حرم حضرت معصومه(س)
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در شب عید ...
    استاد انصاریان پاسخ می‌دهد: راه رسیدن به خیر ...
     استاد انصاریان: اهل‌بیت(ع) دعاگوی همه شیعیان/ ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^