فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 1 تير 1394 ساعت 10:20 صبح

استاد حسین انصاریان: یقین به مملوکیت در برابر خداوند، ابواب هدایت دل را می‌گشاید

استاد حسین انصاریان: یقین به مملوکیت در برابر خداوند، ابواب هدایت دل را می‌گشاید


استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در سومین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» در حسینیه همدانی‌های تهران اظهار داشتند: اندیشیدن درباره خویشتن یکی از سفارشات پروردگار متعال، انبیای الهی و ائمه طاهرین(ع) به انسان‌ها است.
ایشان با اشاره به آیه مبارکه « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ » فرمودند: خداوند در این آیه مبارکه از سوره حشر، فکر کردن درباره آینده خویشتن را بر انسان‌ها واجب نموده و می‌فرماید «من بر شما واجب می‌دانم تا بیندیشید و به فکر روید که برای آینده خود چه انجام داده‌اید؟».
استاد انصاریان ابراز کردند: خداوند در آیه‌ای با عبارت « وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِي الْقُبُورِ» می‌فرمایند، کسانی که خود را با پول، شهوت، ظلم، جنایت و بدرفتاری در گور دفن کرده‌اند، امیدی به زنده شدنشان نیست و هیچ وقت صدای حقیقت پیامبر اکرم(ص) را نخواهند شنید.
ایشان خاطرنشان کردند: کسی که می‌خواهد اندیشه‌ای صحیح درباره خود و آینده‌‌اش داشته باشد، باید نسبت به گذشته خود داغدار شود و سپس حال خود را غنیمت شمرده و برای آن برنامه‌ای بریزد که در آینده از کردار خود پشیمان نشود.
استاد حوزه علمیه قم افزودند: هر انسانی به کمک قرآن، روایات و عاقلان می‌تواند در مدار اندیشه‌ای صحیح به نفع خویش قرار گرفته و مانند کسانی شود که جایگاه شناس واقعی هستند.
ایشان با تأکید بر این‌که هر انسانی باید جایگاه حقیقی خود را به خوبی بشناسد، یادآور شدند: جایگاه واقعی یک انسان، مملوکیت است زیرا همه انسان‌ها در سیطره حکومت مالکی هستند که فرار از آن برای احدی امکان ندارد.
استاد انصاریان ادامه دادند: اگر انسان مالک خود بود، باید خود ایجاد کننده خود باشد در حالی که نه تولد، نه گذران عمر و نه مرگ هیچ انسانی در دست خود نیست؛ بنابراین هرکه مالک خود نباشد، مملوک دیگری است و آن مالک کسی جز خدای حق تعالی نیست.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: کسی که جایگاه خود را شناخته و می‌داند که مملوک پروردگار حق متعال است، «و ما لنا ان نؤمن بالله» دلیلی برای جدایی از خدا ندارد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه مبارکه «فماذا بعد الحق الا الضلال» تصریح کردند: کسانی که جایگاه مملوکیت خود را شناخته و همواره در تلاش برای اتصال با خدا هستند، معتقدند که بعد از خدا چیزی جز گمراهی، جهنم و شیطان وجود ندارد.
ایشان با اشاره به آیه مبارکه «و کان بین ذلک قواما» عنوان کردند: کم گذاشتن و اسراف هیچ انسانی را رشد نمی‌دهد؛ مؤمنان نباید در افراط و تفریط به سر ببرند؛ باید مردمی معتدل باشند.
استاد انصاریان گفتند: کسانی که بر اساس روایت رسول گرامی اسلام(ص) قدر خود را شناخته و با یقین به مملوکیت تا آخر عمر زندگی می‌کنند، از 12 خصلت برخوردار خواهند شد؛ یکی از خصلت‌های آنان گشوده شدن دل‌هایشان به سوی هدایت است؛ از این رو گاهی افرادی در مسیر زندگی آنان قرار می‌گیرد که تحول عظیمی برای دل‌های آنان رقم می‌زند.
ایشان با اشاره به آیه مبارکه «ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمة انک انت الرحمن» بیان کردند: کسی که مسیر هدایت را حس می‌کند تا آخر عمر خود، در درگاه الهی به اصرار می‌افتند و خدا نیز این اصرارشان را دوست دارد.


منبع : پایگاه عرفان
  • شیخ حسین انصاریان
  • استاد حسین انصاریان
  • تقوا
  • استاد انصاریان
  • حسینیه همدانی ها
  • سخنرانی شب سوم
  • هدات
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    انتقال ضريح جديد قتلگاه امام حسين(ع) به کربلا
    درخواست یک مرکز شیعی در کویت برای مبارزه با تفرقه
    گزارش تصویری/ عزاداری منظم جوانان در محل "خیمه ...
    حاج رضا انصاریان که بود؟+عکس
    استاد انصاریان: پیشوا قرار دادن هر کسی به جز ...
    با ترجمه استاد انصاریان؛ قرآن ۳۶۵ صفحه‌ای برای ...
    حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در گفتگو با فارس: ...
    به مناسبت سالروز ولادت شیخ الائمه (ع)؛ بیش از 60 ...
    مراسم دعای عرفه با نوای استاد انصاریان
    کتاب «خصال» با ترجمه استاد انصاریان به چاپ رسید

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^