فارسی
پنجشنبه 02 خرداد 1398 - الخميس 17 رمضان 1440
  1474
  0
  0

علی اکبر علیه السلام

علی اکبر علیه السلام
مجله:اشارات-شماره 147
 
 

 متن ادبی (چهره دوباره پیامبر )

تازه نفس ترین حماسه ها در توست. بُرناترین حادثه های دلیری را تو بر پا خواهی داشت. همه جوانی غیرت های مؤمن در توست. سلام بر نام رشید تو که سرفرازترین فرزند عاشوراست. سلام بر دلاوری طنین کلامت که بی واهمه ترین ستیزه رو در روست. بهاری سرسبز و تنومندی که هیچ طوفان نابسامانی، لرزه بر اندامت نمی اندازد و رگ های شاخسارانت را به هراس فرو ریختن، وا نمی دارد. بهشتی تو، که هیچ تهدید و طعنه خداشناسی، چهار فصل زیبایی تو را دست خوش رنگ پریدگی نمی کند. تو چشمه سر برآورده از کوهساران ایمان و قدرتی که این گونه زلال و بی زوال به سمت دریای یقین رهسپاری و در مسیر خویش تمام ناروایی مردمان را نادیده می گیری و می گذری. تو نسبت از پاکی وحی داری که این چنین قامتت گلدسته بی شک ابلاغ حقیقت است.

وقوع تولد را پدر، عاشقانه یقین داشت که تو آینده ای غرورآفرین برای پدر خواهی بود. تو پیامبر دوباره این روزها، قرار است خصم بی وجدان بعد از این را به حیرتِ تماشا بیندازی و به زانو در آمدن عناد و الحاد را پیش روی سیمای خویش لبخند بزنی. لبخندی از سر یقین و عشق به سوی پدر، به سوی رخسار معصوم و مهربانی که امروز قدوم نورسیده تو را شاهانه در آغوش دارد و فردا قامت برافراشته ات را چون پرچم رستگاری اسلام در چشمان پر از اشک خویش مدام تحسین می کند.

چهره دوباره رسول! سرباز سرزنده فردای کربلا! چه غوغایی در پس نامت نهفته است. چه بی رقیب و بی همتایی تو برای پدر که دلداده توست و دل بردن از تو را خوب می داند. بهار پر شاخ و برگ! سرو سر در فلک! بخند! بخند و اضطراب مبادای آتیه را از جان حسین دور کن! بخند و نافرسودگی روح خسته پدر را رقم بزن! تو که می خندی، اذان هزار گلدسته از صدای خنده هایت در شهر می پیچید. تو که می خندی محمد امین، از پلک های عاشقانه ات وحی دوباره زمانه می شود. کی این گهواره تازه قدم با قامتی افراشته پیش روی پدر گام بر می دارد؟ تا تمام شادی های عالم را در دلش به رستخیز وا دارد؟ زودتر قامت برافراز، زودتر به لحظه های زیبای آینده برس.

زودتر جوانی رعنای خویش را در آغوش بگیر که روزگار چشم انتظار است. چشم انتظار زاده لیلا که تمام لیلاهای عالم را مجنون خویش خواهد کرد. چشم انتظار دلاور پیروزی که مصطفای دوباره است و در تمام ستیزه ها و صعب های روزگار پشت و پناه پدر خواهد بود که پدر هرگاه دلتنگ رسول دردانه خاتم می شود، به رخسار او چشم می دوزد و هرگاه مردم را در آستان فراموشی حقیقت می بیند، او را به رخ نسیانشان می کشد.

فردا دیر است، همین امروز...

سید محمود طاهری

فردا دیر است؛ همین امروز. امروز نیز دیر است، همین اکنون. همین الآن برخیز و قیام کن و تصمیمی بزرگ در زندگی ات بگیر. شاید اگر برای برخاستن و عزم کردن، به ساعتی بعد، خود را وعده دهی، در این فاصله ابلیسی رهزن، از راه برسد؛ وسوسه ات کند و بازت دارد و بگویدت فرصت زیاد است، هنوز وقت داری و دیر نشده است و تو مطمئن باش که او که اکنون چنین با تو سخن گفت، روز بعد نیز همین حرف را به تو خواهد زد. ماه بعد نیز همین سخن را به تو خواهد گفت و سال بعد و سال ها بعد نیز، تو را به فرداها و سال های بعد وعده می دهد و تو آن گاه به خود می آیی که بهار زیبای جوانی را از دست داده ای و با هزار مشکل و ضعف و سستی و ناتوانی دست به گریبان شدی و هنوز کاری نکردی و تصمیمی نگرفتی. پس اگر می خواهی توبه کنی؛ همین الان. اگر می خواهی به جنگ مشکلات بروی، همین حالا و اگر تصمیم به جبران گذشته ها داری همین اکنون.

... و برای تو که جوانی و ارزش لحظه لحظه جوانی ات، با هیچ گوهری قابل مبادله نیست، حتی دقیقه بعد نیز دیر است. همین الآن اقدام کن! هم اکنون برخیز و همین حالا به نیوشیدن لحظه لحظه جوانی ات همت بگمار و همیشه به یاد داشته باش که فردا دیر است. همین امروز؛ نه، امروز نیز دیر است. همین الآن و همین لحظه و هم اکنون.

مردان همیشه جوان

سید محمود طاهری

بیاییم تعریفی دیگر از جوان ارائه دهیم؛ تعریفی که در آن، آدمی همیشه جوان است و دیگر سن و سال، در آن ملاک نیست که دل و اندیشه، معیار است.

در این تعریف، هم «پیرِ جوان» داریم و هم «جوان پیر». «جوان پیر» کسی است که «ناامید و کسل» است، گرچه بیست سالی بیش نباشد و «پیر جوان» کسی است که «امیدوار و شاداب» است، گرچه سنش به هشتاد رسیده باشد. «جوان پیر»، سست و تنبل است، اما «پیر جوان» پرتلاش و کوشاست؛ «جوان پیر»، بی حرکت و ساکن است، اما «پیر جوان»، فعال و پویاست؛ «جوان پیر»، در برابر مشکلات، زود تسلیم می شود و خود را می بازد، اما «پیر جوان»، مقاوم است و هیچ گاه تسلیم حوادث نمی شود. «جوان پیر»، همیشه خود را دست کم می گیرد، اما «پیر جوان» همیشه سودای فتح قله ها را بر سر دارد. راستی، شما از کدام یک از دو گروه یاد شده، هستید: «جوان پیر» هستید یا «پیر جوان»؟ از این شعر مولوی که آن را در روزگار پیری سروده است، چه برداشتی دارید؟ او را بر اساس این شعر، «جوان پیر» می دانید یا «پیر جوان»؟ آنجا که سروده است:

آن شاهدی نه ایم که فردا شود عجوز1

ما تا ابد جوان و دلارام و خوش قدیم2

1. پیر.

2. مولوی، کلیات شمس تبریزی، ص515، غزل 1705.

کوتاه و گویا

ـ «ناز» جوانی را با «نیاز» به پروردگار، همراه ساخته، و بدین گونه صورت زیبا را با سیرت زیبا در هم آمیزیم.

ـ خدایا! جوانی ام را با این سه ویژگی زیبا همراه کن؛ نگاه فروهشته، گفتاری سنجیده و افکاری حساب شده.

ـ پروردگارا! دل نوازی و شکوه جوانی ام را با روح افزایی دانش اندوزی و سرسبزی آن را با شادابی خداخواهی، همراه فرما.

ـ بیاییم از این ابر گذرای باران زای بهاری جوانی، جان خود را سرزمین رویش انواع خوبی ها و زیبایی ها قرار دهیم.

ـ تلاش، از همگان زیباست و از جوان زیباتر.

ـ افسوس که بهار جوانی، تنها یک بار در سراسر عمر شکوفا می شود، و آن گاه که شکوفه های رنگارنگ و زیبای آن از شاخسار درخت وجود آدمی ریخت، اگر بار جوانه نخواهد زد. پس بیاییم قدر لحظه لحظه این بهار بی تکرار را بدانیم.

ـ آه ای جوانی من! ای بهار زودگذر و تکرارناپذیر و ای رود جاری بی بازگشت، چه شرمنده ات خواهم شد، اگر قدومت را گرامی ندارم.

ـ جوانی، چنان باشکوه و بی مانند است که از دست دادنش، همگان را به اندوه و تأسف وا می دارد؛ حتی آنان که در بهره بردن از دوران طلایی آن، سنگِ تمام گذاشتند.

ـ آه جوانی من! چه خرسندم که روزگاری زیر پر و بالت غنوده بودم.

پیشنهادهای برنامه ای

محورهای برنامه ای

1. برای رفتار درست با جوان، نخست نیازمند شناخت درست از جوان (روان شناسی جوان) می باشیم.

2. از سازوکارهای اصلی دمیدن شخصیت در جوان، شخصیت دهی به جوان و احترام به شخصیت اوست.

3. یکی از نیازهای روحی و روانی جوان، توجه به عواطف و احساسات اوست.

4. یکی از راه های شکل دهی باورمندی نسبت به توانایی های خویش در جوان، مشورت با اوست.

5. یکی از ویژگی هایی که بیش از دیگران، سزاوار جوان است و در کسب جایگاه اجتماعی او اثرگذار است، جمال گرایی و آراستگی اوست.

6. جوان بدون دانش اندوزی نمی تواند از جایگاه اجتماعی شایسته برخوردار شود.

7. یکی از راه های افزایش سواد و توفیق در رسیدن به مقام های بالای علمی، مطالعه فراوان کتاب است.

8. همراه نبودن تهذیب نفس با علم اندوزی از سوی جوان، می تواند زمینه ساز تباهی و سقوط او شود.

9. از ضروریات زندگی جوان، پرداختن به ورزش است؛ زیرا تأثیر فراوانی در سلامتی جسمی و شادابی روحی و کسب توانمندی بیشتر برای کسب دانش و انجام وظایف دارد.

بایدها و نبایدها

1. موضوع جوان، می تواند سوژه همیشگی برای گفت وگو در رسانه و میزگردها و مصاحبه ها باشد.

2. ساختن مستندهایی درباره زندگی دانشمندان هسته ای، همانند مجید شهریاری، در رویش و زایش شوق در جوانان، نسبت به دانش اندوزی خواهد داشت.

3. هر کدام از موضوع های یاد شده در مقاله حاضر، می تواند موضوعی برای ساختن فیلم یا سریال ـ به ویژه فیلم های کوتاه ـ قرار بگیرد.

4. می توان سریالی چند قسمتی درباره جوان و با محوریت او ساخت، که در آن جوانی موفق با ویژگی هایی که با مقتضیات زمان، هماهنگ است، در نقش اول، ایفای نقش کند.

5. بایسته است در ساخت برنامه ها و سریال ها و میزگردها، از توجه افراطی به جوان و بزرگ نمایی هایی که موجب غرور و خودباوری کاذب اوست اجتناب گردد.

منابع

ابومحبوب، احمد. 1382. زندگی و شعر سیمین بهبهانی (گهوار سبز افرا). تهران: نشر ثالث.

اعتصامی، پروین. 1388. دیوان. قم: انسانکده.

بیهقی، خواجه ابوالفضل محمد بن حسین. 1381. تاریخ بیهقی. به کوشش: دکتر خلیل خطیب رهبر. تهران: مهتاب.

تبریزی، شمس الدین محمد. 1377. مقالات. تصحیح و تعلیق: محمدعلی موحد. تهران: خوارزمی.

حافظ. 1377. دیوان. تصحیح: غنی ـ قزوینی. تهران: ققنوس.

حدیث شکوفایی. 1381. تهیه و تدوین: دفتر پژوهش های فرهنگی. قم: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی ظفر.

خامنه ای، سید علی. 1388. من و کتاب. گردآورنده: دفتر برنامه ریزی انتشارات سوره مهر. تهران: سوره مهر.

سایه سار ولایت. تهیه و تنظیم: پژوهش های بنیادین معاونت پژوهشی نهاد مقام معظم رهبری. تهران: دفتر نشر معارف.

شرف، محمدرضا و نادره جلالی. 1390. یادی از بزرگان. تهران: انجمن آثار و مفاخر ملی.

شرفی، محمدرضا. 1385. جوان و بحران هویت. تهران: سروش.

صائب تبریزی. 1387. دیوان. به کوشش: محمد قهرمان. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.

طبرسی، ابی نصر فضل بن حسن. 1381. مکارم الاخلاق. ترجمه: سید ابراهیم میرباقری. تهران: فراهانی.

عوفی، سدیدالدین. 1373. جوامع الحکایات و لوامع الروایات. تصحیح: جعفر شعار. تهران: نشر شرکت سهامی.

فلسفی، محمدتقی. 1378. بزرگ سالان و جوان از نظر افکار و تمایلات. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

ــــــــــــــــ. 1378. جوان از نظر عقل و احساسات. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

فولادوند، عزت الله. 1389. خِرد در سیاست (مجموعه مقالات بزرگان جهان). تهران: طرح نو.

گنجه ای، حکیم نظامی. 1377. کلیات خمسه. تهران: امیرکبیر.

محدث نوری، 1408 ه‍. ق. مستدرک الوسایل. قم: مؤسسه آل البیت(ع).

مرزبان وحی و خرد. 1381. تهیه و تنظیم: مؤسسه بوستان کتاب. قم: بوستان کتاب.

مولوی، 1384. کلیات شمس تبریزی. تصحیح: بدیع الزمان فروزانفر. تهران: دوستان.

موسوی خمینی، روح الله. 1386. شرح حدیث جنود عقل و جهل. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).

نکته های ناب. 1384. تدوین و تنظیم: حسن قدوسی زاده. تهران: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها.

هروی، حسین علی. 1367. شرح غزل های حافظ. به اهتمام: زهرا شادمان. تهران: نشر نو.


منبع : پایگاه حوزه
  1474
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

      نام‌های ماه مبارک رمضان در صحیفه سجادیه
      قبولی حسنات در ماه مبارک رمضان
      عنصر مردانگی و جوانمردی در بیان امام حسن مجتبی(ع)
      ماه رمضان ماه قیام
      نقش ایمان در استمرار حسنات (به مناسبت وفات حضرت خدیجه ...
      شرایط پذیرش اعمال در ماه رمضان
      رمضان، بهترین فرصت برای طهارت روح
      ارزش معنوی ماه مبارک رمضان
      رمضان، ضیافتی برای همگان
      كاسته شدن گناه در رمضان‏

بیشترین بازدید این مجموعه

      فضیلت ماه مبارک رمضان
      اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت
      این رفتارها روزی تان را زیاد می کند
      دو توصیه مهم هنگام دعا
      یک آیه و این همه معجزه !!
      کسانی که فشار قبر ندارند !!!
      توبه ی این گناه خیلی سخت است
      شاه کلید آیت الله نخودکی برای یک جوان!
      حاجت خود را جز نزد سه نفر نگو!
      افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز