فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 20 ارديبهشت 1394 ساعت 11:05 صبح

جلسه دینی ـ پژوهشی اساتید دانشکده الهیات دانشگاه دولتی ایروان با استاد حسین انصاریان برگزار گردید + تصاویر

جلسه دینی ـ پژوهشی اساتید دانشکده الهیات دانشگاه دولتی ایروان با استاد حسین انصاریان برگزار گردید + تصاویر



جمعی از اساتید دانشکده الهیات دانشگاه دولتی ایروان از جمله آقای پروفسور وارطان خاچاطوریان استاد اسلام شناسی، خانم پروفسور گوهر سرکیسیان استاد دین شناسی، آقای پروفسور باغدارسیان استاد فلسفه دینی با حضور در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با حضرت استاد حسین انصاریان دیدار و گفتگو کردند.
در ابتدای جلسه استاد انصاریان نسبت به نگاه اسلام به شخصیت زن مطالبی را بیان د اشتند و در باب جایگاه بلند زن در مکتب اسلام و فرهنگ قرآنی به ایراد سخن پرداختند. ایشان ضمن تجلیل از مقام شامخ حضرت مریم(ع) با اشاره به عبارات قرآنی اظهار داشتند که خدای متعال تمام هنرش را در وجود زن آفریده است.
در ادامه جلسه اساتید دانشکده الهیات دانشگاه دولتی ایروان، با طرح سووالاتی، به پاسخ های استاد انصاریان گوش فرا دادند.
در ابتدا پروفسور خاچاطوریان اولین سووال خود را چنین مطرح نمود که وجوه تمایز بین شیعه و سنی در چیست؟ و استاد انصاریان در پاسخ اعلام داشتند: «در تمام ادیان از جمله مسیحیت پس از فوت و رحلت پیامبر گروهی بر مبانی پیامبر خود باقی ماندند و عده ای انشعاب کردند. وجه تمایز شیعه بر سنی آن است که ما بر سفارش پیامبرخود باقی ماندیم. شیعه مکتب اخلاق، عقل، اعتدال است و تاریخ شیعه و امتیاز آن این است که هرگز در طول تاریخ حتی اگر قدرت داشته است به دیگران ظلم نکرده و کسی را نکشته و با کسی جنگ نکرده است. شیعه همیشه برای همه ی ادیان و پیروان آن احترام قائل بوده و به دلایل قومی و مذهبی با کسی وارد جنگ نشده است. از امتیازات دیگر شیعه آن است که در طول دوران شیعه هیچ حزب و گروهی مثل داعش، طالبان و القاعده در آن رشد نکرده و پیدا نشده و امامان ما دستور دارند که با همه با دوستی و محبت رفتار کنیم. از دیگر امتیازات ما مکتب علمی شیعه است که خود اهل سنت هم معتقدند علم نزد شیعه است.
پس از آن استاد خاچاطوریان ضمن تأیید نظرات استاد انصاریان گفت: «در تمام طول تاریخ ایران چه قبل و چه بعد از اسلام، یک صفحه بی احترامی نسبت به پیروان سایر ادیان دیده نمی شود.»
در ادامه ی همین بخش استاد انصاریان با تأکید بر وضعیت فعلی منطقه فرمودند: «بسیاری از فرزندان مسلمان شیعه برای دفاع از اهل سنت و یا مسیحی و یا ایزدی در عراق شهید شده اند و جالب است بدانید که اولین کلیسا در ایران در زمان شیعیان صفوی و با پول دولت شیعه ساخته شده است.»
در ادامه خانم پروفسور سرکیسیان سؤال کردند: «چرا شیعه این قدر با سایر ادیان خوب تعامل می کند و ما این را در ایران می بینیم ولی در مقابل اهل سنت با خشونت با سایر ادیان برخورد می کند؟»
استاد انصاریان در جواب فرمودند: «شیعه با افراط گری که در قالب تفکر وهابی گری و گروه داعش بروز کرده مخالف است و مقابله می کند نه با اهل سنت که برادران دینی شیعیان محسوب می شوند. علت این امر همان است که ما اسلام خود را از پیامبران گرفتیم و نگذاشتیم این دین الهی، زمینی بشود و دین سازی یا مذهب سازی رخ بدهد به خلاف وهابیت که دین اصلی ما را خراب کردند و با تفاسیر زمینی خود، چهره ی حقیقی دین را زیر سؤال بردند.»
استاد انصاریان در ادامه با اشاره به وجود اختلاف در برداشت از کلمات عیسی مسیج که در اناجیل اربعه تجلی پیدا نموده فرمودند: شبیه این اختلاف در اسلام رخ داد اما گروهی که نه شیعه هستند و نه سنی و نه با مبانی اسلام آشنایی دارند، به نام اسلام و برای خدشه دار کردن چهره ی اسلام به قتل و غارت می پردازند و برای این کشتار مسیحی، مسلمان، شیعه، سنی، ایزدی وغیره برایشان تفاوتی ندارد. اینان اهل هیچ دین و مذهبی نیستند.»
در پایان این جلسه دینی ـ پژوهشی اساتید حاضر ضمن ابراز خرسندی فراوان از برگزاری این جلسه عنوان داشتند که: «نگاه ما به اسلام ایرانی خوب بود ولی با برگزاری این جلسه افق های جدیدی از این قرائت از اسلام به روی ما گشوده شد که سبب خواهد شد همین خط را به دانشجویان دانشکده الهیات منتقل نماییم.»


منبع : پایگاه عرفان
0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

عدم گفتن اذان در مسجد آستراخان روسیه
اجازه گسترش شیعه را در مصر نمی‏دهیم
وقوع انفجار بمب در شمال کربلا
آغاز کار اولین نمایشگاه عفاف و حجاب
گردهمايی قاريان شيعه در شهر «دمام» عربستان
اگر امیرکبیر به قتل نمي رسيد 150 سال جلوتر بوديم
برگزاری دوره قرآنی «الامام المرتضی(ع)» ویژه ...
گزارش تصویری/ رونمایی از ضریح جدید حضرت ابوالفضل ...
در آستانه شهادت امام جواد (علیه السلام)؛ ضریح حرم ...
استاد انصاریان: تمام خوبی‌ها در بستر تقوا ظهور ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^