فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آفرينش شگفت آور قلب‏


آيا كسى باور مى‌كند كه گوشت از آهن محكم‌تر باشد؟ اگر دو تكّه آهن را مدتى روى هم بكشند ساييده مى‌شوند. براى همين، قطعات مهم اتومبيل‌ها، هواپيماها، كارخانه‌ها و ... پس از چندى از كار مى‌افتند و ديگر قابل استفاده نيستند. اما دانشمندان مى‌گويند اگر به قلب سالم يك پيرمرد هفتاد ساله بنگريد، مى‌بينيد كه به طور معمول در يك دقيقه هفتاد بار و در هر ساعت 4200 بار و در شبانه روز 800. 100 بار و در يك سال 000. 792. 36 هزار و در هفتاد سال 000. 440. 575. 2 بار در سينه‌اش باز و بسته شده است. اين گوشت‌ها مرتب به هم مى‌خورند و هر بار خون را با فشار بيرون مى‌دهند و در همه بدن پخش مى‌كنند و لحظه‌اى آسايش ندارند. كدام فلزى را در جهان سراغ داريد كه 5/ 2 ميليارد بار سايش را تجربه كند و يك هزارم ميلى‌متر از ضخامتش كم نشود؟
دانشمندان مى‌گويند: انرژى و نيرويى كه در دوازده ساعت از قلب به دست مى‌آيد، مى‌تواند يك وزنه 65 تنى را به اندازه 25 سانتى‌متر از زمين بلند كند.
قلب از لحاظ سرعت نيز حيرت‌انگيز است. قلب خون را داخل رگ‌هاى اصلى مى‌دمد تا به همه نقاط بدن برسد و دوباره به قلب بازگردد. فشار قلب سبب مى‌شود خون طول رگ‌ها را كه معادل 7500 كيلومتر، يعنى به اندازه مسافت ميان تهران و نيويورك است، در يك ساعت طى كند. شما كدام اتومبيل يا هواپيما را سراغ داريد كه در يك ساعت 7500 كيلومتر در ساعت سرعت داشته باشد؟ مقدار خونى كه قلب در مدت يك‌سال تلمبه مى‌كند، 000. 600. 2 ليتر است كه براى حمل چنين خونى 145 تانكر هجده هزار ليترى لازم است.
اگر به ماهيچه قلب بنگريم، آن را جسمى ضعيف و سست مى‌بينيم.
ماهيچه‌هاى قلب انسان از ماهيچه قلب گوسفند نرم‌تر است، ولى اين همه زحمت را متحمل مى‌شود و هيچ آسيبى هم نمى‌بيند. آيا اين كار ماده است؟ آهن و فولاد كه از اين محكم‌ترند، چرا آن‌ها نمى‌توانند اين كار را انجام دهند؟ چه كسى قلب را به اين وظايف سنگين راهنمايى كرده است؟ چرا قلب بر خلاف ساير عضلات خسته نمى‌شود و استراحت نمى‌كند؟ و ....


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه


 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^