فارسی
چهارشنبه 07 فروردين 1398 - الاربعاء 20 رجب 1440
  3043
  0
  0

عوامل به كارگيرى عقل‏

 

براى به كار گرفتن عقل، بايد وقت از دست رفته خود را از بسيارى چيزها و بسيارى از افراد پس بگيريم؛ بايد رابطه مان را با خيلى از اشخاص قطع كنيم؛ نبايد خيلى جاها برويم؛ نبايد سر بسيارى از چهارراه ها بايستيم؛ نبايد به خيلى از مغازه ها برويم؛ و حداكثر هفته اى يك يا دو بار پاى تلويزيون بنشينيم؛ چون اگر بخواهيم سفر فكرى داشته

باشيم و درباره آفرينش آگاهى به دست آوريم، بايد بسيارى از كتاب ها را مطالعه كنيم كه در رأس آن ها قرآن قرار دارد.

در قرآن مجيد، قريب به هفتصد آيه درباره آفرينش وجود دارد كه هر كدامش هفتاد معنا دارد و هر معنايش هفتاد معناى ديگر. اين اعداد را در هم ضرب كنيد تا معلوم شود از تامل در قرآن چه درهاى باعظمتى از عالم به روى ما باز مى شود.

ما براى رسيدن به بالاترين حقيقت عالم، كه توحيد است، بايد كتاب هاى فراوانى بخوانيم و مطالعات گسترده اى داشته باشيم؛ بايد از مطالعات خود يادداشت برداريم و مطالبى را كه از لابه لاى قرآن و كتاب ها استخراج كرده ايم براى ديگران تعريف كنيم تا در ذهنمان استوار گردد و پايدار بماند. زيرا:

«التفكر على خمسه أوجه فكره فى آيات اللَّه يتولد منه التوحيد واليقين».

ما بايد با شنيدن اين جمله امير المؤمنين، عليه السلام، دلمان براى خودمان بسوزد كه در بستر مرگ به امام حسن و امام حسين و ديگر فرزندانشان، عليهم السلام، مى فرمايند:

«والله الله فى القرآن لا يسبقكم بالعمل به غيركم».

يعنى عزيزانم مبادا وضعى پيش بيايد كه ديگران از شما در عمل به قرآن جلو بيفتند.

خداوند در اين آيه قرآن مى فرمايد:

«ثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّماءِ وَ هِيَ دُخانٌ فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قالَتا أَتَيْنا طائِعِينَ».

آن گاه آهنگ آفرينش آسمان كرد، در حالى كه به صورت دود بود، پس به آن و به زمين گفت: خواه يا ناخواه بياييد. آن دو گفتند: فرمانبردار آمديم.

اسرار اين آيه را از زبان لاپلاس فرانسوى بشنويم كه در عميق ترين مطالعات خود كار را به جايى رساند كه رصدخانه هايى درست كرد و ستارگانى را با آن رصد كرد كه فاصله شان با زمين بيست ميليون سال نورى بود. «1» در آيات خدا، اين موضوع به صورت جمله اى خبرى مطرح شده است و ما تنها آيه اى را در صفحه كاغذى مى بينيم، اما ديگران از پشت دستگاه رصد، واقعيت بيرونى آيه را در صفحه باعظمت آفرينش مى بينند.

امامان ما بدون چشم باطن و با همين چشم ظاهر بر عالم مشرف بودند، پس سخن اميرالمؤمنين، عليه السلام، خطاب به آنان نيست و ايشان ما را در آن سخن مخاطب قرار داده اند. چرا بايد ديگران در عمل به فرامين قرآن و معصومان از ما پيشى بگيرند؟ مگر ما نيروى فكر نداريم. چه كسى گفته نژاد ژرمن عقلش از همه بيشتر است؟ چه كسى گفته انگليسى ها قدرت عقلشان از همه ما قوى تر است؟ چه كسى گفته عقل آمريكايى ها عقل مافوق است؟ چه كسى گفته كسانى كه در اروپا و در غرب زندگى مى كنند، انديشه قوى ترى دارند؟ مسلماً، ما و آنان در قدرت عقل تفاوتى نداريم، ضمن اين كه ما افزون بر نيروى عقل، قدرت ايمان هم داريم. منتهى مساله اين است كه سرمايه هاى ما هنوز در انبارهاست. آن ها دو قرن است با سرمايه عقل خود كار مى كنند و از اواخر قرن هفده، سرمايه هاى مختلف علم و عقل و مطالعه و كتاب را به كار گرفته اند و با تمام وجود كار مى كنند، ولى ما همچنان در جاى خود ايستاده ايم و نگاه مى كنيم.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  3043
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

      حقيقت ماه رمضان‏
      همنشينى بهشتيان با چهار گروه‏
      معيار شناخت خير
      مكتب‏هاى مدّعى عرفان
      مرگى تأسف ‏بار به واسطه گناه‏
      اسلام آيينى جهان شمول‏
      اثرگذارى و اثرپذيرى‏ در معاشرت
      معاشرت در جهت هدايت‏
      معاشرت در اسلام‏
      اثرگذارى محبوب در محب‏

بیشترین بازدید این مجموعه

      نفس و هفت مرحله آن
      فرق خوف و خشيت
      صفات حق در ادعيه
      استعجال
      آثار خطرناك مال حرام
      شهوت شكم يا تنور جهنم
      عقوبت ترك نماز
      دعا موجب دفع قضا و بلا
      چگونگى ساختار بهشت‏
      بالاترین درجه عقل انسان

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز