فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

دورنمايى از حقايق قرآن‏

 

آن مدرسه‌اى كه سفراى بزرگ الهى، يعنى پيامبران عظيم الشأن آسمانى، قبل از پيامبر اسلام براى تربيت انسان، به مقتضاى فطرت و عقل و وجدان كه جزء مايه‌هاى ذاتى او است بنا كردند، رسول خدا صلى الله عليه و آله با ارائه قرآن از جانب حق، تكميل كرد.

رهبر اسلام به وسيله آيات قرآن، مردم را به بهترين زندگى و برترين تمدن، و آراسته شدن به حقايق و معارف دعوت كرد، و علاج افسردگى عقل آنان را در رجوع به قرآن مجيد دانست، كه آيات قرآن مقوى‌ترين و پاك‌ترين غذا براى عقل است.

قرآن مجيد به انسان حريّت و آزادى فكر بخشيد، و بشر را از قيد خرافات‌ و اوهام كه همچون زنجير گران، آنان را از همه جهت بسته بود، و از رشد باز مى‌داشت نجات داد، و ايشان را از اين بند مهلك خلاص نمود؛ تا روز به روز به رشد، ترقى، تعالى و تكامل خود بيفزايند و در مسير قانون طبيعى سيرى به سوى كمال قرار گيرند.

قرآن آنچه به خير انسان است تعليم مى‌دهد و او را به آنچه براى او ضرر دارد آگاه مى‌نمايد و اعلام مى‌دارد: اعمال خير مايه شادكامى و بهبود و اصلاح جامعه و علت رسيدن به حق و فضيلت، و اعمال بد و ناپسند موجب بدبختى و تباهى و گرفتارى در دنيا و آخرت و هلاك ابدى است.

قرآن كريم مردم را در همه امور، از مادى و معنوى، به تفكر و تعقّل دعوت كرد و راه تقليد كور كورانه را، راه ضلالت و جاده شياطين دانست، و در اين زمينه مردم را به سير در حقايق تشويق نمود، و رشد دادن عقل و انديشه را بر آنان واجب كرد.

قرآن دروازه‌هاى دانش را به روى همگان گشود، و جهل و بى‌خبرى را مايه ذلت و بدبختى معرفى كرد، و تعليم و تعلم را در رأس فرايض و واجبات قرار داد و فاصله بين فهميده و نفهم را فاصله بين حق و باطل، نور و ظلمت و حيات و مرگ دانست!!

قرآن مجيد درس استقلال و آزادى به انسان آموخت، و بر وى واجب دانست كه طوق بندگى ديگران را از گردن خود باز كند و جز در برابر حضرت رب و مالك حقيقى و وجود مستجمع جميع صفات كمال سر فرود نياورد.

قرآن مجيد مجموعه اصول، حقايق و واقعياتى است كه از جانب حضرت حق به بندگان ابلاغ شده و رعايت و دقت در آن اصول، به خصوص در مرحله عمل، به تمام مردم واجب گشته است.

سلسله مسائلى كه انسان، به دستور قرآن براى تقرب به حق، و جلب رحمت‌ و رأفت حضرت مولا انجام مى‌دهد، عبادات و اعمالى كه مربوط به روابط انسان با همنوعانش، اعم از پدر و مادر و زن و فرزند و جامعه و ملت مى‌شود، معاملات و سياست خوانده و از انسان مى‌خواهد كه جانب تمام مسائل الهيه را، در تمام زمينه‌ها مراعات كند، كه مراعات مسائل الهى در امور زندگى مورث صلح و صفا و به پا شدن عدل و عدالت و كرامت و شرافت است.

قرآن تكيه بر شرافت نژادى، و حسب و نسب را، كه عامل ظلم و ستم و زور و قلدرى بود، الغا كرد و سپيد را بر سياه، عرب را بر عجم و عجم را بر عرب جز به تقوا امتياز نداد.

قرآن در بين تمام افراد از هر نژاد و رنگ، به شرط ايمان، طرح برادرى و دوستى انداخت و همگى را دعوت به اتحاد و اتفاق كرد، و شريف را با وضيع و فقير را با غنى يكى ساخت، و از آنان خواست كه در تمام زمنيه‌هاى فردى، خانوادگى، اجتماعى، اقتصادى و پيشتيبان و يار يكديگر باشند.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

وجوب حفظ قلب از نفوذ شيطان‏
دستگیرهٔ نجات ما در قیامت
همه حرام ها ضرر دارند
نماز در روايات‏
آب تو هاون کوبیدن!
مخفى بودن شب قدر
آيا راهى براى فرار از ربا هست؟
آموزش سحر براى ابطال سحر
الگوی امام زمان(عج)
عذاب كافران‏

بیشترین بازدید این مجموعه

آثار چشيدن مزه عشق‏
نماز در روايات‏
وجوب حفظ قلب از نفوذ شيطان‏
آموزش سحر براى ابطال سحر
آيا راهى براى فرار از ربا هست؟
ابی عبدالله قبله‌نمای کامل
حساب عمل اندک انسان
همه حرام ها ضرر دارند
مجالس اهل‌بیت(ع)
توجه به دستورات بهداشت فردی و اجتماعی

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^