فضل بن شاذان كه از بزرگان اصحاب ائمه و از دانشمندان مشهور شيعه است، نقل مىكند كه حضرت رضا عليه السلام سرقت را از گناهان كبيره شمرده است .
و در روايت اعمش آمده كه حضرت صادق عليه السلام از قول نبى اكرم صلى الله عليه و آله نقل كرده است: زنا نمىكند كسى كه به خدا و روز جزا ايمان داشته باشد و هم چنين دزدى نمىكند شخص دزد، در حالى كه ايمان داشته باشد .
آرى! بنابراين روايت، زناكار و سارق، از ايمان به خدا و روز قيامت بهرهاى ندارند.
روايات و حرامخوارى
مسئله عذاب خوردن مال دزدى را بايد در باب حرام خوارى جستجو كرد،اتفاقاً در اين زمينه رواياتى وارد شده كه انسان از خواندن آنها بر خود مىلرزد!!
1- رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
«خداوند را در بيت المقدس ملكى است كه هر شب ندا مىكند: هر كس حرام بخورد از او واجب و مستحبى پذيرفته نيست».
2- و نيز فرمود:
«كسى كه جامهاى را به ده درهم بخرد و در آن ده درهم، درهمى از حرام باشد، مادامى كه بر تن اوست، نمازش قبول نيست».
3- و نيز فرمود:
«هر كس از به دست آوردن مال از هر كجا و هر راهى پروا نداشته باشد، خداوند از درافكندن او در جهنم از هر راهى باشد پروا ندارد».
4- همچنين فرمود:
«هر گوشتى كه بر بدن انسان از حرام برويد، آتش به آن سزاوارتر است».
5- و نيز حضرت فرمود:
«كسى كه از راه گناه مال به دست آورد و با آن كمك به خويشاوند كند، يا صدقه داده و انفاق كند، خداوند همه را جمع كرده و با او به آتش جهنم افكند».
6- امام باقر عليه السلام مىگويد:
«پيامبر فرمود: ترسناكترين برنامهاى كه بعد از خود بر امتم مىترسم سه چيز است: به دست آوردن مال از راه حرام، شهوترانى و ربا».
7- امام باقر عليه السلام فرمود:
«كسى كه غير از حلال مالى كسب كند، سپس حج برود وقتى تلبيه مىگويد خطاب مىرسد: لالَبَّيْكَ وَلا سَعْدَيْكَ، اما اگر از حلال باشد خداوند به او خوش آمد مىگويد».
8- امام پنجم مىفرمايد:
«آثار مال حرام در نسل انسان آشكار مىگردد».
در رواياتى كه آمده است:
«هيچ عبادتى از حرامخور قبول نمىشود، باز دقت كنيد، آنگاه به رواياتى كه عذاب بىنماز، روزه خوار، بىحج، و... مراجعه كنيد ببينيد وقتى عبادات حرامخور قبول نشود، مثل كسى است كه اصلًا عبادت نكرده، و چنين كسى در قيامت به چه عذابهايى دچار خواهد شد!!».
منبع : پایگاه عرفان