فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 5 اسفند 1393 ساعت 11:05 صبح

ایده‌هایی از جنس «یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ»؛ شما ایده‌ای ندارید؟

ایده‌هایی از جنس «یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ»؛ شما ایده‌ای ندارید؟

 

گروه جامعه: برای کسب ثواب بزرگ آباد کردن مسجد، لازم نیست ثروتمند باشید، کافیست کمی فکر کنید، یک ایده خوب، ایده‌ای که بتواند حتی یک گام مسجد محله شما را به مسجد طراز اسلامی نزدیک‌تر کند، ثوابی بزرگ‌تر برایتان به ارمغان خواهد آورد.

 

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) برای دومین سال پیاپی مرکز رسیدگی به امور مساجد فراخوانی تحت عنوان «فراخوان ایده‌های مسجدی(فام)» را اعلام و از عموم مردم خواسته است در صورتی که ایده ای مرتبط با مسجد به ذهنشان می‌رسد را به دبیرخانه این فراخوان ارسال کنند. فراخوانی بدون هیچ محدودیت سنی، تحصیلی، شغلی و ... . فقط کافی‌ست کمی فکر کنید؛ برای آبادانی خانه های خدا چه کار می توان کرد؟ اگر ایده ای دارید بسم الله.


14 قرن تغییر جوامع اما، مساجد طراز اسلامی همان مساجد صدر اسلام هستند

 

14 قرن از ظهور اسلام گذشته است و قدر مسلم همزمان با تحولات جامعه، تغییراتی در کارکرد مساجد ایجاد شده است، اما یقیناً مسجد طراز اسلامی همان مسجد زمان صدر اسلام و دوران حکومت حضرت رسول(ص) و حضرت علی(ع) بر جامعه اسلامی است.

 

مسجد؛ محلی که محور و مرکز جامعه اسلامی بود و از حکومت و قضاوت گرفته تا بررسی مشکلات خانوادگی در آن صورت می‌گرفت، اکنون در برخی از مناطق به محلی برای برگزاری مراسم فوت افراد تبدیل شده است، محلی که بر اساس میزان ثروت فرد فوت شده و خانواده وی اندازه ساختمان و امکانات آن تغییر می کند. محلی که در زمان برگزاری مراسم یادبود فرد متوفی صرفاً به خانواده وی اختصاص داده می شود و در صورتی که فردی برای اقامه نماز وارد آن شود، مورد اعتراض قرار می گیرد.

 

تحول کارکرد مسجد از محور فعالیت‌های اجتماعی تا محلی صرفاً برای اقامه نماز

 

شاید اولین کارکردی که اکنون برای مساجد تصور می‌شود اقامه نماز است، اما این تصور عمومی با مسجد طراز اسلامی بسیار فاصله دارد. مسجد طراز اسلامی محلی محوری و حیاتی برای زندگی افراد در جامعه اسلامی و حتی غیر اسلامی بوده و زندگی روزانه مردم با آن ارتباطی تنگاتنگ داشته است، اما مساجد کنونی کمتر با زندگی روزمره عموم مردم مرتبط هستند و این مسئله جای نگرانی عمیقی را دارد.

 

این مسئله را در همه ابعاد می‌توان تحلیل کرد اما به عنوان مثال: واقعیت‌های جامعه کنونی نشان می دهد علی رغم اینکه همچنان خانواده محور تربیت فرزندان محسوب می‌شود، به دلیل مشغله بسیار زیاد والدین و کمی فرصت با هم بودن اعضای خانواده و سایر مشکلات مربوط به جامعه معاصر فرصت‌های تربیتی کمتر از گذشته بوده و تداخل‌های تربیتی برای تربیت فرزندان از جمله رسانه ها و فضای مجازی بسیار زیاد است.

 

تربیت دینی؛ اولویتی در انتها؟/ مساجد می‌توانند کمک کنند

 

در این میان گاهی مشاهده می‌شود تربیت دینی در انتهای اولویت والدین برای تربیت فرزندانشان قرار می‌گیرد و والدین به تصور اینکه فرزندان آنها در مدرسه مباحث دینی لازم را می‌آموزند، توجه چندانی به درونی کردن آموخته‌های دینی فرزندان خود و عمق بخشی به باورهای دینی آنها از خود نشان نمی‌دهند. این واقعیت در حالی رخ می دهد که عوامل مزاحم و مخرب تربیتی متناسب با تکنولوژی‌های روز به شدت افزایش یافته و لازم است خانواده‌ها در خصوص تهدیدات تربیتی فرزندان خود اطلاعات لازم را کسب کنند.

 

در برهه‌های تاریخی گذشته معمولاً تحول جوامع و نسل ها به آرامی رخ می داد و این آرامش، فرصتی را فراهم می کرد که نسل گذشته و نسل نو ارتباط و شناخت لازم را از هم کسب کرده و پیوند قوی خود را حفظ کنند اما تحولات جامعه کنونی شکاف نسلی عمیقی به وجود آورده است که موجب شده ارتباط قوی و درست میان والدین و فرزندان از بین برود و حتی والدین و فرزندان از هم غریبه باشند یا نتوانند ارتباط درستی با هم برقرار کنند.

 

همه این مباحث و آسیب‌های اجتماعی را می توان با محور قرار دادن مسجد به عنوان محل کسب تربیت دینی متناسب و همگام با تحولات جامعه حل کرد. مسجد باید محلی برای به روز شدن والدین و کمک به همگام شدن آنها با فرزندانشان باشد و از سوی دیگر محلی برای کسب و تعمیق باورهای درست دینی فرزندان. محلی برای پرسش های فردی و پاسخ های گروهی.

 

همه اینها به کمک یک امام جماعت آگاه به مباحث تربیتی و مسلط به علم روز امکان پذیر است و البته داشتن ایده هایی برای بازگرداندن رونق به مساجد کشور. آیا شما ایده‌ای ندارید؟

ایده های خود را به این آدرس masjedidea.ir ارسال کنید.


منبع : خبرگزاری بین المللی قران - ایکنا
0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

خطر فروپاشی و ریزش مسجد الاقصی
ایران میزبان پایگاههای اینترنتی جهان اسلام
وقوع انفجار در شمال نجف اشرف
بازداشت طلبه روسی‏ که یک تالار عروسی را آتش زد!
عکس جدید از حرم حضرت زینب(س) و خیابان منتهی به آن
گزارش تصویری/ دسته میلیونی «طویریج» در کربلا
استاد انصاریان: شیعیان چه جایگاهی در نزد ائمه(ع) ...
انتشار کتاب جدید استاد انصاریان با عنوان «عبودیت ...
امام جمعه تهران از غرفه نشر دارالعرفان بازدید کرد
ارتباط ائمه(ع) پس از شهادت با شیعیان قطع نمی‌شود

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^