فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مردانگىِ هانى در نگهدارى از مسلم‏

هانى بن عروه ، مسلم بن عقيل را به خانه خود آورده و پناه داده بود، در حالى كه وضع كوفه به هم ريخته بود. مسلم به هانى گفت: وضع شهر بسيار بد است. امكان گرفتار شدن شما هم هست. اگر اجازه بدهيد من از خانه شما بروم! هانى گفت: من سرم را در راه اين مهمانى گذاشته ام. نبايد بروى. نهايت كار اين است كه مأموران يزيد تو را در خانه من پيدا مى كنند و مى گويند جرم نگه داشتن مسلم جان توست.

اين مردانگى بزرگى است كه يك نفر بگويد در اين فضاى پر از وحشت، نه مهمانم را بيرون مى كنم و نه حاضرم او برود، گرچه به قيمت جانم تمام شود.

نه از بستن نه از كشتن ندارم هيچ باكى

 

من از روزى كه اين جا پا نهادم ترك سر گفتم.

     

انسان بايد مرد باشد؛ چه كسانى كه در لباس مردان ظاهر مى شوند و چه كسانى كه در لباس زنان هستند. فرقى نمى كند. زن هم بايد مانند مرد مردانگى داشته باشد.

اين كمال نامردى است كه كسى پس از ده سال ازدواج و داشتن پنج فرزند بگويد ديگر از قيافه زنم يا شوهرم خوشم نمى آيد و خواستار ازدواج با ديگرى هستم. اين دليل پستى و نامردى آن شخص است و متاسفانه، از اين نامردها فراوانند! اين نامردى است كه كسى ثروت اندوخته باشد، اما آن را در امور خير هزينه نكند؛ كسى آبرو داشته باشد و بتواند آن را براى ديگران گرو بگذارد و كار آنان را حل كند، اما اين كار را نكند و ....

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه

حالت جذب و انجذاب
مربیان و پنج دوره حیات انسان
نمونه‏هايى از تاريخ
لذّت اميد
انسان‏هاى پست‏تر از حيوان
مسئله شگفت‏انگيز نعمت‏ها
در آداب خروج از منزل
اقسام انديشه‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^