فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آسانى دشوارى‏ها به قدرت او

 

آن وجود مقدسى كه آسمان ها را برافراشته و ميليون ها كهكشان و سحابى و ميلياردها ستاره نورانى كه بعضى از آنها چندين ميليون برابر خورشيد است، در اين فضاى با عظمت قرار داده، دشوارى ها به قدرت او آسان مى گردد.

آن وجود عزيز و حكيمى كه زمين را با تمام برنامه هاى حيرت انگيزش مهد حيات موجودات قرار داد و هواى مفرّح و ممدّ حيات را به او پيچيد و قسمت اعظم آن را آب قرار داد و قشرش را براى پرورش گياهان مستعد فرمود و انواع گياهان و حيوانات را در آن پرورش داد، دشوارى ها به قدرت او آسان مى گردد. آن قادر متعالى كه فاصله زمين و خورشيد و فاصله زمين و ماه و فاصله ماه تا خورشيد و فاصله هر ستاره اى را تا ستاره ديگر و فاصله كهكشانى تا كهكشان ديگر را بر اساس عدل و نظم و حكمت و علم قرار داد، دشوارى ها به قدرت او آسان مى گردد.

آن ذات مقدّسى كه باران را به موقع و به اندازه از سحاب رحمت، جهت پرورش موجودات و سيراب كردن تشنگان و طهارت موجودات بر سطح زمين مى بارد، دشوارى ها به قدرت او آسان مى گردد.

آن وجود مباركى كه جهت تداوم حيات زمينيان، فصول چهارگانه قرار داد و اين فصول را معلول گردش بسيار منظم زمين به دور خورشيد قرار داد و شب و روز را با گردش وضعى زمين پديد آورد، دشوارى ها به قدرت او آسان مى گردد.

آن محبوبى كه در تمام هستى اعم از بزرگترين پيكره و كوچكترين آن نظمى برقرار فرموده كه عقل عاقلان و عرفان عارفان و عشق عاشقان در آن سرگردان است و هرگز در امور هستى كمترين و كوچك ترين اشتباهى رخ نمى دهد، دشوارى ها به قدرت او آسان مى گردد.

آن حكيم على الاطلاقى كه جهان را با همه وسعتش از گازهاى مملوّ و منبسط در فضا و كيهان ساخته و به صورت صدها ميليارد توده عظيم منظم كهكشانى در آورده كه هر يك داراى صدها ميليون خورشيدند و برخى از خورشيدها سيصد ميليون سال نورى دورتر از خورشيد ما و بزرگتر از آن است. نور خورشيد پس از گذشت هشت دقيقه و كسرى به زمين مى رسد و نور در هر ثانيه سيصد هزار كيلومتر (پنجاه هزار فرسخ) سير مى نمايد، پس خورشيدى كه سيصد ميليون سال نورى با زمين فاصله دارد، در چه مدت نورش به زمين مى رسد؟! آرى، با قدرت چنين حكيمى و با لطف و رحمت چنين قادرى دشوارى ها آسان مى گردد.

«ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعابُ»

در كنار قدرت حق، وسعت سماوات را تا جايى كه توانسته اند با ابزار علمى مشاهده كنند، تا يك ميليارد سال نورى تخمين زده اند.

هرگاه بخواهيم كره زمين را در برابر عظمت جهان هاى دور بسنجيم زمين مانند يك قطره آب در برابر اقيانوس هاست در حالى كه قطر كره زمين معادل 12800 كيلومتر و طول خط استوا 076/ 40 كيلومتر و حجم زمين برابر 000، 310، 841، 182 كيلومتر مكعب است. قدرتى كه اين همه عظمت و شگفتى در برابرش چيزى به حساب نمى آيد، دشوارى ها از پرتو عنايت او آسان مى گردد.

آن ذات يگانه اى كه به هر يك از موجودات، خواص و آثار عجيبى عنايت كرد و بين تمام موجودات و آثار خواصّ آنها ايجاد هماهنگى فرمود و خلاصه به هر موجودى آنچه را كه لايق بود مرحمت فرمود، با قدرتش كه بى نهايت در بى نهايت است دشوارى ها آسان مى شود.

آرى، مسأله از اين قرار است و در اين حقيقت هيچ شك و شبهه اى نيست و اوضاع و احوال هستى و به خصوص حيات فرزندان آدم هم جز اين نشان نمى دهد، پس اضطراب و دلهره و هيجان و آشوب باطن به هنگام سختى، در حالى كه با لطف حضرت او آسان مى شود، معنا ندارد.

اى به دلِ خسته من نور عشق

 

سينه من از غم تو طور عشق

حسرت ديدار رخت بر دلم

 

شعله عشق تو به دل حاصلم

جاذبه عشق توام مست كرد

 

نيست بُدم نيست، مرا هست كرد

روشنى لطف تو مرا زنده كرد

 

تا به ابد زنده و پاينده كرد

محو سر كوى تو شد جان من

 

عشق تو شد گوهر ايمان من

عشق خود اندر دلم انداختى

 

با دل ديوانه من ساختى

اى غم تو عشق دل زار من

 

جستن لطف تو بود كار من

بنده شرمنده كوى توام

 

تا به ابد زنده ز بوى توام

     

(ميرشمس الدين هندى)

 

آن پروردگار مهربان و رئوفى كه نطفه را در رحم مادر و در ظلمات ثلاث به همه چيز رساند و آن را ظرفِ سمع و بصر، روح و جان، روان و نفس، قلب و عقل، فكر و انديشه، پوست و گوشت، خون و استخوان، رگ و پى، دهان و دندان، لب و ابرو و ... قرار داد و صداى قلب مادر را در جهان رحم براى كودك آرام بخش و در آغوش مادر سينه رشد و آرامش مقرّر فرمود، سختى ها به قدرت او آسان شود.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

مرا سالم نگاه دار
توبه یزید بن معاویه!
عاقلى در لباس ديوانگان
زن بدكاره
فلسفه روزه‏
حکایتی از حلم آيت اللَّه اصفهانى‏ (1)
آمرزش و مغفرت از بركت احسان‏
حكايتى عجيب اندر مسأله تلبيه‏
شما عهده‏دار رياست كل كشورى
بهترین برنامه اسلام

بیشترین بازدید این مجموعه

معناى واقعى شكر چيست ؟
شما عهده‏دار رياست كل كشورى
دوستى ناپايدار
عاقلى در لباس ديوانگان
داستانى آموزنده درباره‏ى آبرودارى‏
آمرزش و مغفرت از بركت احسان‏
حکایتی از اعتماد و توكل بر حق‏
دل سپارى به اهل بيت و ازدواج‏
از دين جديد به نان و نوایی رسید!
ترك ياد خدا

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^