فارسی
پنجشنبه 30 فروردين 1403 - الخميس 8 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
90% این مطلب را پسندیده اند

آسيه همسر فرعون‏

او با عقل و درايت و بصيرت و بينشش، بر حق بودن موسى عليه السلام و فرهنگ پاكش را يافت و از جان و دل به موسى عليه السلام ايمان آورد و او را به عنوان دلسوزترين راهنما در زندگى خود انتخاب كرد و با صبر و استقامت و پايدارى و استوارى در راه حق و تحمل انواع شكنجه ها از دست ظالمان به مقامات عالى انسانى و ملكوتى رسيد.

او با آراسته شدن به باورهاى صحيح و روى آوردن به اعمال صالحه و زينت يافتن به اخلاق حسنه، آن هم در دربارى كه كفر و شرك و زور و ستم و ريا و تزوير بر آن حاكم بود، روى زن را در تاريخ بشريت سپيد و به همجنسان خود آبرو داد و خويش را تا قيامت براى آنان، حجت خدا و دليلى به سوى صراط مستقيم قرار داد و راه هرگونه عذرى را بر اهل فساد و فسق و فجور بست.

فرعون هنگامى كه از ايمان آوردن او به موسى عليه السلام آگاه شد، وى را ابتدا به پرداخت ثروت فراوان و ساختن خانه اى گران، همراه با وسائلى كم نظير، تطميع كرد تا به اين وسيله دست از حق بردارد و به انكار موسى عليه السلام برخيزد تا ديگران او را الگوى در ايمان به موسى عليه السلام قرار ندهند.

آسيه پاسخ فرعون گفت: مرا به ثروت و زينت آلات و خانه تو نيازى نيست، آنچه را خداى من و معبود و محبوب من با اعتمادى كه به وعده هايش دارم- كه از طريق موسى و تورات كه هر دو صادق و مصدّق هستند در بهشت آخرت به من مى دهد- از آنچه تو مى خواهى براى من هزينه كنى بهتر است.

فرعون سپس او را به شكنجه هاى سخت و عذاب هاى شديد و بازپس گرفتن مقامات دربارى تهديد كرد، او در پاسخ تهديدات فرعون گفت:

من از اين امور باكى ندارم و براى حفظ دينم به تحمل همه شكنجه ها تن در مى دهم و بى ترديد از دين خدا برنمى گردم و به انكار موسى كه نجات دهنده انسان در دنيا و آخرت و بهترين دلسوز بندگان خداست برنمى خيزم.

فرعون- آن متكبر مغرور و طاغى ياغى- دستور داد تا دست و پاى آن چهره ملكوتى را با ميخ هاى آهنين بر زمين بكوبند و در حال تشنگى و گرسنگى او را به شكنجه هاى سخت بيازارند و سنگى سنگين به رويش بيندازند تا همه استخوانهايش در هم بشكند.

آسيه زير آن شكنجه هاى سخت به موسى عرضه داشت: اى كليم خدا! دوست ايمانى خود را در اين بلا مشاهده مى كنى؟ موسى گفت:

فرشتگان آسمان به نظاره ات آمده اند در اين موقعيت به پيشگاه حق دعا كن .

آسيه به دستور موسى دعا كرد و پس از چند لحظه روح پاك و روان قدسى او در جوار رحمت و قرب حق جاى گرفت و براى ابد با متنعم شدن به نعمت هاى حضرت معبود آسوده خاطر شد.

براى اين كه به ارزش كار اين زن- كه دشمنان را از فضاى حيات خود طرد كرد و با بكار گرفتن عقلش موسى را به عنوان ولىّ و مرشد و دوست حقيقى خود انتخاب كرد- پى ببريم به آيه زير كه حاوى نكات بسيار مهم است توجه كنيد.

[وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ].

و خدا براى مؤمنان همسر فرعون را مثل زده است هنگامى كه گفت:

پروردگارا! براى من نزد خودت خانه اى در بهشت بنا كن ومرا از فرعون وكردارش رهايى بخش ومرا از مردم ستمكار نجات ده.

در شب قدر كه ارزشش براى احيا و عبادت از هزار ماه بالاتر است، ميليون ها نفر با اشك چشم و با حال انابه و توبه، قرآن بر سر مى گذارند و خدا را براى اينكه آنان را به پيشگاه رحمتش بپذيرد و از عذاب رهايى دهد اينچنين سوگند مى دهند:

«اللَّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ».

خدايا! به حق اين قرآن و به حق كسى كه با آن او را فرستادى و به حق هر مؤمنى كه او را در قرآن ستوده اى.

از جمله كسانى كه در قرآن مورد ستايش حق قرار گرفته اند، آسيه همسر فرعون است.

راستى مقام اين زن چه مقام بزرگ و با عظمتى است كه ميليون ها نفر خدا را به حق او سوگند مى دهند كه آنان را در شب قدر به دربار لطفش بپذيرد!!

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
90% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

رحمانیت پروردگار
قضاوت قاطع قرآن كريم‏
رحمت و محبت
بصائر
رباب همسر حضرت حسين‏
بهشت و جهنم
شناخت پيامبر صلى الله عليه و آله از طريق ...
همسايه امام صادق عليه السلام‏
مقام حضرت معصومه (س)
سعادت انسان

بیشترین بازدید این مجموعه

هدايت ، اثر مهرورزى
گوهر پرقيمت وقت
كم بودن ارزش داران‏
همسايه امام صادق عليه السلام‏
بهره‏ مندى از خير دنيا و آخرت‏
ماجراى ميثم تمار
شناخت پيامبر صلى الله عليه و آله از طريق ...
نتیجه چهل روز پاک بودن
طلب توفیق از پروردگار برای شناخت پیعمبر(ص)
سعادت انسان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^