فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 3 شهريور 1393 ساعت 11:56 صبح

استاد انصاریان: ای کاش هر شیعه فقط یکبار نهج البلاغه را میخواند!

استاد انصاریان: ای کاش هر شیعه فقط یکبار نهج البلاغه را میخواند!

 

حضرت استاد انصاریان در پنجمین جلسه از حضورش در مشهد و در بین مردم مکتب الزهراء پیرامون «عقل» به عنوان موهبتی الهی، مراتب عقل، علی شناسی، مصادیق عقل مسموع در قرآن و تاریخ اشاراتی داشتند.

ایشان «عقل» را به عنوان یکی از بهترین نعمات الهی که فقط به انسانها عنایت شده معرفی کردند که واسطه انسان با حقایق هستی است و انسانها از طریق آن به معارف ناب الهی و حقیقت هستی پی میبرند و مطابق روایتی از امام صادق علیه السلام عقل به عنوان محبوبترین مخلوق خداوند است.

البته نکته قابل توجه اینست که انسان باید از عقل به نحو صحیح استفاده کند تا ختم به معرفت و عمل صحیح گردد و مصداق اولوالالباب در قرآن شود وگرنه اگر از آن در حد منافع مادی خویش بهره ببرد مصداق جاهلان در قرآن میشود «بل انتم قوم تجهلون».

این اندیشمند فرهیخته بر اساس روایتی زیبا از امیر مومنان علی علیه السلام مراتب عقل را در دو مرحله دانست که شامل عقل مطبوع (طبیعی) و عقل مسموع است و انسان باید از عقل مطبوع به سمت عقل مسموع سلوک کند تا تجلی بخش اوصاف اولوالالباب در قرآن گردد.

وی در تبیین عقل مطبوع افزود این عقل همان مرحله ای است که در رحم مادر به فرزند عطا میشود و فقط از حیوانات برتر است اما در صدد برآوردن نیازهای مادی و غریزی است و ابزاری برای کسب معیشت بهتر است که در نهایت به عنوان یک حیوان متمدن و با شعور مطرح میشود و کسانی که در همین مرحله توقف میکنند هرگز به کمال نمیرسند زیرا اصلا دغدغه رسیدن به کمال را ندارند و دائم در حال کسب بهتر منافع دنیوی اند.

اما عقل مسموع عقلی است که در پی شنیدن امور لغو و بیهوده نیست و دائم به دنبال علم سودمندی است که او را به رضایت الهی نزدیک میکند همان گونه حضرت علی علیه السلام میفرماید: «و وقفوا أسماعهم علی العلم النافع لهم».

این استاد حوزه امیر مومنان علی علیه السلام را بهترین معرف عقل مسموع دانست که علمش بعد از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم علم کامل تلقی شده و عقل حضرت همچون پرنده ای تمام حقایق هستی را زیر نظر دارد و در نهج البلاغه به نقل از ایشان 110 صفت برای عاقلان عاشق بیان شده است و چنین علم کاملی از نظر حضرت محصول همان عقل مسموع است و ایکاش یکایک شیعیان فقط یکبار موفق به خواندن این گنجینه با ارزش حضرت یعنی نهج البلاغه میشدند تا پی به عظمت معارف آن میبردند که از بسیاری از دستاوردهای دانشمندان کنونی جلوتر است و یا پی به عظمت کسی که نه جلد کتاب یک سنی مذهب در توصیف او و یا پنج جلد از کتاب فردی مسیحی و پنجاه جلد کتاب یک شیعه در بیان اوصافش نگاشته میبردند تا شاید میفهمیدند چرا پیامبر صلی الله علیه و آله یک ضربه امیر مومنان علی علیه السلام را در روز خندق (که حضرت فقط 23 سال داشت) از عبادت ثقلین بالاتر دانستند.

معظم له در پایان جناب آسیه علیهاالسلام را به عنوان یکی از بانوان و مصادیق عقل مسموع در قرآن معرفی نمودند که توانست خود را از یوغ جهالت فرعونی همسرش برهاند و به ریسمان عقل مسموع پیامبر اولوالعزمش یعنی حضرت موسی علیه السلام بپیوندد و مورد رضوان الهی قرار گیرد.

و یا فردی چون بلال حبشی که با پوستی سیاه از منطقه ای دوردست خود را به یگانه منجی بشریت و رسول خاتم صلی الله علیه و آله میرساند و مصداق عقل مسموع میشود تا جایی که به اذعان جبرئیل علیه السلام آیه زیر در حق او نازل میشود «ایها الناس انا خلقناکم من ذکر أو أنثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان أکرمکم عند الله أتقاکم» و یا افرادی چون یاران امام حسین علیه السلام که همگی مصداق عقل مسموع بوده اند و به فرموده ابی عبدالله الحسین علیه السلام کسی در طول تاریخ بهتر و بامنزلت تر از این افراد نیامده و نخواهد آمد.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

بیشترین بازدید این مجموعه

برگزاری مسابقات قرائت قرآن در آلمان
شعر مولوی ‌اهل‌سنت برای‌ حضرت ‌زهرا (س)
کودکی که درباره یوسف و زلیخا شهادت داد و جبرئیل ...
گزارش تصویری / عزاداری عاشقان و محبان اهل بیت(ع) ...
چگونه مي شود ظاهر و باطن يكساني داشته باشیم؟
بانک اسلامی در جمهوری چچن تأسیس می‌شود
کربلا در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان + تصاویر
برپایی سفره حضرت رقیه(س) در نجف اشرف
استاد انصاریان: توحید خالص کلید حل همهٔ مشکلات و ...
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^