فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

همسران ناسازگار و تندخو

چه بسا اتفاق افتد كه گاهى بخاطر ناآگاهى و غفلت به سبب دور بودن از تربيت صحيح اسلامى يا علت ديگر زنى نسبت به شوهرش دچار روح ناسازگارى باشد و شوهر را در رنج و مضيقه قرار دهد، و صفا و صميمت خانه را به كدورت و تلخى تبديل نمايد.

در اين زمينه لازم است شوهر به جاى تندى و خشونت و اضافه كردن تلخى و كدورت به دقت عوامل ناسازگارى را بررسى كند، و چنانچه خود قدرت علاج نداشته باشد، به وسيله ى شخصى بيدار و عالمى متعهد، و بزرگى از خانواده به رفع مشكل اقدام نمايد، و براى خشكاندن ريشه هاى ناسازگارى همراه با تحمل و بردبارى بكوشد، با چنين برخوردى به يارى خداى توانا نارسائى ها و ناسازگارى ها از ميان خواهد رفت، و نظام خانواده استحكام خواهد يافت و طلاق روى زشت خود را نشان نخواهد داد.

همه ى مردان و زنان به ويژه مردان و زنان جوان بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه هيچ زنى براى هيچ شوهرى، و هيچ شوهرى براى هيچ زنى، عنصر كامل و ايده آل نيست، زن و شوهر بايد راه سازش و محبت و نوازش و مهر را بر راه ستيز و نزاع و تلخى و تندى و خصومت و اهانت مقدم بردارند.

زنان ناسازگار را مى توان از راه نصيحت به هنگام لحظات عاطفى و بدور از چشم ديگران به سازگارى واداشت، و با بيان و تشريح زيان هاى ناسازگارى و اشكالات عدم تفاهم وى را قانع ساخت، كه نتيجه ى اين گونه ناسازگارى ها سرانجام به خود او باز خواهد گشت، و وى را به انواع محروميت هاى عاطفى و غريزى، و بى يار و ياور شدن دچار خواهد ساخت.

از نكاتى كه بايد به ويژه شوهران جوان آن را همواره رعايت كنند، اجتناب از اهانت به همسر و احترام به او و خانواده ى وى و توسعه در زندگى و تأمين نيازهاى جنسى و روحى همسر است، كه هر گونه بهانه را از دست او مى گيرد.

ترغيب همسر به استقلال فكرى و كوتاه كردن دخالت هاى نابجاى ديگران نه خيرخواهى و هدايت دلسوزان، ترسيم آينده ى زندگى مشترك، و در ميان گذاردن مشكلات زندگى بدون ملاحظه و حجب و حيا و استمداد از خود وى براى پيروزى بر مشكلات مزبور يكى از راه هاى بسيار مناسب براى ادامه ى زندگى مشترك است.

براى مردانى كه با همسرى ناسازگار سر و كار دارند توجه به زندگى انبيا و ائمه و سازگارى آنان با سلاح اخلاق حسنه و عفو و گذشت لازم است، تا از زندگى آن بزرگواران و صبر و تحملشان درس هاى آموزنده اى بگيرند.

امام صادق (ع) مى فرمايد:

«كانت امرءة عند ابى تؤذيه فيغفر لها:»

پدرم زن ناسازگارى داشت كه همواره آن حضرت را رنج و آزار مى داد ولى پدرم با كمال بزرگوارى از او گذشت مى كرد.

حضرت هود (ع) كه از پيامبران خداست و در بسيارى از آيات قرآن از وى سخن به ميان آمده، همسرى داشت كه وى را آزار مى داد، و گاهى دشمن را بر ضد هود مى شورانيد، ولى آن حضرت سلامتى و زنده بودن او را از خدا مى خواست و مى فرمود: مؤمن را كسى آزار و رنج مى دهد و چه بهتر كه اين آزار از جانب زنى باشد كه در اختيار شوهر است.

برخورد با زن ناسازگار با اخلاق حميده و رفتار پسنديده، و گذشت از او نهايتاً او را سر عقل خواهد آورد، و به پشيمانى وادار خواهد ساخت، و در آتش ناسازگارى او را خاموش خواهد نمود، و وى را به تواضع و فروتنى و عذرخواهى از شوهر خواهد كشاند، و چنانچه چنين زنى از راه خطا بازنگشت، و به تلخى و ناسازگارى ادامه داد، آخرين داروى درد را كه طلاق است بايد بكار گرفت.

ولى تا جائى كه ممكن و ميّسر است نبايد از حربه ى طلاق استفاده كرد، زيرا اسلام طلاق را مبغوض ترين حلال دانسته و از شوهران مى خواهد كه در برابر زنانى كه به طور كامل ايده آل آنان نيستند صبر و استقامت و حوصله و بردبارى به خرج دهند تا از پاداش عظيم حق به خاطر صبرشان بهره مند گردند.

سازش با چنين زنانى و ناديده گرفتن خطاهاى جزئى آنان تا حدودى زندگى مشترك را از تبديل شدن به طوفان هاى سهمگين جلوگيرى مى كند، و از غم ها و غصه ها مى كاهد، زيرا دنبال كردن اختلافات و بزرگ كردن آنها عمر را تباه و بدن را مى گدازد و خانه را به صحنه ى جنگ و ميدان نزاع و خصومت تبديل مى كند.

آرى غم ها و غصه ها كه اغلب از خانواده و اختلاف در اين كانون متوجه انسان مى شود آدمى را به پيرى زودرس و خراب شدن ساختمان بدن دچار مى سازد. در اين زمينه به روايت بسيار مهم كه از اميرمؤمنان روايت شده توجه كنيد:

«الهّم ينحل البدن:»

غم و غصه بدن را گداخته و ساختمان جسم را ويران مى كند.

از امام صادق (ع) روايت شده:

«من حسن بره باهله زاد الله فى عمره:»

هر كس با خانواده اش معاشرت نيكو داشته باشد، و اهل گذشت و عفو از همسر و اهل خانه باشد و زندگى مشترك خود را با همسرش ادامه دهد خداوند عمرش را افزايش مى دهد.

حسن معاشرت بايد در چهارچوب قوانين اسلام و خواسته هاى حق صورت گيرد، بى غيرتى نسبت به زن و آزاد گذاردن وى براى ارتكاب گناه، و اجازه دادن به او براى شركت در هر مجلس خلاف اخلاق و ضد دين و تجويز بى حجابى و عروسك قرار دادن زن در خانه و بيرون مجامع سوء معاشرت و سبب دچار شدن به خشم خدا و عذاب آخرت است.

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اسم مادر ما را «فاطمه» گذاشتند
قیمت آبروی مؤمن
خشم و غضب
سبب ناراحتى پيامبر (ص)
مومنان: وارثان بهشت‏
ارزش نرم خویی
گذشت پيامبر صلى الله عليه و آله از قاتل حمزه‏
سه توصيه حضرت حق به پيامبر اكرم (صلى الله عليه ...
بخشش در عید فطر
حرمت مؤمن از كعبه بالاتر است‏

بیشترین بازدید این مجموعه

جايگاه اخلاق در معارف الهى
سه توصيه حضرت حق به پيامبر اكرم (صلى الله عليه ...
دوست داشتن نيكان و اخيار
مبين
ريشه جنايات‏
پاداش زیارت حضرت سیدالشهدا(ع)
روحیۀ تفکر
انسان شکیبا
هر چه مى‌خواهی از حضرت محبوب بگير
قرآن راه هدایت

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^