فارسی
شنبه 10 اسفند 1398 - السبت 5 رجب 1441
  192
  0
  0

مالكيت حقيقي از آن خداوند

 

مُلک و فرمانروايي براي غير حضرت حق وجود ندارد. هرچند اسلام براي مالکيت، احترام قائل است؛ پس مالکيتي وجود دارد. اما بايد گفت که اين مالکيت بر آمده از اعتبار عقلايي ذاتي نيست. ملک ذاتي، قابل انتقال نيست. ملکيت خدا و فرمانروايي او سلب نمي‌شود و انتقال به غير هم پيدا نمي‌کند. به همين دلیل در قرآن مجيد مي‌فرمايد:

(وَ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ)

ترکيب این آيه از نظر ادبي، ترکيب زيبايي است. کلمه «لله» در آيه مقدم است؛ نمي‌گويد: «ملک السموات و الارض لله» بلکه مي‌فرمايد (وَ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ). بين مفهوم اين دو جمله کاملاً تفاوت وجود دارد.

 

«ملک السموات و الارض لله»، يعني براي غير هم، ملک مفروض است. اما این آيۀ شريف مي‌فرمايد: (وَ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ)؛ لام «لله» لام ملکي است؛ يعني اين لام در ادبيات عرب معناي ملکي دارد و اسم الله هم در آيه مقدم است. مقدم بودن آن، دليل بر انحصار است؛ يعني فقط خدا مالک است و غير خدا نسبت به آسمان‌ها و زمين، مالک نيست. ملکيت‌ انسان، ذاتي نیست، بلکه و اعتباري است.


منبع : پایگاه عرفان
  192
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    ارزش عمر و راه هزینه آن - جلسه دهم – (متن کامل + عناوین)
    معرفت به پروردگار، برترین و سودمندترین علم‌ها
    روح و بدن؛ دو ساختار وجود انسان
    قرآن، درمان‌کنندۀ شرک
    داستان سراسر نور پاکان عالم
    اهمیتِ حفظ آبروی مؤمن
    طلوع توحید با آیه‌ای شگفت‌انگیز از قرآن
    توبه، لطف عظیم پروردگار به گنهکاران
    خداوند، انتخاب‌کنندۀ راهنمای الهی
    قرآن، هدایتگر انسان به حقایق هستی

بیشترین بازدید این مجموعه

      چگونه محبوب خدا شویم- جلسۀ چهارم
      مرگ و فرصتها - جلسه هفتم
      مكاشفه برزخى مرحوم نراقى‏
      كم بودن انسان‏هاى صالح‏
      هدف خلقت از زبان امام على عليه السلام‏
      تاثير اخلاق پدر و مادر در تربيت فرزندان‏
      آثار حلال و حرام‏
      حكايت سعدى درباره حرص مال دنيا
      شکستن شهوات
      ابرکوه یزد مسجد کوثر سخنرانی چهارم

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز