فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اهمیت حج

 

بسمه تعالی

امام ششم علیه السلام:«لا یزال الدین قائما ما قامت الکعبه »

حج «قصد» است و آهنگ، «حرکت » است، از «خود» و از «دیار خود» به مقصد «خانه ای مقدس » و به منظور تجدید پیمان با ذات اقدس صاحبخانه.

و جای جای آن حرم و حریم پاک و پیرامون آن کانون نور، هر چه هست، چشمه حیات است و برکه برکت و آبشار رحمت است و کاریز کرامت که می جوشد و می ریزد و می دود و می رود و همه از«کانال حج و زیارت » به «اقیانوس بی نهایت » می پیوندد.

و «حج » یکی از بزرگترین و ارزنده ترین کلاسهای آموزنده و اجتماعی، انسان است، که در ساختن فرد و جامعه اسلامی، نقشی مؤثر و انکار ناپذیر داشته و دارد. و «حج » یک عامل هماهنگ کننده است که می بایست به تمام مسلمانان از هر تیره و طبقه که هستند، خط و جهت فکری بدهد. و خداوند «کعبه » را عامل برپائی و بقاء و «قیام مردم » (1) معرفی نموده و آنرا قبله آنان و «پرچم اسلام » قرار داده است.

و آئین اسلام، بیانگر یک حرکت معنوی است و انسان اسلام (یک مسافر مستعد و پای در راه و «مهاجر الی الله » است.

و این حرکت معنوی مقصد می خواهد و آن «معاد» است و رهبر می خواهد و آن «امام » است و نور می خواهد و آن «علم » است و وسیله می خواهد و آن «پارسائی و تقواست » و ... و حرکت معنوی و الهی اسلام، پایگاه اجتماعی و تمرکز می خواهد و «حج » به منظور تامین این نیاز و ضرورت و به خاطر چند جهت دیگر «که در مجموع از آنها به فلسفه حج تعبیر می شود. » تشریع شده است.

و این یک حقیقت عینی و محسوس است که شهر مقدس «مکه » عملا پایتخت و پایگاه واقعی توحید و گاهواره ایمان و قطب مرکزی و قلب جهان اسلام است و «مسجد الحرام » ارک دولتی این آئین آسمانی می باشد که «کعبه »، این خانه شکوهمند و دیرپا و خدا مردمی را چونان نگینی برجسته و درخشان در میان گرفته است.

و در لسان نوزاد کعبه و شهید محراب از «کعبه » به عنوان «علم و پرچم اسلام » یاد شده است. (2) که بر فراز ستیغ سراسر عظمت و افتخار تاریخ اسلام عزیز تعبیه و نصب گردیده است. و این پرچم سرافراز و همیشه پیروز: «بیت الله » همواره نشانگر «حاکمیت الله » خواهد ماند که هم قبله مقبلان عالم است و هم مقصد سالکان پای در راه و مطاف زائران دل آگاه بوده و هست.

توفیق تشرف به حج یافته (3) است باید دریابد که باین منظور به این سامان فراخوانده شده است که با تمام وجود در مراسم تحلیف و سرود صبح بیداری و بازگشت به خویشتن خویش شرکت کند و به این پرچم مقدس سوگند خورد که همواره «پرچمدار» را «که اسلام عزیز» است، پاس دارد و سر در خط فرمان فرمانروای هستی گذارد.

و تا این «پرچم مقدس » و مراسم شکوهمند آن برپاست آئین اسلام نیز برجاست و فرمایش امام ششم علیه السلام: «لا یزال الدین قائما ما قامت الکعبة » (4) مؤید این حقیقت والاست.

و همواره در اهتزاز باد این پرچم و سرفراز باد این پرچمدار و پاینده باد «ام القری » این پایتخت دیرپای کشور توحید.

و گرچه سوگمندانه این مرکز هم اکنون در عصر ما - به خاطر خیانت حاکمان خود فروش - با خطر هجوم و حمله گرگان و گرازان آزمند روبروست ولی به فضل الهی و به گواهی تاریخ هیچگاه سقوط نکرده و نخواهد نمود و به این امیدیم که هر چه زودتر، حصار شب فرو ریزد و صبح صادق بدمد تا شقایق شرف بشکفد و لاله های امید جوانه زند.

و در آن هنگام و هنگامه نسیم را می بینی که «آیات پیروزی » را در گوش جانت زمزمه می کند و چرا نکند که در آن لحظه های حساس رویش گلواژه های ارزشهای انسانی، طبیعت تحول و طبعی تازه می گیرد و جهان انسانها تولدی دیگر می یابد.

و تولد آن جهان نو - و آن انسان نو - را باید جشن گرفت که با «انسان کامل » سرو و سر و رخصت دیدار دارد.

و آن لحظه و هنگام، زیباترین و دل انگیزترین لحظه های شکوه و نقطه اوج بزرگترین همه حماسه های خون و شرف و ایثار است که حماسه سازان، در طول تاریخ آفریده اند. و آن «انسان کامل » و آن حماسه ساز بزرگ «بقیة الله » است که نقطه آغازین قیام آن امام همام «علیه السلام » نیز از کنار «بیت الله » است، چونان نیای بزرگ و نامورش: «خلیل الله » و چونان جد گرامی و اطهرش «رسول الله » سلام الله علیهم.

و خدا را، چه می شود که در راه باشیم و بر راه باشیم و مشتاق و پویان، مسیر یوسف جان را پی گیریم و در پایان این سیر و سلوک، در سر منزل دولت بیدار آن عزیز بار بگشائیم و با دیدار طلعت خورشید جهان افروز و انسان ساز او، حدیث شبهای هجر را، در برکه مبارک بامداد وصل فرو شوئیم و در حضرتش باریابیم و در فضائی عطر آگین و سرشار از شور و شوق به زبان حال گوئیم:

«یا ایها العزیز مسنا و اهلنا الضر و جئنا ببضاعة مزجاة فاوف لنا الکیل و تصدق علینا ان الله یجزی المتصدقین ».(5)

و امیدمان این است که انقلاب اسلامی ما به رهبری امام امت دام ظله به انقلاب جهانی و مسعود «مهدی موعود ارواحنا فداه » پیوندد.

و حج گزار راستین یک «سالک » است و «سالک از نور هدایت طلبد راه بدوست » (6) وگرنه بسیارند آنان که در طول تاریخ مکرر و مستمر حج، زحمت «بادیه » به «سیم » خریده اند و میخرند بی آنکه از آن منفعتی معنوی برند و حج گزار باید حجی گزارد که او را از «نو» بسازد که «حج » تجدید میثاقهاست، و بارور کردن تعهدها و یادآوردن خاطره ها - در سرزمین خاطره ها - و سخن کوتاه:

که، حج «حج » است و «حج گزار» میهمان حق است و از انصاف دور است که از راهی دور یا نزدیک کسی را به این میهمانی فرا خوانند و او از آداب و مراسم و مقررات این «بار عام » و این «مائده عظیم الهی » بی خبر باشد که اگر بی خبر به این سفر پردازد و بی خبر«یا بی خبرتر» باز آید، برای همیشه در آتش حسرت و حرمان خواهد سوخت جز اینکه دیگر بار بربندد و گذشته را تدارک و جبران نماید.

 

پی نوشتها:

1- «جعل الله الکعبة البیت الحرام قیاما للناس ...» مائده آیه 97

2- «... جعله سبحانه و تعالی للاسلام علما و للعائذین حرما فرض حقه و اوجب حجه...» نهج البلاغه - صبحی صالح ص 45.

3- سوره آل عمران آیه 88.

4- کافی ج 4 ص 271 - من لایحضر الفقیه ج 2 ص 158.

5- سوره یوسف علیه السلام آیه 88.

6- «که به جائی نرسد گر به ضلالت برود.» حافظ.

 

منابع : جزوات مؤسسه در راه حق جزوه حج یا پرچم پیروز حق 


منبع : پایگاه حوزه
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اگر نیازمندید هم انفاق کنید
نمازشب و نوافل
سيري در قرآن و قرآن پژوهي (2)
ارتباط میان مسئولیت اخلاقی و مسئولیت فقهی!
رمضان، بهترین فرصت برای طهارت روح
فرهنگ عاشورا وامام حسین(ع) مرکز ثقل اصول دين
بخشنده ترین مردم در نگاه امام حسین علیه السلام
چهره امام حسين(ع)
تمام شب در عبادت
عظمت شب قدر

بیشترین بازدید این مجموعه

مرجع بزرگ تقليد علامه ميرزا محمد حسين ناييني (ره)
استقامت زن در عفت و پاک دامنی
قابل توجه زنان آزاردهنده به همسر
دشمنى با جبرئيل دشمنى با خداست‏
ارتباط میان مسئولیت اخلاقی و مسئولیت فقهی!
الگویی برای دختران نخبه
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
صدقه عامل دفع بلا
کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^