فارسی
پنجشنبه 30 فروردين 1403 - الخميس 8 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

نشانه‌هاي توحيد در موجودات

 

اميرالمؤمنين (علیه السلام) با آن عزت و عظمت وقتي مي‌خواهد خود را کنار حق معرفي کند، مي‌فرمايد:

«و انا عبدک الضعيف الذليل الحقير المسکين المستکين»

ما چه مي‌گوييم؟ دل ما کجاست؟ به زلف چه کسي گره است؟ مي‌فرمايد:

(وَ هُوَ الَّذي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ)

او کسي است که دو نوع باغ در زمين شما به وجود آورده است. باغ‌هايي که درختانش نياز به داربست دارد؛ و باغ‌هايي که درختانش نياز به داربست ندارد.

(وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ)

او کسي است که ده‌ها خرما و صدها ميوة‌ گوناگون به وجود آورده است. کسي که نور، هوا، آب و خاک را مخلوط کرده و از تركيب آن‌ها هزاران درخت گوناگون و زراعت متنوع به وجود آورد؛ اين گوشه‌اي از آفرينش است.

پروردگار با خاک چه کرده است که اين همه درخت نخل و زراعت گوناگون در آن پرورش پيدا مي‌کند. در اين خاک چيست؟ در تنه‌ها، برگ‌ها، شکوفه‌ها، کاسبرگ‌ها و در کلاله‌هاي گل، زهدان و تخمدان و رنگ و بوي گل و رنگ‌آميزي گوناگون گل، چه هنري به كار گرفته است؟ چقدر ناپسند است آدم از کنار صنعت خدا، بي‌تفاوت رد شود و به نفس خود نينديشد.

(وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ)

چند گونه زيتون در خاورميانه و ايتاليا به وجود مي‌آيد؟ چند نوع انار در اين کرة زمين هست؟

امر هم مي‌فرمايد: از همة اين‌هايي که ساخته‌ام، بخوريد:

(كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَر)

وقتي ميوه کاملاً رسيد؛ زيرا بعضي از ميوه‌ها را در سه زمان قرار داده است. انگور اول غوره است؛ انگور می‌شود و بعد به کشمش تبدیل می‌شود. در زراعت هم کارهاي عجيبي کرده است.

(وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لاتُسْرِفُوا إِنَّهُ لايُحِبُّ الْمُسْرِفينَ)

اما تنها نخوريد. مثل خود من، کريم باشيد. به گرسنه و فقير هم بخورانيد و در خانة يتيم هم ببريد. يعني روزي‌هاي مرا ناباب خرج نکنيد.

(وَ مِنَ الْأَنْعامِ حَمُولَةً وَ فَرْشاً كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَ لاتَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ)

من حيوانات شيرده و گوشتي براي شما قرار دادم، همه از نعمت‌هاي من بخوريد.

از معبود باطل پيروي نکنيد.

او مي‌خواهد شما را به جهنم برساند و بعد بگويد به من ارتباطي ندارد. اما من:

(وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ)

 

من اگر شما را دعوت مي‌کنم، مي‌خواهم گناهان گذشته را ببخشم و بعد هم در بهشت را به رويتان باز کنم و بگويم تا ابد، کنار خودم باشيد.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

خداشناسي در گرو زياد شدن علم و ادب
ارسال چهل هديه براى بعد از مرگ
شیطان و اهل تقوا - جلسه بيست و دوم - (متن کامل + ...
ريشه‏هاى فساد دانه عمل‏
الفرائض الفرائض!
داستان میرفندرسکی
حكايت برخورد ملا محمد تقي مجلسي با اراذل و اوباش
دشمنى آشكار شيطان
در تحقق برنامه نكاح سخت‏گيرى نكنيد
اخلاق فردى و اجتماعى در قرآن

بیشترین بازدید این مجموعه

متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد قرآن
الفرائض الفرائض!
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
اخلاق فردى و اجتماعى در قرآن
حكايت شعر محتشم
معنای خسران
تهران حسینیهٔ سیدالشهدا دههٔ سوم جمادی‌الاوّل ...
تهران هیئت صاحب‌الزمان دههٔ سوم جمادی‌الاوّل ...
اوصاف اولیا خدا
آفرینش شرور در نظام هستی

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^