فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 19 شهريور 1392 ساعت 11:55 بعد از ظهر

گاهی به پدیده اسلام‌گرایی در بلژیک

در میان کشورهای اتحادیه اروپا، بلژیک جوان ترین جمعیت مسلمان را در خود جای داده است. 

 

 نگاهی به پدیده اسلام‌گرایی در بلژیک

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ در ادامه سری مطالب اسلامگرایی در کشورهای مختلف، در این مقاله به بررسی این مسئله در کشور بلژیک می پردازیم.

سابقه اسلام در بلژیک

اولین گروه مسلمان پیش از جنگ جهانی اول از اروپای شرقی، بویژه آلبانی به بلژیک مهاجرت کردند. اما به شکل گسترده در دهه 60 میلادی مسلمانان به این کشور وارد شدند.

برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، بلژیک ارتباطی با جهان اسلام در دوران استعمار نداشت که همین مسأله باعث شد مسلمانان حضور فعالی در این کشور نداشته باشند. اما در دهه 60 موافقت نامه های مهاجرت میان دولت بلژیک و دول مراکش، ترکیه، الجزایر و تونس امضا شد و همین امر باعث شد تا مسلمانان عمدتا به عنوان کارگر به این کشور وارد شوند.

به طور کلی اسلام، پس از مسیحیت، دومین دین رایج در این کشور است.

جمعیت مسلمان بلژیک

تخمین زده می شود حدود 320 تا 450 هزار مسلمان در بلژیک زندگی می کنند که 4 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهد 35 درصد مسلمانان بلژیک ترک‌ها و مراکشی‌ها هستند.

18 درصد از مسلمانان بلژیک بومی هستند. نکته قابل توجه این است که در میان کشورهای اتحادیه اروپا، بلژیک جوان ترین جمعیت مسلمان را در خود جای داده است.

حدود نیمی از مسلمانان بلژیک، در بروکسل (پایتخت کشور) زندگی می کنند و 10% جمعیت این شهر را تشکیل می دهند و بقیه آن ها در شهرهای آنت ورپ، گنت، لیم بورگ، لیژ، شارلروا، منس و نامور اقامت دارند.

به رسمیت شناخته شدن اسلام در بلژیک

در اواسط دهه 1960، مسلمانان از دولت بلژیک خواستند تا دین اسلام را در کشور به رسمیت بشناسد. اما با مخالفت روبرو شد.

به دنبال افزایش مهاجرت ها و گسترش روابط تجاری با کشورهای اسلامی این طرح چندین بار در مجلس مطرح شده و نهایتا در سال 1974 اسلام به عنوان دین رسمی به رسمیت شناخته شد.

سیاست های مذهبی حکومت

به طور کلی در بلژیک چیزی به نام مشکل مذهبی به صورت حاد وجود ندارد و اقلیت های مذهبی برای دفاع از منافعشان نماینده ای ندارند. توجیه دولت بلژیک در این رابطه این است که تمام مردم این کشور بدون توجه به نوع اعتقادات مذهبی یا سیاسی آنها، به طور یکسان از امتیازات قانونی و خدمات دولتی بهره مند می شوند.

در بلژیک سعی می شود جدایی مذهب از سیاست حفظ شود. به عنوان مثال می توان یادآور شد که ثبت نام در حزب سوسیال مسیحی که از آغاز تأسیس آن بر مبنای موازین مذهبی مستقر بوده برای همه و بدون منظور داشتن مذهب آنان آزاد است و هر کس با هر مذهبی می تواند به عضویت آن درآید.

گرایش به اسلام در کشور بلژیک روند مثبتی دارد. طی سال های اخیر افراد زیادی در این کشور به این دین گرویده اند. بسیاری از تحلیل گران بر این عقیده اند، با توجه به روند فعلی گرایش به اسلام، تا سال 2030 این کشور به کشوری اسلامی تبدیل خواهد شد.

گفته می شود طی سال های اخیر 40 هزار تن در این کشور به اسلام گرویده اند. این در حالی است که تبلیغات منفی ضداسلامی زیادی در این کشور وجود دارد و دولت مخالف ازدواج های بین دینی است.

این روند همراه است با گسترش مراکز اسلامی و قدرت یافتن احزاب سیاسی در این کشور.

یکی از گروندگان به اسلام در بلژیک

جورجت لوپال

"جورجت لوپال" بانوی 92 ساله ای است که سال گذشته به دین اسلام مشرف شد. وی در منطقه "فلاندری" بلژیک زندگی می کند و پس از تشرف به اسلام، نام خود را به "نور" تغییر داده است. وی درحال حاضر سالخورده‌ترین فرد تازه مسلمان جهان اسلام است.

این بانوی 92 ساله دلیل روی آوردنش به اسلام را رفتار بسیار شایسته اطرافیان مسلمان، به ویژه همسایگانش می داند و می گوید: "همیشه می دیدم همسایگان مسلمانم با هم به خوبی رفتار می‌کنند، باهم به عبادت و نیایش می پردازند و به اصول و اعتقادات خاصی پایبند هستند که باعث استحکام روابط خانوادگی‌شان شده است؛ اما در خانواده من حتی دخترم مدت‌هاست که به دیدنم نمی‌آید."

نور برای مدتی با خانواده‌ای مسلمان زندگی کرد و پس از سفر به کشور مراکش در ماه مبارک رمضان، عزمش را برای تشرف به دین اسلام جزم کرد و به این دین آسمانی مشرف شد.

مراکز اسلامی در بلژیک

در این کشور مراکز اسلامی متعددی فعال است که در اینجا به برخی از این مراکز اشاره خواهد شد.

مرکز اسلامی و فرهنگی بلژیک

مهمترین مرکز اسلامی در بلژیک، مرکز اسلامی و فرهنگی بلژیک است . این مرکز در سال 1969 تاسیس شد. اما به شکل رسمی در 1978 افتتاح شد.

اهداف و فعالیت های این مرکز عبارت است از: تلاش در راه حفظ اعتقادات مسلمانان، معرفی اسلام به غیرمسلمانان، تبلیغات مذهبی، برگزاری همایش ها، برگزاری سلسله درس های دینی در مساجد، برگزاری جشن ها در مناسبت های گوناگون، برگزاری مراسم عقد و ازدواج اسلامی، دیدار با بیماران و کمک به آنان، دیدار با زندانیان و کمک به آنان و آگاه ساختن آنان از اسلام، روشن کردن افکار عمومی بلژیک نسبت به اسلام، آموزش مسائل دینی و زبان عربی و ایجاد کتابخانه اسلامی.

اتحادیه مساجد و مراکز فرهنگی و اسلامی بلژیک

یکی دیگر از مراکز اسلامیِ بلژیک اتحادیه مساجد و مراکز فرهنگی و اسلامی بلژیک است. این سازمان در سال 1985 با اجتماع گروه ها و سازمان های مختلف اسلامی تشکیل شد و توانست همچون یک نهاد میانی بین مسلمانان و دولت بلژیک عمل کند و به تدریج به عنوان نماینده مساجد در نظر گرفته شود.

هر چند مسلمانان بلژیک با مشکلات زیادی خصوصا در سال های اخیر مواجه هستند که در مقاله ای دیگر به آن می‌پردازیم ولی می‌توان گفت اسلام در این کشور زنده و پویاست.

منابع

عزیز منصوری حمل آبادی، بلژیک، ج1، ص21، تهران: وزارت امورخارجه، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، 1375

یورگن نیلسن، مسلمانان اروپای غربی، ج1، ص94، ترجمه محمد روئین تن، تهران 1372

http://www.euro-islam.info/country-profiles/belgium/

http://www.encyclopaediaislamica.com/madkhal2.php?sid=1704

http://iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=112418

http://www.ghanoononline.ir/News/Item/

http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/5211/5640/54933


منبع : خبر گزاری اهلبیت (ابنا)
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

بیشترین بازدید این مجموعه

برگزاری مسابقات قرائت قرآن در آلمان
خاخام‌هاي صهيونيست:‌منطقه‌‌ الاقصي وقف ...
برگزاری مراسم «هفتاد و دو ميليون صلوات بر ...
تازه‌مسلمانان مالزيايی صاحب مركز اسلامی ...
عکس خبری/ پیاده روی زائرین اربعین حسینی در جنوب ...
مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان دهه اول محرم در ...
فضیلت شب و روز دحوالارض و اعمال آن
استاد انصاریان: توحید خالص کلید حل همهٔ مشکلات و ...
استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
واجبات و محرمات ریشه در عشق خدا به بندگان دارد

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^