فارسی
پنجشنبه 28 شهريور 1398 - الخميس 19 محرم 1441

  161
  0
  0

هدايت و گمراهي اختياري

 

آياتی همچون (فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ) بر اختیاری بودن هدایت و گمراهی دلالت دارند.

يعني در ابتدا اين گونه نيست که خداوند متعال کسي را که می‌خواهد، هدايت مي‌کند و کسي را می‌خواهد گمراه مي‌کند. بلکه اول خود انسان زمينة هدايت يا گمراهي را فراهم مي‌کند. اين انسان است که با وجود، منش‌، نيت و ارادة خود، به پروردگار عالم نشان مي‌دهد که من هدايت مي‌خواهم. چنین است که او در زمرة هدايت‌شدگان قرار مي‌گیرد؛ در زمرة کسانی که قرآن دربارة آن‌ها می‌فرماید:(يَهْدي مَنْ يَشاءُ)

 

دیگری مي‌گويد هزاران پيامبر هم مرا دعوت کنند، نمي‌خواهم گوش بدهم؛ ائمة اطهار هم مرا دعوت کنند، خوشایند من نیست؛ و دوست ندارم قرآن مجيد مرا دعوت ‌کند. پس او در زمرة آية:(فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ) مي‌رود. يعني اول خود او گمراهي را خواسته و ما هم اجباری به هدايت او نداریم.


منبع : پایگاه عرفان
  161
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

      سبع مثانی، ظرف و وعاء قرآن لفظی
      احاطهٔ چهارده نور مقدس بر عرش الهی
      ولایتی به گستردگی هستی
      تجلی نور معصومین(علیهم السلام) در وجود شیعه
      نشانه‌هایی از آثار خاک وجودی اهل‌بیت(علیهم‌السلام)
      وجود شیعیان در سیطرهٔ اهل‌بیت(علیهم‌السلام)
      خروج از مدار بندگی با ناسپاسی پروردگار
      اقتدای به امیرالمؤمنین(ع) در سایه‌سار چهار حقیقت
      امیرالمؤمنین(ع)، جلوهٔ کامل ربوبیت خداوند
      رستگاری ابدی در پرتو پیوند همیشگی با پروردگار

بیشترین بازدید این مجموعه

      نعمت‌ هایی که جایگزینی براي آن‌ ها نیست.
      مرگ و فرصتها - جلسه هفتم
      عزیمت حضرت مسلم ابن عقیل به شهر کوفه و شهادت ایشان
      چند روايت عجيب در مورد پدر و مادر
      سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
      مرگ و عالم آخرت
      حكايت سعدى درباره حرص مال دنيا
      امام زمان عليه السلام فريادرس انسان‏ها
      عشق امام سجاد (ع) به عبادت
      گلایه‌های امام عصر(عج) از شیعیان

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز