فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

حقوق زن بر شوهر در زمان طلاق‏

تفصيل اين مسئله مهم را بايد در كتاب هاى روائى و فقهى ببينيد، در اين سطور بر اساس آيات قرآن مجيد به فهرستى از حقوق زن بر شوهر در زمان طلاق رجعى اشاره مى كنم.

طلاق حلالى منفور نزد خداست، و تا جائى كه ممكن باشد مرد و زن بايد باگذشت از يكديگر، و ياد آورى خاطرات شيرين گذشته از انجام آن بپرهيزند، و به ويژه مردان بايد زنان را از اين كه با طلاق، در مشقت و رنج، و بيوه شدن، و بى سرپرست گشتن قرار بگيرند حفظ كنند و آنان را از محبت و صداقت، گرمى كانون خانواده محروم ننمايند،

2- چنانچه به عللى طلاق رجعى انجام گرفت، راه براى بازگرادن زن بسيار آسان و هموار است، و عقد مجدد لازم ندارد، شوهر زن شايسته ترين فرد براى به هم زدن طلاق و باز گرداندن زن به خانه و ادامه زندگى با اوست، و قطعاً بازگرداندنش موجب رضايت و خوشنودى خداست.

3- بر مرد واجب است چنانچه طلاق صورت گرفت مهريه زن را تا دينار آخر بپردازد، و بر او حلال نيست كه چيزى از مهريه را تصرف نمايد، و فراهم آوردن زمينه تا جائى كه زن مجبور شود از مهريه خود گذشت كند حرام است.

4- بر مرد لازم است تا زمانى كه عده طلاق به سر نيامده هم چون روزگار ازدواج از همسرش نگاهدارى كند و نفقه او را بپردازد، و خانه و مسكن و لباس مطابق شأن در اختيار او بگذارد.

5- بر مرد لازم است در هنگام طلاق و زمان عدّه از خشم و غضب و سخت گيرى نسبت به زن، و بد زبانى درباره او بپرهيزد، و به خانواده زن احترام بگذراد، و جداً از تهمت و افترا و غيبت چه نسبت به زن و چه نسبت به اقوام زن اجتناب كند.

6- زنى كه پيش از آميزش جنسى و پيش از قرار دادن مهريه طلاق داديد علاوه بر اين كه نصف مهريه اى را با احتساب مهر المثل مى پردازيد او را به اندازه وسع خود از خانه و مركب و باغ و زمين و لباس و فرش و نظائر اينها بهره مند سازيد:

لا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِنْ طَلَّقْتُمُ النِّساءَ ما لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً وَ مَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتاعاً بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِينَ.

7- مرد نبايد زن طلاق داده خود را به طلاق رجعى از خانه بيرون كند بلكه بايد وى را در همان خانه اى كه خودش زندگى مى كند اجازه زندگى دهد: أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنْتُمْ.

و چنانچه زن حامله باشد تا وضع حمل لازم است بايد هر گونه نفقه اى كه لازم است به او پرداخته شود، و اگر براى شيردادن فرزند مزدى طلب كند بايد شوهر مزد شيردهى را به او بپردازد و اگر به توافق نرسيدند شوهر بايد براى فرزند شيرخوارش دايه بگيرد.

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

امر به دعا
انتهاى كار مرحوم مدرس‏
ريشه جنايات‏
اسم مادر ما را «فاطمه» گذاشتند
قیمت آبروی مؤمن
خشم و غضب
سبب ناراحتى پيامبر (ص)
مومنان: وارثان بهشت‏
ارزش نرم خویی
گذشت پيامبر صلى الله عليه و آله از قاتل حمزه‏

بیشترین بازدید این مجموعه

دوست داشتن نيكان و اخيار
همنشينى بهشتيان با چهار گروه
اخلاق الهى حضرت سجّاد
اين شهر طبيب نمى‏خواهد
مومنان: وارثان بهشت‏
خشم و غضب
بخشش در عید فطر
اسم مادر ما را «فاطمه» گذاشتند
نعمت غریزه جنسی
شفا در تربت سیّدالشهد(ع)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^