براي شناخت عظمت پروردگار هم بايد به کلمات او مراجعه کنيم. چون کلمات، نشاندهندة صفات و حقيقت اوست. کلمات پروردگار دو نوع است: يک بخش از کلمات، تشريعي است که جلوة کامل اين کلمات تشريعي، قرآن مجيد است. براي اين که از طريق قرآن به عظمت خدا پي ببريم باید به تفاسير قرآن مراجعه کنیم.
علامه مجلسي; چهارصد سال پیش زندگي ميکردند. در آن روزگار کتابها را با دست نسخهبرداری و تکثیر میکردند؛ کاری که بسيار سخت بوده است. مؤلف، مطالب را مينوشت و نويسندگان و خطاطان بايد از روي نسخة اصلي مينوشتند و تکثير ميکردند. ایشان هزينة سنگيني به افراد داد که كتابخانههاي ايران، کشورهاي عربي، تا حدي آفريقا و هند و بخشي از آسياي صغير را ارزيابي کنند كه چه تعداد تفسير قرآن نوشته شده است و هر تفسيري هم چه نگاههاي نويني به قرآن دارد.
من پس از جستجوهاي فراوان در کتابخانهها به اين نتيجه رسيدم که 20 هزار نوع تفسير وجود داشته است. بيشتر اين تفسيرها هم يک جلدي نيست. مثلاً تفسير «مفاتيح الغيب» در زمان مرحوم مجلسي 40 جلد بوده است؛ يا تفسير ابوالفتوح رازي در دوازده جلد چاپ میشد؛ يا تفسير «مجمع البيان» يا «التبيان» که در زمان ايشان بوده، هر کدام ده جلد است.
بنابراین 20 هزار نوع تفسیر داریم كه میانگین آنها 7 جلد میشود. در نتیجه 140 هزار جلد کتاب پرمايه در 400 سال پيش، گوشهاي از قرآن را توانستهاند نشان بدهند.
از زمان علامه مجلسي; تا كنون هم 400 سال در ايران، هند، عراق و مصر، آفريقا، و در دیگر مناطق مسلماننشين، تفاسير عظيمي براي قرآن کريم نوشته شده است و همة آنها هم حرف تازه دارند و اقتباس صرف از همديگر نيستند.
قرآن مجيد 114 سوره، و بیش از شش هزار آيه دارد. اين کلام الله، نشاندهندة عظمت پروردگار مهربان عالم است. کلام بر وضع متکلم دلالت میکند.
مرحوم كليني در باب فضل قرآن روايتي را از پيامبر اكرم (ص) نقل ميکند كه ميفرمايد:
«ايها الناس انکم في دار هدنة و انتم علي ظهر سفر و السير بکم سريع و قد رأيتم الليل و النهار و الشمس و القمر يبليان کل جديد يقربان کل بعيد... .»
اين روايت را «کنزالعمال» هم از رسول خدا (ص) نقل كرده است. راوي در نقل روايت اهل سنت وجود مبارک اميرالمؤمنين (س) است.
منبع : پایگاه عرفان